Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

DIRT 4

Vastaus: DIRT 4

Rallicrossi netissä on kivaa puuhaa, jotkut urpot vaa ottaa tahallaan varaslähtöjä. Saataisko joskus foorumin väliset rx skabat?
 
Vastaus: DIRT 4

Ärsyttävän hämäriä noi Wales metsäosuudet välillä, varsinkin tänään kun yksi pätkä oli kello 4.30 eikä lisävaloja ollut keulalla niin aika tuskaa oli metsä kohdat ajaa ja tuli aika pahasti takkiin tuon takia. Hieno yksityiskohta tuo että välillä tulee vastaan pätkälle hyytyneitä autoja. Yhden kerran oli kolmio varoittamassa hyvissä ajoin, toisella kerralla joku vain huitoi hyytyneen auton kohdalla. Hyvin kyllä peli maittaa ja fiilikset vain parantuneet [emoji2].
 
Vastaus: DIRT 4

On mulla samat fiilikset tästä kun jotkut on jo todennu. Mitä pidempään tätä pelaa niin sen paremmalta tää tuntuu. Lisätään sekin että mitä tehokkaampaa autoa ajaa niin sen hauskempaa se ajaminen on. Mä ajan siis sillä simulation modella muut avut pois paitsi vaihteisto on automaattina. (Itselläni kun on se "automaattikortti" eli en saa ajaa kun automaativaihteista autoa minkäälaista kytkintä en osaa käyttää :D)

Rattina on Thrustmasterin T80. Kivasti on vauhdin tunnetta koko ajan jos yrittää oikeasti ajaa kovaa. Ainakaa allekirjottaneella auto ei pysy tiellä kun tosissaa ajaa. Vaikka tiet on leveämpiä kun ne DR oli muuttuu ne aika kapeiks sitte loppuen lopuks. :D

Ne Landrush kisat on ihan hauskoja. Rallicross selkeesti parempaa kun DR oli.

Generaattorista iso +. Ikinä ei tiedä ennalta mitä sieltä on tulossa. Se alun "kartta" kun on vaan suuntaa antava. Siitä se ralli fiilis tulee kun ei tiedä mitä sieltä on tulossa ja oot täysin nuotin varassa. Se ainoa miinus minkä keksin kolmen päivän jälkee on se että välillä mutkat tulee "tyhjästä" nuotitus ei oo siinä ihan mukana.

Otin pari videoo myös:
[video=youtube;7qTjLIT5VQc]https://www.youtube.com/watch?v=7qTjLIT5VQc&t[/video]
Paras yksittäinen EK jonka oon ajanu.

[video=youtube;pgxopExH3-Y]https://www.youtube.com/watch?v=pgxopExH3-Y[/video]
RX2 Luokan kisa.
 
Vastaus: DIRT 4

Eipä nuo pätkät kauheasti leveämpiä ole DR verrattuna, nyt kun enemmän on ajellut niin kyllä niistä haastetta löytyy. Virheistä ei ihan niin paljon kärsi kun Rallyssä ja ihan niin kovaa keskittymistä tämä ei vaadi pätkään. Liian helppo tämä ei kuitenkaan ole ja mikä hienoa huomata että sade vaikuttaa ajamiseen huomattavasti. Walesin pätkillä ainakin tien reunoihin kertyy vettä ja niiden päältä kun leikkaa niin pito heikkenee. Autojen äänistä paikoittain miinusta pitää antaa, esim. DR:ssä Subaru kuulosti siltä miltä pitää, mutta Dirtissä ei. Mielenkiintoista nähdä onko Codemasterilla tähän tarkoitus tuoda jossain vaiheessa lisää sisältöä esim. Dlc:n muodossa. Jos oikein muistan niin eikö Dirt 3:seen tullut Monte Carlon ralli dlc muodossa jälkeenpäin tarjolle.
 
Vastaus: DIRT 4

Oli se pakko hommata DiRT 4, kun sen fysiikat herätti niin paljon kiinnostusta itsessäni. Toistaiseksi vasta lähinnä kruisaillut reilun tunnin Dirt Academyssa testaamassa peliä sekä säätämässä forceja, hauskahan siellä on kaaraa pyöritellä. Muutaman ek:n ehdin ajaa myös Australiassa.

Fysiikat on mielestäni hyvät ja ne on mennyt riittävästi eteenpäin. Sen huomasi heti, että peliä pitää ajaa eritavalla kuin Dirt Rallya. DiRT 4 ei ole automaattisesti yhtä liukas perän osalta, eikä sitä niinkään ajeta kaasulla kuten Dirt Rallya ja vaan enemmänkin ajetaan paljon pelkän pidon kanssa kuin. Se on todella hyvin mallinnettu ja tarkoittaa sitä, että autoa pitää käyttää rajummin. Samaten jarruttaminen on vihdoin mallinnettu hyvin ja se pitää hallita, koska jarrut ei automaattisesti neutraloi auton liikkeitä tasaiseksi. Samaa oli viimeksi mallinettu RBR:ssa, tässä DiRT 4:ssa ei ole ihan yhtä raaka sekä hankala mallinnus. Eikä jarruilla myöskään voi oikein kunnolla sitoa.

Harmittavasti vain kaasun käyttö ei ole saanut samaa mallinnusta kuin jarruttaminen ja on itse asiassa jopa takapakkia Dirt Rallyyn verrattuna, jossa tosiaan paljon kaasun käytöllä hallittiin autoa. Siihen toivoisin itse parannusta niin se helpottaisi omaa ajamista, kun ei tuntuisi niin avustetulta sekä tylsältä kaasun käytöltä. Se toisi myös lisää kontrollia auton hallintaan, sen haasteen lisäksi. Samaten voisi tuohon kaasun käyttöön lisätä soran lentämistä tien pinnalta niin efekteinä kuin äänenäkin, nyt sitä on todella vähän ja vaisusti.

Pitoa on pelissä liikaa, kun ollaan siinä rajalla tai heitetään siitä rajalta se oikein kunnolla yli. Pidon rajalla pitäisi se joskus lähteä luistamaan ja myös vahinkoja pitäisi tulla, kun hallinta ei ole täydellistä. Sitten, kun heittää auton väkisin pidosta pois niin se pito tulee käytännössä heti takaisin, vaikka sitä ei ottaisi kaasulla, jarrulla tai ohjauksella takaisin pitoon sekä hallintaan. Paras esimerkki on se, kun auton heittää 150km/h vauhdista nopeilla vasen-oikea ratinliikkeillä hallinnasta pyörimään sekä luisumaan niin auto on jo 1,5 sekunnissa takaisin pidossa joka neutralisoi samantien kaiken korin liikkeen, luisumisen sekä pyörimisen.

Plussista ja miinuksita huolimatta pidin DiRT 4:sen ajomallinuksesta, mutta on helppo ymmärtää miksi monelle peli on aiheuttanut pettymyksen. Siellä on pientä vikaa ajomallinuksessa, vaikka on mennyt todella paljon eteenpäin. Suurin syy kuitenkin lienee siinä, että ymmärretä pelin ajomallinusta ja sitä miten noita ralliautoja pitäisi ajaa. Se vaatii muutosta Dirt Rallyyn verrattuna. Saa sitten nähdä miltä noi takavetoiset tuntuu, kun toistaiseksi vasta ajellut parilla nelivedolla.

Alkufiiliksiä, paljon plussia jäänyt vielä toistaiseksi kokematta. Joten ei mikään lopullinen mielipide pelistä:

+ Fyysikat sekä ajomallinnus (toistaiseksi)
+ Vauhdintunne oli mielestäni konsolipelien parhaimistoa
+ Musiikit ja presentaatio
+ Takuuvarma 60 fps (omalla PC:llä en siihen aivan päässyt Dirt Rallyssa)
+ Autoluokat on jaoteltu paremmin omiin luokkiin
- Äänet oli takapakkia Dirt Rallyyn verrattuna, mutta kuitenkin ihan kelvolliset. Se huippudynamiikka sekä äänen raakuus puuttui sieltä.
- Generoidut pätkät vaikutti todella tylsiltä ajaa
- PS4 Pro:n kuvanlaatu todella heikko, sahalaitaa löytyy, huonot tie tekstuurit, pop-uppia maastossa todella rajusti Dirt Academyn aluella ja pientä välkkymistä maastossa.
- Grafiikat sekä detailien määrä on tietenkin takapakkia Dirt Rallyyn verrattuna, pätkägeneraattorin takia. Autot myös kiiltää aina kuin olisivat autoesittelyssä spottivalojen alla.
- Replayt 30fps, on meikäläiselle aika paha turnoff. Niitä tulee yleensä paljon katsottua, joten noiden turhien efektien sekä heijastuksien sijaan mielummin näkisin PS4 Prolla 60fps replayt.

Peli kyllä maistui alun perusteella ja siinä on todella paljon hyvää, en malta odottaa uramuodon aloitusta. Ainoa oikeasti pettymyksen aihe on PS4 Prolla kuvanlaatu, joka hieman vaikuttaa myös siihen kuinka hyvin näkee eteenpäin. Siitä ei kyllä mihinkään pääse, että osan asioista Dirt Rally teki jo paremmin ja mielestäni tarjosi paremman rallifiiliksen. Ajetaan paljon lisää ja katsotaan sitten uudestaan.
 
Vastaus: DIRT 4

Saat lisää plussia kunhan pääset eri sääolosuhteisiin käsiksi. Uhriutumaan niiden edessä :D
 
Vastaus: DIRT 4

Joku täälä taisikin osuvasti sanoa, että peli on tehty rally crossin ehdoilla vähän niinkun. Onhan kanteenkin lätkästy officialrallycross yadayada -tarra :D Sehän on joo jo tunnettu parjaus, että monille hc-simutyypeille peli on pettymys vaikeustason tiputtua ja moni itseni mukaanlukien oli aluksi vähän meeh mutta alkaa se maisuta.

Huomaa, että on haluttukin tehdä eroa autojen välille mitä tuntumaan tulee ja ralliautot on saanut kai kärsiä tässä liiallisen pidon kanssa vähän ja itselleni oli pettymys miltä crosskartit tuntui, youtube -videoiden perusteella ja muutenkin jos perus fysiikantuntemus on hallussa niin välillä liian kiskoilla mennään. Onko se sitten parempi kuin se, että ajaminen tuntuisi melkein samalta kaikilla? Pienempänä pahana sitä voisi ainakin pitää. Rallycross- ja muu landrushmeininki on sitten taas kohdillaan ja yllättäen näistä löytyy tehokkaimmat autot pelissä. Aceway ja barca mm. tuossa puhuu kans, että autoilla pitää nyt ajaa kovempaa, mikä nyt ei dirt rally radoilla olisi natsannut.

Suosittelen myös joo kikkailemaan noilla ffb -asetuksilla, varsinkin jos ratin omistaa. Tykkään itse kun on sitä vastavääntöä ratissa joten crankkasin ylös sat: 120, soft lock 150, collision 105 ja muut on sit 107. Steering saturationin laitoin 80. Senkin täälä joku taisi todeta mutta totean minäkin, academyssa on paras paikka kikkailla millä tahansa säädöillä ja lähteä sitten sieltä kokeilemaan muailmalle, en tiedä onko haettu tätä mutta kiva veto laittaa tuollainen autenttinen iso kikkailualue :p

Tämmönen btw -topic kans, jostain kumman syystä g29:n forcet tuntuivat paremmalta sen jälkeen muissakin peleissä kun project carsin jälkeen vaihdoin assetto corsaan.. tiiä vaikka olis ac korjannut ratin forcet tai muutenvain niin paskat forcet, että tuntuu paremmalta muissa :D
 
Vastaus: DIRT 4

Kiinnostaisi kyllä kovasti päästä testaamaan tota crosskarttia pelissä, kun kerrankin olisi kokemusta tosielämässä laitteesta, niin olisi ainakin pohjia millä lähteä huutelemaan! :D Alunperin oli tarkoitus hommata peli heti julkaisussa, mutta tiedä sitten olisiko tästä korvaamaan Dirt Rallya, kun näitä kommentteja lukee.
 
Vastaus: DIRT 4

Kiinnostaisi kyllä kovasti päästä testaamaan tota crosskarttia pelissä, kun kerrankin olisi kokemusta tosielämässä laitteesta, niin olisi ainakin pohjia millä lähteä huutelemaan! :D Alunperin oli tarkoitus hommata peli heti julkaisussa, mutta tiedä sitten olisiko tästä korvaamaan Dirt Rallya, kun näitä kommentteja lukee.

Olisi kieltämättä mielenkiintoista kuulla mielipide jos kerta olet samankaltaista crosskarttia päässyt kokeilemaan? Tuntui tosiaan vähän liian hyvin tarraavan kiinni mutta kyllä mäkin suosittelen hankkimaan pelin, fysiikkaa paranneltu kuitenkin ja kaikilla luokilla on kuitenkin kiva ajaa joten älkää liikaa painoarvoa antako kriittisille. Leveämmät radat jne saattaa tuoda vaikutelman liian helposta pelistä mutta enemmänkin mieleen tulee vanhan liiton colin mcrae rally tämän päivän fysiikoilla ja grafiikoilla :p
 
Vastaus: DIRT 4

Löytyykö konsoleilla pelatessa "wheel friction ja tire friction" asetuksia ratin säätövalikoista? Onkohan jokin bugi xbox one versiossa, kun nuo puuttuu?
 
Vastaus: DIRT 4

Löytyykö konsoleilla pelatessa "wheel friction ja tire friction" asetuksia ratin säätövalikoista? Onkohan jokin bugi xbox one versiossa, kun nuo puuttuu?
Kyllä sieltä ne löytyvät. Varmaan joku bugi, jos se kerran sun ratinkin tunnistaa.

Omasta mielestäni kannattaa simukuskienkin hankkia Dirt4, jos on valmis ajamaan eri tavalla kuin Dirt Rallyssa. On tämä loppujen lopuksi askel oikeaan suuntaan, vaikka tuohon kaasun käyttöön toivoisi lisää hallintaa sekä vaikutusta.

Sen verran opeteltavaa ja kuitenkin haastavaa, että ei sitä laadukasta ralliajamista ole niin helppo tuolta harjoitusalueelta siirtää itse rallipätkille. Vaikka Dirt Rally tuntuu itselleni liian helpolta (paitsi Lancia 037 Ruotsissa).

Alkaa silmätkin tottua jo noihin 30fps uusintoihin, kun kuva ei tunnu enää niin nykivältä ja siitä saa jotain selvääkin. Toistaiseksi ajo replayssa näyttää paljon paremmalta sekä siinä on enemmän fiilistä, kuin miltä se tuntuu itse ratin takana ajamassa. Kun saa omaa tasoa nostettua niin eiköhän se korjaa asian.

Uramuoto on aika hyvä. Myös se uusi Moninpeli divisioona-systeemi oli aika hauska, mutta harmittavasti kaikki frendilistan rallikuskit jäi PC:lle niin hirveästi ei löydy vertailukuskeja.
 
Vastaus: DIRT 4

Olisi kieltämättä mielenkiintoista kuulla mielipide jos kerta olet samankaltaista crosskarttia päässyt kokeilemaan? Tuntui tosiaan vähän liian hyvin tarraavan kiinni mutta kyllä mäkin suosittelen hankkimaan pelin, fysiikkaa paranneltu kuitenkin ja kaikilla luokilla on kuitenkin kiva ajaa joten älkää liikaa painoarvoa antako kriittisille. Leveämmät radat jne saattaa tuoda vaikutelman liian helposta pelistä mutta enemmänkin mieleen tulee vanhan liiton colin mcrae rally tämän päivän fysiikoilla ja grafiikoilla :p

On tuommosella jokunen tuhat kilometriä tullut kurvailtua. Muutama kausi suomensarjassa kilpailemista jne, niin kerrankin voisi antaa todellisen arvion miten peliversio vastaa todellisuutta. :D Videoiden perusteella näyttäisi kyllä vähän omaankin silmään menevän turhan paljon keula eellä, tuntuu että pitkät luistot puuttuu kokonaan, kun juurikin oikeasti se meno on sellaista, että perä on koko ajan irti. Mutta paha mennä sen tarkemmin vielä sanomaan, kun ei ole peliä päässyt vielä koittamaan. Äänistä voi kyllä antaa pisteet kotiin, ne kuulostaa hyvinkin aidoilta! Kyllähän tää nyt jossain vaiheessa täytyy ehdottomasti käydä hakemassa kaupan hyllyltä, mutta täytyy katsella odottaako vielä alennusmyyntejä, vai noutaako jo aiemmin.

Ps. https://m.youtube.com/channel/UCYoso8iZb64G_1g73sdl7jw tuolta löytyy meikäläisen incar-videota,
jos kiinnostaa katsella :D
 
Vastaus: DIRT 4

Ei oo crosskartista omakohtaista kokemusta, mutta jonkinlainen käsitys miten pitäisi mennä ja ei mun mielestä kohtaa yhtään tässä pelissä. Stadium buggy oli semmonen looginen kaasulla ja luistolla ajettava, eli kaasu pohjassa jo mutkan sisäänmenossa. Crosskartti taas spinnaa liian herkästi pelkästään ulostulon kaasutuksessa. Ajotunteja tosin vähän kummallakin, mutta tuntumaa kuitenkin.

Eniten ajelen nelivedoilla, ainakin niillä ajaessa puskee todella paljon, joutuu usein veto päällä ulostulossa kääntämään paljon mutkan mukaisesti. Ymmärrän että ihmiset valittaa liiallisesta pidosta koska siltähän se tuntuu. On vaan nelivedoissa puskeminen ominaisuus, en ole mitään säätöjä vielä tehnyt ja käytän käsijarrua todella paljon enemmän verrattuna Dr. Oikeita incareja kattoo niin kokoajan nekin nykii käsijarrua. Paremmalta tuntuu kokoajan vieläkin.

https://youtu.be/FSNLJ1Mzzjc tossa videolla näkyy hyvin kuinka paljon toi focus puskee, joutuu hitaimissa veteleen käsijarrua.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: DIRT 4

En ole vielä Walesia ajanut, joten en tiedä sen sorapinnasta tarkkaan. Täytyy huomenna tuota komboa kokeilla.

Videon perusteella sun pitäisi ajaa enemmän pidolla sekä vedolla ja pyrkiä vähemmän heittää sitä luistoon. Vauhtia lisää ja enemmän kääntää rattia. Tuo muistuttaa enemmän Dirt Rally tyyliä.

Se on toki helpommin sanottu kuin tehty, en itsekkään ole sitä onnistunut vielä siirtämään pätkille niin, että olisi täysi luotto tekemiseen. Ja tulee tehtyä samanlaisia virheitä, kun RBR:ssä liian kova yrittämällä.

DiRT 4 oikeaoppiminen ajo muistuttaa aika paljon noita tämän kauden oikeita WRC-autoja, joita ei tietenkään pelistä löydy. Onkohan Kris Meeken ajot noilla uusilla autoilla hieman liikaa muokannut sitä palautetta mitä on antanut Codemastersille? Ehkä downforcen vaikutus jollain Evo 6:llakin on liian voimakas.
 
Vastaus: DIRT 4

Tolla pätkällä jäin 6sek kärjestä ja 11. Sija leaderboardsilla. Tossakin aika paljo pieniä virheitä, eli hieromalla saisi aikaa paljonkin pois. Onko se sitten helppoutta, taitoa vai niin vähän ajajia mutta kyyti tuntuu riittävän. Ei tunnu vaan että menisi 'täysiä' ja ei tartte hakata restarttia toisin kuin dirt rallyssa.

Enkä tarkoita siis että oma ajotyylini olisi absoluuttisesti paras, mutta tuntuu nopealta.
 
Vastaus: DIRT 4

Tolla pätkällä jäin 6sek kärjestä ja 11. Sija leaderboardsilla. Tossakin aika paljo pieniä virheitä, eli hieromalla saisi aikaa paljonkin pois. Onko se sitten helppoutta, taitoa vai niin vähän ajajia mutta kyyti tuntuu riittävän. Ei tunnu vaan että menisi 'täysiä' ja ei tartte hakata restarttia toisin kuin dirt rallyssa.

Enkä tarkoita siis että oma ajotyylini olisi absoluuttisesti paras, mutta tuntuu nopealta.
Onhan se nopea ja varsinkin tuota sun Lancer videoita katsoi niin meno näytti todella kovalta. Olen kuitenkin niin vähän vasta ajanut tätä peliä, että en tiedä mikä tässä pelissä oikeasti on nopeata ja mikä ei. Onhan se sinäänsä sääli, jos tuollainenkin meno tuntuu liian helpolta niin voi olla ettei peli tarjoa sulle riittävästi vastusta ja sitä oikeaa fiilistä.

Omatkin kokemukset pelistä kokoajan kehittyy mitä enemmän ajaa. Itse haen vasta toistaiseksi pelin rajoja, testausta ja oppia. Vauhti seuraa yleensä perässä. Voi tietenkin olla vähän turha mitään kommentoida toisen ajotyylistä, jos ei ikinä tule itse pääsemään lähellekään sitä :D
 
Vastaus: DIRT 4

Käytättekö millaista vaihteistoa pelatessa? Ja mites manuaalivaihteiston kanssa, käytättekö ratista sekventiaalivaihteistoa vai erillisellä kepillä, vai ihan H-kaaviota? Entä kytkimen käyttö?
 
Vastaus: DIRT 4

Walesissa on näköjään aika liukas sora, paljon pientä epätasaisuutta ja ylämäkiä/alamäkiä. R5 Fiesta tosiaan puskee ja liukuu, kaasulla ei saa perää irti millään ja jyrkissä mutkissa pitää avittaa käsijarrulla. Muuten sitten taas voi ajaa kaasu pohjassa kaikki loivat mutkayhdistelmät suoralla ilman mitään riskiä tai tarvetta kontrolloida auton painonheittelyä. Aivan jäätävä ero Dirt Rallyyn.

Mielestäni Codemasters on kuitenkin lähtenyt ihan oikein mallintamaan pidon tuntua ja tämä on tietyllä tapaa oikea suunta. Nyt on vain jätetty pidon puuttuminen kunnolla mallintamatta sekä oikea oppinen kaasun käyttö. Ei vaikutakaan enää niin hirveän hyvältä :(

Itse ajelin Dirt Rallya läppävaihteilla moderneja autoja ja kytkin + h-kaaviolla vanhoja autoja. Nyt Dirt 4:ssa olen ajanut pelkästään sekventaali vaihdekepillä.
 
Vastaus: DIRT 4

Laittelin asetuksista 540 kääntösäteen käyttöön kaikille autoille ni sillä sai näköjään pelin ratin käsineen menemään 1=1 oman ratin kanssa.
 
Ylös Bottom