Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

dolby digital 5.1

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja selppo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Subbari on aikamoinen möhköfantti. Leveys ja korkeus 30cm, syvyys 35cm. Subbarista lähtee piuhat muihin kaiuttimiin. Mukana tulee kaksi lyhyttä kauitinjohtoa ja kolme pitkää. Sitten dekooderiin menee myös johdot.

Laitoin subbarin lattialle tv-tason viereen. Se pitää kivaa ääntä. ;)

No nii.. Tuli verkkokaupasta ilmotus, että voipi tulla hakemaan.
Tilasin splinter cellin ja ne 680z:t.

Splinter cell on joululahja joten sen saan joulukuun 24. ja kajarit.. saa nähdä, tuskin viittii oottaa jouluun saakka ;)

Kauan ne voi pitää niitä siellä verkkokaupassa?

THX:ä:

THX on lucas filmin kehittämä standardi, joka määrittelee hyvin tarkkaan tietyt kriteerit, jotka laitteen (ja tilan) pitää täyttää. Elokuvateatterissa tämä käsittää mm teho, särö, valoisuus ja jälkikaiuntavaatimuksia jne jne, jotka ovat hyvin kalliita toteuttaa ja testata.

Kotikäytössä THX "tasoja" on monia. Esim vahvistimessa saa olla säröä tietyllä teholla tietyn verran ja videotykin kankaan pitää olla oikealla tavalla akustisesti läpinäkyvä. Yhteistä THX kriteereille on, että ne pyrkivät ratkaisemaan yksittäisiä yleisiä ongelmia, joita kotiteattereissa voi olla (esim liian kirkas keskikanava). Tästä syystä jo yksikin THX hyväksyttä laite on hyvä juttu ja siitä on hyötyä, jos haluaa tavoitella äänentoistoa, joka toimii "erinomaisesti" elokuvakäytössä.

En tiedä mitä standardeja näiden tietokoneen äänipakettien pitää täyttää. Jokainen hieman järkeä käyttävä voi kuitenkin päätellä, että noilla hinnoilla _ei_ voi saada hyvää ääntä. Kyse on lähinnä siitä, että sarjaa tehtäessä, on haluttu, että se täyttää tiettyjä vaatimuksia, joihin muut sarjat eivät pysty. Se, onko näistä vaatimuksista tässä hintaluokassa mitään hyöytyä on täysin toinen juttu.

Hifistä yleensä:

Entisenä hieman vakavampana hifiharrastajana voisi sanoa, että kiertäkää kaukaa _kaikki_ muoviset purkkisarjat: niiden ääni on lopulta karmea, laajennettavuus nolla, kestävyys heikkoa ja säätömahdollisuudet olemattomat, sekä jälleemyyntiarvo täysi nolla.

Jos rahaa on käytössä vähän, pätee vanha sananlasku: köyhälle ei ole varaa ostaa halpaa. Tämä tarkoittaa sitä, että aluksi ostetaan esim pieni 5.1 vahvistin ja kaksi kaiutinta, kun rahaa on enemmän ostetaan kaksi takakaiutinta ja keskikaiutin ja sitten lopulta subbari. Tällä tavalla laitteiston saa kasattua vähitellen, niin että kokonaisuus on koko ajan laajennettava ja tasapainoinen eikä lompakko tyhjene kerralla.

Kuten joku jo sanoi, halvimmat DD 5.1 vahvistimet maksavat pari sataa euroa. Hyvän ja laadukkaan kaiutinparin saa eteen myös parilla sadalla (tai jopa alle), jolloin alkavalla hifistillä on mahdollisuus päästä käsiksi kohtaiseen stereoääneen jo alle 400 eurolla. Kun lompakko sitten antaa myöten, niin tähän voi sitten lisätä kolme kaiutinta lisää, jolloin päästään vihdoin nauttimaan 5.0 äänestä, joka on aivan toista luokkaa kuin valmiit muovipurkkisarjat. Sitten kun ääni alkaa todella kiinnostamaan, niin mukaan voi ostaa subbarin, jolloin ollaankin 5.1 äänessä.

Jos valittavana olisi 400 euron logitechin purkkisarja tai hyvä 5.1:een laajennettava kaksikanavainen äänentoisto, valitsisin jäkimmäisen. Lopulta koko asiaa voisi verrata esim tv kuvaan: Saisit käyttöösi joko 29" 10v vanhan television, jonka kuva on jo aikansa elänyt tai sitten laadukkaan 19" trinitronin. Kaikki kuvaa arvostavat valitsisivat tuon 19" mallin ....

omat 0,02

V:n vanhemmat! saan "EHKÄ" NE saatan## kajarit jouluna tai hyvällä toivolla ens viikonlopulla.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan qscq
V:n vanhemmat! saan "EHKÄ" NE saatan## kajarit jouluna tai hyvällä toivolla ens viikonlopulla.
EHKÄ niillä on muitakin rahareikiä kuin sun kajarit.
Mene töihin.
Ansaitut kajarit kuulostaa paremmilta.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan FrankNyberg
Mene töihin.

(Koulut kesken)

Oon puhunu niistä sata kertaa ne sanoo ok.
Mutta nyt kun pitäis hakea ne:
niin? ai, että mitä?
tästä pitää puhua. (=???)

OKei... just sitä.. :( .

Rahasta tää en nyt johdu, voisin vaikka ite ostaa mut, kun ei ole muita joululahja toiveita, toivotaan isoproidin kanssa 276e kajarit.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan FrankNyberg
Mene töihin.

Totta.
Ostin juuri vahvistimen ja 2 kpl kajareita ja aion hankkia jälkeen päin 3 lisää ja veikkaan että tuolla minun systeemilläni tulee parempaa ääntä kuin 400 THX purkeilla.
(tosin rahaa meni jo 750 2 kaiuttimeen ja vahvariin)

Niin ja on minullakin koulu vielä kesken.

Viimeksi muokannut moderaattori:
Noista hifi-vermeistä sen verran että olen saanut kuunnella riittämiin musiikkia ja elokuvia Ampion Argon kaiuttimilla ja Sonyn QS sarjan vaffarilla. Kyllähän noista ihan laadukas ja puhdas ääni lähtee ei siinä mitään, mutta nuo laitteet eivät jo kokonsa puolesta mahdu tänne mun "pömpeliin" Sitäpaitsi eivät nuo kalliimmat hifi-laitteet ole niin ihmeellisiä, että niitä kuunnellessa tulee hirveä kestohymy kasvoille vuosikausiksi, siinä missä halvoista purkkikaiuttimista saa hirveät traumat ja aivovaurion.

Nuo 680:at eivät rätise, basso kumisee kivasti ja se riittää minulle. Ne ovat ihan pelikäyttöä varten ja pelikäytössä ne ovat ihan hyvät.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan JTahti
Noista hifi-vermeistä sen verran että olen saanut kuunnella riittämiin musiikkia ja elokuvia Ampion Argon kaiuttimilla ja Sonyn QS sarjan vaffarilla. Kyllähän noista ihan laadukas ja puhdas ääni lähtee ei siinä mitään, mutta nuo laitteet eivät jo kokonsa puolesta mahdu tänne mun "pömpeliin" Sitäpaitsi eivät nuo kalliimmat hifi-laitteet ole niin ihmeellisiä, että niitä kuunnellessa tulee hirveä kestohymy kasvoille vuosikausiksi, siinä missä halvoista purkkikaiuttimista saa hirveät traumat ja aivovaurion.

Nuo 680:at eivät rätise, basso kumisee kivasti ja se riittää minulle. Ne ovat ihan pelikäyttöä varten ja pelikäytössä ne ovat ihan hyvät.

Niin eihän nuo nyt niin paljon parempia ole ettei tavallinen kaduntallaaja pärjäisi ilmankin mutta
nyt kun sain "kunnon" äänentoisto vermeet cd ja mp3 musiikin tasoeron huomaa kyllä kuka vaan.
Ja cd:hän tietysti on 10x parempi.

Palaan voitokkaana logitechin z-680 kaiuttimien kanssa :D
3 kolme tuntia asettelin ja säädin niitä.

Nyt mutsikin innostu kun pisti Jari Sillanpäätä soimaan :D

Kyllä kelpaa sain ne sillä 276e :D

Olisihan se todella mukavaa, jos olisi oma koti, ei siis asuisi kerrostalossa, ja hieman enemmän rahaa ja osaamista alalla. Kyllähän tässä on tullut useasti mietittyä, että josko vaihtaisi vähän parempaan. Tuo DTS-tuen puuttuminen tuosta minun "vahvarista" on kyllä harmillinen juttu, vaikka ei sitä kyllä oltu hinnalla pilattu.

Allu:
Saako nämä: http://edome.fi.soneraplaza.net/php...1039637543.html Liitettyä Xboxiin? Tässä puhutaan vaan että siinä on yksi piuha äänikortille niin toimisiko jos sen piuhan laittaisi jonnekkin xboxin johtoon tai jonnekkin?

Ei saa. Siinä ei ole dekooderia. Minimilaitteisto, jonka saat Xboxiin on Creative Inspire 5.1 Console 5500D, mutta nuo Creativen vehkeet on kyllä haukuttu pystyyn arvosteluissa. Myös noiden isoveli 5700, jossa on myös DTS tuki, on haukuttu.

Mites se DTS/dolby digital eroo?

Mulla lukee siinä z-680 dekooterissa: Digital

En ymmärrä, jos laittaa xboxsin asetuksista vain DTS:än päälle
tulee siihen dekooteriin vaihtoehdot:
dolby pro logic 2 (stereo jne..)

Sitten kun pistää DTS ja dolby digitalin päälle vaihtuu sinne (boxsin asetuksiin jossa luki stereo)
dolby surround (siis "päällä" on dolby surround/DTS/dolby digital)

Siis mistä tiedän onko käytössä DTS vai dolby digital?
Jostain ohjeista katoin jotain että se säätyy itsestään?

Ja siinä dekooterissa lukee nyt se: Digital. (sen edessä joku merkki)

Vastausta.. jos joku sai selvää.

qscq:lle:

Xboxin peleissä on vain Dolby Digital äänet. DTS toimii vain elokuvissa ja sekin silloinkin vain kun se kytketään päälle dvd:n valikosta. Harvoissa alueen 2 levyissä on DTS ääni. Jos haluat päästä testaamaan DTS ääniä, niin käy vuokraamassa jostain Blade 2 DVD. Siinä on DTS äänet ja vielä hyvät sellaiset. Itse elokuvakin on kunnon rymistelyä alusta loppuun.

DTS:ssä äänet ovat jotenkin 'muhkeammat' kuin DD:ssä. Vaikea selittää. En tiedä mitään teknisistä yksityiskohdista. Voit kokeilla itse tuolla Blade 2:lla huomaatko eroa. Kai sinulla on kaukosäädin Xboxiin?

Ylös Bottom