Vastaus: Destiny: Yleinen keskustelu
Viime viikkoina on ollut ilmassa jo jonkinlaista Destiny-kyllästymistä ja viimein eilen illalla iski seinä vastaan. Mainittakoon heti alkuun, että aplha- ja beta -testien jälkeen aloin pelata Destinyä PS3:lla ja Titan tulikin nostettua lvl 29. Tuossa taannoin aloitin urakan alusta XB1:lla ja peli jaksoi vielä innostaa. Pelasin läpi ja aloin keskittyä taas hahmon kehittämiseen. Ensimmäinen surua aiheuttanut asia oli, että aiemmin PS3:lla Queens Bountyilla ansaittu rosegold-haarniskaväritystä ei ole enää mahdollista saavuttaa - omaan silmään tuo oli ainoa jokseenkin järkevä/tyylikäs värivaihtoehto hahmolle. No, sen kanssa vielä oppi elämään.
Seuraavaksi Bungie päätti poistaa mahdollisuuden vaihtaa materiaaleja vanguard markseihin. Tämä oli perseestä, sillä keräsin materiaaleja muun toiminnan ohessa valtavat määrät juuri siksi, että saa noita markseja, jos ei satu olemaan aikaa tahkota strikejä. No, nyt minulla on sitten paljon materiaalia ilman mitään järkevää käyttöä.
Tässä vaiheessa alkoi ärsyttää myös monet muut pienet asiat, kuten samojen tehtävien kierrätys dailyssa: tuntuu, että siellä pyörii tasan viisi tehtävää, joita on tullut jauhettua kahdella konsolilla kyllästymiseen asti. En edes jaksa yrittää laskea niitä kertoja, kun olen mennyt Archiveen, Chamber of Nightiin tai Black Gardeniin turhautumista tuntien. Lisäksi joku päivitys (oliko juuri tuo sama, joka muutti tuon materiaali/marks -vaihdon perseelleen) tuntui vaikeuttavan weekly-strikeja. Ennen ne pystyi sooloamaan yksin vaikeimmallakin tasolla, kun taas päivityksen jälkeen weeklyä ei yksin enää kovin helposti tehtykään, nightfallista puhumattakaan. Kyllähän niitä weeklyjä toki on sen jälkeen tullut vielä tahkottua, mutta se ei enää ole hauskaa.
Sitten tuli tämä lisäri. Ihan kiva, että sooloajatkin pääsevät nyt kehittämään hahmoa eteenpäin, mutta alkaa herätä kysymys, että miksi ihmeessä niin pitäisi tehdä? Jotta voisi jauhaa noita samoja dailyja ja weeklyja maailman tappiin asti? Ei oikein houkuttele. Samoin ei houkuta PvP:kään. Nuo dlc:n kolme tarinatehtävää olivat lähinnä vitsi, eivätkä todellakaan iske mitään uutta innostusta peliä kohtaan.
Eilen sitten taas kerran käynnistin Destinyn, käväisin Towerissa ja sen jälkeen valitsin kohteekseni dailyn. Tuijotin hetken aikaa vanhaa tuttua tehtäväkuvausta ja yhtäkkiä se vain: Mikä hiton järki? Destinyn käynnistäminen tuntuu nykyään lähinnä siltä kuin lähtisi töihin sellaiseen työpaikkaan, jota kohtaan into on laantunut täydellisesti. Homma toimii sinänsä hyvin ja itse kokee osaavansa homman, mutta se vain on joka ikinen päivä sitä ihan samaa suorittamista täysin samoissa maisemissa ja tehtävissä. Esim. Raid ei tuo minulle mitään iloa, kun peliaika on sen verran epäsäännöllistä, että randomien kanssa pelaaminen ei tunnu mielekkäältä (saatikka random-seuran järjestäminen), ja tällä hetkellä omassa kaveripiirissä Destinyä pelataan vielä vanhalla raudalla.
Destinyssä on paljon hyviä ideoita ja potentiaalia, puhumattakaan täydellisyyttä hipovasta pelattavuudesta. Valitettavasti tuo hyvä pelattavuus ei korvaa sitä tosiasiaa, että peli alkaa toistaa itseään ja varsinkaan sooloilijalle ei ole tarpeeksi vaihtelevaa ja mielekästä tekemistä, jotta sen parissa oikeasti viihtyisi - minusta suorittaminen ei todellakaan ole viihtymistä. Harmi, että tuli nuo lisärit ostettua samassa paketissa, sillä epäilen, että se seuraava on sooloilijalle ihan samanlaista roskaa. Ja mahdollisesti sitä ennen saadaan vielä nippu uusia päivityksiä, jotka muuttavat hahmon ja varusteiden kehittämisen, sun muun puuhastelun entistä työläämmäksi ja hitaammaksi.
Bungien pitäisi ehkä hieman tarkastaa näkemyksiään Destinystä ja miettiä, että onko tässä oikeasti ajatuksena luoda mielekäs pelimaailma, jossa pelaaja oikeasti viihtyy ja kokee olevansa osa maailman tapahtumia, vai orjuuttaa pelaajat tekemään valtavat määrät paskaduunia, joka ei juuri palkitse. Ehkä tiettyjä arkielämän realiteetteja ei yksinkertaisesti kannattaisi pakottaa mukaan pelimaailmaan. Muutenkin tuo pelimaailman muuttuminen on ollut lähinnä vain yksi iso vitsi. Public eventien ilmestymisaikojen muuttaminen lähinnä tuntuu samalta kuin paikallisbussien aikataulun muutos, eikä nuo crota-rituaalit ole sen innostavampia. Jos nämä kaikki muutokset ja kehitys ovat oikeasti tätä luokkaa, niin odotukset pelimaailman tulevaisuutta ajatellen ovat kyllä tehokkaasti murentuneet. Elämä avaruuden korpimailla on todellakin kovaa, mutta valitettavasti vain täysin vääristä syistä.
Mutta hei, onneksi Destiny 2 on jo kehitteillä ja siinä kaikki tulee olemaan sitten niin paljon paremmin.
Hyvä yritys, Bungie, hyvä yritys.