Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Deathloop

Tämä ei nyt ehkä ole niin vahvasti roguelike ja saman toistoa kuin luulet.




Kyllä sen olen sinänsä ymmärtänyt. Mutta minua ei tuo timeloop-elementti noin muutoin kiehdo lainkaan. Ei elokuvissa, eikä peleissä. Olen fatalisti, enkä pidä menneiden jossittelusta, joten jo sen puolesta tuo elementti on yleensä aika luotaantyöntävä. Päiväni murmelina leffa-toimi aikoinaan, mutta se johtui lähinnä pääparista sekä Bill Murrayn huumoriläpästä sekä leffan muutoinkin toimivasta tilannekomiikasta.
 
Kyllä sen olen sinänsä ymmärtänyt. Mutta minua ei tuo timeloop-elementti noin muutoin kiehdo lainkaan. Ei elokuvissa, eikä peleissä. Olen fatalisti, enkä pidä menneiden jossittelusta, joten jo sen puolesta tuo elementti on yleensä aika luotaantyöntävä. Päiväni murmelina leffa-toimi aikoinaan, mutta se johtui lähinnä pääparista sekä Bill Murrayn huumoriläpästä sekä leffan muutoinkin toimivasta tilannekomiikasta.
Joo, eipä siinä mitään. Ajattelin vaan, että jos olet vähän väärässä käsityksessä pelin sisällöstä/mekaniikasta ja se sitten ei napostelisi.
 
Aiempien esittelyjen perusteella koko peli kuulosti super epäkiinnostavalta, hirvee adhd sähellys meininki, keskinkertaiset graffat jne. mutta gigantin hinta ja ihmeen hyvät arvostelut sai tämänkin hommaamaan. Pelistä en osaa sanoa juurikaan mitään, hämmästyttävää on kyllä että niin suoraan kaapattu studion muiden pelien kuten Dishonored ja Prey juttuja.. tuntuu vähän turhan lainatulta mutta annetaan mahis kun nuo pelit oli hyviä.
 
No, olen lukenut siitä nimenomaan, että jos sitä ei ohjaa ihmispelaaja, niin sitten sitä ohjaisi kuitenkin AI. Jos näin ei kuitenkaan ole, niin asiasta on sitten kirjoitettu väärin. En nyt ihan valtavan tarkkaan kuitenkaan ala etukäteen tarkistamaan tämänkaltaisten väitteiden todenmukaisuutta, kun ei sitä oikein pysty edes tekemään ennen kuin on peliä pystynyt itse kokeilemaan.

Joka tapauksessa tuo timeloop on itselleni tuossa pelissä se isoin inhokki. Ja ei, en tarkoitakaan sitä, että olisi sinänsä roguelike, mutta timeloopit ovat minulle luotaantyöntävä tarinoiden elementti niin elokuvissa kuin peleissä. Ja myöskään en ole pitänyt lainkaan pelin ulkonäöstä tuon 60-luvun tyylin ja steampunkin sekoitelman kanssa.

Mutta tosiaan - tämä peli ei vain ole ollenkaan minun juttuni, ja vastaavasti sinulle sitä ilmiselvästi toki on. Samaan tapaan kuin esim. BotW. Ollaan toki muistaakseni joistain samoistakin peleistä pidetty, mutta selvästi on myös tietyissä asioissa meillä aika paljon eroakin pelimaussa, eikä siinä tietenkään mitään pahaa ole.
Kyllä sitä AI ohjaa mutta usko pois todella harvinainen tilanne ja ei tosiaankaan mikään supervihu vaan kuolee siinä missä muutkin pelin vihut.

Mutta fair enough, sinulla on oma mielipiteesi, minulla omani. Toivottavasti kuitenkin annat pelille mahdollisuuden viimeistään siinä kohtaa, kun se tulee game passiin ”ilmaiseksi”. Uskon, että huomaat osan noista huolista olleen turhia.

Sen takia itse olen aika vahvasti ”puolustamassa” tätä peliä, kun niinku olen aiemmin sanonut niin Arkane ja heidän pelinsä ovat aliarvostetuimia mitä pelialalla tiedän. Tekevät kuitenki niin erilaisia pelejä, kun kukaan muu ja tekevät sen niin hyvin, että harmittaa, kun moni passaa kokeilematta heidän pelit. Juurikin parasta heidän peleissä on itelle se, että vaikka ovat toiminta-hiiviskelypelejä niin haastavat myös pelaajaa löytämään oman polun ja käyttämään omaa päätä. Ei pidetä pelaajaa tyhmänä. Se on niin piristävää CoDien, Unchartedien ja BF:ien keskellä, kun peli ei ole vain valmiiksi pureskeltua mutta pirun nättiä räimettä. Ei sillä mukava sellaisiakin on välistä pelata mutta nämä Arkanen tuotosten tyyppiset vaan on niin äärimmäisen harvinaisia nykyään.
 
Kyllä sitä AI ohjaa mutta usko pois todella harvinainen tilanne ja ei tosiaankaan mikään supervihu vaan kuolee siinä missä muutkin pelin vihut.

Mutta fair enough, sinulla on oma mielipiteesi, minulla omani. Toivottavasti kuitenkin annat pelille mahdollisuuden viimeistään siinä kohtaa, kun se tulee game passiin ”ilmaiseksi”. Uskon, että huomaat osan noista huolista olleen turhia.

Sen takia itse olen aika vahvasti ”puolustamassa” tätä peliä, kun niinku olen aiemmin sanonut niin Arkane ja heidän pelinsä ovat aliarvostetuimia mitä pelialalla tiedän. Tekevät kuitenki niin erilaisia pelejä, kun kukaan muu ja tekevät sen niin hyvin, että harmittaa, kun moni passaa kokeilematta heidän pelit. Juurikin parasta heidän peleissä on itelle se, että vaikka ovat toiminta-hiiviskelypelejä niin haastavat myös pelaajaa löytämään oman polun ja käyttämään omaa päätä. Ei pidetä pelaajaa tyhmänä. Se on niin piristävää CoDien, Unchartedien ja BF:ien keskellä, kun peli ei ole vain valmiiksi pureskeltua mutta pirun nättiä räimettä. Ei sillä mukava sellaisiakin on välistä pelata mutta nämä Arkanen tuotosten tyyppiset vaan on niin äärimmäisen harvinaisia nykyään.
Hyvä ja asiallinen viesti. Toki otan pelin viimeistään Game Passista vähintäänkin kokeiluun. Sen verran olen toki itsekin pitänyt Arkanen aikaisemmista peleistä. Varmaan sen takia olen ollut kuitenkin niin pettynyt näiden tiettyjen elementtien mukaan tulosta tähän heidän viimeisimpään teokseensa. Olet sentään loiventanut kertomillasi seikoilla kovinta vastarintaani, että kyllä tämä saattaisi vielä harkintaan mennä ostaa jo jostain kunnon alesta pleikkarillekin, jos vaikka alle kolmeen kymppiin vuoden sisällä sattuisi jossain välissä irtoamaan.

Onko kuinka hyvin hyödynnetty pleikkarin ohjainta pelissä? Silläkin ehkä pieni merkitys siihen, tulisiko tämä vaikka mahdollisesta alesta pleikkarille ostettua.
 
Viimeksi muokattu:
Hyvä ja asiallinen viesti. Toki otan pelin viimeistään Game Passista vähintäänkin kokeiluun. Sen verran olen toki itsekin pitänyt Arkanen aikaisemmista peleistä. Varmaan sen talia olen ollut kuitenkin niin pettynyt näiden tiettyjen elementtien mukaan tulosta tähän heidän viimeisimpään teokseensa. Sen verran olet sentään loiventanut kertomallasi seikoilla kovinta vastarintaani, että kyllä tämä saattaisi vielä harkintaan mennä ostaa jo jostain kunnon alesta pleikkarillekin, jos vaikka alle kolmeen kymppiin vuoden sisällä sattuisi jossain välissä irtoamaan. Onko kuinka hyvin hyödynnetty pleikkarin ohjainta pelissä? Silläkin ehkä pieni merkitys siihen, tulisiko tämä vaikka mahdollisesta alesta pleikkarille ostettua.
Ihan kivasti on ainakin noita liipaisimia käytetty hyväksi, eri aseilla ampuminen tuntuu erilaisena vastuksena ja tärinänä liipaisimissa jne.
 
Onko kuinka hyvin hyödynnetty pleikkarin ohjainta pelissä?

DualSensen käyttöä on useissa arvosteluissa ylistetty (mitä nyt spoilerien pelossa on uskaltanut lukea) ja sitä voi hyödyntää ilmeisesti myös PC-versiossa, joten tältä kantilta nimenomaan konsoleilla PS5-versio on parempi kuin sitten joskus aikanaan tuleva Xbox-versio.
 
Nyt hieman enemmän tuntumaa takana. Henki tuntuu olevan kovin tiukassa jos meinaa aseiden kanssa riehua enemmän. Hiippaillen ja rauhallisesti taktikoiden selviää paljon paremmin hengissä. Tutkittavaa on melkoisen laajalti. Siitä hieman risuja, että vihollisten pudottamia juttuja on vaikeahkoa havaita jos palaa toiminnan jälkeen etsimään niitä.

Liikkuminen on kerrassaan erinomaista, se on tehty todella helpoksi. Valikoiden kanssa on jokseenkin työlästä säätää, mutta ainakin se on alkanut sujua. Pääosa toiminnoista tehdään kuitenkin takanapeilla, joka helpottaa hommaa huomattavasti. Ohjaimen senssien säätäminen oli ainoa heikohko osa-alue.

Kuulin kaksi hyvin erilaista arviota pelin kestosta. Laitanpa varmuuden vuoksi spoilereihin.
Eräässä arvostelussa sanottiin pituudeksi noin 15 tuntia, kun taas tämänpäiväisessä striimissä puhuttiin vain 8 tunnista. Toki eroa tulee jo siinä, että tykkään tutkia kaikki paikat ja lootata joka nurkan perusteellisesti. Toistaiseksi on löytynyt varsin vähän kerättäviä.

Mukavan pelattava tekele tähän asti. Checkpointteja on järkevissä kohdissa, vaikka muutaman kerran onkin joutunut yrittämään uudestaan. Se on muuten jännä, että tarinaa ei voi aloittaa alusta. Peli jatkuu siitä kohdasta, mihin automaattitallennus on viimeksi tehnyt merkinnän. Huomasin sen tämänpäiväisessä striimissä, kun yritin aloittaa täysin nollapisteestä, vaikka olin jo edennyt.
 
Hetkonen, mitä tuolla metacriticin käyttäjäarvioissa tapahtuu? Mitä ikävää peli, kehittäjät tai jokin siihen liittyvä ilmiö on nyt pelaajille tehnyt että user score on 4.9? En viitsinyt avata sitä näkyvää punaista arvostelua kun luki että on spoilereita.

Ei vaikuta omaan ostokäyttäytymiseen mitenkään kun olen jo päättänyt pelin ostaa (kunhan saan PS5:n joskus takaisin) mutta ihmettelin vain kun nyt satuin tuota vilkaisemaan.

Ja hei, jos joku tuota avaa niin saanko pyytää spoilereitta tai spoiler-tageissa jos ei muuten onnistu :)
 
Hetkonen, mitä tuolla metacriticin käyttäjäarvioissa tapahtuu? Mitä ikävää peli, kehittäjät tai jokin siihen liittyvä ilmiö on nyt pelaajille tehnyt että user score on 4.9? En viitsinyt avata sitä näkyvää punaista arvostelua kun luki että on spoilereita.

Ei vaikuta omaan ostokäyttäytymiseen mitenkään kun olen jo päättänyt pelin ostaa (kunhan saan PS5:n joskus takaisin) mutta ihmettelin vain kun nyt satuin tuota vilkaisemaan.

Ja hei, jos joku tuota avaa niin saanko pyytää spoilereitta tai spoiler-tageissa jos ei muuten onnistu :)

Varmaankin ajastettu yksinoikeus.
 
Hetkonen, mitä tuolla metacriticin käyttäjäarvioissa tapahtuu? Mitä ikävää peli, kehittäjät tai jokin siihen liittyvä ilmiö on nyt pelaajille tehnyt että user score on 4.9? En viitsinyt avata sitä näkyvää punaista arvostelua kun luki että on spoilereita.

Ei vaikuta omaan ostokäyttäytymiseen mitenkään kun olen jo päättänyt pelin ostaa (kunhan saan PS5:n joskus takaisin) mutta ihmettelin vain kun nyt satuin tuota vilkaisemaan.

Ja hei, jos joku tuota avaa niin saanko pyytää spoilereitta tai spoiler-tageissa jos ei muuten onnistu :)
Siellä on aika monta nolla-arviota siksi, että studio on Microsoftin omistuksessa ja toiseen suuntaan siksi että on ajastettu yksinoikeus.

Informaatio arvo tällaisilla arvioilla on niin ikään nolla.
 
Viimeksi muokattu:
Varmaankin ajastettu yksinoikeus.
Itse kyllä epäilisin, sen lisäksi, että juuri noilla asioilla joista olen tässä jo itse ehtinyt marmattaa, voi olla paljonkin vaikutusta myös tuollaiseen käyttäjien arvosanojen jakautumiseen. Tuo timeloop kuvio varsinkin, vaikka siitä on joku erityinen muoti-ilmiö tullutkin, niin ei se ole kuitenkaan mitenkään suurinta osaa pelaajista kokonaisvaltaisesti innostava ilmiö. Se samojen ja kovin rajallisten peliympäristöjen uudelleen ja uudelleen läpikäyminen ei siis ole läheskään kaikkien pelaajien juttu.
 
Hetkonen, mitä tuolla metacriticin käyttäjäarvioissa tapahtuu? Mitä ikävää peli, kehittäjät tai jokin siihen liittyvä ilmiö on nyt pelaajille tehnyt että user score on 4.9? En viitsinyt avata sitä näkyvää punaista arvostelua kun luki että on spoilereita.

Ei vaikuta omaan ostokäyttäytymiseen mitenkään kun olen jo päättänyt pelin ostaa (kunhan saan PS5:n joskus takaisin) mutta ihmettelin vain kun nyt satuin tuota vilkaisemaan.

Ja hei, jos joku tuota avaa niin saanko pyytää spoilereitta tai spoiler-tageissa jos ei muuten onnistu :)
Jos tarkoitat tuota Kidsmoove01, niin siinä ei ole spoilereita, kunhan on vain lapsellista vikisemistä siitä, että peli tuli pleikalle ensin.

Tämmöiset arvostelut voisi kyllä poistaa tuolta sivulta, kun on pelkkää fanipoikapaskaa.

This game is absolutely terrible. Playstation has made me cry every single night!! This is the final straw. Since it will come to gamepass next year, I will give it the proper review it deserves. #gamepass4life
 
Itse kyllä epäilisin, sen lisäksi, että juuri noilla asioilla joista olen tässä jo itse ehtinyt marmattaa, voi olla paljonkin vaikutusta myös tuollaiseen käyttäjien arvosanojen jakautumiseen. Tuo timeloop kuvio varsinkin, vaikka siitä on joku erityinen muoti-ilmiö tullutkin, niin ei se ole kuitenkaan mitenkään suurinta osaa pelaajista kokonaisvaltaisesti innostava ilmiö. Se samojen ja kovin rajallisten peliympäristöjen uudelleen ja uudelleen läpikäyminen ei siis ole läheskään kaikkien pelaajien juttu.
Jos vaikka kyse olisikin tästä niin oikeuttaako se, ettei itse pidä ideasta arvottamaan pelin noin alhaiseksi? Mielestäni ei, sillä jos peli muutoin on viihdyttävä niin tulisi voida arvioida sen kannalta eikä subjektiivisten tykkäämisten ja inhoamisten nojalla. Et kai sinäkään käy nollaa heittämässä koska et pidä aikaloopeista, ethän? Peli kuitenkin muutoin vaikuttaa oikein kiitettävältä kokemukselta.

Jos yksinoikeudesta arvostelupommitus on lapsellista niin tuollainen "minä en tykkää tästä jutusta, joten nolla" on vielä typerämpää. Tosin en silti ihmettelisi vaikka kyse olisi myös tuostakin.
Jos tarkoitat tuota Kidsmoove01, niin siinä ei ole spoilereita, kunhan on vain lapsellista vikisemistä siitä, että peli tuli pleikalle ensin.
En katsonut mikä tai kenen viesti oli mutta oli otsikossa että "spoilers".
Tämmöiset arvostelut voisi kyllä poistaa tuolta sivulta, kun on pelkkää fanipoikapaskaa.
Oli kyllä melko lapsellista tekstiä ja todellakin kaipaisi jotain filtteröintiä. Tosin vaatisi sen verran resursseja että eipä ole tulossa ja kun käyttäjien "+/-"-systeemiinkään ei voisi luottaa kun juuri käyttäjissä on se ongelma. o_O
 
Jos vaikka kyse olisikin tästä niin oikeuttaako se, ettei itse pidä ideasta arvottamaan pelin noin alhaiseksi? Mielestäni ei, sillä jos peli muutoin on viihdyttävä niin tulisi voida arvioida sen kannalta eikä subjektiivisten tykkäämisten ja inhoamisten nojalla. Et kai sinäkään käy nollaa heittämässä koska et pidä aikaloopeista, ethän? Peli kuitenkin muutoin vaikuttaa oikein kiitettävältä kokemukselta.

Jos yksinoikeudesta arvostelupommitus on lapsellista niin tuollainen "minä en tykkää tästä jutusta, joten nolla" on vielä typerämpää. Tosin en silti ihmettelisi vaikka kyse olisi myös tuostakin.

En katsonut mikä tai kenen viesti oli mutta oli otsikossa että "spoilers".

Oli kyllä melko lapsellista tekstiä ja todellakin kaipaisi jotain filtteröintiä. Tosin vaatisi sen verran resursseja että eipä ole tulossa ja kun käyttäjien "+/-"-systeemiinkään ei voisi luottaa kun juuri käyttäjissä on se ongelma. o_O
Nojuu, en itsekään minkään nollan antamisen kannalla toki ole. Totesin itsekin, että TLoU 2:n osalta peli oli minulle lopulta sen pohjalta mitä olin tarinasta (kokonaan) ja pelattavuudesta (hieman alle puolet pelistä) kokenut, niin todennäköinen kuutosen peli. Ja jos olisin antanut tarinaa isomman painoarvon pelimekaniikoille, niin ehkä olisi minulle jopa seiskan peli.

Näin siis vaikka en pitänyt lainkaan TLoU 2:n tarinasta (sen spoilasin itselleni kokonaan jo varsin varhaisessa vaiheessa), enkä ole pelannut vieläkään itse peliä loppuun, kun tallennukset mukavasti tuhoutuivat monen muun pelin tallennuksen ohella, kun PSN-pilvitallennuksissani oli häikkää, jossa Sony ei pystynyt auttamaan.

Pointtini on kuitenkin, etten itsekään mihinkään pohjamutiin peliä konaisuudessan pystyisi arvostelemaan, vaikka tarinassa on paljonkin minua ällöttäviä asioita. Siis erityisesti käytetään halpamaisia tehokeinoja patriarkaalisten tahojen mollaamiseen ja väheksymiseen, ja vastaavasti vähemmistöjä nostetaan moraalisesti jalustalle. Ei tästä nyt kuitenkaan mielellään enää uutta väittelyä, kun mielipiteet ovat kuitenkin jo tulleet selviksi. Pointtini on edelleenkin se, etten edellä kuvaamastani huolimatta voisi ajatella TLoU 2:lle lähellekään nollan arvosanaa, ja jos joku taas niin on tehnyt, niin on siinäkin sitten syyllistytty todennäköisesti jonkin sortin agendan läpi viemiseen. Sen verran hieno peli on joka tapauksessa teknisesti kyseessä, joten aion sen toki itsekin vielä siinä vaiheessa pelata läpi, kun olen saanut PS5:lle viimeinkin tuon isomman SSD-aseman.

Eli jos nyt ei jo selväksi tullut, niin en tietenkään kannata nollien tai lähellekään sitä olevien arvosanojen antamista peleille, elleivät ne todellakin ole täysin rikki ja niin pelikelvottomia, että peliä ei pysty teknisistä syistä loppuun lainkaan pelaamaan, tai niissä on joku aivan sairas kuvio, kuten oli siinä jossakin psykopaattipelissä - oliko Hatred sen nimi, vai mikä olikaan? TLoU 2:kaan ei toki mihinkään siihen rinnastettavaan syyllistynyt minunkaan mielestäni.
 
Viimeksi muokattu:
Metacriticin ja Rotten Tomatoesin yleisöarvosanat ovat yhtä tyhjän kanssa niin kauan kun niissä ei tarkisteta onko arvostelija oikeasti ostanut pelin ja miten kauan sitä on pelattu. Tällä hetkellä review bombing on niin yleinen itkupotkuraivarin keino, että se tekee kaikista julkisista mielipide aggregaattoreista hyödyttömiä.
 
Pelaajien kokemuksia voi lukea myös esimerkiksi ResetEran foorumilta ja sielläkin tuntuisi pääosin tyytyväisiä pelaajia olevan.
 
Nojuu, en itsekään minkään nollan antamisen kannalla toki ole. Totesin itsekin, että TLoU 2:n osalta peli oli minulle lopulta sen pohjalta mitä olin tarinasta (kokonaan) ja pelattavuudesta (hieman alle puolet pelistä) kokenut, niin todennäköinen kuutosen peli. Ja jos olisin antanut tarinaa isomman painoarvon pelimekaniikoille, niin ehkä olisi minulle jopa seiskan peli.
En ala väittelemään tosiaan enää tästä keissistä tarkemmin sen enempää mutta väittäisin että seiskankin kanssa olet "väärässä" vaikka miinustaisit tarinan puolelta. Argumenttina käytän ensimmäistä osaa, jossa kaikkea ollutta on parannettu jatko-osassa. Tarina siis miinustaisi ykköseen verrattuna, jota on pidetty mestariteoksena about kokonaan, joten hankala minusta olisi uskottavasti perustella seiskaa TLOU2:lle. Sanoisin että kaikki jotka antavat muuta kuin alle 8, ovat "väärässä".

Mutta puhun nyt enemmän arvioista, jotka tulevat lehtiin ja joissa pyritään objektiivisuuteen tai ainakin yritetään suunnata numeroa isommalle yleisölle niin että sivuutetaan niitä henkilökohtaisia seikkoja siitä pois. Omat arviot on siis asia erikseen ja sen suhteen toki sinulle peli on 6 tai 7, mitä onkaan. Olisi vain parempi maailma jos jokainen pyrkisi enemmän siihen että jokin yksi oma inhokki- tai suosikkijuttu ei laskisi arvosanaa nollaan tai nostaisi täyteen kymppiin kaikesta muusta piittaamatta.

En tiedä saako tästä sepustuksesta ymmärrettyä mitä tarkoitan mutta toivon niin.

Eikä minunkaan sanomiset tässä voi mitään faktoja tietenkään olla kun kyse on tuotteesta, joka perustuu niin suuresta subjektiiviseen kokemukseen.

Metacriticin ja Rotten Tomatoesin yleisöarvosanat ovat yhtä tyhjän kanssa niin kauan kun niissä ei tarkisteta onko arvostelija oikeasti ostanut pelin ja miten kauan sitä on pelattu. Tällä hetkellä review bombing on niin yleinen itkupotkuraivarin keino, että se tekee kaikista julkisista mielipide aggregaattoreista hyödyttömiä.
No eivät ne ihan turhia ole, sillä jotain suuntaa niistä aina saa. Nuo pommitukset sun muut kyllä helposti huomaa ja osaa olla ottamatta huomioon. Ainakin yleensä.

Pelaajien kokemuksia voi lukea myös esimerkiksi ResetEran foorumilta ja sielläkin tuntuisi pääosin tyytyväisiä pelaajia olevan.
Tämäkin varsin hyvä keino mutta yhtä lailla kommenttipalstalla on eri mieltä olevia henkilöitä eikä kommentteja edes rajata mielipiteiden mukaan.
 
Ylös Bottom