Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Dragon Age: Origins

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Acoustic
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360]

Eiköhän Pawe aio DA:ta pelailla, kun kerran lätyn ostikin. Nähdäkseni valitteli vain kiireitään ja humoristisesti heitti, että ehtiiköhän DA:han syventymään ennen kuin Massa 2 jo tulla kolkuttaa. Hyvin ymmärrän, että jos päällekäin iskee odotettu jatko-osa ja uusi tuttavuus, niin uusi tuttavuus antaa siinä vaiheessa tilaa...vain jotta se kokemus on edessä sitten kun tästä jatkorymistelystä tarvitsee lomaa.

En mä sua sen enempää viitsi käännyttää, sillä ei jää mun tappioksi, ja väkivaltaisella käännytyksellä voi olla hyvinkin huonot seuraukset. Pienessä osassa tapauksia käy tosin ns. joohanhoot, jolloin riemulaulu raikaa vielä kuukausia jälkeenpäin.

Täällä kans senverran "kerettiläisyyttä" meikäläisellä että me2:ta myös hullun lailla odotan ja me1 löytyy hyllystä. En ole täysin vielä päässyt sen makuun kun DA:O vei oitis mukanaan mutta en myöskään vielä ole hylännyt, onhan me:iäkin tullut pelattua jo kymmenen tuntia ja tuntuu että vasta on pääsemässä n.s. vauhtiin. Ja oma hahmoni me:ssä on tosiaan nainen (olen latentti lesbo, poikkeuksetta rope kuin rope niin naishahmon teen ja hirviä iskutus kaikkia naishahmoja kohtaan :rolleyes:)

Itse oikeastaan me:n johdosta dragon agen hommasin, ja peli ylitti odotukset ja korkeelta.

Pääasiahan on että tässä pääsee pois arjesta, oli se fantasiaa tai scifiä (ja leikkimään lesboa :p)

Tais mennä ot:ks juu.

Fort drakonissa edelleen, ihmettelen miten pääsis eteisaulaa pidemmälle :D

(olen latentti lesbo, poikkeuksetta rope kuin rope niin naishahmon teen ja hirviä iskutus kaikkia naishahmoja kohtaan :rolleyes:)
Jos pitää valita katsooko 30+ tuntia nättiä naikkosen takapuolta tai jotain karvaista kääpiön persuustaa, niin kyllä mäkin naishahmon teen mieluummin... :D :D

Ja mitä tohon OT Mass Effect / DA vääntöön tulee; kyllä minulle ME upposi jotenkin "syvemmin", DA:sta fiilikset on vain "ihan OK fantasiamättöä, mutta ei mitään mitä ei olla ennen nähty". Osittain varmaan johtuu siitä että nykyään fantasiaropeja tulee vastaan 10 siinä missä yksi edes kohtalainen sci-fi -rämistely... :cool:

Jos olisin tiennyt mitä tuon Mass Effectin mainitseminen aiheuttaa, niin olisin jättänyt sen kyllä ehdottomasti väliin. Tästähän meinasi tulla jälleen kerran rintamasota :D. No ei, itse vaan olen enemmän sci-fi -ihmisiä kuin fantasiasta tykkäävä (vaikkakin molemman aihealueen kirjoja onkin sen ~200). En tosin jätä pelaamatta hyvää fantsupeliä, vain ja ainoastaan vakaumukseni vuoksi, sehän olisi todella arveluuttava teko. Tarkoitus tosiaan oli, kuten tuossa toveri aikaisemmin jo selittikin, tuoda ilmi tämä ikuinen hyvien pelien tulva. Tässä on vähän kaikkea, fantasiamättöä, scifimättöä, renesanssimättöä ja kaikki kolme ovat omalla tavallaan aivan omaa luokkaansa. Tuon päälle liimaataan vielä kaikki muut asiat, mitkä pitäisi keretä tekemään, niin tuleekin jo kiirus.

(olen latentti lesbo, poikkeuksetta rope kuin rope niin naishahmon teen ja hirviä iskutus kaikkia naishahmoja kohtaan :rolleyes:)

Tuo on muuten mielenkiintoista. Itse olen niin latentti lesbo, kuin myös pesunkestävä hinttari mitä pelihahmoihin tulee. Mutten ymmärrä välillä tätä hössötystä (tämä siis ei liity mitenkään mihinkään), jos miespelaaja pelaa naishahmolla ja toisinpäin. Itse valitsen aina fiiliksen mukaan sukupuolen.Tosin tuokin vaihtelee todella paljon itse pelin ja sen taustatarinan mukaan.

Olen ladannut jo koneelle tämän Dragon Agen hahmoluontityökalun ja sen kanssa leikkinyt, niin tiedän ainakin jo millaisen hahmon todennäköisesti teen Dragon Ageen. Ainoa mitä en ole vielä ehtinyt päättää on se, että pitäisikö aloittaa kääpiöllä vaiko ei. Kun nuo pienet kaverit ovat aina niin ihmeen hienoja. Melkein tekisi mieli pelata kahta hahmoa samaan aikaan, mutta siitähän ei tunnetusti tule *yhtään* mitään ikinä. :p

Osittain varmaan johtuu siitä että nykyään fantasiaropeja tulee vastaan 10 siinä missä yksi edes kohtalainen sci-fi -rämistely...

Ymmärrän kyllä tämän näkökannan jos asiaa tarkastellaan peecee pelaajan näkökulmasta.

Mutta yleisesti ajateltuna kaikista uusista fantasiaroolipeleistä suurin osa (paino sanalle "suurin") on täyttä shaissea. Dragon Age nosti mielestäni riman melko korkealle fantsuropetusten genressä konsoleilla. Mass Effect vastaavasti scifigenressä.

Pointti siis se, että kyllä noita kaiken maailman fantasiapieruilla ruokittuja keijuseikkailuja tulee kaiket päivät, mutta Dragon Agen kaltaisia luomuksia sitten todella harvoin. PC:llä vastaavanlaisia mestariteoksia onkin nähty kiitettävän usein.

Tänään tuli otettua ensimmäiset askeleen aatelisena ihmisenä tässä ihanassa maailmassa. Kaiken piti tietysti loppua siinä vaiheessa, kun tein hahmoni, mutta melkein kolme tuntia myöhemmin havahduin, kun olin metsikössä tekemässä Grey Wardeneille jotain kääröjuttuja. Joku Morrigan kanssa näyttäytyi, mutta siitä ei sen enempää sitten. Mahtaneekohan ko. typyn saada vielä oman tiimiin joskus... tissiä ainakin oli. Mutta joo. Pelimekaniikka. En oikein ymmärrä, että miten jotkut vinkuu kontrolleista. Mielestäni kontrollit ainakin tähän asti olleet hyvinkin padiystävälliset (vaikka tuleekin ikävä hiirtä ja näppistä) ja toimivat. Useamman henkilön kontrollointikin oli melkoisen kivutonta.

Pakko avautua kyllä siitä, että oma henkilö on mykkä... vaikka ymmärtäähän sen hyvinkin, kolme rotua kaksi sukupuolta ja kaikki se dialogi... samalla tämä myös tuo mieleen vanhan ajan ropet, jotenkin negatiiviseksi en tätä jaksa laskea. Ääninäyttely kautta linjan on ollut melkoisen osuvaa ja hyvää. Varsinkin tuo Grey Wardeni säväytti. Pitää katsoa, joskos sen kääpiöroguecommonerin tästä tekisi ja jättäisi turhat nobleman jutut vähemmälle... Mutta on hyvinkin eeppinen tuo peli. Ei herranen aika, ne maisemat, ne hahmot ja se musiikki! On vaan hyvin vaikeaa irroittaa itsensä pelistä, joka nielaisee täysin pelimaailman syövereihin. Pahin on kumminkin se, että nyt vaimokekin on innoissaan tuosta... eli puolittuu tämäkin peliaika tässä taloudessa. :rolleyes:

Ei herranen aika, ne maisemat, ne hahmot ja se musiikki! On vaan hyvin vaikeaa irroittaa itsensä pelistä, joka nielaisee täysin pelimaailman syövereihin.

Parasta on se, että pelin tunnelma paranee entisestään pelin edetessä. Itsekin immersoiduin totaalisesti lähes jokaisella pelikerralla. Joohanhin ohella meikäläinenkin nieleskeli kyyneleitä lopputekstien rullatessa. Tuntuu nololta myöntää näin "raa'altiin", mutta kyseisiin fiiliksiin en ole muiden pelien parissa koskaan päässyt.

Pahin on kumminkin se, että nyt vaimokekin on innoissaan tuosta... eli puolittuu tämäkin peliaika tässä taloudessa. :rolleyes:

Hassua että melko useilla on käynyt näin. Oma tyttöystäväni kenties vihaa Dragon Agea :D Ne päivän yhteiset puuhat ja Dr.Phil- tv-hetket korvasin seivästämällä lohikäärmeitä ja pelehtimällä pikselipimatsun kanssa. Syystäkin siis.

-

Harmi sinänsä, täällä taitaa todellakin olla keskustelut vähän tauolla. Jos olisit aikaisemmin tähän tutustunut, olisit päässyt meidän muiden kanssa hössöttämään ja sössöttämään Dragon Agesta. Niin, mieti kuin siistii hei!

Sain viimein luettua Calling-kirjan loppuun. Pohdintaa sen sijoittumisesta pelin aikajanalle. Ei kannata lukea jos peli+kirja ei ole läpi.

Kirjan perusteella Alistair vaikuttaa ihan liian vanhalta pelissä. Lisäksi Cailanin pitäisi olla 10 vuotta Alistairia vanhempi, vaikka pelissä ikäero on paremminkin toisinpäin.

Toisekseen pelissä Alistairin syntyperän salaamisen syyksi mainittiin halu olla nöyryyttämättä Rowania, joka kuitenkin oli jo ollut kauan kuolleena ennen Alistairin syntymää. Ehkä nämä jatkumovirheet on joissain keskusteluvaihtoehdoissa paikattu, mutta outoja virheitä yhtä kaikki kun kirjan kirjoittaja on myös pelin pääkäsikirjoittaja.

Mites sitten vielä arkkitehti ja sen suunnitelmat, mainittiinko näistä sanallakaan pelissä tai codexissa? Itse en ainakaan huomannut mitään mainintoja, joten tyhmästi jäi kirjan pääjuoni pelissä täysin merkityksettömäksi. Stolen Throne oli sentään järkevä itsenäinen kokonaisuus.

Ihan kiva lukukokemus silti, joskin olisi varmaan toiminut paremmin ennen pelin pelaamista, nyt meni vähän hahmoluokkien ja taitojen esittelyksi. Jälkikäteen olen silti entistä tyytyväisempi että pelissä tuli puhdistettua kaikki maagit tieltä Morrigania lukuunottamatta, niihin ei vain voi luottaa.

PS: Käytän ketjua töykeästi kaupallisiin tarkoituksiin ja mainitsen että jos joku on kiinnostunut Dragon Age -kirjoista, voin myydä omat kappaleeni molemmista julkaistuista kirjoista sopuhintaan. Yhteyttä saa ottaa privalla, jos kiinnostaa.

Sain viimein luettua Calling-kirjan loppuun. Pohdintaa sen sijoittumisesta pelin aikajanalle. Ei kannata lukea jos peli+kirja ei ole läpi.

Kirjan perusteella Alistair vaikuttaa ihan liian vanhalta pelissä. Lisäksi Cailanin pitäisi olla 10 vuotta Alistairia vanhempi, vaikka pelissä ikäero on paremminkin toisinpäin.

Toisekseen pelissä Alistairin syntyperän salaamisen syyksi mainittiin halu olla nöyryyttämättä Rowania, joka kuitenkin oli jo ollut kauan kuolleena ennen Alistairin syntymää. Ehkä nämä jatkumovirheet on joissain keskusteluvaihtoehdoissa paikattu, mutta outoja virheitä yhtä kaikki kun kirjan kirjoittaja on myös pelin pääkäsikirjoittaja.

Mites sitten vielä arkkitehti ja sen suunnitelmat, mainittiinko näistä sanallakaan pelissä tai codexissa? Itse en ainakaan huomannut mitään mainintoja, joten tyhmästi jäi kirjan pääjuoni pelissä täysin merkityksettömäksi. Stolen Throne oli sentään järkevä itsenäinen kokonaisuus.
Tuo Alistairin syntyperä on tosiaan mielenkiintoinen juttu, enkä ole seurannut onko kirjailija asiaa missään kommentoinut. En muista millä tarkoin sanankääntein tuota Rowanin häpeää kuvailtiin, mutta kai se olisi häpeällistä kunigattaren muistolle, jos jo pian syntyisi jostain uusi lapsi. Emt, riippuu kulttuurista. Tuo ikä on toinen pointti. Hahmojen ikiä ei vissiin pelissä kerrota missään vaiheessa? Se luo tapauksen ylle tietyn mysteerin, sillä iästä voidaan aina spekuloida. Kyllähän Cailanilla on kirkas ääni ja nuorekkaat kasvot, mutta toisaalta hän on Maricin poika, jota juuri kuvailtiin vastaavaksi kultakutriksi, oikein unelmien prinssiksi/kuninkaaksi. Kyllä Alistair periaatteessa voisi olla parikymppinen ja Cailan pinnistäen kolmekymppinen. Kai kirjailija on tuon tarkoituksella jättänyt tuolla lailla auki, sillä epäilisin ettei tuollaisia virheitä tuolla tasolla tehtäisi.

Arkkitehti on toinen mielenkiintoinen juttu (DLC? :D). Hänenhän lopullista suunnitelmaansa ei kuitenkaan paljastettu, tai ainakaan ei voida tietää puhuiko hän totta vai oliko kaikki selitys pelkkää manipulointia. Peliä pelaava voi vain olettaa, että Old Godin löytyminen ja Blight alkaminen on Arkkitehdin tekosia tai onneton seuraus Arkkitehdin teoista (suunnitelma meni pieleen). Itseänikin hieman hämäsi, ettei pelissä tähän törmännyt. Toisaalta selvästi huomaa, että pelissä on tarkoituksella jätetty jotain vielä mysteerin verhoon. Maricinkaan kuolemaa ei vissiin tarkaan selvitetty (tai minä en törmännyt moiseen), vaikka kirjojen lukijat varmasti kovasti haluaisivat tietää miten kävi.

Harmi sinänsä, täällä taitaa todellakin olla keskustelut vähän tauolla. Jos olisit aikaisemmin tähän tutustunut, olisit päässyt meidän muiden kanssa hössöttämään ja sössöttämään Dragon Agesta. Niin, mieti kuin siistii hei!

No mutta voihan täällä aina käydä monologia! Pääsin tänään (joku reilu 6h takana) Dalish elfien luo. Odotin jotain... muuta, kuin sitä mitä sain. En nyt viitsi spoileritageihinkaan tässä turhaan mitään pistää. Mutta niin, Herr Akustinen oli oikeassa siitä, että peli paranee vielä, mitä enempi mennään etiäppäin. Tuossakin on tullut hyvin paljon sellaista vastaaan, mitä ei olisi edes voinut kuvitella... Ja se tarina... se dialogi. Ja tämähän tosiaan tulee ihmiseltä, joka ei fantasiasta välitä. :cool:

Peli meni itellä mauttomaks kääpiölässä, mutta viimeistään sen jälkeen. Jäi sille tielle se. Olisivat kyllä voineet panostaa ulkoasuun kanssa loppujen lopuksi.

Kaikille pöytäroolipelien ystäville olisi tarjolla Dragon Age RPG. Itselleni tämä menee lähes pakkohankinnaksi, kunhan saatavuus ja rahatilanne paranee.

Pöytäroolipelien pelaajille tämähän on kerrassaan loistava tilaisuus uppoutua Fereldenin maailmaan uudessa muodossa. Todella kiinnostavaa olisi tietää, kuinka paljon tuo pelikirja antaa uutta nippelitietoa Dragon Agesta.

Enivei, luulisi että PJ:ltä vaaditaan astetta hartaanpaa perehtymistä tuohon pelimaailmaan, enkä usko että muutamat hassut kirjat tai vaikka codexi antavat tuohon täydelliseen pelimaailman tuntemukseen tarvittavia tiedonmurusia. Kokemuksen nimessä, jos PJ ei tunne pelattavaa maailmaa hyvin, syö se vahvasti seikkailun luonnetta. Eli onhan tuo pelikirjanen ehdottomasti tiedonnälkäiselle jantterille oiva työkalu - luulisi ainakin.

Dragon Age Origins - Game - Product

Kaikille pöytäroolipelien ystäville olisi tarjolla Dragon Age RPG. Itselleni tämä menee lähes pakkohankinnaksi, kunhan saatavuus ja rahatilanne paranee.

Pöytäroolipelien pelaajille tämähän on kerrassaan loistava tilaisuus uppoutua Fereldenin maailmaan uudessa muodossa. Todella kiinnostavaa olisi tietää, kuinka paljon tuo pelikirja antaa uutta nippelitietoa Dragon Agesta.

Enivei, luulisi että PJ:ltä vaaditaan astetta hartaanpaa perehtymistä tuohon pelimaailmaan, enkä usko että muutamat hassut kirjat tai vaikka codexi antavat tuohon täydelliseen pelimaailman tuntemukseen tarvittavia tiedonmurusia. Kokemuksen nimessä, jos PJ ei tunne pelattavaa maailmaa hyvin, syö se vahvasti seikkailun luonnetta. Eli onhan tuo pelikirjanen ehdottomasti tiedonnälkäiselle jantterille oiva työkalu - luulisi ainakin.

Dragon Age Origins - Game - Product

Itse ostaisin todella mielelläni tuon, mutta kun ei ole ketään, kenen kanssa mokomaa pelaisin. :/

Itse ostaisin todella mielelläni tuon, mutta kun ei ole ketään, kenen kanssa mokomaa pelaisin. :/

Oma takavuosien peliporukka on rakoillut pahasti. Toiset ovat lähteneet omille teilleen ja toisia ei vain kiinnosta. Ja tosiaan, se että kykenee uskollisesti vetämään tälläistä peliä vaatii astetta syventävämpää perehtymistä tuohon maailmaan. Siihen päälle sitten vielä noiden sääntöjen opetteleminen, niin eiköhän sen pelin saaminen pystyyn veisi meikäläiseltäkin vuosia.

Tai voihan noita pelejä vetää ns. paskat housussa eli perehtymättömänä itse maailmaan. Sitten saa kuunnella niitä ainaisen mukavia kommentteja pelaajilta, jotka tietävät - siitä salaisesta miekasta - enemmän kuin sinä. Lopuksi joku vielä muistuttaa, että olet syöttänyt koko pelin ajan porukalle virheellistä tietoa. Tulee mieleen kolmannen luokan D&D- sessiot :D

Mutta niin, tuo kirjanen olisi ihan mukava onkia kotiin vain siitäkin syystä, että pääsisi näkemään mitä kaikkea uutta se tarjoaa.

Nyt tuli peli pelattua läpi ja olipa kyllä erinomainen peli taas kerran biowarelta 5/5. Hieman kyllä oli kliseinen maailma, mutta ei se pelin tuoksinnassa häirinnyt. On kyllä tolkienit ja Andrzej Sapkowskin witcher tuotokset luettu peliä tehtäessä. Tämä ei ollut mitenkään huono asia. Peliaikaa kertyi 32 tuntia. Pitää vielä toisen kerran pelata läpi ennen seuravaa biowaren eepposta.

Hienoa että nuo palkinnot menivät oikeaan osoitteeseen VGA:ssa. DA:O palkittiin siis parhaana roolipelinä sekä parhaana tietokonepelinä. Ennen kaikkea hieno saavutus B-Warelta. Seuraavana vuonna tahkovat toivottavasti ja luultavasti kysisiä pystejä Mass Effect 2:sen parissa.

Onnea Biotsille siis!

Vaihteeks tännekin kirjottais...

Juu, meikäläinenhän pääsi omalla city elf magellaan loppurytinöihin asti (52h) mutta mutta... En sitten malttanut ja huomasin että ryhmän koostumuskin on vähän näin ja niin.

Onko tämä nyt sitten huijaamista mutta oli olemassa tallennus tuolla 20tunnin kohdalla jolloin en ollut vielä ihmeemmin ehtinyt sössiä skillsien valinnassakaan :D. Nyt sitten "toista ensimmäistä kierrosta" tuon jälkeen pelannut yli 25 tuntia, eilen ostelin reaper's vestin Thedakselta (aika sexy on tyttöelfin päällä :D). Seuraavaks alkais säästää voimasormukseen ja sauvaan.

Jossain vaiheessa tuota Oghrenia tuli kirottua että eihän kääpästä oo kun kuolemaan mutta nyt on saanut viritettyä siitäkin sopivan koneen jättinuijalla varustettuna ja vähän armoria vaihtamalla. Itsellä spirit healer mage/arcane warrior ni heiluu mukavasti kunnon kirveetkin :cool:

Hyvä combo kun käy joukkoteurastushommissa niin shale, oghren, wynne ja minä. Arkunputsauskeikat ja satunnaista seivästelyä sekä "sopimussiivousta" taas lelianan, morriganin ja haukun kanssa. Stenukka ja Alistair saa tönöttää leirissä ison osan ajasta Zevranin kanssa.

Ei tällaisia pelejä montaa vuodessa kiitos, avioeron uhka eksponentiaalisesti kasvaa :D

Tässäpä olisi oikein mukava pieni joululahja. Kelpaisi varmasti monelle. Hintaa vain on jo aika tyyriisti joten taitaa jäädä saamatta.

Kyllähän tuon muuten ostais, mutta BW-alttari on liian pieni noille :D

Ylös Bottom