Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Deus Ex: Human Revolution

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Dimppis
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Deus Ex: Human Revolution [PS3/X360]

Itse tottakai heti ensimmäiseksi lähdin aseet laulaen kenttiä läpi ja ruumiitahan siinä tuli. Hengestä pääsivät niin viholliset sekä suureksi harmikseni myös siviilit, kun en edes vaivautunut tutkimaan ympäristöä vaan menin laput silmillä vain eteenpäin. Räiskinnällä pääsee turhankin helposti tehtävät läpi, kun tekoäly käyttäytyy todella idioottimaisesti tulituksen alla. Jätin pelin kesken ja aloitin uudestaan valitsemalla hieman rauhallisemman etenemis tavan ja peli muuttui kertaheitolla paljon miellyttävämmäksi, jos ei jopa erinmaiseksi. En siltikään kaikissa tilanteissa hiippaile vihollisten ohi vaan tarkoituksenani on tiputtaa heidät yksitellen kaikessa hiljaisuudessa ja kenenkään huomaamatta, jolloinka pääsen rauhassa tutkimaan ympäristöä ja hakkeroimaan tietokoneita. Tietysti, jos vihollisia on todella runsaasti niin valitsen täydellisen hiiviskelyn ja varjoissa liikkumisen vältellen joutumista tulitaisteluun. Joten käytän monia eri etenemis tapoja, jopa yhden kentän aikana, joka on todella harvinaista nykyajan peleissä. Itse väitän, että jos "steath" meininki maistuu niin Deus Ex:HR on todella mainio valinta, mutta jos tykkään enemmän räskinnästä niin parempi jättää kyseinen peli hankkimatta, koska peli ei tuo kovinkaan kummoista haastetta räiskinnän ystäville. Peliä en ole vielä pelannut läpi, mutta tähän asti olen nauttinut todella paljon!

Edit. Ainakin omassa paketissa oli koodit mm. yhteen bonus tehtävään, joten onko tähän peliin tulossa enemmän tehtäviä dlc:n muodossa?

Tänä aamuna pääsin pelin läpi ja kyllä tuo oli kokonaisuudessaan upea peli. Keskityin täysin hiippailuun ja hakkerointeihin, eli tuliaseita tuli käytettyä ainoastaan pomotaisteluissa. Heti perään laitoin uuden kierroksen tulille ja nyt olisi tarkoitus augmentoida Adamista kunnon tappokone. Tuolla hiiviskelyhahmolla räiskiminen oli tuskaa, mutta uskon sen helpottavan kun saa avattua nuo räiskintäaugmentit.

Energian käytöstä: Hommasin lisäpatteri-augin (eli minulla on nyt kaksi patteria energiaa) ja jos käytän tämän patterin energian kokonaan, niin se ei lautaudu muuten kuin syömällä? Sen sijaan ensimmäinen patteri palautuu automaattisesti vaikka se menee tyhjäksi. Nyt jos teen vaikka takedownin, joka kuluttaa koko (toisen) patterin eikä tämä energia palaudu, niin voinko käyttää energian ensimmäisestä patterista, joka taas palautuu automaattisesti? Jotenkin tuntuu että tämä patterisysteemi on rikki. Ja olihan tarpeeksi hankalasti selitetty? :)

Peli on kyllä maistunut. Pitkästä aikaa mukava pelata jotain muuta kuin niitä pelaajaa aliarvioivia putkijuoksuja.

Energian käytöstä: Hommasin lisäpatteri-augin (eli minulla on nyt kaksi patteria energiaa) ja jos käytän tämän patterin energian kokonaan, niin se ei lautaudu muuten kuin syömällä? Sen sijaan ensimmäinen patteri palautuu automaattisesti vaikka se menee tyhjäksi. Nyt jos teen vaikka takedownin, joka kuluttaa koko (toisen) patterin eikä tämä energia palaudu, niin voinko käyttää energian ensimmäisestä patterista, joka taas palautuu automaattisesti? Jotenkin tuntuu että tämä patterisysteemi on rikki. Ja olihan tarpeeksi hankalasti selitetty? :)

Vain ensimmäinen paristo latautuu automaattisesti (ja sen saa nopeammaksi päivityksillä). Loput neljä pitää täyttää aina energiapatukoilla. Ja paristoa syövät erikoisliikkeet kuluttavat aina oikeinpuolimmaisimman palkin.

Todennäköisesti kaikki ovat pelaamassa peliä eivätkä ehdi huutelemaan :)

Näinhän se on, peli on vielä kesken. :)

Erinomainen peli, ja kuten arvostelut sanovat, oivallinen yhdistelmä hiippailua, toimintaa ja roolipeli-elementtejä. Kaikki toimii ainakin minun mielestäni, ja sehän on tärkeintä.

Ja mitä tulee ulkoasuun, minulle se on 'riittävän hyvä'. On otettava huomioon että jatkuvat vaatimukset grafiikasta yms tuotantoarvoista johtavat siihen että meille sitten tarjottaisiin vain massatuotettua kökköä sillä hienolla grafiikalla. Tiedän kyllä minkä pelin minä valitsen siinä vaiheessa.

ps. En ole pelannut edellisiä Deus Exiä.

Vain ensimmäinen paristo latautuu automaattisesti (ja sen saa nopeammaksi päivityksillä). Loput neljä pitää täyttää aina energiapatukoilla. Ja paristoa syövät erikoisliikkeet kuluttavat aina oikeinpuolimmaisimman palkin.

latautuu ne muutkin patterit sillä ehdolla ettei niitä kuluta loppuun, tosin miltei jokainen temppu syö täyden pariston mutta esimerkiksi häivesuojaa ja seinien läpinäkö kykyä käyttämällä kun lopettaa kyvyn käytön ennen patterin loppumista niin se paristo täyttyy

Todennäköisesti kaikki ovat pelaamassa peliä eivätkä ehdi huutelemaan :)

Viimeksi kun erehdyin mielipiteeni kertomaan aiheen tiimoilta, niin seurauksena oli että jotkut vetivät keilapallon nenäänsä sen tavallisen herneen sijaan. Kiusaus on kuitenkin aivan liian suuri joten en voi vastustaa tilaisuutta elää vaarallisesti.

Siispä lainaukseen vastatakseni: ehkä jotkut malttavat yksinkertaisesti odottaa, että Human Revolution:in valmis versio julkaistaan joskus tulevaisuudessa. Palapelit eivät nimittäin ole edelleenkään kaikkien mieleen.

Viimeksi kun erehdyin mielipiteeni kertomaan aiheen tiimoilta, niin seurauksena oli että jotkut vetivät keilapallon nenäänsä sen tavallisen herneen sijaan. Kiusaus on kuitenkin aivan liian suuri joten en voi vastustaa tilaisuutta elää vaarallisesti.

Hyviä pelejä on herkullista retuutella. Erityisesti kun jotkut ongelmakohdat ovat niin alkeellisia ja helposti ratkaistavia, ettei vaan pysty ymmärtämään miten nämä ovat päässeet mukaan. Hyvän pelin kommentoiminen on monille aika vaikea käsittää. Luullaan että pidetään peliä täysin paskana jos jaksetaan kirjoittaa useampikin kappaleellinen analyysiä pelin heikkouksista. Tällaiseen negatiivissävyiseen kommentointiin törmää foorumeilla oikeastaan hiton paljon useammin kuin ylistävään tekstiin - väki mieluummin pelaa peliä kuin ruotii niitä pykäliä miksi jokin asia on niin hyvä. Tässä voi olla osittain kysymys siitä, että virheet ovat vain niin paljon helpompia nähdä ja onnistumiset yleensä kätkeytyvät.

Jackie Chan totesi elokuvanteon taistelukohtauksien koordinoimisesta mun mielestä tosi hienosti tyyliin: "when the rhytm is there, you don't see it, but when it's not the viewer thinks there's something wrong with the scene". Tätä voi soveltaa aika hyvin tähänkin. Hyvät pelit ovat hyviä ja valtaosa niistä seikoista jotka niistä tekevät niin hyviä on paikoitellen aika vaikeitakin löytää tahi artikuloida, mutta virheet ja heikkoudet löytää helposti.

Olen koittanut olla spoilaantumati kun tarkoituksena on pelailla peli vasta talvipakkasilla, mutta tekoäly on saanut aika paljon (tyypilliseen tapaan) kritiikkiä. Jotenkin voitaisiin omasta mielestä jo siirtyä asian yli. Ei sillä etteikö sen vajavuudet olisi paskaa, vaan että odottaako joku oikeasti tekoälyn olevan hyvä ikinä?

Olen koittanut olla spoilaantumati kun tarkoituksena on pelailla peli vasta talvipakkasilla, mutta tekoäly on saanut aika paljon (tyypilliseen tapaan) kritiikkiä. Jotenkin voitaisiin omasta mielestä jo siirtyä asian yli. Ei sillä etteikö sen vajavuudet olisi paskaa, vaan että odottaako joku oikeasti tekoälyn olevan hyvä ikinä?

Näinpä. Tekoäly harvemmin on räiskinnöissä mitään päätä mullistavaa ollut. Yleensä se "loistava" tekoäly on ollut sellainen, että se osaa mennä suojaan. Sen jälkeen se oli sitä, että se osas kiertää selkään. Lopulta ne osas tehdä molempaa. Ja pelaaja puolestaan kykkii suojan takana tähtäin vakaana odottaen, että se vihu sieltä murikan takaa mulkasee ilkeästi.

Deussin tekoäly ei tosiaan kummoinen ole, mutta ei se minusta myöskään hypi pöytien päällä tapettavana. Eniten mua tossa ärsytti se, mikä kaikissa muissakin hiiviskelypeleissä, että kavereita voit tainnuttaa niin paljon kuin haluat, eikä kukaan reagoi mihinkään. Eli käytännön esimerkkinä: samaa huonetta vartioi kaksi vartijaa, ja kun toinen on selin, toinen kolkataan pöydän taakse piiloon. Tajuissaan oleva vartija kääntyy ympäri, eikä reagoi mitenkään siihen, että kumppani on mystisesti hävinnyt jonnekin.

Sitä päivää odotellessa, kun esimerkin tasoinen tekoäly saadaan (hiiviskely)peleihin.

Arvostelussani en hirveämmin antanut painoarvoa Deussin heikkouksille, sillä kyseessä on minusta vain joko a) silmäkarkkiin liittyviä tai b) hyvin olemattomia pikkuvikoja, jotka eivät vaikuta varsinaiseen nautintoon. Allekirjoitan kuitenkin kaikki jogi'n mainitsemat kritiikit, sillä ne sieltä juuri löytyykin (tosin ilmastointiluukun kautta "kiellettyyn" huoneeseen meneminen aiheuttaa yhtälailla hälärin kuin kyseisen huoneen ovikoodia näpräily, jos vihu sen näkee). Ei sitten juuri paljoa muuta. Se miten paljon tahtoo niihin painottaa on itse kunkin makuasia.

Deus ex nyyppänä kyllä hyppää naamalle heti hiukan kritiikkiä näinkin kehuttuun peliin.. Ihmisten mallit on taas naamaltaan ja animoinniltaan (keskusteluissa pääosin) varsin karua katseltavaa,..

Hahmot kyllä näyttävät vahanukeilta. Tilannetta pahentaa entisestään kun L.A. noiren pelasi, niin kaikkien muiden pelien kasvomallit sen jälkeen näyttävät todella tökeröiltä.

Peliä jo mukavasti takana, ja on kyllä aivan mahtava tekele. Paranee vaan mitä pidemälle etenee. Ja yksi hyvin pieni mutta poikkeava juttu tässä pelissä on että heti julkaisun jälkeen ei ole tullut mitään 1.01 päivityspakettia. Joka on todella yleistä nykyään, vaan peli on näemä tehty huolella loppuun.

samaa huonetta vartioi kaksi vartijaa, ja kun toinen on selin, toinen kolkataan pöydän taakse piiloon. Tajuissaan oleva vartija kääntyy ympäri, eikä reagoi mitenkään siihen, että kumppani on mystisesti hävinnyt jonnekin.

Sitä päivää odotellessa, kun esimerkin tasoinen tekoäly saadaan (hiiviskely)peleihin.

Itse en kyllä tuommoista tekoälyä toivo näihin stealth/hiiviskelypeleihin. DE: HR:n suolaa oli itselle juuri tilanteet joissa oli useampi jantteri partioimassa samassa kerroksessa lähekkäin ja täytyi löytää se oikea hetki kun muut ovat kääntäneet selän niin että sai tainutettua yhden näistä ukoista jonka kautta aukeni mieleinen etenemisreitti. Tosin ainahan tässä yritti löytää reitin niin että ketään ei tarvinnut nirhata/tainuttaa ja hälytyksestä alkoi armoton itsekritiikki ja masennus. "Miks en perkele malttanut, MIKSI?"

Jaa, itse olen onnistunut sössimään jokaikisen hiiviskely tilanteen ja joka kerta on ollut häly ja loppujen lopuksi joukkoteurastus päällä. Kun ei malta ja ei osaa :D

Mut kyl tää täst.

Eilen hurahti läpi (jep, Nolife, mutta kun mahtava peli ja kuumeessa niin :D) ja noin kolmisenkymmentä tuntia siinä kului.

Sitten kun ajatus taas kulkee niin voisi tuosta jonkunlaisen pika-raamatun kirjoittaa, mutta nyt saa jäädä.

Peli täytti oikeastaan kaikki odotukset. Jo intro räjäytti potin. Täysin hintansa arvoinen, unohtamatta uudelleenpeluuarvoa.
Ilahduttavaa, miten hyvin tällainen modernisoitu "old-school"-peli toimii.

Juoni on mahtava, pelattavuus toimii, hyvä ja monipuolinen kenttäsuunnittelu ja tekemistä riittää.
Näyttääkin hyvältä (paitsi hahmojen kasvot) mm. ei sahalaitoja jne.
Visuaalinen on tyyli omaperäinen, muuta erittäin onnistunut.
Haettu cyber-renessanssi toimii, ja sivutuotteena muodostuva tunnelma on nykypelien parhaimmistoa.
Tätä jos vertaa johonkin Black Opsin räiskintäjyystämiseen niinhuomaa kyllä tekijöiden intohimon peliinsä.

Muutamia nipotuksen aiheitakin löytyy, lähinnä muutamia pikkuvikoja, kuten jo mainitut tekoälyn ja kasvografiikoiden vajavaisuus.
Muutama hankala kohtakin löytyi, erityisesti
pomotaistelut, joihin kyllä löytää helpon ratkaisun nopeahkosti.
Osan noistakin olisi voinut kiertää käyttämällä pojonsa toisiin kykyihin, mutta sitten taas jokin toinen kohta olisi voinut hankaloitua.

Suurin pettymys oli ehkä se, kuinka
vähän itse pystyi tapahtumiin vaikuttamaan.
Mutta tuokin saattaa korjaantua toisella läpipeluulla.
tottakai vaikeimmalla vaikeusasteella, koska stealthina pelatessahan ei aseiden käytöllä sekä vihollisiin että pelaajaan ole väliä ;)

Näinpä. Tekoäly harvemmin on räiskinnöissä mitään päätä mullistavaa ollut. Yleensä se "loistava" tekoäly on ollut sellainen, että se osaa mennä suojaan. Sen jälkeen se oli sitä, että se osas kiertää selkään. Lopulta ne osas tehdä molempaa. Ja pelaaja puolestaan kykkii suojan takana tähtäin vakaana odottaen, että se vihu sieltä murikan takaa mulkasee ilkeästi.

Deussin tekoäly ei tosiaan kummoinen ole, mutta ei se minusta myöskään hypi pöytien päällä tapettavana. Eniten mua tossa ärsytti se, mikä kaikissa muissakin hiiviskelypeleissä, että kavereita voit tainnuttaa niin paljon kuin haluat, eikä kukaan reagoi mihinkään. Eli käytännön esimerkkinä: samaa huonetta vartioi kaksi vartijaa, ja kun toinen on selin, toinen kolkataan pöydän taakse piiloon. Tajuissaan oleva vartija kääntyy ympäri, eikä reagoi mitenkään siihen, että kumppani on mystisesti hävinnyt jonnekin.

Arvostelussani en hirveämmin antanut painoarvoa Deussin heikkouksille, sillä kyseessä on minusta vain joko a) silmäkarkkiin liittyviä tai b) hyvin olemattomia pikkuvikoja, jotka eivät vaikuta varsinaiseen nautintoon. Allekirjoitan kuitenkin kaikki jogi'n mainitsemat kritiikit, sillä ne sieltä juuri löytyykin (tosin ilmastointiluukun kautta "kiellettyyn" huoneeseen meneminen aiheuttaa yhtälailla hälärin kuin kyseisen huoneen ovikoodia näpräily, jos vihu sen näkee). Ei sitten juuri paljoa muuta. Se miten paljon tahtoo niihin painottaa on itse kunkin makuasia.

Jeps, ja jos asiasta jatkaa, niin vähänkään pätevä tekoäly kyykyttää ihmispelaajat tällaisessa ympäristössä satanolla. Perustuen yksinkertaisesti siihen, että näillä on ylivertainen tietämys alueista ja kuinka päihittää paikassa X kyhjöttävä pelaaja. Ei kukaan jaksa sellaista peliä jossa etenemismahdollisuus on ainoastaan trial and error. Pelaajat harvoin ovat kommandokoulutettuja leffojen valopäitä jotka sekunnin jonkun rakennuksen pohjapiirrustusta katsoessaan tajuavat siitä kaiken - itse en leffoissa tajua näistä helvetinpersettäkään siinä ajassa kun joku jo sanoo OK LET'S DO THIS!

Unohtamatta sitäkään, että peleissä liikkuvuus on harvoin mitenkään verrannollinen oikeaan elämään ja näin omalta osaltaan vaikeuttaa elämää.

Jotain tällaistahan nähdään verkkomoninpeleissä joissa tiimi oikeasti hyviä pelaajia runtelee vastapuolen miten sattuu. Oikea tekoäly olisi varmasti heikoimmillaankin näiden veroinen - kunnes pelintekijöiden olisi pakko luoda cheatteja pelaajien pelastukseksi, esimerkiksi Stormtrooper Syndrooman muodossa

Tekoälystä nillittäminen loppuu kun pistetään pelaaja putkeen ja sinne skriptatut, uudestaan syntyvät viholliset. Ei vaan hetkinen, mitä minä tässä nillitän. Minusta tekoäly on ihan toimiva, tai ainakaan toimimattomuus ei häirtse pelaamista mitenkään. Aina peleistä löytyy jotain tapoja hyväksikäyttää koneen tekoälyä, tai sen älyttömyyttä, etenkin tälläisistä peleistä jossai vaihtoehtoja ja liikkumistilaa on paljon. Esim. tässä voi hälytyksen jälkeen mennä huoneeseen ja ampua loputtomasti sinne sisään juoksevia, mutta itse en ainakaan saa siitä hirveästi mitään kiksejä.

Suurin osa hyvistä/huonoista puolista onkin täällä jo mainittukin ja osasta olen täysin samaa mieltä. Deus Ex:iä ei missään nimessä saisi ajatella täysiverisenä roolipelinä - tämä ei ole mikään Fallout.

Itse petyin alun hub-alueen aikana. Jotenkin kaikki tuntui niin irralliselta, staattiselta. Varsinkin osa sivutehtävistä oli turhia ja täten turhankin päälleliimatun oloisia. Vähän samanlaistahan puurtamista se oli ihka ensimmäisenkin Deus Ex:in alussa.

Mutta pelin kenttä ja tehtäväsuunnittelu paranee ajan myötä huomattavasti, ja hetken päästä olin peliin täysin koukussa.

Erityismainintana haluaisin sanoa että pidin erittäin paljon Enigma-tyypisestä musiikista.

Huom! Suosittelen aloittamaan pelin heti vaikeimmalla vaikeustasolla.

Peli tarvitsisi myös vieläkin vaikeamman vaikeustason - alusta lähtien peli jakelee liian paljon; nuke&stop, rahaa, panoksia yms. Antakaa sellainen vaikeustaso joka suorastaan pakottaisi pahimmatkin räiskijät hiippailemaan joskus. Nyt on kuitenkin puhe yksi mies vastaan yksityisarmeija.
Ps. En ymmärrä aikaisempaa näkemääni kommenttia "ostan vasta valmiin", "en osta keskeneräistä" tjsp. Miksi tuon kannan esille nostaminen juuri täällä on niin tärkeää? Tuohan on turhaa tulla valittamaan tänne nykyisen pelikehityksen&julkaisun suunnasta. Ehkäpä olisi syytä itkeä sitä muualla? ie. Ei täällä.

Ps. En ymmärrä aikaisempaa näkemääni kommenttia "ostan vasta valmiin", "en osta keskeneräistä" tjsp. Miksi tuon kannan esille nostaminen juuri täällä on niin tärkeää? Tuohan on turhaa tulla valittamaan tänne nykyisen pelikehityksen&julkaisun suunnasta. Ehkäpä olisi syytä itkeä sitä muualla? ie. Ei täällä.

En minäkään ymmärrä koko kommenttia. Peli on nyt läpi keskivaikeustasolla ja kertaakaan ei boksi ollut netissä sinä aikana eikä yhtään bugia tullut vastaan, joten kyllä tuo peli ihan valmis on.

Aivan loistava peli on kyllä kyseessä, ihan hirveän pieleen en varmaan mene jos väitän jo nyt (kesken vielä, toinen kaupunki menossa) että menee heittämällä henk.koht. top viiteen (Mass Effect 2, Il-2, Fallout 2, Total War: Medieval 2). Hyvin samanlaisia tuntemuksia kuin muillakin, mm. samat pienet heikkoudet kuten vahanuket ja taistelukontrollit havaittu täälläkin mutta muut osat pelistä ovat tunnelmaa myöten (taustamusiikista isot plussat) niin rakkaudella tehtyjä etteivät nuo haittaa ollenkaan.

Enemmän hiippailu/hakkerointilinjalla menty ja ensimmäinen bossitappelu olikin hieman kulttuurishokki kun ei ollut mitään tappelumodauksia hankittu - kun kerran niitä ei siihenkään asti ollut tarvinnut yhtään enkä vissiin ollut kuollut kertaakaan. Muutaman kerran tuli nautittua tappion katkeraa kalkkia mutta sitten...
kuulin alitajunnastani viestin "abre los ojos" ja tajusin että eihän herra Barrettia kohti tarvitse edes ampua yhtään laukausta saadakseen hänet hengiltä.

Tekoäly tai sen puute ei ole ollenkaan kiusannut, monet kentät ovat nimittäin suunniteltukin siten että ne voi läpäistä nimenomaan AI:n käyttäytymistä hyväksikäyttämällä - jos pelimetodina ei siis ole "aseet ojossa ja Tapa Kaikki (tm)". Lisäksi pidän siitä että voin välillä tehdä samaa kuin Assassin's Creedeissä, eli hieman leikkiä vartijoiden kanssa.

Hyvän pelin kommentoiminen on monille aika vaikea käsittää. Luullaan että pidetään peliä täysin paskana jos jaksetaan kirjoittaa useampikin kappaleellinen analyysiä pelin heikkouksista.

En nyt taida olla aivan kartalla, mikä ei ole ollenkaan minulle vierasta mutta veikkaisin, ettei minun vitsailuni ja sinun asiapitoinen kommentointi oikein kohtaa. Siis ei edes aiheen puolesta.

Jos nyt kuitenkin palataan siihen mistä sinä puhut, niin ainoa syy miksi minäkin tänne kirjoitan on juuri se, että saa haukkua kaikkea ja kaikkia anonyymisti. Ketä se nyt oikeasti palvelisi jos yhtäkkiä kaikki alkaisivat keskustelemaan asioiden hyvistä puolista sivistyneesti?

Ja kyllä, aivan törkeää offtopiccia. Alkaa pikkuhiljaa tuntumaan ettei sitä enää muuta osaakaan kirjoittaa. On vain ajan kysymys milloin TTkakskoon jumalainen viha laskeutuu tämänkin kirjoitelman ylle. :D

En minäkään ymmärrä koko kommenttia. Peli on nyt läpi keskivaikeustasolla ja kertaakaan ei boksi ollut netissä sinä aikana eikä yhtään bugia tullut vastaan, joten kyllä tuo peli ihan valmis on.

Nyt kyllä alkaa toden teolla pelottamaan omasta puolesta, mutta antaa nyt sitten mennä vaan.. . Miten peli voi olla muka valmis kun kerran tekijät itse kertovat jo ennen pelin julkaisua, että "hei rakkaat kuluttajat, me leikkasimme pelistä sisältöä pois, että voimme julkaista sen sitten myöhemmin ja rahastaa teitä aivan huolella".

Ylös Bottom