Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Demon's Souls Remake

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Poistettu jäsen 5945
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
  • Tunnisteet Tunnisteet
    ps5
Tuntuu helpommalta koska 30fps vs. 60fps on mielestäni eri asia kuin se, että peliä olisi tarkoituksella helpotettu. Tätä ainakin itse kyseenalaistin vastatessani @Ippenator :ille. Onko siis remakessa muutettu jotain mikä peliä helpottaa? Konkreettiset helpotukset voisivat olla esimerkiksi sitä, että pomovastuksilla on healthia vähemmän kuin alkuperäisessä tai hahmo saa leveleitä pienemmällä määrällä sieluja tai pelaajan käyttämät aseet tekevät enemmän vahinkoa kuin alkuperäisessä. Onko remake siis muuttunut muutenkin kuin grafiikan ja ruudunpäivityksen osalta? Ja jos on, niin onko se nimenomaan muuttunut niin että peliä on helpotettu?

En tällaisia helpotuksia omassa pelaamisessa ainakaan huomannut. Toki peli on sulavampi kuin alkuperäinen, mikä on hyvä asia, mutta onko tuo se ainoa "helpotus".
 
En usko hetkeäkään, että on helpompi, kun alkuperäinen. Eiköhän tässä ole puhtaasti kyse siitä, että tuo on aikanaan ollut niin uusi juttu koko soulslike genre. Kyllä minullekkin ensimmäinen soulslike peli oli se vaikein. Nyt, kun tietää mistä on kyse niin sen jälkeiset pelit on tuntunut helpommilta.
 
En ole kyllä Demons Souls remakea pelannut, ainoastaan alkuperäisen, mutta onhan se selvä että nopeampi ruudunpäivitys mahdollistaa pienemmän viiveen ruudulta ohjaimelle ja lyhentää täten reaktioaikaa. Framen piirtoaika käytännössä puolittuu. Se miten tämä sitten on pelissä huomioitu on toinen juttu.

Ei tämän nyt pitäisi mikään uutinen olla, siksihän epsportseissa pelataan jopa 360 fps.
No siis joo, näinhän se oikeastaan menee mut se viiveen ero 60fps vs 30fps on jotain 16ms luokkaa. Siihen päälle langattoman ohjaimen tuoma viive ja vielä näyttöpäätteen oma niin sitten toi 16ms ero onkin aika mitätön, siinä mielessä ainakin et miten keskivertopelaaja sen huomaa tai voi väittää huomaavansa jotain eroa (lue: ei voi)

Se että peli on sulavempi 60fps vs 30fps nyt on ihan päivänselvä juttu. Mut ei se frameraten ero itsessään pelistä tee helpompaa tai vaikeampaa etenkin tolla naurettavalla 16ms erolla.

En tiedä miten esports tähän liittyy, sillä ei varsinaisesti yhtikäs mitään tekemistä oo yksinpelien kanssa. Lisäks se et vaikka siellä nykyään hifistellään 360fps kanssa ja kohta mennään jo ylikin ja markkinoinnissa nykyään vilkkuu 0,1ms lupaukset yms, niin totuus kuitenkin on se että kokonaisviive (ns. system latency, eli se aika mikä menee napinpainalluksesta siihen et ruudulla tapahtuu kyseinen asia) on jo pitkään ollu sellasessa pisteessä tuollakin puolella et se näytön virkistystaajuuden kasvattaminen ei enää vähään aikaan oo tuottanut mitään huomattavaa eroa, vaikka keskiverrosti noi esports-ukkelit onkin aika herkkiä viiveelle. Tollanen 16ms ero ei oo niillekkään muuten kovin helppo huomata, jos varsinaisesti ollenkaan. Tuolla puolella toi kilpavarustelu on vaan juttu ihan sen takia ettei voi tekosyynä käyttää paskoja vermeitä.

Pointtina se et onks 60fps mukavempi vrt 30fps? Ihan varmasti. Tekeekö se pelistä helpomman? No ei tee.

Itse pelissä ei oo mitään muutettu. Rollin voi kai nyt tehdä useempaan suuntaan mut muuten muutosta ei ole. Ihan yhtä helppo tai vaikea tää on kun PS3 versiokin, mut erona väittäsin ehkä enemmänkin olevan sen et harvemmalle tää Demons Soulsin Remake on ensimmäinen sarjan peli, kun usealle se PS3:n Demons Souls taas on.
 
En usko hetkeäkään, että on helpompi, kun alkuperäinen. Eiköhän tässä ole puhtaasti kyse siitä, että tuo on aikanaan ollut niin uusi juttu koko soulslike genre. Kyllä minullekkin ensimmäinen soulslike peli oli se vaikein. Nyt, kun tietää mistä on kyse niin sen jälkeiset pelit on tuntunut helpommilta.
Ihan yhtä helppo tai vaikea tää on kun PS3 versiokin, mut erona väittäsin ehkä enemmänkin olevan sen et harvemmalle tää Demons Soulsin Remake on ensimmäinen sarjan peli, kun usealle se PS3:n Demons Souls taas on.
Siinäpä se tuli kahteen kertaan.

PS3:lla Demon's Souls tuntui joltain uudelta käsittämättömältä pelaajan kiusaamiselta, kun kuollessaan joutuikin aloittamaan koko kentän alusta. Viholliset olivat haastavia ja pomovastukset uhkaavia. Sen jälkeen jengi on pelannut Dark Souls -trilogian, Soulsbornen, Sekiron ja Elden Ringin, niin ihmekös kun Demon's Souls Remake ei enää tunnukaan niin vaikealta.
 
Pointtina se et onks 60fps mukavempi vrt 30fps? Ihan varmasti. Tekeekö se pelistä helpomman? No ei tee.

Itse pelissä ei oo mitään muutettu. Rollin voi kai nyt tehdä useempaan suuntaan mut muuten muutosta ei ole. Ihan yhtä helppo tai vaikea tää on kun PS3 versiokin, mut erona väittäsin ehkä enemmänkin olevan sen et harvemmalle tää Demons Soulsin Remake on ensimmäinen sarjan peli, kun usealle se PS3:n Demons Souls taas on.
Tuossakin on hyvä erotella kaksi asiaa: ensinnäkin varsinainen latenssi ja sitten se miten se pelissä on toteutettu. Latenssiinhan vaikuttaa näytön latenssi ja ohjainkin, etenkin langaton tuo omansa. Suurin osa PS5 pelaajista pelannee laiskalla TV:llä ja langattomalla ohjaimella jotka varmasti tasoittavat tuota puolet laiskempaa framen piirtoa kokonaislatenssissa. Ero voi olla merkittävämpi monitorilla ja langallisella pelaavalla, joita suurin osa pelaajista ei liene ole.

En ole jaksanut perehtyä syvään päätyyn asti, eikä tämä keskustelu kiinnosta sen vertaa että jaksaisin :) mutta noin yleisesti soulsbornessahan puhutaan iframesta jonka aikana hahmo voi tehdä liikkeen vahingoittumatta. Varmaankin riippuu sitten toteutuksesta onko tässä jotain etua ylipäätänsä nopeammasta frameratesta. Jos on, niin kokonaislatenssissa voi sitten jotain erottua laitteistosta riippuen.
 
Kokonaiskeskustelussa varmaan totta että ei remake liene merkittävällä tavalla helpompi mutta kyllä minunkin mielestäni 60 fps 30 sijaan tekee pelille niin paljon että se voi ainakin tuntua miellyttävämmältä pelata, jolloin voi tulla myös tunne helppoudesta.

Hankala tietysti sanoa objektiivisesti että onko peli helpompi vaiko ei mutta ymmärrän kyllä täysin jos sellaisen tunteen saa. Peli tuntuu reagoivammalta ja sulavammalta.

Seuraavaks joku tulee varmaan sanomaan ettet oikeasti pelannut peliä läpi koska pelasit 60fps etkä sillä kusisella 30fps.
Kyllä minä jonkinlaisen eron laittaisin sille että onko pelannut alkuperäisen vai remaken. Kummassakin tapauksessa on pelannut Demon's Soulsin mutta onhan siniä iso ero että kumman niistä. En silti sanoisi että jos on pelannut remaken, niin ei ole pelannut Demon's Soulsia, mutta on ne minusta silti melko erilaiset kokemukset.

Isompi ero löytyy varmasti samankaltaisesta tapauksesta, nimittäin Shadow of the Colossuksesta. Siinä uusioversio on ihan eri peliltä tuntuva koska se vain on niin tasaisempi ruudunpäivitykseltään jne. Silti kumman tahansa pelannut on pelannut pelin. Eron silti tekisin näissäkin että kumman, sillä kokemuksissa on selkeä ero.

eka kerta kyllä kun kuulen väitöksen et korkeempi fps tekee pelistä helpomman
"Helpompi" on ehkä vähän huono sana mutta on sillekin perusteensa, kuten tässä olen yrittänyt sepostaa.
 
Tuossakin on hyvä erotella kaksi asiaa: ensinnäkin varsinainen latenssi ja sitten se miten se pelissä on toteutettu. Latenssiinhan vaikuttaa näytön latenssi ja ohjainkin, etenkin langaton tuo omansa. Suurin osa PS5 pelaajista pelannee laiskalla TV:llä ja langattomalla ohjaimella jotka varmasti tasoittavat tuota puolet laiskempaa framen piirtoa kokonaislatenssissa. Ero voi olla merkittävämpi monitorilla ja langallisella pelaavalla, joita suurin osa pelaajista ei liene ole.

En ole jaksanut perehtyä syvään päätyyn asti, eikä tämä keskustelu kiinnosta sen vertaa että jaksaisin :) mutta noin yleisesti soulsbornessahan puhutaan iframesta jonka aikana hahmo voi tehdä liikkeen vahingoittumatta. Varmaankin riippuu sitten toteutuksesta onko tässä jotain etua ylipäätänsä nopeammasta frameratesta. Jos on, niin kokonaislatenssissa voi sitten jotain erottua laitteistosta riippuen.
Joo en mäkään väitä ammattilainen asiassa olevan tai jaksaneen perehtyä silleen oikeasti syvällisemmin, mutta jotakuinkin noin sen pitäis mennä. Saa kyllä ehdottomasti korjata jos ei mene.

iframet on joo tässäkin ja loogisesti jos niitä on sanotaanko 30fps 11 iframea, niin frameraten tuplaantuessa niitä on 60fps sit 22. Nopeasti mietittynä saattaa kuulostaa et hitto tossahan on isokin ero, mut sit kun sen laskee 11/30=0,3666... ja 22/60=0,3666... niin tajuaa et niin, sehän on muuten sama aika mitä siitä sekunista oot "koskematon". Eli siinäkään ei sit sitä eroa pääse syntymään.

Ainut mikä ehkä tulis mieleen on se et sulavamman frameraten ansiosta sais enemmän vielä viimetingassa sen inputin menemään läpi, mutta toikin on epätodennäköistä ja menis aikalailla tuurin piikkiin. Plus ihan varmaks en sano, mutta lopputulos taitais olla silti sama koska muistelisin et iframet ei lähde käyntiin heti animaation alkuvaiheessa, vaan siinäkin menee muutamat framet ennenkun siihen pisteeseen päästään. Minkä takia noi viimetingassa tehdyt liikkeet usein jääkin näissä vähän puolitiehen, mikä sit vielä vähän enemmän puoltaa sitä omaa ajatusta siitä et 30fps vs 60fps ei vaikeuden osalta juurikaan mitään tässä tee, kun kyse ei ole niistä millisekuneista vaan asioita pitäis tehä aikasemminkin kuin viimetingassa, ellei sitten tuurilla vetele.

Mut siis ei siinä, kyllä mäkin ihan mikä tahansa päivä sen 60fps otan ennemmin kuin 30fps ihan vaan sen takia koska sitä on paljon kivempi kattoa.
 
Itse olin aikoinaan yllättynyt kuinka uskollinen Demon's Remake oli alkuperäiseen verrattuna, ottaen huomioon että se ei ole edes Fromsoftin tekemä. Haastavuudeltaan aika samaa luokkaa, varmasti jotakin eroja on mutta ei merkittäviä. Fps:llä on tietenkin merkitystä mutta väittäisin että enemmän merkkaa pelimekaaniset jutut koska ihmissilmä kuitenki tottuu 30 fps and adaptoituu siihen totuttelun jälkeen, fps:stä väittely haastavuuden suhteen on hiusten halkomista ja epäolennaista.

Originaali Demon'sissa on toki muita puolia miksi se on Remakeen verrattuna parempi mutta ne on lähinnä art style juttuja (muutama pomo design vaan parempi, UI uskottavampi ja vähemmän sellanen "steriili moderni"), yleinen tunnelma (pimeämpi, kolkompi), musiikki (originaalin kämäiset boss musiikit on ihan loistavia tunnelman nostattajia, Adjudicator, Old Monk, yms.). Jos tällaiset jutut kiinnostaa niin alkuperäinen kannattaa ehdottomasti pelata. Jos ei kiinnosta niin Remake antaa kyllä hyvän kuvan siitä mitä Demon's Souls on.
 
Sen jälkeen jengi on pelannut Dark Souls -trilogian, Soulsbornen, Sekiron ja Elden Ringin, niin ihmekös kun Demon's Souls Remake ei enää tunnukaan niin vaikealta.
Bloodbornen?

DS2 oli eka jota pelasin, niin kyllä ne kaikki sen jälkeen tulleet ovat vaikeampia (ja huomattavasti parempia). Pakko sanoo et Lies of P ja Wukong voittavat mennen tullen DS2:en. Oli siinä uniikki tunnelma, mut se oli mun makuun liiaaann hiiidaaasteeempoineeenn.

Otsikon peli pitäis uudelleen läpäistä, kun PS5:n ostettua 4v sitten sen viimeksi läpäisin. Nyt on pro-konsoli ja pro-päivitys.
 
Ylös Bottom