Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Dragon Age: Origins

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Acoustic
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360 @ 5.11.2009]

Jessus sentään, laskin tuossa pelin äärimmäistä kestoa myös, eikä juuri voi kuin ihmetellä.

Eli jos kompletionisti pelaa pelin joka ikisen tehtävän kaikilla Origineilla, kestää siinä tosiaan noin 960 tuntia. Joka on 40 päivää, joka taas on noin puolitoista kuukautta. Siis puhdasta peliaikaa. Putkeen.

Lieneekö kyseessä kaikkien aikojen pisin videopeli? Kun Mass Effectiä hieman parjattiin kestosta, niin... :p

Ja vertailuksi normaali fps tai muun genren edustaja kestää kuudesta kymmeneen tuntiin.

Eli jos kompletionisti pelaa pelin joka ikisen tehtävän kaikilla Origineilla, kestää siinä tosiaan noin 960 tuntia. Joka on 40 päivää, joka taas on noin puolitoista kuukautta. Siis puhdasta peliaikaa. Putkeen.
En tiedä miten laskit, mutta Origineja on 6, joten ei siitä ihan noin paljoa tunteja tule millään. Lisäksi tarkkaa läpipeluun kestoa ei vielä tiedetä. Jossain arvosteluissa on puhuttu, että main story kestäisi 40h ja sivutehtävineen 75h, jossain arvosteluissa on luvattu tätä enemmän peliaikaa ja jossain tätä vähemmän.

Bioware on itse ollut niin perkeleen kryptinen:

-Hei! Jos sä skippaat kaikki dialogit ja speedrunnaat koko pelin niin se voi kestää 16h!! Tai jos sä teet aivan kaiken ja niin pirun hitaasti niin peli voi kestää 100h!!1

Tuollaisia täysin älyttömiä vastauksia olen deveiltä nähnyt, mikä nyt ei palvele yhtään ketään. Onko se niin perkeleen vaikea antaa jonkinlainen järkevä keskiarvo keskivertopelaajan keskivertopanostuksella kestävästä läpipeluusta?

Ilmeisesti täytyy vain odottaa ja itse testata kuinka kauan se peli todellisuudessa kestää.

En tiedä miten laskit, mutta Origineja on 6, joten ei siitä ihan noin paljoa tunteja tule millään. Lisäksi tarkkaa läpipeluun kestoa ei vielä tiedetä. Jossain arvosteluissa on puhuttu, että main story kestäisi 40h ja sivutehtävineen 75h, jossain arvosteluissa on luvattu tätä enemmän peliaikaa ja jossain tätä vähemmän.

-Hei! Jos sä skippaat kaikki dialogit ja speedrunnaat koko pelin niin se voi kestää 16h!! Tai jos sä teet aivan kaiken ja niin pirun hitaasti niin peli voi kestää 100h!!1

Tuollaisia täysin älyttömiä vastauksia olen deveiltä nähnyt, mikä nyt ei palvele yhtään ketään. Onko se niin perkeleen vaikea antaa jonkinlainen järkevä keskiarvo keskivertopelaajan keskivertopanostuksella kestävästä läpipeluusta?

Ilmeisesti täytyy vain odottaa ja itse testata kuinka kauan se peli todellisuudessa kestää.

Ach, elin luulossa, että Origineja olisi ollut kahdeksan. Mutta eikös nuo luvanneet jo täydelliselle suoritukselle 120 tunnin kestoa? Anyways, pitkähän tuo on kuin mikä.

Luultavasti BioWare leikkii salamyhkäistä sen takia, että ei halua juurruttaa mitään tiettyä luuloa pelin kestosta ihmisten mieliin. Siis jos sanoisivat jonkun tietyn ajan, vaikka se täydellinen 120, porukat itkisivät kuitenkin huomattavasti lyhyemmästä kestosta. Jos pistäisivät keskiarvon, tulisi valituksia kummaltakin suunnalta. "Miks mulla kesti kauemmin? Helvetin BioWare pistää mut pelaamaan tätä yli aikarajan."

Tuosta kestosta juoksentelee niin villejä tietoja, että itse en jaksa edes moista miettiä. Oma käsitykseni oli se, että läpijuoksija joka sivuttaa kaikki sivutehtävät, pääsee pelin 40h läpi. Perusmitta pelin pituudelle on 70-80h, ja jos haluaa tutkia kaiken mahdollisen, 100-120h.

Itse ainakin pelailen yleensä etenkin roolipelejä pitkällä tähtäimellä ja rauhallisesti. Roolipelejä kun ei pidä "juosta läpi", vaan siihen pitää eläytyä ja repiä kaikki mahdollinen ilo irti. En ihmettelisi vaikka itselläni menisikin tuo 100h tuntia tuohon peluukertaan.

Minäkin jostain syystä elin siinä luulossa, että Originsseja on kahdeksan.

Tuossa video jossa BioWaren Senior Product Manager David Silverman, kertoo pelin parhaimmillaan kestävän 120h ja speedrunilla 60h: GameSpot Video: TOTS Demo: Dragon Age: Origins

Vaikka pelillä ei olisikaan kestoa, sanotaan vaikka 60h tuntia kauempaa niin tuohan tuplaantuu ja triplaantuu pelatessa eri Originsseilla. Eli peli tulee olemaan keskiverto RPG:tä huomattavasti pidempi.

Aika kova on kyllä toi pelin pituus, tykkään. Toivottavasti pitää tarina sitten otteessaan

Nyt kannattaa ilmeisesti jo alkaa välttämään pelin virallisia/muita foorumeita ja pelistä tarjottavaa mediaa. Viralliselta foorumilta luin, että monet ovat pettyneitä läpi päässeiden spoilereiden määrään, joita oli ollut mm. edellisessä peliä koskevassa lehdistötiedotteessa (en ole itse tätä mielestäni nähnyt).

Pidetäänhän tämä ketju täysin vapaana spoilereista nyt ja julkaisun jälkeen? Spoiler-tageilla voi tietysti edelleen spoilereista kirjoitella.

Tarkistin muuten asian ja KonsoliFINissä on nyt keskusteltu Dragon Agesta enemmän ennakkoon mitä Mass Effectistä aikanaan. Mass Effect -ketju pääsi yhdeksännelle sivulle ennen julkaisua. Hyvä jätkät! Hypeä vaan lisää kehiin. ;)

Tarkistin muuten asian ja KonsoliFINissä on nyt keskusteltu Dragon Agesta enemmän ennakkoon mitä Mass Effectistä aikanaan. Mass Effect -ketju pääsi yhdeksännelle sivulle ennen julkaisua. Hyvä jätkät! Hypeä vaan kehiin. ;)

Joo mutta nyt onkin ollut apuna kirjat ja kaikenmaailman flässipelit :D

Joo mutta nyt onkin ollut apuna kirjat ja kaikenmaailman flässipelit :D
Ja lisäksi Massa on tietysti tuonut uutta yleisöä. Oli mun ensimmäinen (ja ainoa) Biowaren peli ja nythän sitä on kuoriuduttu oikein (uus-)faniksi. En minäkään Massaa aikanaan hypettämässä ollut ja pelinkin ostin kuukausi julkaisun jälkeen. Peli oli vieläpä Play-Asiasta ja kiinalaiset(?) merkit kannessa yhä vieläkin merkitsevät minulle suurta häpeää. Nyt ollaan metsästämässä Collector's Editionia tästä. :rolleyes:

Mighty warriors of Konsolfinór, my brothers, hear my call! The Blight is upon us and the whole Thedas is in great danger. Ferelden will take the first hit and we must hurry to their side! For our daughters and sons must we raise our sword and cut the corrupted flesh of the Darkspawn once again! So please, my brothers, gather your troops and fight with me to the bitter end. If we not prevail shall the monstrous hordes of the Darkspawn infect the world and destroy everything beautiful there is.

For the Maker! Next week we dine in fade!

-Stammor, the Arl of Ábo

:D Tuli vähän innostuttua.

Keskiviikko on tietysti se viikonpäivistä villein, mutta rauhoitutaanpas nyt vähän. :)

Tosiaan kun meillä on nyt näinkin hieno hypetys/hehkutusporukka täällä kasassa, niin varmastikin kaikki ymmärtää olla spoilaamatta. Itseasiassa olisi ihan kiva juttu, ettei tarvitsisi edes spoileritageihin pistää, ellei sitten ihan pakko ole. Itse luen kuitenkin nuo spoilertagien sisällöt, kun en voi vastustaa.

Eipä muuten kirjaa näy eikä kuulu. Sähköpostikin on tyhjää täynnä. Kuinka kauan Adlibriksella (menihän se nimi noin?) voi yhden niteen lähettämisessä oikein kestää? Tiedän, tiedän, ei kuulu tähän threadiin.

Eipä muuten kirjaa näy eikä kuulu. Sähköpostikin on tyhjää täynnä. Kuinka kauan Adlibriksella (menihän se nimi noin?) voi yhden niteen lähettämisessä oikein kestää? Tiedän, tiedän, ei kuulu tähän threadiin.
Nythän se on siellä loppu:
The Stolen Throne (0765324083), David Gaider - Adlibris Kirjakauppa

Liekö sitten sulle mennyt viimoinen kappale vai viimoinen kappole mennyt juuri nenäsi eestä?

Sun täytyy soittaa Adlibrikseen päästää raivoisa sotahuuto kuin Gray Warden taistelukentällä ikkään. Luulis tehoovan.

Nythän se on siellä loppu:
The Stolen Throne (0765324083), David Gaider - Adlibris Kirjakauppa

Liekö sitten sulle mennyt viimoinen kappale vai viimoinen kappole mennyt juuri nenäsi eestä?

Sun täytyy soittaa Adlibrikseen päästää raivoisa sotahuuto kuin Gray Warden taistelukentällä ikkään. Luulis tehoovan.

Itseasiassa toimitusilmoitus oli tullut sähköpostiini jo pari päivää sitten, mutta olin näköjään poistanut sen kaikkien muiden Facebook-viestejen sun muiden turhakkeiden mukana. Paavia lainaten: "Nuuh, olen käsi!" :D

Eli pitääkin käydä katsastamassa tuolla postitoimistossa, jos vaikka Wardenien taisteluhenki olisi kantanut paketin jalosti määränpäähänsä ennen maallisien tekstiviestien saapumista, jolloin pääsisin nauttimaan tuosta hekumallisesta, kirjallisuuden keinoin kuvatusta mystisestä Dragon Age-universumista. Jessus, että olen huono tässä. Toivottavasti kirja antaa virikkeitä korullisempaan tekstiin, kun kerran stammy ja Xbugs sen jo taitavat!

Ja lisäksi Massa on tietysti tuonut uutta yleisöä. Oli mun ensimmäinen (ja ainoa) Biowaren peli ja nythän sitä on kuoriuduttu oikein (uus-)faniksi.

Itse olen Biowaren faniksi iskostunut KOTORista ja samalla tiellä edelleen. Jotenkin KOTORissa yhdistyi lähes täydellisesti lännen ja idän roolipelaaminen, hahmot olivat todella mielenkiintoisia, eikä tarinassakaan ollut valittamista (vaikka Star Wars ei todellakaan ole lähellä sydäntä). Omalla tekemisellä tuntui vielä olevan vaikutus hahmoon ja pelimaailmaan - mahtavaa! Edelleenkin mielestäni yksi kaikkien aikojen parhaista peleistä, selkeä 10/10 kaikilla mittareilla.

Jade Empire on mielestäni edelleenkin aliarvostettu tekele. Itse pidin tuosta erilaisesta tavasta lähestyä roolipelaamista, verrattuna siis Knights of the Old Republiciin, ja vaikka tuo lähestymistapa onkin toimintapainotteinen, niin tunnelma ja hyvä tarina pyhittää paljon. Eeppiset mittasuhteet tarjoava kiinalainen mytologia oli hyvä suunta ammentaa tunnelmaa. Paljon kevyempi roolipeli toki verrattuna Biowaren konsolidebyyttiin, mutta omalla tavallaan kuitenkin aivan poikkeuksellisen toimiva kokonaisuus.

Mass Effect jäikin itseltäni valitettavasti läpäisemättä täydellisesti, koska jouduin luopumaan laitteesta, ennen kuin sain tuon pelattua läpi. Itseasiassa ehdin raapaiseman vain hieman pintaa, näin liian vähän muodostaakseni mitään todellista mielipidettä. Pelissä oli kuitenkin sen noin 10 tunnin aikana hyvä tunnelma, vaikka en ehtinyt aivan täysin päästä sisään pelimaailmaan. Harmittavasti kuitenkin siis tässä kohtaa sivistyksessäni on aukko, onneksi tuon voi sitten aikanaan vielä tukkia. Ja näistä PC-peleistä ei luonnollisesti ole kokemusta, sanovat niidenkin olevan erinomaisia, mutta mitä konsolipelaaja niistä tietäisi.

Ja sitten tuleekin tämä tuleva tuotos, Dragon Age: Origins. Olin jo kerran laittanut tämän ennakkovaraukseen, mutta kävin vaihtamassa oman varaukseni Unchartediin tai PES 2010:een, en muista tarkalleen kumpaan. Tämä siksi, että ajattelin ehtiväni aivan varmasti haalimaan uudet vaihtopelit GameStoppiin. No, pelit pistin eilen tilaukseen ja sormet ristiin ehtimisen puolesta. Tämä on saatava heti julkaisussa - tavalla tai toisella - eikä budjetti kestäisi millään suomihintoja. Se kuitenkin talousasiosta.

Mitä nyt videoita on tullut mulkoiltua, niin ihan hyvältä vaikuttaa. Tuollainen perinteisempi länsi-roolipeleistä tuttu pelimaailma ei ehkä ole se allekirjoittaneen sydäntä lähellä oleva ympäristö, mutta jos Bioware pystyi rakentamaan erinomaisen pelin Star Warsin maailmaan, niin en epäile hetkeäkään etteikö tälläkin kertaa tuotos olisi omaan makuuni sopiva. Silti hieman -- pelottaa (?), sillä en tosiaan ole PC-pelaaja, joten Baldur's Gatet ja Neverwinter Nightsit ovat kokematta. Fallout 3 ja Oblivion ovat mielestäni jokseenkin sieluttomia tekeleitä, kuten oli myös Morrowind: The Elder Scrolls ja jotenkin pelottaa, että tämä Dragon Age olisi tuota samaa kaavaa. Ehkä siksi, että Bethesdan näkemys länsimaisesta roolipelaamisesta on mielestäni aina ollut jotenkin väljähkö, eikä Jade Empire, Mass Effect ja KOTOR kuitenkaan edusta sitä perinteistä länsimaista roolipelaamista, jota tämä Dragon Age kuitenkin käsittääkseni edustaa. Toisaalta, voiko Bioware edes mokata?

Ensimmäinen BioWare- tekele joka herätti meikäläisen mielen oli Knights of the Old Republic.

Baldureita pelailin pikkupoikana mutta en niistä mitään silloin ymmärtänyt (vaikka ne toimivatkin herättiminä roolipeleihin).

Mutta siis joo, yritetäänpä nyt vältellä niitä spoileja. Tagin käyttäminen on vähintäänkin pakollista! :rolleyes:

Ensimmäinen BioWare- tekele joka herätti meikäläisen mielen oli Knights of the Old Republic.

Baldureita pelailin pikkupoikana mutta en niistä mitään silloin ymmärtänyt (vaikka ne toimivatkin herättiminä roolipeleihin).

Mutta siis joo, yritetäänpä nyt vältellä niitä spoileja. Tagin käyttäminen on vähintäänkin pakollista! :rolleyes:

baldurs gate 2 oli kyllä tosi hyvää dialogia :)

YouTube - Irenicus and Ellesime

ja toivottavasti tähän peliin tulee näin mahtava bossi ;)

YouTube - Baldur's Gate 2: Shadows of Amn - A Tribute to Jon Irenicus

Seurasiko ketään tuota Warden's Questia? Ihan mukavaa oli katsoa, jokseenkin kuitenkin tylsää. Satunnaisesti sitä aina seurailin vain mielenkiinnosta.

Ylös Bottom