Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Donkey Kong Bananza

Ensimmäiset tunnit takana, kyllähän tämä vaan maistuu. Hiukan pelotti tuo möyryäminen, tuntui ensialkuun hieman oudolle pelilliselle idealle. Musiikit jääneet jotenkin erityisen hyvin mieleen, ilmeisen onnistuneita säveliä siis. Kamera on oikeastaan ainut pikku moite, se ei aina pysy kaivamisen perässä. Iso plussa myös koko pelistä paistavasta "kieli poskessa"-asenteesta, ei ota itseään turhan vakavasti.

Tuli nyt tämä aloitettua vaikka syyskuusta asti tuo on jo ostettuna ollut. Toisella tasolla menossa ja enpä tiedä. Riehuminen ja hajoittaminen menetti hohtonsa jo ennen kuin pääsin siihen otsikkoruutuun. Toivon mukaan pelissä ei ole "ideana" hakata vähän joka paikkaa hajalle että löytää banaaneita ja muita kerättäviä, vaan se olisi jotain selkeämpää kuin summanmutikassa "hakataanpa vaikka tähän aukko"-menoa.

Tunnun muutenkin olevan usein pelaaja, johon syvyyttä (heh heh) sisältämättömät kikat ei toimi, vaan pitäisi olla jotain muutakin kuin vaikka "kaikki menee rikki, wow"-meininkiä. Oliko se joku Red Faction, jossa myös sai paikkoja rikki mutta en pitänyt sitäkään kauhean ihmeellisenä. Olihan se uutta mutta sen viehätys oli äkkiä ohi kun tuntui ettei se sitten ollut muuta kuin se premissi: kaikki menee rikki. No mitä sitten?

Ekan pelikerran jälkeen jäi vain olo että olisin voinut pelailla mieluummin uutta Mariota. Katsellaan toki vielä että mihin tämä lähtee tästä menemään. Ainakin taidan jättää kaiken pieksämisen vähemmälle koska sitten siihen ainakin kyllästyy.

No jopas. Eilen menikin sitten vähän eri ääripäähän fiilikset. Siinä keskiyön paikkeilla olin jo ties monetta kertaa ajattelemassa että "pitäisi lopetella ja mennä nukkumaan" mutta aina vain piti katsoa mitä tuolla on, tehdä vielä tämä tai tuo, käydä siellä tai täällä. Tässähän on imua ihan yhtä lailla miten Mario Odysseyssakin parhaimmillaan, jolloin koko ajan on jotain mitä tehdä tai mihin mennä.

Siinä LS100:n jälkeen alkoi mielestäni joko peli tai oma mieli avautua sillä lailla että voi sanoa että tämähän on tässä kohtaa ihan sinne Mario Odysseyn ja Bowser's Furyn tasolle menevää settiä, vähintään.

Vähätkin pelot siitä, että pitäisi tuhota joka paikka kamojen toivossa on myös karisseet kykyjen myötä, joten nyt tätä voi pelata pitkälti kuten Mariota mutta sillä erolla tietysti että on hyvin erilainen mekaniikka, mitä myös hyödyntää. Ei kuitenkaan mikään pakko pieksää kaikkea vaan voi pelata "tasohyppelymäisemmin" ja hakkailla ympäristöä lähinnä kun tuntuu olevan tarvetta.

Ei tämä välttämättä miksikään vuoden peliksi itselle nouse (siellä on aika kova kilpailu) mutta ihan hiton hyvältähän tämä tässä kohtaa on alkanut maistua.

Ai että kiitos Nintendo! Tähän oli tullu uusi päivitys, jonka mukana tuli mahdollisuus ottaa tuo aivan järkyttävä camera follow asetus pois päältä. Peli on edelleen kesken vaikka olenkin muuten tykännyt mutta tuo jatkuva kameraa vastaan taistelu söi itsellä yllättävän paljon peli-iloa pois. Pitäisi kieltää lailla nykypeleistä tuo asetus! Tai vähintäänkin olla AINA mahdollisuus kytkeä se pois päältä.

Kerrassaan upea tasoloikka joka on kekseliäs ja jopa tajunnanräjäyttävä ja tarjoaa todella tunteellisen lopetuksen.
Ehdoton pakko-ostos switch 2 omistajille tai jos sellaista ei vielä omista niin tässä on syy käydä ostamassa.
10/10

Ai sori mä katselin tube videoiden otsikoita ja ign arvostelun arvosanaa ja nyt pelin pelanneena päälimmäinen ajatus noita lukiessa on "mitä aineita nämä ihmiset on oikein vetäneet"

Peli on keskinkertainen ja toistaa itseään pahemmin kuin niilo22:n tube videot.
Super mario odyssey sai kritiikkiä siitä kuinka siinä oli useampi kuu jonka sai vaikka vaan istumalla penkille jonkun viereen tai hyppäämällä sillä pershypyllä jonkun kummun päälle, mutta suurin osa kuista oli kuitenkin hyvinkin kekseliäitä.
Tässä 90% varsinaisten kenttien banaaneistä kerätään hajottamalla seinä ja sen jälkeen banaani.
Sitten on erillisiä haastehuoneita jotka kestää yleensä joku 10-20s, mutta ei nekään mitään kovin kekseliästä tarjoa vaan lisää samaa ja ne tosiaan on täysin irrallisia paikkoja.

Ja ellei peli jo valmiiksi muutenkin toista itseään niin myös ne eri alueiden "johtajat" on toistensa kopioita sillä jokainen niistä on dj (wut?) ja jokaiselle pitää tuoda sama rikottu vinyyli soittimeen ja sitten katsotaan joka kerta sama identtinen välivideo, mutta nyt DK saa uuden eläinmuodon ja nuo vasta kamalia onkin.
Tai ehkä vaikka tämä on jonkun 3 vuotiaan mielestä siisti ja hieno, mutta mulla päälimmäinen tunne on myötähäpeä.

lintu.jpg

Tässäkin on tietenkin myös ns. true ending lopetus ja siihen tarvitaan kohtuu kasa banaaneja.
Multa puuttuis vielä 37 ja päätin katsoa tubesta millainen se on ja sen näkemisen jälkeen meni se vähäkin motivaatio sillä kyseessä on minimaalisesti erilaiset lopputekstit joissa soi eri biisi ja niiden jälkeen tulee eri kuva.
Mä en odottanut mitään massiivista, mutta kun Pauline ekan lopun jälkeen kertoo kuinka sitä pydettiin esiintymään kaupungintalolla ja nyt se tarttis inspiraatiota uuteen biisiin niin mä oletin, että tuo esitys sitten myös nähdään, mutta paskanmarjat.

Ei tämä varsinaisesti huono ollut, mutta hyvin pitkälti sitä mitä videoiden perusteella odotin vaikka niiden tekijä kovin koitti hehkuttaa peliä niin mä en vaan siinä pelikuvassa nähnyt niitä hehkutuksen aiheita vaan hyvin pitkälti sen mitä nytkin kirjoitin.
Päätin kuitenkin ottaa tän samalla kun ostin koneenkin kun 3 vuoden korottamalla osarilla tän osuus oli muistaakseni 2.2e kuukaudessa joten tuo ei tunnu missään ja jos tämä oliskin ollut hyvä niin sitten olis se fyysinen peli hyllyssä.
Nyt tämä menee vaihtoon.

Kerrassaan upea tasoloikka joka on kekseliäs ja jopa tajunnanräjäyttävä ja tarjoaa todella tunteellisen lopetuksen.
Ehdoton pakko-ostos switch 2 omistajille tai jos sellaista ei vielä omista niin tässä on syy käydä ostamassa.
10/10

Ai sori mä katselin tube videoiden otsikoita ja ign arvostelun arvosanaa ja nyt pelin pelanneena päälimmäinen ajatus noita lukiessa on "mitä aineita nämä ihmiset on oikein vetäneet"

Peli on keskinkertainen ja toistaa itseään pahemmin kuin niilo22:n tube videot.
Super mario odyssey sai kritiikkiä siitä kuinka siinä oli useampi kuu jonka sai vaikka vaan istumalla penkille jonkun viereen tai hyppäämällä sillä pershypyllä jonkun kummun päälle, mutta suurin osa kuista oli kuitenkin hyvinkin kekseliäitä.
Tässä 90% varsinaisten kenttien banaaneistä kerätään hajottamalla seinä ja sen jälkeen banaani.
Sitten on erillisiä haastehuoneita jotka kestää yleensä joku 10-20s, mutta ei nekään mitään kovin kekseliästä tarjoa vaan lisää samaa ja ne tosiaan on täysin irrallisia paikkoja.

Ja ellei peli jo valmiiksi muutenkin toista itseään niin myös ne eri alueiden "johtajat" on toistensa kopioita sillä jokainen niistä on dj (wut?) ja jokaiselle pitää tuoda sama rikottu vinyyli soittimeen ja sitten katsotaan joka kerta sama identtinen välivideo, mutta nyt DK saa uuden eläinmuodon ja nuo vasta kamalia onkin.
Tai ehkä vaikka tämä on jonkun 3 vuotiaan mielestä siisti ja hieno, mutta mulla päälimmäinen tunne on myötähäpeä.

Tässäkin on tietenkin myös ns. true ending lopetus ja siihen tarvitaan kohtuu kasa banaaneja.
Multa puuttuis vielä 37 ja päätin katsoa tubesta millainen se on ja sen näkemisen jälkeen meni se vähäkin motivaatio sillä kyseessä on minimaalisesti erilaiset lopputekstit joissa soi eri biisi ja niiden jälkeen tulee eri kuva.
Mä en odottanut mitään massiivista, mutta kun Pauline ekan lopun jälkeen kertoo kuinka sitä pydettiin esiintymään kaupungintalolla ja nyt se tarttis inspiraatiota uuteen biisiin niin mä oletin, että tuo esitys sitten myös nähdään, mutta paskanmarjat.

Ei tämä varsinaisesti huono ollut, mutta hyvin pitkälti sitä mitä videoiden perusteella odotin vaikka niiden tekijä kovin koitti hehkuttaa peliä niin mä en vaan siinä pelikuvassa nähnyt niitä hehkutuksen aiheita vaan hyvin pitkälti sen mitä nytkin kirjoitin.
Päätin kuitenkin ottaa tän samalla kun ostin koneenkin kun 3 vuoden korottamalla osarilla tän osuus oli muistaakseni 2.2e kuukaudessa joten tuo ei tunnu missään ja jos tämä oliskin ollut hyvä niin sitten olis se fyysinen peli hyllyssä.
Nyt tämä menee vaihtoon

Kiitos kommentista. Mun ensituntuntuma oli etten pidä tästä pelistä. Liian sekava, sitten kun tajuaa levelit tehtävineen ja vähän pääsi eteenpäin js ymmärsi, ettei kaikkea tarvitse tuhota vaan voi suhtautua hyvänä tasoloikkana, lähti peli avautumaan. Nyt ehkä 1/3 pelattu ja edelleen odotan milloin tämä kasvaa hehkutetuksi eepokseksi. Sitä odottaessa.

Ihan hauskaa perus tasoloikkaa tähän mennessä. Ei houkuta etsimään kaikkia banaaneja. Lyhyet haastekentät ihan ok, niihin menee vielä mielellään vaikkei ne tarjoa mitään ylisiistiä. Yksittäisiä erinomaisia tasoja, mutta muuten aika perustekemistä.

Odottelen vaihtelua, toivon kiskokohtausten kehittyvän, tuleehan haastavia 2d-osuuksia tai muuta vaihtelua ja piristystä...

Ylös Bottom