Black Hole, Hydra, Teleport ja Slow Time ovat vakiokykyjä. Hydra on tietenkin Mammoth ja se pitää hyvin kurissa nämä sähköä jakavat Malthaelin apurit. Black Hole taas kerää hyvin nippuun ne mustat, pyörivät jutut ja tekee paljon vahinkoa. Slow Timestä en ole malttanut luopua, siihen olen kokeillut paljon eri variaatioita, kuten stunnausta Malthaelin kävellessä siihen, mutta silloin siitä ei ole apua jos Malthael on "pyörremyrsky" tai syöksyy kimppuun.
Teleport on välttämätön väistämään Malthaelin syöksyjä ja muuta roinaa, jos on kiire. Pääaseena olen vaihdellut ties mitä, Disintegrate yleisin - mutta tekee kovin hitaasti vahinkoa ja ei ole oikein aikaa käyttää sitä, kun Malthael muuttuu nopeammaksi ja ympärillä on kova hässäkkä. Puolustavana taikana on kokeiltua mm. Diamond Skiniä ja kaksoisolentoja tuplana tai pitemmällä ajalla, mutta Mirror Imagesta ei tunnu oikein olevan hyötyä... Slow Timeä käyttävät paljon, mutta Black Holea kovin vähän.
Passiivisia kykyjä olen vaihdellut paljon, vakioina ovat olleet Galvanizing Wizard, joka imee 55 000 vauriota ennen kuin tuhoutuu ja latautuu viidessä sekunnissa jos mikään ei osu. Toinen taas on Evocation, eli 20% nopeammat palautumiset kyvyille. Unstable Anomalyn ollessa käytössä sain parhaan tuloksen, eli puolet pois Malthaelilta, mutta toisaalta tämäkin kyky on turha, jos olet keskellä "ukkosmyrskyä" ja kuolet heti energian palauduttua siihen 45 prosenttiin. Vielä en ole kokeillut mm. Unwavering Williä, joka antaa hyviä puolustuskykyjä jos on paikallaan 1,5 sekuntia, mutta se on harkinnassa. Blur (-17% vauriota) tuntuu myös aika turhalta, mutta sen laittaisin silti neljänteen slottiin, jos se olisi auki. Taso 70 on reilun viiden miljoonan kokemuspisteen päässä.