Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

DIRT 5

Itselle jäänyt vähän hämärän peittoon mikä idea tuossa on ostaa noita autoja kun joka kisaan valmiiksi annetulla autolla voittaa melkein aina :D
Paitsi kamala vessa leiju auto :D tää on just hyvä peli gamepassiin mutta olis hirveää maksaa tästä täysi hinta vaikka hyvä peli onkin :)
 
Selittäkääpäs maalaistollolle, että mitä eroa muka näillä on "prioritise image quality" ja "prioritise resolution" tommoset on Series S:llä ja mitään eroa en niiden välillä huomaa :D

Aikaisemmi siellä oli mun mielestä "prioritise framerate" mutta ottivat näköjään pois, vai muistanko väärin?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Selittäkääpäs maalaistollolle, että mitä eroa muka näillä on "prioritise image quality" ja "prioritise resolution" tommoset on Series S:llä ja mitään eroa en niiden välillä huomaa :D

Aikaisemmi siellä oli mun mielestä "prioritise framerate" mutta ottivat näköjään pois.
Mulla on toi image quality moodi ja näyttää järkyttävältä forzan jälkeen :D
 
Samaa selvittelin itsekin.. reso moodi näyttää xsx:llä puhtaammalta mutta siitä lie karsittu joitain "laadullisia" kuvan ominaisuuksia pois.. (AO, kasvillisuuden tiheys tms) mutta en kyllä suuria eroja huomannut kun yritin siinä autonäytössä vaihdella moodeja.
 
Resolution on 4k, mutta jotain graafisia herkkuja vähemmän. Quality kai paremmat efektit ja ray-tracingin tynkää ja sitten kai skaalautuva resoluutio. Melko samanlaisia ne silti on käytännössä. Netistäkin vähän hankala löytää selkeää vastausta, mutta about noin oon käsittänyt.

Framerate-moodin saan itse sitten käyttöön kun vaihdan telkkarin 120hz/1440p -tilaan.
 
Selittäkääpäs maalaistollolle, että mitä eroa muka näillä on "prioritise image quality" ja "prioritise resolution" tommoset on Series S:llä ja mitään eroa en niiden välillä huomaa :D

Aikaisemmi siellä oli mun mielestä "prioritise framerate" mutta ottivat näköjään pois, vai muistanko väärin?

Eiköhän se selviä kun katsoo sen Digital Foundryn videon pelistä.
 
VMP...olen ihmetellyt tehojen kasvaessa että joillain pelintekijöillä on tarve saada peliin efektejä tai säätiloja jotka paskoo koko pelaamisen silloin kuin ne laitetaan päälle.. voi ristus sentään näitä ylidynaamisia säätiloja ja sitä pimeyttä. Mitä kerpeleen järkeä on näkymässä jossa maasto on hädin tuskin erottuva, kentän tietyssä kohdin keltaiset itsevalaisevat suunnannäyttäjät ja päälle se miljoona lumipartikkelia ja parit salamoinnit päälle. En tiedä näkeekö tuossa mitään SDR tilassa mutta HDR:llä meno on yhtä rasittavaa kuin oikeassa elämässäkin :( Tämä yö-sade pelleily alkoi Driveclubissa ja siitä asti jatkunut muissakin kun pelintekijät jostain syystä innoissaan tästä.
Muutama tämmöinen pilattu kenttä tullut vastaan ja tatti kasvaa päähän pelatessa tuosta ultimaalisesta antipelattavuudesta. Tietenkään tämmöisiä infoja ei pelissä jaeta että näitä voisi vältellä ja ei aina tule eteen kuin vasta ekan kiekan jälkeen.
Toinen mikä alkanut ärsyttää on se että tasan yksi ääniefekti on varattu kun auto osuu johonkin, "kräshbumpäng" samalla volyymillä olipa mikä kolhaisu tahansa.

Edit: ja en ymmärrä eri sponsoreista mitään.. "bonus in: 200", "bonus in: 2 races",... mikä bonus? Mitä 200???.. keskimäärin samoja summia, uudemmat sponsorit monesti vähemmän kuin eka codemasters..

Edit2: klonks äänien lisäksi hermoon ottaa jatkuvasti kovalla volyymillä kuuluva yleisön vihellykset ja mölinä.. ei ne nyt noin kovaa oikeasti kuulu ja jatkuvasti... mitään säätöähän tälle ei tietty ole, puuh..
 
Viimeksi muokattu:
Yksi hieno suunnittelun kukkanen on kyllä se path finder auto.
Tuossahan on siis nelipyöräohjaus, mutta jos haluat kääntää takarenkaita niin sun täytyy pitää vasenta tattia jatkuvasti pohjassa kun käännät.
Tuon pitäisi ehdottomasti olla jonkun erillisen napin takana. Saakohan boxin asetuksista heitettyä L3:n vaikka LB napin taakse niin takarenkaiden kääntämistä tulisi jopa käytettyäkin.
Tuon kautta oli pakko ottaa tärinätkin pois päältä kun peli sitä ei mahdollista ja alkoi vituttaa se jatkuva ohjaimen surina.

Ja juontajista olen samaa mieltä mitä pari muutakin. Aivan hirveää muka hauskaa paskaa jokainen kisan esittely.
Mä oon nyt kaksi ekaa chapteria ajanut ja ainakin vielä on sellaiset fiilikset, että gravel tarjosi viihdyttävämpää arcade ajelua mitä tämä.
 
Tulipa kokeiltua tämä, kun se tuolla Game Passissa kuiskutteli. Juontajiin meni välittömästi hermo ja ajomallinnus on suoraan kuin Micro Machines kakkosesta vuodelta 1994. Se oli muistaakseni hyvä peli silloin joskus. Tämä ei ole. Uninstall.
 
On tässä joku oma pieni viehätyksensä mutta parit autotyypit ärsyttäviä, valaistus kaipaisi säätöä tietyissä tilanteissa (tiedän, tämä on dynaaminen ja siksi sinne tulee välillä noita valjuja kohtia jotka kaipaisi säätöä että niitä ei tulisi), autojen ostolla ei oikein ole väliä, lähinnä itse olen ostanut uuden nelivedon jos saman ryhmän oletuksena onkin joku huonosti käyttäytyvä taka tai etuveto. Pelin vaikeustaso outo.. en koe mitenkään superi olevani peleissä, mediumilla tulee mentyä mutta tässä kun ura pisteet oli jossain 100/340 tms niin yleensä olin puoli kierrosta edellä ja sitten vaihdoin hardille (sutimisen ja ajonvakauden asetus tietty offilla alusta asti) niin eipä isoa muutosta, lähes sama ero.. Meno on siis leppoisaa mutta samalla tylsää.. autojen kanssa ei tunnu siltä että niitä pitäisi vääntää ja työskennellä vaan meni on pitkälti ylihelppoa ja vaikeus tulee ehkä vain vastustajien esisäädetystä nopeudesta.

Score on nyt jotain 140/340 tms.. ja en tiedä, haluaisin tykätä mutta onhan tämä vähän hiomaton murmelin päivä koko peli :(
 
Tuli Game Passi otettua tossa ja tämä ladattua. Onkos tuola jotain vaikeustason säätöä? Ajoavut on nakattu mäkeen heti alkuun, mutta muuta "vaikeuden" säätöä tullut vastaan kun nopeesti kattelin valikoita.

Ihan hauskaa arcade ajelua, mutta voi jeebus sitä ovaalia sillä yksivaihteisellä koirankopilla. Ilmatyynyaluskin olisi varmaan helpompi ajaa. :D
 
Muistaakseni vaikeustaso säätö on ajoapujen yläpuolella, mutta sitä voi säätää vain kisojen välillä.
Mulla pysyi tuo ovaali auto ihan hyvin lapasessa, mutta renkaat tuntui vaan lyövän tyhjää jatkuvasti ja olin jopa very easylla viimeinen :D
 
Muistaakseni vaikeustaso säätö on ajoapujen yläpuolella, mutta sitä voi säätää vain kisojen välillä.
Mulla pysyi tuo ovaali auto ihan hyvin lapasessa, mutta renkaat tuntui vaan lyövän tyhjää jatkuvasti ja olin jopa very easylla viimeinen :D
Täytyypi käydä tutkimassa valikoita uudelleen. 9 taisin olla ovaalilla kun pari kertaa testasin sillä oletus vaikeudella. :D
 
Täälläkin on nyt parin chapterin verran uramoodia ajeltu, ihan ok arcade kaahailua, vaikka vähän tylsäksi meinaa käydä. Onkin tullut pelattua tätä aina sellaisissa pienissä pätkissä muiden pelien välissä. Nuo dynaamiset sää- ja vuorokausiefektit on kyllä lyöty täysin överiksi tässä, välillä räpsähtää yht'aikaisesti lumisade, lätäköiden roiskeet, yö ja salamointi päälle niin onhan tuo ajaminen aivan tuskaa. Näyttää toki graafisesti ihan vaikuttavalta, mutta varsin hanurista pelattavuuden kannalta.

Toinen ärsytys on nuo juontajat. Ai että nyrjäyttää aivosoluja tuollaisen kuunteleminen. Voice castista (Troy Baker, Nolan North) tulee se sama olo, kun olet katsonut jonkun hyvän draamaelokuvan, ja seuraavana päivänä tv:ssä pyörii saman näyttelijän nollabudjetin yksitähtiviidestä komediaripuli, ja mietit miten hitossa se on suostunut tähän mukaan.

Mutta pieninä paloina ihan kokeilun arvoinen, Game Passin kautta pelailen, jos olisin ostanut niin harmittaisi varmaan enemmän.
 
Pelin loppupuolella nuo efektit menevät vain naurettavampaan suuntaan. Välillä laskin, että samaan aikaan on menossa neljä eri ääri-ilmiötä. Trooppisissa kentissä sataa lunta jne. Eniten harmitti tosiaan, jos yhtäkkiä kesken kisan tulee yö ja kisa menee pieleen, kun pitäisi osata ulkoa, milloin pitää kääntyä ja jarruttaa.
 
Harvinaisen tylsä ajomallinnus, ei mitään fiilistä, haastetta tai nautintoa. Autoa ei tarvitse yhtään kontrolloida, olisi nyt edes lähelle jotain Forza Horizon tasoa. Ja pelin vaikeustasokin aivan liian helppo, käytännössä vain kaasu pohjassa voitosta voittoon. Virheitä melkeinpä mahdoton tehdä ajon aikana. No kenties haastetta löytyisi lisää mitä pidemmälle pelaa uraa.

Sprintti kisat oli ainoa poikkeus, se oli erittäin haastavaa (ja typerää), mutta ei toisaalta yhtään sen hauskempaa.

Peliä ei ole itselleni tehty, mutta ei se toisaalta miltään täysin huonoltakaan vaikuttanut. Jos ei muuten pelaile autopelejä niin tästä saa varmaan kaivettua sellaisen 7 arvosanan pelin. On tämä Dirt 5 kohdeyleisö huomioiden fiksumpi tyyli Codemastersilta kuin Dirt 4, joka ei tiennyt mitä se yritti olla.

Äänimaailma ihan hyvä, se oli selvästi pelin paras puoli. Next-Gen versio varmaan grafiikalta ihan ok ajon aikana (tarkempaa analyysiä ei kestä), mutta itse en toisaalta pelin visuaallisesta puolesta tykännyt yhtään. 120hz tila Dirt 5 kohdalla varmaan siinä mielessä ihan sopiva, kun ei grafiikalla mässäile.

Kovat on ajopelin halut itsellä, mutta täytyy vaan odotella Wreckfestin next-gen versiota. Dirt 5 en itse jaksa ajella enempää edes ilmaiseksi, muille pelaajille varmaan ihan ok peli.
 
Uratila lisäosineen pelattu 100% läpi PS5:llä, mutta Energy-DLC:stä en jostakin syystä saanut kaikkia trophyja vaikka vaatimukset täyttyivät. Käynnistin pelin uudelleen ja ajoin kyseessä olleet kisat vielä kerran, mutta mitään ei tapahtunut. Onko muille sattunut samaa? Vaikken pelejä trophyja keräilläkseni pelaakaan, niin kieltämättä pistää vähän ärsyttämään jos nuo viimeiset jäävät jonkin bugin takia saamatta. Ei tosin ihan niin paljoa, että tallennusta lähtisin trophyjen keräilyn takia resetoimaan. :D
 
Ylös Bottom