Vastaus: DIRT 4
Oli se pakko hommata DiRT 4, kun sen fysiikat herätti niin paljon kiinnostusta itsessäni. Toistaiseksi vasta lähinnä kruisaillut reilun tunnin Dirt Academyssa testaamassa peliä sekä säätämässä forceja, hauskahan siellä on kaaraa pyöritellä. Muutaman ek:n ehdin ajaa myös Australiassa.
Fysiikat on mielestäni hyvät ja ne on mennyt riittävästi eteenpäin. Sen huomasi heti, että peliä pitää ajaa eritavalla kuin Dirt Rallya. DiRT 4 ei ole automaattisesti yhtä liukas perän osalta, eikä sitä niinkään ajeta kaasulla kuten Dirt Rallya ja vaan enemmänkin ajetaan paljon pelkän pidon kanssa kuin. Se on todella hyvin mallinnettu ja tarkoittaa sitä, että autoa pitää käyttää rajummin. Samaten jarruttaminen on vihdoin mallinnettu hyvin ja se pitää hallita, koska jarrut ei automaattisesti neutraloi auton liikkeitä tasaiseksi. Samaa oli viimeksi mallinettu RBR:ssa, tässä DiRT 4:ssa ei ole ihan yhtä raaka sekä hankala mallinnus. Eikä jarruilla myöskään voi oikein kunnolla sitoa.
Harmittavasti vain kaasun käyttö ei ole saanut samaa mallinnusta kuin jarruttaminen ja on itse asiassa jopa takapakkia Dirt Rallyyn verrattuna, jossa tosiaan paljon kaasun käytöllä hallittiin autoa. Siihen toivoisin itse parannusta niin se helpottaisi omaa ajamista, kun ei tuntuisi niin avustetulta sekä tylsältä kaasun käytöltä. Se toisi myös lisää kontrollia auton hallintaan, sen haasteen lisäksi. Samaten voisi tuohon kaasun käyttöön lisätä soran lentämistä tien pinnalta niin efekteinä kuin äänenäkin, nyt sitä on todella vähän ja vaisusti.
Pitoa on pelissä liikaa, kun ollaan siinä rajalla tai heitetään siitä rajalta se oikein kunnolla yli. Pidon rajalla pitäisi se joskus lähteä luistamaan ja myös vahinkoja pitäisi tulla, kun hallinta ei ole täydellistä. Sitten, kun heittää auton väkisin pidosta pois niin se pito tulee käytännössä heti takaisin, vaikka sitä ei ottaisi kaasulla, jarrulla tai ohjauksella takaisin pitoon sekä hallintaan. Paras esimerkki on se, kun auton heittää 150km/h vauhdista nopeilla vasen-oikea ratinliikkeillä hallinnasta pyörimään sekä luisumaan niin auto on jo 1,5 sekunnissa takaisin pidossa joka neutralisoi samantien kaiken korin liikkeen, luisumisen sekä pyörimisen.
Plussista ja miinuksita huolimatta pidin DiRT 4:sen ajomallinuksesta, mutta on helppo ymmärtää miksi monelle peli on aiheuttanut pettymyksen. Siellä on pientä vikaa ajomallinuksessa, vaikka on mennyt todella paljon eteenpäin. Suurin syy kuitenkin lienee siinä, että ymmärretä pelin ajomallinusta ja sitä miten noita ralliautoja pitäisi ajaa. Se vaatii muutosta Dirt Rallyyn verrattuna. Saa sitten nähdä miltä noi takavetoiset tuntuu, kun toistaiseksi vasta ajellut parilla nelivedolla.
Alkufiiliksiä, paljon plussia jäänyt vielä toistaiseksi kokematta. Joten ei mikään lopullinen mielipide pelistä:
+ Fyysikat sekä ajomallinnus (toistaiseksi)
+ Vauhdintunne oli mielestäni konsolipelien parhaimistoa
+ Musiikit ja presentaatio
+ Takuuvarma 60 fps (omalla PC:llä en siihen aivan päässyt Dirt Rallyssa)
+ Autoluokat on jaoteltu paremmin omiin luokkiin
- Äänet oli takapakkia Dirt Rallyyn verrattuna, mutta kuitenkin ihan kelvolliset. Se huippudynamiikka sekä äänen raakuus puuttui sieltä.
- Generoidut pätkät vaikutti todella tylsiltä ajaa
- PS4 Pro:n kuvanlaatu todella heikko, sahalaitaa löytyy, huonot tie tekstuurit, pop-uppia maastossa todella rajusti Dirt Academyn aluella ja pientä välkkymistä maastossa.
- Grafiikat sekä detailien määrä on tietenkin takapakkia Dirt Rallyyn verrattuna, pätkägeneraattorin takia. Autot myös kiiltää aina kuin olisivat autoesittelyssä spottivalojen alla.
- Replayt 30fps, on meikäläiselle aika paha turnoff. Niitä tulee yleensä paljon katsottua, joten noiden turhien efektien sekä heijastuksien sijaan mielummin näkisin PS4 Prolla 60fps replayt.
Peli kyllä maistui alun perusteella ja siinä on todella paljon hyvää, en malta odottaa uramuodon aloitusta. Ainoa oikeasti pettymyksen aihe on PS4 Prolla kuvanlaatu, joka hieman vaikuttaa myös siihen kuinka hyvin näkee eteenpäin. Siitä ei kyllä mihinkään pääse, että osan asioista Dirt Rally teki jo paremmin ja mielestäni tarjosi paremman rallifiiliksen. Ajetaan paljon lisää ja katsotaan sitten uudestaan.