Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Dirt Rally 2.0

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Omenanraato
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Edit: Pieni kysymys olisi kun rallin sääntöjä en tiedä. Jos peräkkäisillä EK:lla toisella sataa ja toinen kuivalla, ajanko sadekelin renkailla myös jälkimmäisen ek:n?

Huoltotauolla alle laitetut renkaat on seuraavalle huoltotauolle asti. Oli keli sit mitä vain.
Vinkiksi annan sen, että Espanjan asfaltilla jos sataa niin älä koita kuivankelin renkailla. :D menee pleikka uusiksi kiinni.
Aja ennemmin sadekelin renkailla se mahdollinen kuiva pätkä.
 
Kokeilin seuraavia FFB säätöjä ja nämä tuntuvat toimivan ainakin itselläni hienosti. Radan pomppuisuus ym. tuntuu ratissa ainakin Skoda R5!

Rattina Logitech G29 ja PS4 Pro:

Self Aligning Torque = 65
Wheel Friction = 35
Tyre Friction = 35
Susoension = 35
Collision= 60
Soft Lock = 80
Steering Centre Force Enabled = On
Steering Centre Force = 35

Näillä säädöillä meni heti eka yritys Argentiina Las Juntas uuteen omaan enkkaan leadeboard ajoissa neljänneksi 6:26.
 
Täytyy kyllä hattua nostaa niille, jotka vapaaehtoisesti ajavat uraa tuolla 70-luvun Escortilla. Aivan mielettömän vaikea hallittava ja etupää vikuroi tautisesti. Takapää meinaa tulla eteen jatkuvasti. Kun tuo Deluxen mukana tuli, niin olen sillä pari pätkää lähinnä päivähaasteita ajellut ja on kyllä sellaista selviytymistaistelua, että huh ja huh. On varmaan ollut aikanaan tuolla oikeasti rallia ajaneilla käsillä hommia pitää tuo vehje tiellä.
Voisin veikata, että oikea auto on helpompi ajaa, kun pelin versio. Perstuntuma on aina perstuntuma! :D Ja ainakin, kun nopeasti crosskarttiakin koitti, niin on kyllä aivan liian kiikkerä vekotin oikeeseen verrattuna. Spinnaa todella helposti, kun se on oikeasti juuri päinvastoin pitkine luistoineen.
 
Vetäisin tossa yhdeltä istumalta weekly challengen b-ryhmäläisellä Uudessa Seelannissa. Reilu seittemän minuuttia kärkeen. Täytyy sanoo, että kovaa vetää kyllä kärki näillä hirviö autoilla
 
Self aligning torque tuntuu olevan collisionin ohella ainoa efekti, joka noissa forceissa ylipäänsä toimii. Sen kun vetää nollaan, niin ratti muuttuu täysin kuolleeksi, vaikka muut asetukset olisivat korkealla. Suspensionkin tuntuu vaikuttavat lähinnä ratin tärinään, kun ajaa pientareen puolelle.

Sais se korjaus tulla pian, koska onhan tämä valitettavan heikko esitys. Miten tämä on voinut edes päästä läpi tällaisena.
 
Joo, ennakko hypetys oli kovaa mut miten sitten näin kävikään aivan järkyttävää kuraa esim. jokin Australian yö pätkä konepelti näkymästä ( ainakin PS4:lla) hitaalla autolla suorastaan piinaava kokemus. Pelkkä visuaalisuus ei ole se juttu näissä vaan tuntuma, ainakin jos ratilla pelaa ruudun päivityksestä puhumattakaan. Tatilla pelaavat tästä ehkä saattavat tosin pitääkin.
 
Miksi porukka ei käytä soft lockia tässä? Sillähän saa kääntösäteen menemään automaattisesti auton mukaan. :)

T300 orkkis rimmillä ei ainakaan ole mitään nautintoa ajaa noilla vanhojen autojen isoilla kääntösäteillä. Vaihdekeppi ja isompi rimmi pitäs hommata ni vois olla ihan jees.
 
Mun on kyllä pakko sanoa, että petyin itsekin FFB palautteisiin aluksi, mutta nyt noilla uusilla säädöillä tuo on paaaaljon parempi jo.
Tuntuu tie, irtoamiset, röykyt jne. En tiedä mitä siltä voisi enempää vaatia.

Tuli vedettyä kylmiltään B-ryhmän Audilla viikko haaste USA:ssa ja olipa hauskaa, vaikka tiellä ei aina pystynytkään. Loppua kohti sitä alkoi jo tottumaan tuohon peliin. Ihan halvatun kovaa menee kärki. Jäin noin 4,5min kärjestä ja sijoitus jotain 32/550.
 
Näin olen itse testaillut sekä lukenut muualta:

Self align torque säätää korin heilahtelusta tulevaa voimaa. Harmittavasti vain antaa enempi lujaa jäykkyyttä mutkissa kuin hienosävyistä palautetta. 30-50

Wheel friction tuo rattiin jäykkyyttä ja hitautta, lähinnä hitautta. Mitään positiivista en ole siitä löytänyt, että se antaisi jotain palautetta. DR1:ssä sillä sai asfalttiin perustuntuman jäykemmäksi. 0-20

Tyre Friction antaa voimaa, kun renkaat oikein kunnolla elävät. Esim. tehokkaissa jarrutuksissa. Sieltä puuttuu paljon sitä palautetta pikku liikkeistä mitä oli DR1:ssä. 60-100

Suspension tuo selvästi palautetta jousituksesta/alustasta. Kaikista nypyistä ja kaltevuuksista saa palautetta. 4WD autoilla tykittäessä alustat joutuu työhön ja sieltä tulee hyvää palautetta mutkissa. 80-100

Tyre Slip ja Engine, niitä ei jostain syystä pääse säätämään. 100/100

Collision on törmäyksien voima. 0-100

Soft Lock vaikuttaa ratin kääntösäteen lukituksen jäykkytteen. Kuinka jämäkkä ratti on kääntösäteen ääriasennossa. 100

Steering Center Force ei vaikuta ajamiseen ollenkaan, vaan on ratin keskittämisen voima auton ollessa paikallaan. 0-100

Itseltäni puuttuu ratista (T300RS/599FXX) tärinät kokonaan. Ainoastaan New Zelandissa, kun ajaa niiden porttien kohdalla olevien ojaritilöiden päältä niin ratti antaa tärinää. Missään muualla ei, vaikka ajaisi tien ulkopuolella.

Renkaista puuttuu pidon rajoista saama palaute, asfaltilla renkaat ei anna mitään voimaa tai tärinää. Vedit sitten lukkojarrun, luistossa tai puskien.

Soralla ei tule mitään palautetta renkaista, kun ajaa huono kuntoisella tiellä tai urista. Ainoastaan auton alusta voi antaa vähän tuolloin palautetta.

Olisi kiva tietää onko muilla tärinöitä tai jotain rengaspalautetta, oli sitten sama ratin merkki tai vaikkapa Logitech? Huomenna täytyy kokeilla PS4 ohjainta myös ihan mielenkiinnosta, koska se varmaan antaa kuitenkin ihan hyvää palautetta tärinän kautta.

Mielettömän hauska ajaa, vaikka FFB:tä ei saakkaan edes Dirt Rally 1:sen tasolle tällä hetkellä.
 
^ just sama setti ja täysin samat tuntemukset. Kuten monilla muillakin esim. gtplanetilla. Muuten saa hyvin säädettyä, mutta surface ei anna mitään tuntumaa rattiin, karjaritilät vähän täräyttää vaikka taitaa sekin mennä jo esim. jousituksen puolelle. Toivottavasti päivittävät tuon kuntoon.
 
Näin olen itse testaillut sekä lukenut muualta:

Self align torque säätää korin heilahtelusta tulevaa voimaa. Harmittavasti vain antaa enempi lujaa jäykkyyttä mutkissa kuin hienosävyistä palautetta. 30-50

Wheel friction tuo rattiin jäykkyyttä ja hitautta, lähinnä hitautta. Mitään positiivista en ole siitä löytänyt, että se antaisi jotain palautetta. DR1:ssä sillä sai asfalttiin perustuntuman jäykemmäksi. 0-20

Tyre Friction antaa voimaa, kun renkaat oikein kunnolla elävät. Esim. tehokkaissa jarrutuksissa. Sieltä puuttuu paljon sitä palautetta pikku liikkeistä mitä oli DR1:ssä. 60-100

Suspension tuo selvästi palautetta jousituksesta/alustasta. Kaikista nypyistä ja kaltevuuksista saa palautetta. 4WD autoilla tykittäessä alustat joutuu työhön ja sieltä tulee hyvää palautetta mutkissa. 80-100

Tyre Slip ja Engine, niitä ei jostain syystä pääse säätämään. 100/100

Collision on törmäyksien voima. 0-100

Soft Lock vaikuttaa ratin kääntösäteen lukituksen jäykkytteen. Kuinka jämäkkä ratti on kääntösäteen ääriasennossa. 100

Steering Center Force ei vaikuta ajamiseen ollenkaan, vaan on ratin keskittämisen voima auton ollessa paikallaan. 0-100

Itseltäni puuttuu ratista (T300RS/599FXX) tärinät kokonaan. Ainoastaan New Zelandissa, kun ajaa niiden porttien kohdalla olevien ojaritilöiden päältä niin ratti antaa tärinää. Missään muualla ei, vaikka ajaisi tien ulkopuolella.

Renkaista puuttuu pidon rajoista saama palaute, asfaltilla renkaat ei anna mitään voimaa tai tärinää. Vedit sitten lukkojarrun, luistossa tai puskien.

Soralla ei tule mitään palautetta renkaista, kun ajaa huono kuntoisella tiellä tai urista. Ainoastaan auton alusta voi antaa vähän tuolloin palautetta.

Olisi kiva tietää onko muilla tärinöitä tai jotain rengaspalautetta, oli sitten sama ratin merkki tai vaikkapa Logitech? Huomenna täytyy kokeilla PS4 ohjainta myös ihan mielenkiinnosta, koska se varmaan antaa kuitenkin ihan hyvää palautetta tärinän kautta.

Mielettömän hauska ajaa, vaikka FFB:tä ei saakkaan edes Dirt Rally 1:sen tasolle tällä hetkellä.

Itellä on Fanatecin CSL Elite ja erittäin tutulta kuulostaa tuo mitä itse sanoit omastasi. Omaa rattia vaivaa juurikin nuo samat asiat. Ainut kunnon palaute tiestä tulee noissa ritilöissä mitä välistä tulee joidenkin porttien kohdalla. Itse en lähde noilla asetuksilla leikkimään ennen ku tekijät korjaa tuon, kun se on selvästi rikki. Ekassa ratin tuntuma oli parasta mitä olen missään ajopelissä vielä kokenut niin pakkohan tuossa jokin bugi on olla, kun nyt ei ole kunnolla mitään tuntumaa.
 
Näin olen itse testaillut sekä lukenut muualta:

Self align torque säätää korin heilahtelusta tulevaa voimaa. Harmittavasti vain antaa enempi lujaa jäykkyyttä mutkissa kuin hienosävyistä palautetta. 30-50

Wheel friction tuo rattiin jäykkyyttä ja hitautta, lähinnä hitautta. Mitään positiivista en ole siitä löytänyt, että se antaisi jotain palautetta. DR1:ssä sillä sai asfalttiin perustuntuman jäykemmäksi. 0-20

Tyre Friction antaa voimaa, kun renkaat oikein kunnolla elävät. Esim. tehokkaissa jarrutuksissa. Sieltä puuttuu paljon sitä palautetta pikku liikkeistä mitä oli DR1:ssä. 60-100

Suspension tuo selvästi palautetta jousituksesta/alustasta. Kaikista nypyistä ja kaltevuuksista saa palautetta. 4WD autoilla tykittäessä alustat joutuu työhön ja sieltä tulee hyvää palautetta mutkissa. 80-100

Tyre Slip ja Engine, niitä ei jostain syystä pääse säätämään. 100/100

Collision on törmäyksien voima. 0-100

Soft Lock vaikuttaa ratin kääntösäteen lukituksen jäykkytteen. Kuinka jämäkkä ratti on kääntösäteen ääriasennossa. 100

Steering Center Force ei vaikuta ajamiseen ollenkaan, vaan on ratin keskittämisen voima auton ollessa paikallaan. 0-100

Itseltäni puuttuu ratista (T300RS/599FXX) tärinät kokonaan. Ainoastaan New Zelandissa, kun ajaa niiden porttien kohdalla olevien ojaritilöiden päältä niin ratti antaa tärinää. Missään muualla ei, vaikka ajaisi tien ulkopuolella.

Renkaista puuttuu pidon rajoista saama palaute, asfaltilla renkaat ei anna mitään voimaa tai tärinää. Vedit sitten lukkojarrun, luistossa tai puskien.

Soralla ei tule mitään palautetta renkaista, kun ajaa huono kuntoisella tiellä tai urista. Ainoastaan auton alusta voi antaa vähän tuolloin palautetta.

Olisi kiva tietää onko muilla tärinöitä tai jotain rengaspalautetta, oli sitten sama ratin merkki tai vaikkapa Logitech? Huomenna täytyy kokeilla PS4 ohjainta myös ihan mielenkiinnosta, koska se varmaan antaa kuitenkin ihan hyvää palautetta tärinän kautta.

Mielettömän hauska ajaa, vaikka FFB:tä ei saakkaan edes Dirt Rally 1:sen tasolle tällä hetkellä.

Oletusasetuksilla en tuntenut oikeastaan yhtään mitään, muuta kuin jäykemmän ohjauksen.
Laskemalla reilusti noita arvoja alkoi yhtäkkiä tuntumaan radan pomputkin ja kyllä siihen tuli hieman tuntumaa myös mutkissa sekä hypyissä. Arvojen lisääminen ei siis tuonut parannusta itselläni.
Se tärinä tosiaankin puuttuu, mutta kyllä ratista mulle ainakin välittyy sladit, korin heilahdukset sekä pidon menetykset. Toki parempihan tuo voisi olla, mutta ei se täysin tunnoton ole.
Eiköhän siihen joku päivitys ole tulossa, mutta ihmetyttää se hiljaiselo mitä pelin kehittäjät nyt pitävät. Jotain informaatiota asian tiimoilta olisi odottanut. Vai ovatko jossain siitä sanoneet, että asiaa tutkitaan?
 
Viimeksi muokattu:
Kokeilin seuraavia FFB säätöjä ja nämä tuntuvat toimivan ainakin itselläni hienosti. Radan pomppuisuus ym. tuntuu ratissa ainakin Skoda R5!

Rattina Logitech G29 ja PS4 Pro:

Self Aligning Torque = 65
Wheel Friction = 35
Tyre Friction = 35
Susoension = 35
Collision= 60
Soft Lock = 80
Steering Centre Force Enabled = On
Steering Centre Force = 35

Näillä säädöillä meni heti eka yritys Argentiina Las Juntas uuteen omaan enkkaan leadeboard ajoissa neljänneksi 6:26.
Nää kyllä tuntu hyviltä asetuksilta. Ainakin huomattavasti paremmat, kun defaultit ja kovaakin pääs, joten kiitos! Eilisessä rallicrossi dailyssä sija 12/1140, eli tuskin nuo ainakaan hitaammat säädöt ole kuin defaultit.
 
Juu kyllä ne tuntuivat huomattavan paljon paremmilta noin.
Saatanpa hakea vielä toisenlaisia säätöjä testiksi, mutta nuo ovat tähänastisista kyllä selkeästi parhaimmat oletuksiin verrattuna.

Jännä homma, kun yritti laittaa isommaksi, niin tuntuma vaan huononi...
 
Clubman tasolla tuli mestaruus A-ryhmän Escortilla. Nyt kohti Pro tasoa.
Ostin Fiestan R5 ja panostin heti kunnolla siihen ja pyöreästi milli meni autoineen.
Tulikohan törsättyä vähän liikaa kun noin milli laitettua uuteen autoon ja jemmaan jäi noin 200 000 crediittiä. Ei ainakaan parane pahasti lähtee autoo heti hajottaan.
Suurin ärsytys on kyllä tuo kun yö pätkiä ihan liikaa ja todella vaikea välillä pärjätä niissä, esim. Puola sateella ja yöllä niin sai ajaa kieli keskellä suutta. Seuraavat päivä pätkät oli pakkoa repiä pohja-aikoija että sai tuon 30s ajettua takasin minkä menetti pitkällä yö pätkällä.
Ihan ok on jos rallissa 1 yö pätkä , mutta kun tässä hemmetisti enemmän.
 
Ilmeisesti omat ajotaidot eivät ole kadonneet minnekään kovin kauas, kun tulee ihan hyvin tulosta. Okei, uran tasona on vasta se Clubman, mutta kuitenkin. Ajelin tuossa Uudessa Seelannissa kisan Fabia R5:llä ja meni mukavasti niin ajon kuin kellonkin puolesta. Vähän tuntuu siltä, että vauhdikkailla osuuksilla menee aavistuksen liian varovaisesti, kun kellon mukaan tulee muutama sekunti per mittauspiste takkiin, mutta heti, kun päästään mutkaisemmille osuuksille, niin alkaa kello näyttää vihreää. Tosin muistan aikaisemmistakin rallikokemuksista, että nuo hitaammat ja puolinopeat osuudet ovat melkein aina sopineet omiin sormiin parhaiten. Ykkösessä Suomi tosin sujui yleensä hyvin.

Kuuden pätkän rallissa tuli Uudessa Seelannissa voitto noin 20 sekunnilla lopulta, vaikka alkupätkillä olinkin jäljessä. Pari viimeistä pätkää sopivat omiin näppeihin niin hyvin, että kääntyi homma voitoksi. Tuo Fabia R5 on myös näppeihin tosi kiva auto ajaa ja mitoiltaan sellainen, että sitä voi paiskoa vähän kapeammissakin väleissä sivuttain ilman, että perä osuu mihinkään. Autokin pysyi hyvin ehjänä, eikä kisan jälkeen tarvinnut tehdä kuin pieniä peltikorjauksia ja ehostaa vaihteistoa.
 
Digital foundryn testi. PS4 pro 1080p ja xbox one x 1800-2160p.
Ainoastaan perus xbox one tippuu alle 60fps ja sekin vain rallicrossin puolella.
 
Viimeksi muokattu:
Juu kyllä ne tuntuivat huomattavan paljon paremmilta noin.
Saatanpa hakea vielä toisenlaisia säätöjä testiksi, mutta nuo ovat tähänastisista kyllä selkeästi parhaimmat oletuksiin verrattuna.

Jännä homma, kun yritti laittaa isommaksi, niin tuntuma vaan huononi...
Ei siinä mitään ihmeellistä ole, vaan pelin default säädöt on aivan hirveät (kaikki 100).
Miettikää niitä sunnuntaikuskeja, jotka omistavat ratin ja eivät jaksa kuitenkaan asetuksia säätää. Ajelevat vaan ratilla ja ihmettelevät vaan, kun onpas pelissä hienon voimakkaat forcet ja ajaminen lopulta vaikeampaa kuin padilla. Sääliksi käy.

YouTubessa ja foorumeilla simukuskit ovat sitä mieltä, että pelin forcet ovat surkeammat kuin yhdessäkään pelissä moneen vuoteen. Se on toki myös kerännyt paljon turhaa vihaa ja trollejakin liikkeelle.

Kyllä noi forcet jotenkin itselle menettelee, kun rallista tykkään niin paljon.
 
Ylös Bottom