Dirt Rally 2.0 - Kisaraportit Yms.

B Kröönholmi

Well-Known Member
Monessa tiukassa paikassa missä olis escortin kanssa ollu jo pihalla niin talbotti taipu vielä hyvin.
Kai sitä täytyy lähtee koittaan miten viiatti taipuu :)

No joo, jotenkin kuvittelin että näillä vehkeillä saa tulla urku auki koko kisan mutta olin totaalisen väärässä :D

EK1:llä ja EK2:lla auto vei miestä, happipaikkoja oli joka pätkällä ja EK6:lla tuli puikkelehdittua metsikössä puita pujotellen ja sitten vielä lähellä maalia oli pyörät hetken aikaa ylöspäin:)

Hauskaa taas oli koska mahdollisimman kahvassa yritettiin tulla:cool:

EK5 sladittelua
 
Viimeksi muokattu:

HenkkaT Oivonen

Well-Known Member
Huomenna taas Flying Finns 70-luvun Suomi höntsäkisa välikoppa escorteilla sun muilla c coupe kadeteilla ja mirafioreilla ja mitä niitä nyt olikaan.
Harmi kun puuttuu Datsunit, celicat ja Talbot lotukset vaihtoehdoista.
Ascona 400 kuuluis ehdottomasi tähän settiin.

Hämyn ajotyyli tuohon aikaan aikasnsa edellä Vatasen ja Erkki_Sladi_Pitkäsen rajuja vastaheittoja ja pitkää luisua tyyli sitä yleisöön menevänpää.

Se oli ennenvanhaan siinäkin suhteessa kaikki paremmin joten huomenna baanalle.

Siinä on sitä legendaarista Flying Finns henkeä kerrakseen, Alen, Vatanen, Mikkola, Salonen..

"Hirtti pedaali pohjaan, oli pakko tulla lujaa"

"Kulkee hyvin kun vaan jousituksen löytäis jostain vielä"


Täältä löytyy esim. tuon 1981 rallin reitti ja aikataulu.
Ennen oli rallit ralleja!
 
Flying Finn, H2 rwd Opel, Finland

Meni läpi isommitta virheittä, pariin kertaan tuli hinkattua valleja pitempään joissa meni 0,5-1s hukkaan per kerta.
En jaksanut nauhoittaa yhtään ek:ta mutta tässä Opelin setuppi jolla ajoin

Opel Kadett 16v GT/E, Finland
Alignment:Front: toe 0.00, camber -0.67 / Rear: no adjustment available
Brakes:1,960.00Nm, bias 66%
Differential:driving 72%, braking 40%, preload 50.00
Gears:0.415 / 0.544 / 0.692 / 0.865 / 1.040 / FD 0.180 (top speed 187km/h or 116mph)
Damping:Front: -1.00, -1.00 / Rear: 0.00, 0.00
Springs:Front: rh 20.00mm, spr 59.24, arb 9.00 / Rear: rh 20.00mm, spr 37.83
 
Viimeksi muokattu:

HenkkaT Oivonen

Well-Known Member
Suomi-Sarja Jämsä Lancia S4

Tuli ajettua tämä kylmiltään ilman viikon hinkkaamista pätkillä.

Näillä 4wd B-ryhmäläisillä vähemmän tullut ajettua ja ei oikein mieleistä
säätöä löytynyt, niin tultiin molemmat pätkät varman päälle.

Kisat tullut nyt ilman keskeytyksiä. Kunhan sais vielä jostain vauhtia nostettua ja tasasempia
vetoja, niin avot! :)
 

B Kröönholmi

Well-Known Member
Suomi-Sarja, Jämsä/Audi Sport quattro evoluutio II vai oliko toi jo laskentatavasta riippuen peräti evoluutio III? Taitaa se II olla.

Heti aamutuimaan unenpöpperössä 3. autona reitille ja ehdoton minimivaatimus omalle ajolle ehjä suoritus ilman hölmöjä virheitä ta turhia riskin ottoja.

Suhteellisen tyytyväinen täytyy olla koska melko puhtaasti tuli läpi, tosin melko pumppaamalla koska omalla kohdalla marginaali onnistumisen ja epäonnistumisen välillä on turhan kapea.

Keltaisen talon hyppysuoralla tuli pumppailtua aivan liikaa koska autossa ei taida olla jousitusta ollenkaan:D

Videoo EK2 pumppailuista tulossa jossakin vaiheessa. Desktop Screenshot 2019.11.17 - 17.17.31.98.jpg

 
Viimeksi muokattu:

DarkSide

Well-Known Member
Suomi-Sarja, Jämsä 205T16
Eipä ole tullut noilla B-ryhmän kotteroilla ajettua vissiin kun kerran aikasemmin ja sen saattaa huomatakin.. :D
EK1 aivan penkin alle.. Puolessa välissä pikku lipeeminen ja rengas rikki,uus alle. No ei aikaakaan kun uudestaan kolhua ja etutohveli rikki,eikä tietenkään ole enää varatossua. Nilkuttaen maaliin.
EK2 Edellisten tapahtumien takia 2 vara tossua mukaan. No eipähän niitä tarvinnu käyttää. Alta pätkä menosta,jostain syystä toi pätkä on vähän paskanlaatunen,mutta kyllä siitä jotain näkee. Voi olle että geforcen nauhotus asetukset on nollaantunu.
 

Gunslinger

Well-Known Member
4WD Suomi-Sarja "SM" Kisa 4, Lancia

Ennen kisavetoa, mietin Audin ja Lancian väliltä. Molemmissa on puolensa, mutta päädyin tuttuun Lanciaan. Sain tehtyä autoon ihan hyvät säädöt, mutta on nuo B-ryhmäläiset vaan hurjia vehkeitä, yhtään ei kestä keskittyminen herpaantua tai on pöpelikössä. EK1 ajo oli jäykkää, joten koitin vetää varman päälle pumppaillen, pätkän loppupuolella meni yksi kolmosen vasen vähän pitkäksi, mutta sain seivattua ja pääsin sen maaliin ilman isompia tilanteita. EK2, Olipa sumuista ja tilanteita riitti. Alkumatkasta meni oikee nopee pitkäksi ja kävin kunnolla pihalla. Keltasen talon suoralla jouduin pumppailemaan, ettei matka päättyisi petäjään. Puolenvälin tienoilla vetäisin sitten, eka ojaan ja sitten karkas toiselle puolelle tietä, kallioon, josta katon kautta, 180' spinnaus. Loppumatka meni onneksi ilman isompia. Oli tuolla näköjään ollut muillakin ohjelmaa, kun maaliin tullessa olin viidentenä.

Tuossa koko ajo, tällä kertaa 60fps, vaihteet H-kaviolla ja ratti laitettu näkymään oikeinpäin.
 
Viimeksi muokattu:

Raidman

Active Member
4WD Suomi-Sarja "SM" Kisa 4, Lancia

Ennen kisavetoa, mietin Audin ja Lancian väliltä. Molemmissa on puolensa, mutta päädyin tuttuun Lanciaan. Sain tehtyä autoon ihan hyvät säädöt, mutta on nuo B-ryhmäläiset vaan hurjia vehkeitä, yhtään ei kestä keskittyminen herpaantua tai on pöpelikössä. EK1 ajo oli jäykkää, joten koitin vetää varman päälle pumppaillen, pätkän loppupuolella meni yksi kolmosen vasen vähän pitkäksi, mutta sain seivattua ja pääsin sen maaliin ilman isompia tilanteita. EK2, Olipa sumuista ja tilanteita riitti. Alkumatkasta meni oikee nopee pitkäksi ja kävin kunnolla pihalla. Keltasen talon suoralla jouduin pumppailemaan kunnolla, ettei matka päättyisi petäjään. Puolenvälin tienoilla vetäisin sitten, eka ojaan ja sitten karkas toiselle puolelle tietä, kallioon, josta katon kautta, 180' spinnaus. Loppumatka meni onneksi ilman isompia tilanteita. Oli tuolla näköjään ollut muillakin ohjelmaa, kun maaliin tullessa olin viidentenä.

Tuossa koko ajo, tällä kertaa 60fps, vaihteet H-kaviolla ja ratti laitettu näkymään oikeinpäin.
Kyllä tuo oli helpon ja kliinisen näköstä suorittamista, itsellä on kyllä paljon enemmän ohjelmaa koko ajan vaikka vauhtia on paljon vähemmän. Teikäläinen vetää torvi auki ja auto pysyy koko ajan ihan hallussa. Suomassa on kyllä tärkeää, että on oikealla linjalla joka hypyn ja nypyn ylityksessä muuten on äkkiä ojan pohjalla. Täytyy vaan treenata vissiin enemmän.
 

Gunslinger

Well-Known Member
Kyllä tuo oli helpon ja kliinisen näköstä suorittamista, itsellä on kyllä paljon enemmän ohjelmaa koko ajan vaikka vauhtia on paljon vähemmän. Teikäläinen vetää torvi auki ja auto pysyy koko ajan ihan hallussa. Suomassa on kyllä tärkeää, että on oikealla linjalla joka hypyn ja nypyn ylityksessä muuten on äkkiä ojan pohjalla. Täytyy vaan treenata vissiin enemmän.
No joo, nyt olin treenannut pätkää :D Säädöt auttoi myös paljon, oli ihan eri vakaa auto ajaa kuin oletuksena.
 
Viimeksi muokattu:

HenkkaT Oivonen

Well-Known Member
Suomi-Sarja Jämsä Ford Fiesta R5 Etkot

Testipätkänä eka Järvenkylä. Näyttää olevan muillakin kovat reenit käynnissä kun katteli Leaderin aikoja :D
Suht ok säädöt sain Fiestaan ja niillä lähdetään. Tuskin kuitenkaan tänään, kun aikataulut ei anna myöden
kuin kuusi pätkää ajaa, joten jää huomiseen.

Kisan reitin katsoin läpi ja näyttää tulevan selvitymis kisa rallin sijaan.;)
Huoltoja kun näytti olevan vähänlaisesti.

Peukut kilpa kumppaneille, koitakaahan pysyä ojien välissä!:)

Edit. Taidan sittenkin lähteä nyt liikkeelle ja ajaa ainakin kuusi pätkää. Mahd. koko kisa.
 
Viimeksi muokattu:

Gunslinger

Well-Known Member
Suomi-Sarja Jämsä Ford Focus R5 Etkot
...
Kisan reitin katsoin läpi ja näyttää tulevan selvitymis kisa rallin sijaan.;)
Huoltoja kun näytti olevan vähänlaisesti.
...
Juu, ideana juurikin kestävyys, kun luokka melko helppo ajettava. Alussa huoltoja enemmän ja loppu-puolikas ajetaankin ilman stoppeja. Toivottavasti on riittävästi jo haastetta, että joutuu vähän taktikoimaan, renkailla ja riskinotolla.

4WD Suomi-Sarja I "SM" I Tulokset, kisat 3&4:
 

B Kröönholmi

Well-Known Member
Suomi-Sarja, Jämsä/ Mitsu R5

Rykäsin kanssa setin kylmilteen läpi niin saa kisailut alta pois, tavoite olla ryssimättä niin paljoa että top3 kokonaispisteissä säilyisi. Hinkuttaa ei nyt oikeen kerkiä kun loppuvuoden työruhkat päällä ja muutaman viikon loma edessä ja ihan mottipäistä vauhtia tuolla muutenkin joutu laskemaan jos yksittäiskisan kärkeen pyrkii.

Sen verran puristi että lähes joka pätkällä oli jotain ohjelmaa. Maali nähtiin mutta videota en kehdannut ottaa, sellaista mummoilua oli varsinkin sen jälkeen kun näin Aajiikoon keskeyttäneen:rolleyes:

Eiköhän tämän vuoden pidemmät sarjat ollu sitten tässä. Joihinkin yksittäiskisoihin yritetään mahdollisuuksien mukaan osallistua joten hyvät kisailut loppuvuoteen!:cool:
 
Viimeksi muokattu:

HenkkaT Oivonen

Well-Known Member
Suomi-Sarja Jämsä Ford Fiesta R5

Ja siiten raportti kisasta.

Ek:t 1-2 tultiin kohtalaista vauhtia ja ilman tilanteita.
Ek 3 nostettiin vauhtia ja se tietysti kostautui. Pari pyörähdystä ilman vaurioita ja vauhti nollaan molemmilla kerroilla.
Ek:t 4 ja 5 tultiin taas hiukan varovaisemmin ja molemmille pätkille ihan kelpo ajat.
Ek 6 olikin sitten liukas ja tilanteita oli ainakin pari kappaletta. Tuli siis jonkin verran aika häviötä.

Huollossa vaihdettiin renkaat, jotka olikin jo ihan loppu. Ja muutama pieni korjaus.

Ek:t 7, 8 ja 9 nostin vauhtia ja ne tulikin ongelmitta ja ajatkin olivat ihan ok luokkaa.
Ek 10 olikin sitten murheellinen. Puoli välin nypyssä leveeksi ja rengas takaa vasemmalta puhki.
Kisa kun tuliajettua ilman vararengasta, keskeytys oli tosi asia! Harmi!
Juurikin kun olin aikaisemmassa raportissa kehunut, että keskeytyksiä ei ole tullut pitkään aikaa.
Tilastollisesti se sitten tuli tähän kisaan.

Kiitokset tässä vaiheessa Gunslingerille hyvistä ja mielenkiintoisista kisoista ja koko sarjan ylläpitämisestä! :)
Taitaa nyt olla paikallaan jonkin mittainen ajotauko. Takasin tullaan kyllä varmasti jossain vaiheessa.

Alla videon tynkää suorituksista Jyrkysjärveltä ja Kakaristosta.

 

Gunslinger

Well-Known Member
...
Kiitokset tässä vaiheessa Gunslingerille hyvistä ja mielenkiintoisista kisoista ja koko sarjan ylläpitämisestä! :)
Taitaa nyt olla paikallaan jonkin mittainen ajotauko. Takasin tullaan kyllä varmasti jossain vaiheessa.
..
Ollas hyvä! Johan tässä on ajettukkin. Varmaan pidetään sarjassa 1-2 viikon tauko muutenkin, sitten sprintti touhuja, tai pidempi kausi. Ehdotuksia otetaan vastaan.

4WD Suomi-Sarja |"SM" | Pistetilanne 4/5
 

DarkSide

Well-Known Member
Löytyiskös joltain jotain säätöjä jollekin R5 kotterolle suomen lentoradalle? vai onko joku muu maa minkä säädöillä kannattaa yrittää? Ettei tarttis ihan arvalla alkaa vetämään. :D
 

JCarelian

Active Member
Suomi-sarja, Suomi ja Ford Fiesta

Vähiin on jäänyt ajelut ja kisaraportit viime kuukausina. Oon kuitenkin koittanut keretä Suomi-sarjaa ajelemaan sentäs. Varmaan on itelläkin tatsi ja vauhti hukassa tällä hetkellä, mutta kyllä nykyään jengi painaa menemään tosi kovaa ja laajalla rintamalla!

Muutama aikaisempi sarjan kisa päättyi kun tuli rengasrikko pätkän alkupäässä eikä ollut vararengasta matkassa. Nyt laitoin yhden extrapyörän konttiin varulta. Ekat kaksi pätkää tuntui ajon suhteen hyvältä, mutta ei vaan tuntunut Ford kulkevan ja eroa tuli kärkeen koko ajan. Kolmospätkällä lähti sitten nypyn jälkeen ihan pikkasen lapasesta ja hipsautin takakulmaa penkkaan.. ja eipä muuta kun tunkkia ettimään. Rupesi vähän jurppimaan ja annoin sitten sen jälkeen tulla ilman turhia varomisia, uutta varapyörääkään en konttiin enää laittanu. Ek:t 4-10 menikin ihan ok, mutta sitten ek11 maaliintulossa könysin vähän punaiseen kylttiin ja tiputin lisävalot. Viimeinen ek olikin sitten tietenkin pilkkopimeessä, mutta annoin palaa vaikken mitään nähnytkään. Pääsin sentäs puoleen väliin pätkää ja sitten hyppäytin täydestä laukasta totaalisen väärällä linjalla kallioon Terminal damagen arvoisesti. Noo, pääsin jo melkein maaliin asti :)

Kiitos täältäkin Gunslingerille kun jaksat näitä kisoja näin hienosti järkätä!
 

HenkkaT Oivonen

Well-Known Member
Löytyiskös joltain jotain säätöjä jollekin R5 kotterolle suomen lentoradalle? vai onko joku muu maa minkä säädöillä kannattaa yrittää? Ettei tarttis ihan arvalla alkaa vetämään. :D
Voisin jakaa tietty, mutta ei varmaankaan ole mun säädöt niin hyviä et niillä ajo luonnistuis!:)
Josko Karik123fin lukee tätä, niin hänellä on hyviä säätöjä autoihin. Usein ollut hänen youtube Videoissa säädöt laitettu lisätietoihin. Koitas sitä kautta etsiä:)
 

DarkSide

Well-Known Member
Voisin jakaa tietty, mutta ei varmaankaan ole mun säädöt niin hyviä et niillä ajo luonnistuis!:)
Josko Karik123fin lukee tätä, niin hänellä on hyviä säätöjä autoihin. Usein ollut hänen youtube Videoissa säädöt laitettu lisätietoihin. Koitas sitä kautta etsiä:)
Jos viittit pistää jakoon,niin kiva. Olen noin 99% varma että ne säädöt on paremmat kun mun hatusta/arvalla laitetut. :D Muutamia @karik134fin säätöjä tullu testattua ja ne on kyllä ollu hyviä. :)
 

DarkSide

Well-Known Member
Suomi-sarja, Suomi Polo(inen)
Netistä löytyi jotain säätöjä,mutta ei ne oikein tuntunut hyvältä. Niin vakio setup,paitsi välityksiä pikkusen isomalle. Nappasin +2 tossuakin mukaan,koska eiköhän niille ole käyttöä.. ;)
Alku EK:t normi kyntämistä,mutta ei sen suurempaa kolarointia. Sitten EK9 risteys vasuriin,niin yleisön sekaan,siitä +40s. Aika lähellä pätkän loppua lipasu ojan pohjalle ja rengas rikko,se vaihtoon( Siitä tais tulla +60s). Siinä rytäkässä menikin 2 tossua,nilkuttaen maaliin. EK10 ihan ok,ilman haavereita.
EK11 sinne loppu leikki rengas rikon seurauksena. Maaliin ei viittinyt enää yrittää kun oli niin alussa pätkää tuo haaveri. Mulla pitäis olla oikeus ottaa kärryllinen tossuja mukaan.. :D

@Gunslinger :lle täältä iso peukku sarjan ylläpidosta! Vaikka en kärkikahinoissa ole mukana ja tuppaa kisatkin jäämään kesken,niin hauskaa on silti ollu. :) Mukana varmaan jatkossakin kun palataan lomilta.
 

Gunslinger

Well-Known Member
Suomi-sarja, Suomi Polo(inen)
Netistä löytyi jotain säätöjä,mutta ei ne oikein tuntunut hyvältä. Niin vakio setup,paitsi välityksiä pikkusen isomalle. Nappasin +2 tossuakin mukaan,koska eiköhän niille ole käyttöä.. ;)
Alku EK:t normi kyntämistä,mutta ei sen suurempaa kolarointia. Sitten EK9 risteys vasuriin,niin yleisön sekaan,siitä +40s. Aika lähellä pätkän loppua lipasu ojan pohjalle ja rengas rikko,se vaihtoon( Siitä tais tulla +60s). Siinä rytäkässä menikin 2 tossua,nilkuttaen maaliin. EK10 ihan ok,ilman haavereita.
EK11 sinne loppu leikki rengas rikon seurauksena. Maaliin ei viittinyt enää yrittää kun oli niin alussa pätkää tuo haaveri. Mulla pitäis olla oikeus ottaa kärryllinen tossuja mukaan.. :D

@Gunslinger :lle täältä iso peukku sarjan ylläpidosta! Vaikka en kärkikahinoissa ole mukana ja tuppaa kisatkin jäämään kesken,niin hauskaa on silti ollu. :) Mukana varmaan jatkossakin kun palataan lomilta.
Kiitoksia! Hyvä, että on monenlaisia kisaajia mukana. Toisille menestys on tärkeämpää ja toiset katsoo mihin rahkeet riittää ilman treenaamista. Rallin hienous, ettei voi ainakaan muita syyttää töpeksimisestä, ajetaan vaan täysillä ja pidetään samalla hauskaa.

Btw. Katselin äsken viimeisen rallin tilannetta ja sarjan parilla kärkiukoilla, Vauhtiripa Vs. Kröönholmi on ollut melkoinen jännitysnäytelämä. Kisa ratkesi vasta maalissa. Kauden mestaris ei ole kuitenkaan vielä varmuutta, kun pisteellä johtava Raineveltti ei ole vielä ajanut.

Täältä, EK kohtaiset tulokset, realiajassa:
 
Ylös Bottom