Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Dragon Age 2

Vastaus: Dragon Age 2 [X360 @ 2011]

Mielipide saa tietysti olla....

...kunhan se vain on oikea(?) Tietysti tuossa "elitismissäni" olisin voinut toimia Konsolifin-etiketin mukaisesti ja lopettaa jokaisen lauseen vähintään yhteen hymiöön, taikka IMO-päätteeseen, jottei kenellekään tulisi niin kauhian paha mieli. Olisi oma nahkakin turvattu, kun voisi heittää sen vakion "ihan vitsillähän mä vaan..." Ja tuo "konsolipelaajat(joihin itsekin lukeudun) ovat idiootteja" oli ihan vain pieni piikki tuohon pawen "Elitismi pc-pelaajat"- kuittaukseen.

Mitä ITSE PELIIN tulee, niin Paavilta tulikin tuossa varsin toimiva kuvaus omasta "roolipelinäkemyksestäni". Perinteisemmässä roolipelissä, kuten DA:Originissa olet ITSE se sankari. Ei Mark Meer, Jennifer Hale, taikka Shepööd, vaan juurikin sinä itse. Tämä on SINUN tarinasi. Ero on valtava, vaikka sitä ei jokainen täysin tiedostakaan. Originsin keskustelujen eri vaihtoehtoja lukee päässään sillä "oikealla" äänensävyllä, eikä Mark Meerin monotonien, sekä täysin tunteeton puhe ole rikkomassa fiilistä. Originsin muut hahmot puhuvat SINULLE, eivätkä Shepöödille, jne, jne. Mass Effectin kohdalla "roolipelitys" toimii eri tavalla. "What would Shepööd do?" Eli seuraat Sheppiksen tarinaa, et luo omaasi.
 
Vastaus: Dragon Age 2 [X360 @ 2011]

Olinko eka? Eiku Toka!


Ja sitten toivelistaa DA2een:

1.Ollapa se päähenkilö nyt ääninäytelty.
2. ...


No siinäpä se olikin. Heh

EDIT:
Tällaista valintaahan ei ole, toivo siis elää.

Ääni näyttelyn puuttuminen ei haittaa, koska hahmo vaihtoehtoja on aika monta ja se söisi aivan varmasti todella paljon levytilaa. Nojaa, kunhan ei tarvitse vaihtaa levyä joka kohdassa. :p

Suoraan sanottuna, kontrollit saisivat olla paremmat konsolilla. Tai siis taistelu itsessään. Mutta kiva nähdä että tekevät siihen muutoksia. Ainakin minusta tuntuma ei ole niin tarkkaa konsolilla varsinkin jos pitää taktikoida, on vaikea määrätä mihin NPC hahmot liikkuvat ja asettuvat. Mutta ei tuo nyt peliä pilannut, pelasinpa sitten casualilla läpi, eikä haitannut ja olihan niitä darkspawneja kiva puukottaa selkään ja pilkkoa miekalla. (EDIT: kiva että näköjään tekevät sen uusiksi! :D)

Saisivat myös poistaa tuon inventory limitin tai ainakin vähentää kaikenmaailman roskan määrää mitä voi hankkia. Visuaalisempi inventory olisi hieno myös.

Ja niin, joku toinen bändi soittamaan sen lopputekstien aikana soivan musiikin. :D

Mutta nämä nyt ovat ihan toiveita, ei haittaa yhtään vaikka eivät tekisivät näitä. Peli oli nimittäin todella loistava. :)
 
Vastaus: Dragon Age 2 [X360 @ 2011]

On se kumma, että kaikki pahimmat idiootit näköjään tulevat sieltä "konsolipuolelta". Heti, kun eriävän mielipiteensä tuo julki, automaagisesti isketään johonkin näistä v*tun "leireistä"(PS3,XO yms.). Kotoa löytyy pc, PS3 ja XO, lokeroi minut sitten ihan oman valintasi mukaan. Muutenkin, hieman erikoisen kohdan Quotesit, tuossa kun ei edes mitään elitismiin viittaavaa ollut. Vai onko Mark Meerin dissaaminen jotenkin elitismiä? Vai se, että pitää BioWaren vanhoista peleistä enemmän? Tai se, että pidän enemmän "wanhan koulun"- ropettamisesta yleensä?

edit: On kyllä melko kauhian näköisiä shotteja... Ei oikein vastaa BioWaren "super hot grafiikat"-mehusteluja.

Eriävän mielipiteen tuominen esiin perustelujen kera on eri asia, kuin vaan sanoa "joo tää nykyinen on ihan skeidaa ja vanha parempi". Siinä on vissii ero. Oman eriävän mielipiteen kun voi tuoda esille ah-niin-monella tavalla.

Shoteista:

Kamalaa kuraa. Tulee mieleen PS2. Jos kerran on noin pahasti vaiheessa koko peli, miksi pitää väkisin ottaa jotain noin elotonta ja keskeneräistä kansalle? Ei samperi. Kotakun keskusteluissa oli ihan hyvä pointti yhdellä toverilla, koskien konsolien tyhmentämistä roolipeleissä. Sanatarkasti en nyt muista miten se meni, mutta pointti oli "miksi?". Selkeästi nykyinen pelimekaniikka palveli DA:O:ta hyvin ja toimivasti. Se toi kaivattua taktista (jokseenkin ei PC:n vastaavaan päästä) luonnetta roolipeliin ja oikeasti pakotti miettimään miten asiat tekee. Kun taas ihan vaan hupiajelulla olleille oli tuo Casual -vaikeustaso, joka oli sitä peruskonsolia. Itsekään en vaan ymmärrä, että miksi. Eikö ME2 riittänyt. -_-
 
Vastaus: Dragon Age 2 [X360 @ 2011]

Uusia (?) shottauksia Dragon H:sta. Tai no, samat oksennusgrafiikat vieläkin messissä. Parempia odotellessa...

500px-256ffdh.jpg


500px-2w66ihx.jpg


500px-2uq2736.jpg


500px-21d0pxk.jpg
 
Vastaus: Dragon Age 2 [X360 @ 2011]

IGN:n ennakko DA2:sta Comic-Conilta kertoo lisää niin taistelu- kuin keskustelujärjestelmästäkin.

Testaus on tehty 360-versiolla, ja ainakin taisteluiden pikanäppäimet ovat pysyneet ennallaan, sillä X, Y ja B -painikkeille voi jokaiselle jatko-osassakin määrätä kaksi käytettävää taitoa, joista toiset saa käyttöön tuttuun tapaan painamalla oikeaa liipasinta pohjassa. Myös partyn jäsenten välillä vaihtaminen kuulemma toimii tavalliseen tapaan. Tutulta siis kuullostaa, mutta se ei vielä selvinnyt, onko esimerkiksi taitojen määrää vähennetty, ja onko taisteluiden vauhti enemmän Dynasty Warriorsia kuin ensimmäistä Dragon Agea.

Keskusteluissa valittavat vaihtoehdot on typistetty kolmeen, ja jokaisen vaihtoehdon vieressä on kuvake, joka kertoo vastauksen luonteen. Näin pelaaja siis voi kätevästi kuvakkeesta katsoa jo ennen vaihtoehdon valitsemista, että esimerkiksi "Go fuck your mom!" -vastaus on vihamielinen. Kuinka kätevää!

Edit:
EDIT. Jaaha. Bioware on jo kumonnut, että pelissä olisi aina vain 3 dialogivaihtoehtoa ja kyseiset ikonit. Näin oli tuon demon yhdessä ja ainoassa keskustelussa, muttei todellakaan koko pelissä.
No se onkin sitten hyvä uutinen.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Dragon Age 2 [X360 @ 2011]

Keskusteluissa valittavat vaihtoehdot on typistetty kolmeen, ja jokaisen vaihtoehdon vieressä on kuvake, joka kertoo vastauksen luonteen. Näin pelaaja siis voi kätevästi kuvakkeesta katsoa jo ennen vaihtoehdon valitsemista, että esimerkiksi "Go fuck your mom!" -vastaus on vihamielinen. Kuinka kätevää!
Kuulostaapa huonolta. Pelimekaniikkaa saakin puolestani virtaviivaistaa tietyissä rajoissa, mutta keskustelujen syvällisyyteen puuttuminen korventaa syvältä. Lisäksi nuo screenshotit on varmasti lyöty jonkin Ogren yrjöfiltterin lävitse, sillä sen verta karmealta näyttää.

En kuitenkaan teilaa kokeilematta. Luottoa löytyy.

EDIT. Jaaha. Bioware on jo kumonnut, että pelissä olisi aina vain 3 dialogivaihtoehtoa ja kyseiset ikonit. Näin oli tuon demon yhdessä ja ainoassa keskustelussa, muttei todellakaan koko pelissä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Dragon Age 2 [X360 @ 2011]

Ehdottomasti odotetuin peli meikäläisellä tämä DA2. Origins on mennyt kolmesti läpi, tosin viimekerrasta on jo aikaa. Lisälevyyn en ole vielä tutustunut, mutta pidän sitä ns. bonusviihdykkeenä, en pakollisena pelikokemuksena (jota Origins ja DA2 ovat).

Stammy ja monet muut varmasti muistavat ne "rakentavat" keskustelut joita tuolla Originsin foorumilla käytiin. Toivottavasti saadaan samanlaista massapostittelua myös tänne. Ja sitten on täysin turha tehdä erillistä keskusteluaihetta itse pelaamisesta. Hypettäminen ja pelikeskustelu kuuluvat mielestäni tämäntyyppisissä peleissä saman otsikon alle.

Joskus taisin sanoa, ettei minua haittaa vaikkeivat päähahmot puhuisikaan. Totta, mutta tutustuttuani paremmin Mass Effectiin en voi kyseisestä ominaisuudesta kieltäytyäkään - jos se vain toteutetaan yhtä mainiosti kuissa ME:ssa. Grafiikoista ei ole mitään valittamista. Onhan se tietenkin ilo silmälle katsella esim. ME2- graffaa, mutta se ei vaikuta pelikokemukseen itselläni mitenkään.
 
Vastaus: Dragon Age 2 [X360 @ 2011]

Eriävän mielipiteen tuominen esiin perustelujen kera on eri asia, kuin vaan sanoa "joo tää nykyinen on ihan skeidaa ja vanha parempi". Siinä on vissii ero. Oman eriävän mielipiteen kun voi tuoda esille ah-niin-monella tavalla.

Shoteista:

Kamalaa kuraa. Tulee mieleen PS2. Jos kerran on noin pahasti vaiheessa koko peli, miksi pitää väkisin ottaa jotain noin elotonta ja keskeneräistä kansalle? Ei samperi. Kotakun keskusteluissa oli ihan hyvä pointti yhdellä toverilla, koskien konsolien tyhmentämistä roolipeleissä. Sanatarkasti en nyt muista miten se meni, mutta pointti oli "miksi?". Selkeästi nykyinen pelimekaniikka palveli DA:O:ta hyvin ja toimivasti. Se toi kaivattua taktista (jokseenkin ei PC:n vastaavaan päästä) luonnetta roolipeliin ja oikeasti pakotti miettimään miten asiat tekee. Kun taas ihan vaan hupiajelulla olleille oli tuo Casual -vaikeustaso, joka oli sitä peruskonsolia. Itsekään en vaan ymmärrä, että miksi. Eikö ME2 riittänyt. -_-

Koska konsolilla toi DA ohjaus oli hieman rampaa, Ei ollut mitään yläpuolinäkymää eikä hahmoja ainakaan omasta mielestä voinut liikuttaa haluamilleen kohdille ellei tehyt sitä yksitellen. Hahmot myös asettuivat aika tyhmiin paikkoihin kun taisteltiin lohikäärmettä vastaan. Casualilla oli pakko pelata kun kontrollit olivat rampautettu. Pelaan mielelläni vaikeammalla asteella peleissä, mutta se myös edellyttää sitä että kontrollit toimivat hyvin. Mikä ainakaan minusta ei ollut totta tässä versiossa (tavallaan harmittaa kun en ostanut tätä peli PuuCeelle, olisi saanut lisäksi kaikenlaisia kivoja modeja).

Mutta ehkäpä missasin jonkun salaisen napin josta voi määrätä mihinkä noi hahmot liikkuvat haluttuun paikkaan ilman että heitä olisi pakko ottaa omaan komentoon ja liikuttaa, jos näin on niin: voooi rähmä! :D

"Tyhmentäminen" on kyllä aika... no tyhmää hommaa. Mutta esimerkiksi Mass Effect 2:sen kontrollit taistelussa menivät kertaheitolla paremmaksi ja pelin tekijät poistivat monia turhia kykyjä (hitsi vihasin sitä että joku tähtäys on kiinni jostain kyvystä mihin laitetaan pisteitä). Joskus virtaviivaistaminen kannattaa, se että on kasa turhia kykyjä on minusta ainakin tökeröä. Täytyy kyllä sanoa tosin ME2:sesta sen verran että tutkittavaa oli paljon vähemmän kuin ykkösessä, mikä oli sääli. Siinä kohdalla se "tyhmentäminen" oli tarpeetonta.

Ja grafiikat eivät meinaa meikäläiselle mitään kunhan saa selvää mitä siinä tapahtuu ja ovat nyt edes sitä PS2 tasoa.
 
Vastaus: Dragon Age 2 [X360 @ 2011]

Täytyy kyllä sanoa tosin ME2:sesta sen verran että tutkittavaa oli paljon vähemmän kuin ykkösessä, mikä oli sääli. Siinä kohdalla se "tyhmentäminen" oli tarpeetonta.

Ja grafiikat eivät meinaa meikäläiselle mitään kunhan saa selvää mitä siinä tapahtuu ja ovat nyt edes sitä PS2 tasoa.

Yhdyn melko lojaalisti kaikkeen mitä mainitsit, mutta ME2:n suhteen täytyy selventää hieman omaa näkökantaa. Offtopic. Elikkäs... Lähinnä tyhmentämisellä tarkoitin ME2:n tapauksessa sitä, että jotkin hahmonkehityksen osa-alueista olivat mielestäni vedetty liian simppeliksi. Tuntui siltä, että ne oli parin pisteen päässä World of Warcraftista, missä tulee tietyllä levelillä tietyt statsit ja se yksi talenttipojo. Olisin kaivanut enemmän räätälöintimahdollisuutta Shepardiin itseensä. Muutenhan peli on paljon parempi ja yhtenäisempi, kuin tuo ensimmäinen osa joka taasen harsoili välillä liikaakin.

On-topic. DA2:n keskustelu nyt ei herättänyt omalla kohdalla tunteita suuntaan tai toiseen. Onhan se tietty kivaa(?), että päähahmo puhuu. Kunhan BioWaren pojat ja tytöt pystyvät pitämään keskustelun skarppina ja tarvittaessa humoristisena, niin eiköhän tästä hyvä vielä synny...
 
Vastaus: Dragon Age 2 [X360 @ 2011]

Hyi sinua, padilla tietysti väänsit(?) Jos näin on, niin otan osaa. Pc-puolella homma toimi ainakin ihan niin kuin pitikin. Ja mitä tuohon Massa Kahteen tulee, kyseessähän on 3rd-person shooter, eikä mikään roolipeli. Niin.. mikä sitten on sitä "oikeaa" roolipelaamista? Tuostahan voisi taistella ihan maailmanloppuun saakka. Toisille se on valinta hyvän ja pahan välillä, joillekin eeppisiä tarinoita valmiiksi kirjoitetun sankarin kengissä, kun taas joku muu vannoo noppien nimeen, jne. Minulle roolipeliin sisältyy kaikenlainen turha noppien viskely yms. statistiikka, oikeaoppisesta pc-kasvatuksesta johtuen.

Se mikä on roolipelaamista ja mikä ei, on jokaisen itse päätettävissä. Mitään tarkkaa määritelmää "roolipelille" ei voida nykyään muodostaa - kiitos uuden sukupolven "ropettajien". Eräät pitävät jopa GTA:ta roolipelinä, noh... ymmärrät pointtini. Itse olen kyllästymiseeni asti vääntänyt kättä siitä, mitä roolipelaaminen on. Nykyään roolipelit pitäisi jakaa kahteen pääryhmään; uuden sukupolven roolipeleihin sekä old school- roolipeleihin. Mass Effectit ovat esimerkki uuden aikakauden ropetuksista - pelimekaniikka on viety lähemmäksi 3rd-personia ja kontrollit sekä toiminnat ovat yksinkertaistettuja. Myös roolipeleille tyypillinen "kehittyminen" on jätetty syrjemmälle. Vanhan koulukunnan roolipelit sen sijaan keskittyvät monipuoliseen niin hahmonluonnissa kuin mekaniikassakin.

Oma henkilökohtainen toivomukseni olisi tietenkin se että DA2 pysyisi enemmän old school- henkisenä roolipelinä. Jos DA viedään samantyyliseksi kuin ME, olen hyvin pettynyt, enkä tässä kohtaa ymmärrä BioWarea.
 
Vastaus: Dragon Age 2 [X360 @ 2011]

Yhdyn melko lojaalisti kaikkeen mitä mainitsit, mutta ME2:n suhteen täytyy selventää hieman omaa näkökantaa. Offtopic. Elikkäs... Lähinnä tyhmentämisellä tarkoitin ME2:n tapauksessa sitä, että jotkin hahmonkehityksen osa-alueista olivat mielestäni vedetty liian simppeliksi. Tuntui siltä, että ne oli parin pisteen päässä World of Warcraftista, missä tulee tietyllä levelillä tietyt statsit ja se yksi talenttipojo. Olisin kaivanut enemmän räätälöintimahdollisuutta Shepardiin itseensä. Muutenhan peli on paljon parempi ja yhtenäisempi, kuin tuo ensimmäinen osa joka taasen harsoili välillä liikaakin.

On-topic. DA2:n keskustelu nyt ei herättänyt omalla kohdalla tunteita suuntaan tai toiseen. Onhan se tietty kivaa(?), että päähahmo puhuu. Kunhan BioWaren pojat ja tytöt pystyvät pitämään keskustelun skarppina ja tarvittaessa humoristisena, niin eiköhän tästä hyvä vielä synny...

Offtopic vastaus:
Hm, joo olisi ollut hienoa jos olisi ollut pari (järkevää siis) vaihtehtoa lisää miten voisi kustomoida Sheppistä. Ymmärrän ja samaa mieltä, plussaahan se vaan on.

Ontopic:
DA2:sen PC versiosta lähtee nähtävästi se "Baldurs Gate" kamera moodi kokonaan pois. Eli enään ei voi katsella taivaalta alas. Vie varmasti hieman PC versiota hieman taaksepäin. Näyttää BioWare menevän konsolien ehdoilla tässä pelissä.
 
Vastaus: Dragon Age 2 [X360 @ 2011]

Offtopic vastaus: DA2:sen PC versiosta lähtee nähtävästi se "Baldurs Gate" kamera moodi kokonaan pois. Eli enään ei voi katsella taivaalta alas. Vie varmasti hieman PC versiota hieman taaksepäin. Näyttää BioWare menevän konsolien ehdoilla tässä pelissä.

Jebulis. Ikävästi alkaa vaikuttamaan siltä, että BioWare hylkää ne alkuperäiset faninsa, joiden ansiosta firma tunnetaan/tunnettiin parhaana wrpg-lafkana. Ne wanhat fanit, jotka vielä roikkuvat mukana, ravistellaan pikkuhiljaa poies. Minkäs teet, raha puhuu ja EA:n ruoska heiluu, nyt on ME-generaation fanien aika...
 
Vastaus: Dragon Age 2 [X360 @ 2011]

Tämähän on konsolifoorumi, joten vaikutuksen ei pitäisi olla mitenkään hirvittävä näille käyttäjille, mutta ovathan DA2:n muutokset harmillisia. Toisaalta on syytä iloita siitä, että vuonna 2009 ylipäätään julkaistiin mitään ensimmäisen osan kaltaista.
 
Vastaus: Dragon Age 2 [X360 @ 2011]

Minulle roolipeliin sisältyy kaikenlainen turha noppien viskely yms. statistiikka, oikeaoppisesta pc-kasvatuksesta johtuen.

Oikeat on opit. Kuka muuten tahtoisi että nykyisten pelien ollessa tällä teknisellä tasolla kuin ollaan noppa ratkaisis esim. miksi et osu vihollista päähän vaikka varsijousesi/rynnäkkökiväärisi on vihollisen päässä kiinni. Vain oikeaoppinen voi tuota kaivata.

nyt on ME-generaation fanien aika...

Jep onkin mahdotonta pitää esim. ME:tä merkittävnä pelinä, siinähän aseellaan osui mihin sillä osoitti, hyi että. Kukapa ei tahtoisi edelleen heitellä noppia, kun on päässyt sen makuun jo 20+ vuotta sitten.
 
Vastaus: Dragon Age 2 [X360 @ 2011]

Jebulis. Ikävästi alkaa vaikuttamaan siltä, että BioWare hylkää ne alkuperäiset faninsa, joiden ansiosta firma tunnetaan/tunnettiin parhaana wrpg-lafkana. Ne wanhat fanit, jotka vielä roikkuvat mukana, ravistellaan pikkuhiljaa poies. Minkäs teet, raha puhuu ja EA:n ruoska heiluu, nyt on ME-generaation fanien aika...

Vähän on samankaltaiset fiilikset, vaikkei PC:llä ole pitkään aikaan tullut pelattua koneen tehojen takia. Viimeksi taisin fiilistellä Baldurs Gate II:n parissa ja siinä nyt vaan on jotain mitä näistä uudemmista viritelmistä puuttuu. Mutta koska en voi saada BG3:sta niin sitten täytyy tyytyä siihen mitä EA käskee BW:n tekemään.
 
Vastaus: Dragon Age 2 [X360 @ 2011]

Vähän on samankaltaiset fiilikset, vaikkei PC:llä ole pitkään aikaan tullut pelattua koneen tehojen takia. Viimeksi taisin fiilistellä Baldurs Gate II:n parissa ja siinä nyt vaan on jotain mitä näistä uudemmista viritelmistä puuttuu. Mutta koska en voi saada BG3:sta niin sitten täytyy tyytyä siihen mitä EA käskee BW:n tekemään.

Mitä vanhempi peli sitä merkittävämässä roolissa tarina. Miksi? Tekniikka on kehittynyt ja nykyisin sitten se on vienyt mukanaan. Toisaalta kaikki näyttää hienommalta, mutta samalla sitten ei tarvitse kuvitella, kun näkee. Toisaalta myös sitten koska tuo näyttävyys myy ennakkoon hyvin ja paremmin muutenkin kuin tarina, niin... noh mielestäni Bioware, varsinkin ME1:ssä ja Dragon Agessa edustaa hyvin vahvasti sitä mitä arvostan roolipeleissä. Eli tarina, kanssakäyminen, jne.

Nyky-yhteiskunta arvostaa kaikkea pikaista, nopeaa ja valmiiksi pureskeltua. Tämä näkyy niin elokuvissa, tv:ssä kuin muussakin elämässä. Se miltä näyttää on tärkeintä, ei se mitä sisältää kokonaisuutena. Tämä valitettavasti myös heijastuu jatkossakin peliteollisuuteen.
 
Vastaus: Dragon Age 2 [X360 @ 2011]

Kyllä se tarina ja kanssakäyminen on/oli tiukempaa tavaraa esim Baldurs Gateissa. Lisäksi nämä nykyiset (konsoli) ropet ovat kovin putkijuoksuja verrattuna vanhan ajan ropeihin. Dragon Agessa oli sentäs jonkun verran skilli ja inventaario-kliimaksia mukana, joskin jäi vielä paljon taakse esim konsoli-Sacred 2:sta, jossa väärin rakennettu hahmo tarkoittaa käytännössä itsemurhaa kovemmilla vaikeustasoilla.
 
Vastaus: Dragon Age 2 [X360 @ 2011]

Kyllä se tarina ja kanssakäyminen on/oli tiukempaa tavaraa esim Baldurs Gateissa. Lisäksi nämä nykyiset (konsoli) ropet ovat kovin putkijuoksuja verrattuna vanhan ajan ropeihin. Dragon Agessa oli sentäs jonkun verran skilli ja inventaario-kliimaksia mukana, joskin jäi vielä paljon taakse esim konsoli-Sacred 2:sta, jossa väärin rakennettu hahmo tarkoittaa käytännössä itsemurhaa kovemmilla vaikeustasoilla.

Baldur's Gaten inventario oli muuten 100 kertaa selvempi ja parempi kuin Dragon Agen. Joskus suoraan sanottuna ärsytti se kun tavaratila täyttyy eikä sitä huomaa kunnolla. Sitten pitää tuhota tavaroita jos ei pääse kauppaan. Rajallinen inventaario on jees, kunhan se tehdään tarpeeksi selvästi.

Ja KUNNON rope on minun mielestäni sellainen missä pääsee ihan niinkuin... Tiedättehän, roolipelaamaan. Eli pelaamaan roolia. Sitähän se tarkoittaa. Nopat on vain käytössä silloin jos tilannetta on mahdotonta simuloida millään muulla tavalla. Ne ovat vain työkalu. Tärkein pointti on päästä hahmon rooliin ja pelata hahmoa sillein kun on suunnitellut. Mutta ihan jees jos joku on eri mieltä.
 
Vastaus: Dragon Age 2 [X360 @ 2011]

Ikävästi alkaa vaikuttamaan siltä, että BioWare hylkää ne alkuperäiset faninsa.

En tiedä tunnetta, mutta ymmärrän pointtisi. BioWare panostaa nykypäivänä siihen, mitä pelaajat haluavat. Massiivinen prosentti pelaajista haluaa Mass Effect 2- tyylistä peliä. Vähemmän näpertelemistä sekä pikkukivaa - enemmän toimintaa sekä näyttävyyttä. En ihmettelisi, vaikka lähitulevaisuudessa BW luopuisi kokonaan roolipeleille oleellisista elementeistä. Ehkä siirtyminen on jo alkanut - ME2 on hyvä esimerkki siitä. Se tapahtuu hitaasti; pala palalta roolipelin formaatti murenee Bion peleissä, ja lopulta ollaan päästy puhtaaseen GTA- tyyliseen toimintapeliin, joka kuitenkin perustuu vahvalti dialogeihin sekä valinnanvapaaseen keskustelemiseen. Ja sekö sitten on roolipelaamista? Mene ja tiedä.

Onneksi monet muut pelitalot jaksavat tehdä viihdyttäviä, oikeita roolipelejä jotka elävät ja myyvät vahvasta roolipeli- leimasta huolimatta. Toimiva esimerkki on Sacred 2, joka vaikuttaisi suht' uskolliselta h&s- roolipeliltä. Kyllä itseeni vieläkin puree ne kaikki ihanat fantasiakliseet sekä bugit, joita monet vanhat PC-rpg:t olivat pullollaan.

En voi kuin toivoa, että Dragon Age 2 pysyisi yhtä viihdyttävänä roolipelinä, mitä ensimmäinen osa oli.
 
Ylös Bottom