Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

DIRT 5

Mikähän tässä rallissa on se koukku? Olen parikymmentä kisaa uramoodissa vetänyt ja niistä jokainen ollut selvää pässinlihaa viimeistään toisen mutkan jälkeen, ettei tämä peli nyt oikein jaksa lämmittää haasteellaan. Mitä teen väärin tms?

Tarkoitus ei ole hakea mitään simulaatiokokemusta, mutta mieluummin ajan tällä hetkellä driveclubia tai project cars 3:ta jotka ovat keskimäärin intensiivisempiä kisoja.
 
Mikähän tässä rallissa on se koukku? Olen parikymmentä kisaa uramoodissa vetänyt ja niistä jokainen ollut selvää pässinlihaa viimeistään toisen mutkan jälkeen, ettei tämä peli nyt oikein jaksa lämmittää haasteellaan. Mitä teen väärin tms?

Tarkoitus ei ole hakea mitään simulaatiokokemusta, mutta mieluummin ajan tällä hetkellä driveclubia tai project cars 3:ta jotka ovat keskimäärin intensiivisempiä kisoja.
Nosta vaikeustasoa? Vai siis vaikeimmallakin on noin helppoa? Itse huomioin, että tekoälykuskit olivat suhteessa nopeampia jäällä ja lumella kuin vaikka soralla. Tai sitten minä olin vaan talvikisoissa huonompi. :D

Tämähän on tosiaan aika tällainen kevyt kaasuttelu. Moni muu peli tarjoaa paljon intensiivisempää ajamista, mutta ainakin minä hain tästä nimenomaan rentoa hurjastelua. Sitä myös sain, vaikka uramoodi tavallaan aika tylsä olikin. Onneksi oli sentään vähän eri autoluokkia ajettavana ja myös erilaisia kisoja, erilaisissa ympäristöissä.
 
Nosta vaikeustasoa? Vai siis vaikeimmallakin on noin helppoa? Itse huomioin, että tekoälykuskit olivat suhteessa nopeampia jäällä ja lumella kuin vaikka soralla. Tai sitten minä olin vaan talvikisoissa huonompi. :D

Tämähän on tosiaan aika tällainen kevyt kaasuttelu. Moni muu peli tarjoaa paljon intensiivisempää ajamista, mutta ainakin minä hain tästä nimenomaan rentoa hurjastelua. Sitä myös sain, vaikka uramoodi tavallaan aika tylsä olikin. Onneksi oli sentään vähän eri autoluokkia ajettavana ja myös erilaisia kisoja, erilaisissa ympäristöissä.
Täytyy tarkistaa tuota vaikeusastetta. Jotenkin olisin odottanut tiukempaa vääntöä defaultina, mutta kuten kuvasit, taitaa olla enemmänkin rennompi kaasuttelu. :D
 
Dirt 5 on ollut ostoslistalla pitkään, mutta nimenomaan sillä listalla, että ostan kun saa super halvalla..en välttämättä silloinkaan.

Noh, nyt Humble Bundelessa ja kun yritt pausettaa tilausta, niin saa vielä alennusta. Pelin hinnaksi jäi 7euroa ja sai 11 muuta peliä ”kaupan päälle” (esim yakuzaa). Ajattelin et noh nyt on hinta sillä tasolla et kehtaan ostaa.

Odotukset ei ollut ihmeelliset, mutta toki tiedostin et Codemastersin peli, joten perus laatu varmasti kunnossa.
Ja niin myös oli.

Peli on tehty AMD kanssa yhteistyössä ja sen kyllä huomaa kun rautana itsellä 5800x prossu ja 6800XT näyttis. 4k Raytracing päällä ja kaikki asetukset ultralla, eikä mitään ongelmaa 60fps:ään.
Graafisesti peli on hyvännäköinen, mutta kyllä mulla on silti olo, ettei tämä ole yhtään sen parempi kuin muutkaan. Tällä tasolla oltu vuosia. Mutta jokatapauksessa upeaa grafiikkaa ja pyörii todella hyvin.

Itsehän pelaan nykyisin pädillä, joten pädiajotuntumalle yleensä arcade pelit sopii. Niin tälläkin kertaa, ajomalli on alusta asti hyvä, eikä aiheuta mitään inhoreaktiota….mutta eipä aiheuta mitään muutakaan. Autot on yksinkertaisesti todella tylsiä ajettavia. Siinä missä Forsa Horizon on vähemmän arcadea, onnistuu se olemaan parempi kuin täydellinen pädillä ja niitä autoja on aivan julmetun hauska ajaa. Dirt 5 ei herätä mitään tuntemuksia suuntaan tai toiseen.

Sama ongelma vaivaa kyllä itse peliinkin. Ei nyt ihan kauheasti ole valitettavaa, mutta ei tää herätä mitään tunteita.
Radat on älyttömän leveitä, sekä vaihtuvista maisemista huolimatta täysin saman oloisia. Ja kun jarrulle ei tarvitse juuri mennä, on tuo ajelu vain kisan päättymisen odottamista ihan hienoissa maisemissa.
Vaikka autoluokka vaihtuu, ei tule oikeen mitään eroa fiilikseen.

Eri kisoilla ei ole oikein mitään merkitystä ja joka luokkaan on auto valmiiksi auki. Ostettavissa autoissa ei ollut kuin pari jotka voisin ostaa kun rahaa tulee, itselleni todella mitäänsanomaton valikoima.

Liveryiden luonti on todella vanhanaikainen verrattuna muihin joissa saat luotua täysin oikean elämän liveryitä. Se oli todella iso pettymys. Toki kattava listaus aitoja sponsoreita oli, aina yhteistyön hedelmänä saatua AMD logosta alkaen aina suomalaiseen Poppamieheen!
76C614EE-EDD4-479C-BB2F-E4F55CB89FD5.jpeg

Mutta näin yhden aamun ja illan ajeluiden jälkeen peli tuntuu täysin yhdentekevältä. Ei ole syytä miksi en voisi ajella lisääkin, mutta ei ole ainuttakaan syytä miksi pelaisin tätä. Samat kisat avoimessa rikkoutuvassa maailmassa isommalla autovalikoimalla ja paremmilla liveryillä tekee Forza Horizon.

Toisaalta tässä pelissä oli formula offroad jolle toivoisin ihan oikeaa kunnon peliä. Sit oli joku offroad auto jolla mentiin mäkeä ylös, mutta jopa hyvin keskinlertainen overpass tekee sitten taas sen todella paljon paremmin.

Oikeastaan se ainut narina liittyy tekoälyyn. Vaikeustason säätö säätää tekoälyn nopeutta, mutta yhtä aivoton se on edelleen. Ja ihmettelen tätä eniten koko pelissä. Codemasters osaa tehdä ihan ok tekoälyä, joten miten on saatu näin tekoälytön AI mukaan? Ajavat vain omaa uraansa yhdessä läjässä, eivätkä reagoi mihinkään mitenkään. Lisää kisojen tylsyyttä entisestään.

Peli olisi periaatteessa 8-9/10, mutta on onnistuttu tekemään niin uskomattoman hajuton ja mauton teos etten moista muista nähneeni aikoihin, joten oikea arvosana lienee 5-7/10 tienoilla.
 
Viimeksi muokattu:
Uratila lisäosineen pelattu 100% läpi PS5:llä, mutta Energy-DLC:stä en jostakin syystä saanut kaikkia trophyja vaikka vaatimukset täyttyivät. Käynnistin pelin uudelleen ja ajoin kyseessä olleet kisat vielä kerran, mutta mitään ei tapahtunut. Onko muille sattunut samaa? Vaikken pelejä trophyja keräilläkseni pelaakaan, niin kieltämättä pistää vähän ärsyttämään jos nuo viimeiset jäävät jonkin bugin takia saamatta. Ei tosin ihan niin paljoa, että tallennusta lähtisin trophyjen keräilyn takia resetoimaan. :D
Tehdäänpä tilannepäivitys tähän huhtikuussa harmiteltuun trophyjen saamatta jäämiseen. Aina silloin tällöin olen käynnistänyt pelin kun olen huomannut siihen tulleen päivityksen, siinä toivossa että peli myöntäisi aiemmin saamatta jääneet trophyt. No eipä mitään ollut tapahtunut. Eilen ajattelin poistaa asennuksen SSD:ltä tilaa viemästä, mutta sitä ennen päätin vielä kerran käynnistää sovelluksen ja katsoa minkä verran lisäsisältöä on tullut sitten viime näkemän. Hölmistyneenä seurasinkin kun pelin käynnistyessä nuo huhtikuussa suoritetut trophyt viimein kilahtivat ruudun oikeaan yläkulmaan. :D Ei hajuakaan milloin viimeisin päivitys on tullut, mutta se lienee nähtävästi ainakin omalla kohdallani korjannut ongelman. Pelaamatonta DLC:täkin näytti tulleen, joten armollisena annoinkin peliasennukselle vielä jatkoaikaa SSD:n täytteenä.
 
Peli tuli plussaan ja pitihän se ottaa kokeiluun, kun playstationin autopelirintamalla on aika hiljainen jakso. En odottanut peliltä yhtään mitään ja olin sen jo ennakkoon laittanut "meh"-kategoriaan. Muutaman illan kisanneena on todettava että sinne se kuuluu.

Peli on mielettömän tylsä ja yhdentekevä sekä nykypäivän mittapuulla halvan oloinen. Itseään toistavia kisoja toisensa jälkeen. Jää semmoinen mielikuva ettei tähän ole kovin paljoa pelisuunnittelua käytetty. Kaikki assetit on vain kopioitu jostain ja sekoitettu joukkoon muutamassa päivässä generoituja ratoja. Tai ainakin sellainen mielikuva jää. Kisaaminen on sujuvaa ilman kummempia hampaiden kiristelyitä, mutta ei siitä kyllä mitään jää mieleen geneerisillä radoilla. Tykkään Donut Median jätkistä ja youtube-kanavasta, mutta en kyllä jaksa missään pelissä kuunnella pitkiä turhanpäiväisiä läpändeeruksia. Pelissä tarvi suunnittella rahan käyttöä mitenkään tai ylipäänsä tehdä mitään valintoja, kun joka kategoriaan on auto valmiina. Voi sitten ostaa jonkun toisen jos ei valmis auto miellytä. Sen kun vain ajaa kisoja toisensa jälkeen ja kun ne kaikki on pelattu, ei mitään uudelleenpeluuarvoa jää. Ehkä Gymkhana radoilla voi yrittää uutta high scorea. Se onkin ainut paikka mikä vähän eroaa tasaisesta massasta. Jopa Rock Climb -kisat on samaa leveetä baanaa. Erona vain että tällä kertaa ajelee yksin. Niihin olisi helposti keksinyt enemmän vaaroja ja mahdollisuuksia kaataa auto.

En oikein tiedä mille kohdeyleisölle tämä on tehty. Jokainen rata ja auto on yhtä ja samaa. Tuntuu että tällaisesta pelistä iloa saa irti alle 10-vuotiaat joille riittää että saa vähän rallata menemään. Aikamoinen keskinkertaisuus, eikä koskaan ole ollut täyden hinnan arvoinen peli.
 
Tuli myös testattua tämä ja ei voi kuin ihmetellä tuota opencriticsin 81%, ei tämän tylsempää autopeliä voi tehdä. Ajat jossain rännissä ehkä hieman etäisesti autolla ajamista muistuttavalla ajomallilla, tulee lähinnä joku massiivisen painovoiman omaava ilmatyynyalus mielen tuosta ajomallista. Steamin käyttäjäarvioiden 59% on kyllä todella sopivat pisteet tälle.
 
Kyllähän tämä on helposti Dirt-sarjan heikoin osa. Lasittuneella katseella saa ajaa tätä. Toisin sanoen ajamiseen ei tarvitse keskittyä laisinkaan, koska ajomalli on niin tylsä ja ai-kuskit ajavat raiteilla, kuminauhaa unohtamatta. Ura on saman toistoa kisasta toiseen. Helppo platina tässä kyllä on jos vaan jaksaa ajaa sen 1000 mailia näin tylsää peliä :D
 
Pelasin Dirt 5:n uramoodin läpi vuosi sitten ja sen jälkeen pidin taukoa joululomaan asti. Minusta se ei ole ollenkaan niin huono peli kuin monet sanovat. Eihän se rallipelinä ole mistään kotoisin, mutta arcadekaahailuna se on hyvää nopeaa viihdettä lyhyempiin pelisessioihin. Vauhdin tunne on parhaimmillaan parempi kuin useimmissa muissa pelissä vaikka pelissä ajetaan pääosin aika järkevillä nopeuksilla arcadepelien mittapuulla. Quality-asetuksilla peli näyttää hienolta. Varsinkin jotkut efektit ovat upeita. Jos pelissä ei olisi niin paljon pimeyttä ja näköesteitä, nopeatempoisesta kisailusta voisi nauttia enemmän, mutta nyt pelaamista häiritsee eniten se, että aika usein tulee yhtäkkiä pimeää tai kisat ajetaan yöllä lumisateessa ja silloin ei oikein näe mitään.

Jonkinlaisessa mielenhäiriössä ostin Year 1 passinkin tarjouksesta, mutta se nyt ei välttämättä ole kannattava sijoitus, kun ajettavia kisoja on ihan peruspelissäkin paljon ja tosiaan monet kisat muistuttavat toisiaan. Julkaisun jälkeen tullut sisältö on kyllä mielestäni ihan laadukasta. Brasilia on koko pelin paras alue. Lisäosien autot ovat kuitenkin pääosin huonoja paitsi Bentley, joka tekee jäällä ajamisesta juhlaa. Jotenkin näistä Codemastersin dlc-sisällöistä jää silti aina vähän sellainen maku, että oliko sittenkään järkevää hankkia.
 
Eihän tämä keskinkertaista kummoisempi ajopeli ole, mutta tuntuu tosiaan siltä että se on osa ihan väärää sarjaa. Aikansa eliittiin kuuluneiden Dirt 3:n ja 4:n rinnalla tämä kalpenee pahasti. Jos pelin nimi olisi Dirt Showdown 2, olisi sisältö enemmän linjassa nimen asettamien odotusten kanssa, ja todennäköisesti vastaanottokin parempi. Jaksoin jollakin ilveellä ajella sen 1000 mailia platinalle saakka, mutta aikamoisen tasapaksua puurtamistahan se oli. Tuskin tulee enää tähän palattua, toisin kuin silloin tällöin sarjan aiempiin osiin.
 
Tuli eilen muutamat rallit ajettua ja kokeiltua eri grafiikkamodeja mitä PlayStation 5 tarjoaa, 2 rallia tuli kokeiltua 120fps modia en huomannut siinä mitään eroa 60fps modiin vaan muutakuin siinä että grafiikat tippui huomattavasti. Muuten kyllä on ihan kivaa perus kaahailua.
 
Tuli eilen muutamat rallit ajettua ja kokeiltua eri grafiikkamodeja mitä PlayStation 5 tarjoaa, 2 rallia tuli kokeiltua 120fps modia en huomannut siinä mitään eroa 60fps modiin vaan muutakuin siinä että grafiikat tippui huomattavasti. Muuten kyllä on ihan kivaa perus kaahailua.
Itsekään en testatuissa peleissä, missä 120fps ole huomannut juuri eroa, paitsi että joutuu jopa luopumaan jostain tv säädöistä esim truemotionista niin paskarinkiä vedettäessä puut näyttää karseelta häröltä.
 
Minulle ero on ihan selvä 120 FPS:n eduksi sulavuudessa, mutta pelaan silti quality-moodilla, koska se on parempi kokonaisuus. Ei taida kierrosajat parantua tuossa pelissä paremmalla ruudun päivityksellä.
 
Katseluetäisyys on vissiin aika oleellinen tekijä, siihen miten hyvin erottaa fps:n erot. Lisäksi näytön koko, valaistus ja vaikkapa oma keskittymistaso vaikuttaa siihen.

Edit. Niin ja tietysti näyttö sekä sen asetukset.
 
Tämä tuli aiemmin pelattua game passin kautta ja koko peli tuntui aika pakkopullalta ajaa kun mitään ajamisen fiilistä ei ollut.
No eilen tuli tahkottua gt 7:n eri touring kisoja monta tuntia ja ne on aina likemmäs 20 minsaa pitkiä ja muutenkin alkoi tulemaan kaikki pp arvot ja polttoaineen säätelyt jo korvista pihalle.
Päätin sitten kokeilla millainen tämä mahtaa olla ratin kanssa ja perkele kun tätä olikin hauska ajaa gt:n jälkeen.

Autoja ei tartte kohdella hellemmin ku kipeetä pillua ettei ne spinnaa vaan senkus painat menemään just niin kovaa kun haluat, kyllä ne tiessä pysyy tai jos ei pysy niin ei ne reuna osumat mitään haittaa.
Ajaminen tietenkin on ihan samaa mitä aina, mutta ratin tuoma fyysisyys tekee siitä huomattavasti hauskemman.
Valikotkin on gt:n jälkeen nopeat ja järkevät ja kun heti aluksi kävi laittamassa puheiden voimakkuuden nollaan niin ei päässyt ne juontajatkaan ärsyttämään sekuntiakaan.

Nyt tämä oli just oikea peli oikeaan aikaan.
 
Eilen tuli pelattua melkein kolme tuntia niitä muiden tekemiä playground kenttiä.
Mä sain arvosteluista sen kuvan, että nuo olis jotain todella pieniä areenoita ja kaikki tuntuis enemmän tai vähemmän samalta, mutta niissä olikin vaihtelua varsin mukavasti ja välillä radan ajamiseen oli mennyt nopeimmallakin kuskilla yli neljä minuuttia.
Tänään kokeilin sitä editoria trophya varten ja täytyy kyllä hattua nostaa kaikille jotka noita ratoja on tehneet sillä ei mun kärsivällisyys riittäis tuon kanssa nysväämiseen.

Noita pelatessa ei kuitenkaan kannata mitään ralli fiilistä odottaa vaan asennoitua enemmänkin kuin trackmaniaan.
Mun oli myös pakko pelata noita taka kamerasta kun ne kuitenkin on kohtuu kompakteja ja aitaa sekä seinää on vähän kaikkialla niin en mä pystynyt enää konepelti kuvakulmasta hahmottamaan mihin seuraavaksi kuuluu mennä.

Tuli parista radasta otettua kuvakin talteen.

rata.jpg

rata2.jpg

rata3.jpg

En sitten tiedä onko tekoälyn vaikeustasoa nostettu vai ajanko muka niin huonosti kun täälläkin joku on todennut kuinka se ei tarjoa mitään vastusta ekan mutkan jälkeen ja mulla ne yleensä roikkuu perseessä kiinni ja voitan sekunnilla. Toki jossain kisoissa ne jää useamman sekunnin mutta yleensä kisat on kohtuu tiukkoja ja mä pelaan vaan mediumilla.
Year one upgrade tuli myös ostettua kun se nyt oli tarjouksessa 14e ja tekee siitä tuhannen mailin trophysta paljon kivemman kun ei tartte pahemmin grindata samoja kisoja.
Toisaalta tuolla playgroundissa on kyllä sitäkin varten tehty rata jossa auto ilmeisesti menee automaattisesti rataa ympäri kun vaan laittaa jollain kumilenkillä kaasun pohjaan.
Eilen selasin trophy opasta ja ilmeisesti alunperin tuo trophy vaati 10 000 mailin ajamista, mutta se muutettiin vain siihen tonniin päivityksellä.
 
En sitten tiedä onko tekoälyn vaikeustasoa nostettu vai ajanko muka niin huonosti kun täälläkin joku on todennut kuinka se ei tarjoa mitään vastusta ekan mutkan jälkeen ja mulla ne yleensä roikkuu perseessä kiinni ja voitan sekunnilla.
Luultavasti on nostettu, sillä kun itse n. vuosi sitten ajelin urakisoja niin mitään vastusta ei tuntunut vaikeimmastakaan tasosta olevan. Samansuuntaisia kommentteja haastavuudesta on kuulunut myöhemmin ainakin veljeltäni, joka muutaman online-kisan perusteella ajelee vähintään yhtä nopeasti kuin itsekin. Alkuperäinen olikin kyllä aivan liian helppo, joten sinänsä ihan hyvä että jotain on tehty.
 
Ylös Bottom