Peli läpi.
Pelien remakeista riittäisi sanottavaa. Välillä ne ovat täysiä rahastuksia ja välillä muuten vaan turhia. On paljon pelejä, jotka eivät vaan yksinkertaisesti tarvitse uusioversiota. Pelit ovat joko täysin pelattavissa nykyisen sukupolven laitteilla tai ne ovat valmiiksi jo niin moderneja, ettei remake kohtelu tee mitään kouriintuntuvaa. Demon’s Souls ansaitsee remaken. Ensinnäkin peli oli jumissa PlayStation 3 -konsolilla, ilman taaksepäin yhteesopivuutta uudempiin pleikkareihin. Toisekseen Demon’s Souls on 15 vuotta vanhana pelinä sen verran ikääntynyt, että kasvojen kohotukselle on tilausta. Bluepoint Games on onneksi tehnyt hienoa työtä Demon’s Souls Remaken kanssa.
Demon’s Souls on souls -pelien alku ja juuri. Tästä se lähti. FromSoftwaren hieno ja rohkea konsepti tehdä roolipeli, jossa yhdistyy kaikille pelaajille yhtenäinen haastava vaikeus, laaja mahdollisuuksien kirjo kehittää erilaisia hahmoja, synkkä fantasia ja upeat pomovastukset. 15 vuoden takainen konsepti synnyttää edelleen uusia soulslike -pelejä niin FromSoftwaren itsensä tekemänä, mutta myös monien muiden pelintekijöiden kautta. Uusi lajityyppi oli syntynyt Demon’s Soulsin mukana, joten on mahtava huomata kuinka loppuun asti mietitty tämä genrensä ensimmäinen peli on. Tässä on kaikki oleelliset Souls -pelien elementit, mutta tuntuu jopa että peli on tunnelmaltaan ja esimerkiksi kenttäsuunnittelultaan edellä monta uudempaa Soulslike -peliä - ihan jopa FromSoftwaren kehittämää.
Pelasin peliä aikoinaan PlayStation 3:lle, mutta en koskaan läpi asti. Varmaan vaikeustaso nousi jossain kohtaa pystyyn ja se ärsytti. Nyt kun selaan alkuperäisen Demon’s Soulsin saavutettuja trophyja, huomaan, että olen itseasiassa ollut aika lähellä pelin läpäisyä. Vain muutama pomovastus jäljellä. En tätä toki aikanaan tiennyt, vaan varmasti kuvittelin olevani ehkä puolessa välissä.
Harhakuvitelmani pelin pituudesta toimikoon aasinsiltana siihen kuinka kompakti, mutta hienosti suunniteltu peli Demon’s Souls on. Tämä ei ole laaja kuin Elden Ring, mutta ei edes laaja Dark Soulsiin verrattuna. Peli on nykymittapuulla jopa lyhyt. Taitava pelaaja menee tämän läpi helposti alle kahdessa kymmenessä tunnissa, eikä tällaisella kaltaisellani keskinkertaisella Souls -pelaajalla mennyt kuin 27 tuntia. Lyhyys ei missään nimessä ole piikki kohti Demon’s Soulsia. Se on nykypäivän laajojen avoimien maailmojen täyttämien pelien välissä pikemminkin piristysruiske. Varsinkin kun peli on niin mestarillisesti toteutettu. Kentät ovat yksityiskohtaisia, sisältörikkaita ja monipuolisia. Tutkiva löytää paljon tärkeää kerättävää ja se mikä tuntui ensin ylitsepääsemättömältä, onkin hetken päästä olankohautuksella ohitettava hölkkä pomovastukselle. Avattavat oikoreitit tarjoavat kaivattua helpotusta ja Boletarian pohjoisosien synkkyys on käsinkosketeltavaa.
Oma hahmoni on kilven takaa keihään terävällä päällä vastustajia tuikkiva temppelin ritari. Sain mukaani parannusloitsun, vaikkei hahmoni kovin hyvin osaa taikoa. Tajusin pelin toisessa tai kolmannessa kentässä, että keihäs on ase, jolla voi lyödä laskematta suojausta, joten löydettyäni hyvän keihään valinta hahmon kehityssuunnaksi oli selvä. Tykkään kokeilla mieluummin oman fiiliksen mukaan kuin katsoa netistä oppaita siitä, kuinka tehdä paras mahdollinen hahmo. Optimaalisen buildin rakentaminen olisi varmaan helpottanut, mutta peli kertoo myös kaiken oleellisen, kun osaa katsoa. Esimerkiksi valitsemani keihäs skaalautui Dexterityn ja Strengthin mukaan, joten tämä ohjasi hahmoni kehitystä. Tasokehitys on innostavaa jo ihan siksi, että käytännössä heti seuraavaa vihollista vastaan tilastosivun numerot konkretisoituvat vahingon määrässä. Ja ai että se taistelu. Se vaikea, mutta palkitseva staminapohjainen taistelu. Se on tässä ihan yhtä rautaa kuin uudemmissakin Souls -peleissä.
Vaikka tykkään tosi paljon Elden Ringistä ja sen avoimen maailman tuomista vapauksista, on Demon’s Soulsilla paikkansa. Bluepoint Games on loihtinut Boletarian kuningaskunnan uuteen loistoon upealla graafisella ulosannilla ja nopealla ruudunpäivityksellä. Uuden ulkoasun alla sykkivä Souls -peli on edelleen täyttä timanttia.
Hyvät toverit, tavoitelkaa muinaisen voimaa!