Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Dirt Rally 2.0

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Omenanraato
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Juuh, ihan kivoja nämä uratilan pätkät... New Englandin eka 12km kaatosateessa yöllä. Pitoa ei ole ja lisävaloillakin tuntuu, ettei näe kulliaan pidemmälle. Onko nyt vähän vedetty överiksi tämä pimeys ja muutenkin olosuhteilla vaikeuttaminen?

E. Minä tykkäsin Argentiinasta ja sieltä irtosikin helppo voitto. Ei satanut ollenkaan ja pehmeillä renkailla auto pysyi kivasti kivien välissä.

Lopuksi kokeilin vielä Puolaa ja tuo oli kyllä hauskaa kaahailua. R5 Fiestalla jonkun 7km pätkän top50 aika ihan kylmiltään ilman restartteja. Pari tilanteen poikastakin sinne mahtui ja kun ei yhtään tiennyt mutkia, niin muutamissa meni ylivarovaisesti. Asvaltin tuntuma on mielestäni ihan ok. Vähän siinä on sellaista fiilistä, että auton keskellä on tolppa, missä se pito on ja auto ikään kuin pyörii sen ympäri. Sellaista tunnetta tässä ei tule, että jokaisen renkaan pito mallinnettaisiin erikseen, kuten vaikkapa Pcars kakkosessa tai Assettossa.
 
Viimeksi muokattu:
Jeesus kun on vaikea toi Argentiinan R5 weekly ralli. Kahden pätkän jälkeen 1.25min turpaan kärkeä ja koko ajan pöpelikössä. Ei Malta yhtään, tekis mieli vaan päästää kokoajan kaasu pohjassa.

E: näköjään tuli 8km pätkällä 44sek turpaan, vaikka pysyin jo tiellä :D
Juu noi vetää törkeän kovaa, mutta kun vaikka köröttelee maaliin, niin noita harva jaksaa ajaa loppuun. Ilmaiset 200k tulee aina melkein.
 
Sain Force Feedbackit paremmaksi Thrustmastersin 599FXX:llä niin ollut todella kiva ajaa. Kevyt ja nopea ohjaus, se palaute otetaan alustasta sekä tyre frictionista, kun pelin forcet eivät sitä palautetta muuten tällä hetkellä oikein tarjoa.

Toimii todella hyvin nelivetojen kanssa. Etuvetoisilla ok, mutta kaipaisi ehdottomasti sitä tiestä tulevaa palautetta eturenkaiden kautta.

Takavetoisella Kadettilla ei sitten mennytkään yhtä hyvin, kun takapään pidon lähdöstä ei tule mitään palautetta. Ja korkea tyre friction tekee sen, että perän lähtiessä ratti menee todella jäykäksi ja sitä ei pysty enää hallitsemaan.

Autoluokissa on todella hyvät erot, paljon tullut ajettua vain vanhoilla autoilla. Ja lopuksi, kun ajeli Roviksen Skodalla niin oli jo kuin aivan eri peliä pelaisi noihin vanhoihin autoihin nähden. Eteenpäin on tämän suhteen menty DR1:stä, vaikka siinäkin oli jo ihan hyvin eroja autoluokilla.

Kyllä tämä DR2.0 vielä pykälän verran enemmän realistisempaa ajoa tarjoaa kuin eka versio. Enää ei ole niin kiikkerää ja reagoivaa ajamista vaan enemmän pitää oikeasti hallita sekä ottaa jo etukäteen mutka oikein. Virheisiin on vähemmän varaa, mutta ajomallinus toisaalta on vielä loogisempi ja sitä kautta helpompi.

Edit. Internetissä lukee, että FFB on tehty 540 asteen kääntösäteelle ja ei skaalaudu oikein isommalle. Täytyy huomenna kokeilla ja kalibroida ratille pienempi kääntösäde, jos se johonkin vaikuttaa. Vanhoja autoja on vain hauskan haastava ajaa isolla kääntösäteellä.
 
Viimeksi muokattu:
Mistä mä pystyn säätämään asteita kääntösäteeseen PS4? Itse säätelen linearitya autokohtaisesti, mutta tykkään ihan vaan 360/540 kääntösäteestä. Nyt tuli hinkattua enemmän tota espanjaa R5sella ja siellä huomaa tuon, kun perä lähtee kovasta vauhdista irti menee ratti jumiin ja on vain toivottava että mutka osuu kohdalleen. Kovassa vauhdissa muutenkin ohjaus on todella epätarkka ja tuntuu kuin olisi iso vesisäiliö kyydissä mikä saa auton heittelemään. Tämä ongelma voi olla tietysti auton säädöissä.

Enemmän kun tulee kilsoja ja vauhti alkanut kasvaa niin huomaa tuon ffbn puutteellisuuden antaa informaatiota. Pitää vain ns. tietää/olettaa että miten se auto menee sen mutkan läpi, puskeminen tai yliohjaus ei varsinaisesti ratissa tunnu. Onneksi fysiikat on tässä niin hyvät että autot käyttäytyy useimmiten loogisesti. Jos tätä nyt codemaster lähtee korjaamaam, täytyy toivoa että homma vaan paranee.



Laitetaan taas omasta ajosta videota, vaikka siellä mentiin pitkin kaiteita jne.
 
Ajattelin, että kääntösäteiden määrittäminen hoituisi kalibroimalla ratti eri tavalla pelin asetuksissa. Toki omassa Thrustmastersissa pystyy myös itse ratista vaihtamaan kääntösädettä jotenkin. En vain muista miten, kun en sitä ole itse kokeillut ikinä.

Itse käytän täysiä asteita, mutta soft lock sitten määrittää oikeat asteet kaikkiin autoihin. Moderneissa autoissa tosiaan yleensä 540.

Hyvän tykityksen vedit Espanjassa.
 
Tässä nuo asetukset. Vaati kyllä vielä säätöä, ei yhdessä illassa luoda kuin joku pohja vasta:

Auton sisältä ei nähnyt mitään ja valot on päällä:

Sama kohta, mutta konepelti kuvakulmasta näkee:
 
Alkaako muita jo hieman kyllästyttää EK:t? Äskenkin AI viikko haasteessa ajetaan sama pitkä pätkä kahdesti, minkä lisäksi vielä väärinpäin ja ainakin kertaalleen lyhyempi pätkä sieltä välistä. Jolloin samoja mutkia osuu kohdalle jopa neljästi rallissa. Alko tuntuu et köröttelee fulvialla ympyrää ku aina samat mutkat vastassa.

Mites muuten, onko CM kertonut miten nuo DLC rallit toimii? Urassa kisat ja pätkät tulee joka kaudelle randomisti. Ottaahan dlc ladanneilla peli ne mukaan ja tarjoaa myös niitä maita joukkoon?

En tiedä miten tässä on, mutta ykkösen nopeissa ralleissa auttoi ohjauksen epälineaarisuuden nosto, herkkyyden sai pitää korkeana. Kannattaa testata jos mahdollista säätää sitä, vähentää tuollaisia virheitä kummasti pädillä kovissa vauhdeissa, imo.
Koitin tuota nyt tuolla freeplayn puolella ettei hajoa oma auto.
Tuo kyllä rauhoitti menoa noilla nopeilla osuuksilla, mutta sit olinkin ihan pulassa niissä muutamissa mutkissa mitkä on jyrkempiä. Oli niin outo ohjaus siinä tilanteessa. Vähän tuntuu et ku toi ohjaus on jo aika hyvin lihasmuistissa, niin täytyy vain olla muuttelematta ja joko keskeyttää puola aina suoraan, tai körötellä hiljalleen. Se on kuivalla kelillä jo niin mielipuolisen liukas..yö/sade vain pahentaa.
Äsken vedin kuivalla todella heikkoa AI:ta vastaan ja jäin 30sek pätkällä, vaikka muissa maissa on 20% kovempi tekoäly ja voitan silti 15-30sekunnilla itse. Sateella tuskin olisin ehjänä maaliin päässyt, kun nyt jo jäähdyttimeen tuli iskua jne.
Ei oo vaan mulle tuo Puola sit yhtään..eikä USA.
Vähän sama se oli ykkösen ruotsi. Millin haukkasi penkkaan ja pyörittiin, vihasin sitä kaikkein eniten.
Koitetaan edetä uralla vaan ilman Puolan ajelua..
Ykkösessä oli säätö sille tärinälle..tässä ei sitten ole..?vai muistanko väärin
Palaan vielä tähän. Onko jollain tietoa mitä tärinää tuo oikeasti vähentää ja missä kuvakulmassa?
Ajan pääsääntöisesti kojelaudalta, en siis ratin takaa. Ja jos ratti on oikealla niin konepelliltä.
Testailin tärinäasetusta 0 ja 100% enkä rehellisesti huomannut mitään eroa. :D
Ainakaan tuohon Argentiinan pahoinvointipätkään ei tehnyt mitään muutosta. Mut koitin myös tuolla puolassa ja ihan samalta tuntui.
 
Testailin tärinäasetusta 0 ja 100% enkä rehellisesti huomannut mitään eroa. :D
Ainakaan tuohon Argentiinan pahoinvointipätkään ei tehnyt mitään muutosta. Mut koitin myös tuolla puolassa ja ihan samalta tuntui.
Samma här. Laitoin camera shaken nollaan ja silti kuva heilui kuin hullun kulli. Säätö ei vaikuta mihinkään.
 
R5 nuo asetukset oli lopulta aivan liian kevyet ja tunnottomat asetukset. Sitten, kun siihen sääti paremmaksi Puolaan ja Espanjaan niin ei se Fulvialla ollutkaan enää niin hyvä ajaa. On se vähän hankala tyhjästä nyhjästä sitä palautetta.

Ompulle: Itse kyllästyin pelin pätkiin jo ennen julkaisua Codemastersin omilla videoilla! :D Onneksi niiden ajaminen ja opettelu nyt ainakin näin aluksi on ihan hauskaa. Ihan hyviä pätkiä ajaa, mutta vaihtelua saisi olla toki enemmän. DLC:t tuo kyllä sitten vaihtelua, varsinkin Ruotsi ja Monaco. En malta odottaa, jos Ruotsissa olisi mahdollista ajaa täydellä lumiteillä sekä kuluneissa urissa/sohjossa.

Edit. Yöks, nyt pääsin minäkin Argentiinan ralliin urassa. Shakedownilla meinasi lentää laatta.
 
Viimeksi muokattu:
Eilen kävi Argentiinassa taas niin et eka EK koko maassa ikinä alkaa yöllä sateella. Selkeesti viimenen yllätys kun puolet pätkästä pitäisi ajaa sokkona ilman valoja. :D

Ne loput joissa jotain jo näin niin oli kyllä hieno ralli. kerran toinen ja 2. kertaa 4. Lopputuloksissa sija 17. ensimmäinen sija jolta ei saa MM pojoja.

Sitten Austraalia jossa on siitä mukava ajaa kun ei tiedä mitä pätkän alustana on. 2 pätkän jälkeen joissa 2 kertaa 4. sija johdan puolella sekunnilla koko touhua. :D Illalla ajan tuon loppuun
 
Joo tota, ei kannata kokeilla turhaan hard renkaita Argentiinassa. Voin sanoa, että Fulvia liusuu ja ei pärjää edes AI:ta vastaan, vaikka ajaa puhtaasti läpi. Onneksi vasta puolessaväliä rallia vaihdoin renkaat kovemmaksi niin juuri riitti etumatka voittoon.

Australiassa sähläsin itselleni kolmannen sijan, mutta helppo mestaruus toki tulossa ekalla kaudella. Täysin ilman restaretteja mennyt, joten kyllä tämä Career enemmän rallin ajamiselta vaikuttaa kuin Dirt Rally 1:ssä.
 
R5 nuo asetukset oli lopulta aivan liian kevyet ja tunnottomat asetukset. Sitten, kun siihen sääti paremmaksi Puolaan ja Espanjaan niin ei se Fulvialla ollutkaan enää niin hyvä ajaa. On se vähän hankala tyhjästä nyhjästä sitä palautetta.
Kokeile tiputtaa centering force tosi pienelle, samoin wheel friction vaikka kokonaan pois. Nuo ovat minusta jokseenkin turhia molemmat, lisäävät vain sitä tunnotonta jäykkyyttä. Sitten self aligning torque oman maun mukaan sopivan voimakkaalle, itsellä varmaan 50 tällä hetkellä. Muuten sulla on aika liki samat, mihin itse olen nyt tyytynyt.
 
Viimeksi muokattu:
Olipas mahtava taistelu urassa Clubman kaudella Argentiinassa, top 3 oli maalissa 5s sisällä ja itse olin 2.
Kolmella pätkällä kärki kolmikko mahtui 1s sisään. Itse koitin puhtaasti ajaa ja tuo kannatti. Pari pohja aikaakin sain taottua.
Varmasti kun ura vaikenee niin tuosta tulee vaikea ralli, nyt pystyi vie voitosta taisteleen A-ryhmäläisellä. Ensi kaudella menee jo vaikeeksi, luulisin niin.
 
Olipas mahtava taistelu urassa Clubman kaudella Argentiinassa, top 3 oli maalissa 5s sisällä ja itse olin 2.
Kolmella pätkällä kärki kolmikko mahtui 1s sisään. Itse koitin puhtaasti ajaa ja tuo kannatti. Pari pohja aikaakin sain taottua.
Varmasti kun ura vaikenee niin tuosta tulee vaikea ralli, nyt pystyi vie voitosta taisteleen A-ryhmäläisellä. Ensi kaudella menee jo vaikeeksi, luulisin niin.
Tuosta AI:sta onkin pitänyt mainita, että toimii nyt paljon paremmin kuin ekassa. Erot ovat paljon realistisemmat, eikä ole aina sitä yhtä, joka vetää kaikille pätkille selvät pohjat. Ajamalla kaikki EK:t top3 sijoille voi voittaa rallin, ekassa tämä ei ollut mahdollista.

Pientä hiomista tässä on siellä täällä, mutta kokonaisuutena niin huikea paketti, että hirveästi ei kehtaisi valittaa. Kieli pitkällä odotan, että saadaan tähän myös ensimmäisen pelin rallit ja lisää autoja.
 
Tuosta AI:sta onkin pitänyt mainita, että toimii nyt paljon paremmin kuin ekassa. Erot ovat paljon realistisemmat, eikä ole aina sitä yhtä, joka vetää kaikille pätkille selvät pohjat. Ajamalla kaikki EK:t top3 sijoille voi voittaa rallin, ekassa tämä ei ollut mahdollista.

Pientä hiomista tässä on siellä täällä, mutta kokonaisuutena niin huikea paketti, että hirveästi ei kehtaisi valittaa. Kieli pitkällä odotan, että saadaan tähän myös ensimmäisen pelin rallit ja lisää autoja.
tai se mitä mulle on käymässä et johdan rallia kahdella 4. sijalla. Ei muuten ollu aikasemmin mahdollista.
 
Nyt kun on tuota PC:n lainaversiota tullut jauhettua niin rupesin miettimään että mille alustalle tämän ostan.

Suurin ero on PS4 vs PC:llä se että PC:llä on FOV säädin ja FFB saa kikkailulla paremmaksi. PC version optimointi ei ole kovin hyvää, aika alas saa laskea asetukset varsinkin yöllä että pyörii 60fps. Pitää ehkä odottaa digitalfoundryn video niin näkee miten toimii konsoleilla.

CM tyyppi kirjoitti heidän foorumilla että aikoo ottaa konsoliversion FOV puheeksi, mut saa nähä, eipä nuo yleensä tuommoisia tuo enää jälkikäteen. Sekin ois hyvä tietää että milloin FFB korjausta voidaan odottaa.

Gigantista lähtis PS4 versio 49,95€.
 
Täytyy kyllä hattua nostaa niille, jotka vapaaehtoisesti ajavat uraa tuolla 70-luvun Escortilla. Aivan mielettömän vaikea hallittava ja etupää vikuroi tautisesti. Takapää meinaa tulla eteen jatkuvasti. Kun tuo Deluxen mukana tuli, niin olen sillä pari pätkää lähinnä päivähaasteita ajellut ja on kyllä sellaista selviytymistaistelua, että huh ja huh. On varmaan ollut aikanaan tuolla oikeasti rallia ajaneilla käsillä hommia pitää tuo vehje tiellä.
 
Täytyy kyllä hattua nostaa niille, jotka vapaaehtoisesti ajavat uraa tuolla 70-luvun Escortilla. Aivan mielettömän vaikea hallittava ja etupää vikuroi tautisesti. Takapää meinaa tulla eteen jatkuvasti. Kun tuo Deluxen mukana tuli, niin olen sillä pari pätkää lähinnä päivähaasteita ajellut ja on kyllä sellaista selviytymistaistelua, että huh ja huh. On varmaan ollut aikanaan tuolla oikeasti rallia ajaneilla käsillä hommia pitää tuo vehje tiellä.
Pädillä sen kanssa ajelusta ei ole mitään ongelmaa. On sen verran hidas verrattuna nelivetoihin ja pädillä perä pysyy nätisti hallussa. Pyörähdyksiä ei käytännössä tule. Oma lempi auto tällä hetkellä. :D
 
Ajattelin, että kääntösäteiden määrittäminen hoituisi kalibroimalla ratti eri tavalla pelin asetuksissa. Toki omassa Thrustmastersissa pystyy myös itse ratista vaihtamaan kääntösädettä jotenkin. En vain muista miten, kun en sitä ole itse kokeillut ikinä.

Itse käytän täysiä asteita, mutta soft lock sitten määrittää oikeat asteet kaikkiin autoihin. Moderneissa autoissa tosiaan yleensä 540.

Hyvän tykityksen vedit Espanjassa.

Ainakin omassa t150 ja tmx rateissa saa kääntösäteen määritettyä painamalla samaan aikaan mode namiskaa ja dpadia oikealle tai vasemmalle.
Meitsi on niin nyyppä, että osaan ajaa vain 270 asteen ohjauksella. Tuosta kun mennään yli niin auto on metsässä ekan luisun korjaamisen jälkeen :D
 
Amatöörin ensimmäisiä kokemuksia:

Tuli sunnuntaina krapulapäissä ladattua peli hetken mielijohteesta. Viimeinen autopeli, jonka olen omistanut taitaa olla Need For Speed Porsche vuodelta 2000. Ekat kokeilut casual-tyylillä ilman jarrunkäyttöä ja kartturia kuuntelematta. Kahta mutkaa pidemmälle en tainnu kertaakaa päästä. Pleikkari kiinni ja aikamoinen vitutus kun 90e tuhlasin.

Tiistaina päätin, että kyllä musta rallikuski vielä tulee. Asetukset kuntoon, pelin hitain autoluokka alle ja chase-kameralla pari erikoiskoetta, että oppii vähän auton käyttäytymistä. DS21 oon ajellu kolme päivää ja on kyllä nautinnollista! Pohja-aikoja tulee (vaikeusaste varmaa aika helppo) ja kolaritkin nykyään harvinaisia.

Viikonloppuna ois edessä nelivetojen ja takavetojen kanssa opettelua. Ratin ostoa tässä vakavasti harkittu. Olis Stockalle lahjakortti, mutta ei taida enää elektroniikkaa sieltä saada.


Edit: Pieni kysymys olisi kun rallin sääntöjä en tiedä. Jos peräkkäisillä EK:lla toisella sataa ja toinen kuivalla, ajanko sadekelin renkailla myös jälkimmäisen ek:n?
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom