Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Dragon Age: Origins

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Acoustic
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360]

Päällimmäisenä tulee mieleen se, että tuo Sormusten Herra rakentuu yhden suuren ongelman ympärille. Keski-Maa voi suuresta uhasta huolimatta melko sopuisasti. Ferelden on darkspawnin aikana melko karkea paikka elää - paikka josta kaikki haluavat pois, ja jota vain rohkeimmat ja kasvuinseudulleen uskolliset haluavat puolustaa. En nyt vähättele Sauronia uhkana, mutta sen vaikutelman ainakin elokuvat/pelit antavat. Kirjoista en voi puhua, koska viime lukaisukerrasta on todella paljon aikaa. Eli siis Fereldenin uhkana eivät vain ole darkspawnit, vaan myös maan yleinen tilanne, paha tilanne ruokkii maan kriminaaleja ja pilaa ihmisten mielen. Loghainin petturuus on myös toinen merkittävä tekijä Dragon Agessa. Siinä missä Sormusten Herrassa kaupungit miettivät yhteistuumin keinoja tuhota Sauron, Dragon Agessa heillä on päällimmäisenä ongelmana kaupunkiensa yleinen sekasorto. Ongelmia siis riittää joka lähtöön.

On paljon muutakin, mutta nyt ei ennätä aika kirjoittaa.

Ihan mielenkiinnosta oletko koskaan lukenut sormusten herra trilogiaa? Tai hobittia tai silmarillionia. En ole vielä pelannut Dragon agea, mutta suuresti kyllä epäilen, että ei ole kyllä yhtä syvällinen kuin sormusten herran maailma. Innolla kuitenkin odottelen omaa kopioita pelistä.

Ja anteeksi takertuminen jo useamman sivun takaiseen keskusteluun mutta pisti vaan silmään sormusten herran maailman haukkuminen kapeammaksi kuin videopeliä varten luotu maailma

Mielestäni tuo Acousticilta lainaamasi kohta ainakin pitää paikkaansa.
Lotr on juurikin "taistelkaamme yhdessä tuota yhtä suurta pahaa vastaan =hyvikset vastaan pahikset".

Mielestäni tuo Acousticilta lainaamasi kohta ainakin pitää paikkaansa.
Lotr on juurikin "taistelkaamme yhdessä tuota yhtä suurta pahaa vastaan =hyvikset vastaan pahikset".

Puhutko nyt kirjoista vai perustuuko näkemys elokuvien antamaan kuvaan? Silmarillionin lukemalla selviää enemmän kuin tarpeeksi Tolkienin maailman historiasta. Tottakai kirjoissa meno on juuri kuten sanoit, mutta kirjojen maailma on erittäin laaja ja kaikelle on historiaa kirjoitettu jonnin verran.

Puhutko nyt kirjoista vai perustuuko näkemys elokuvien antamaan kuvaan? Silmarillionin lukemalla selviää enemmän kuin tarpeeksi Tolkienin maailman historiasta. Tottakai kirjoissa meno on juuri kuten sanoit, mutta kirjojen maailma on erittäin laaja ja kaikelle on historiaa kirjoitettu jonnin verran.

Puhe oli Taru Sormusten Herrasta, joten näkemykseni perustuu kyseiseen kirjaan/trilogiaan ja siitä tehtyihin leffoihin. Silmarillion käsittääkseni kertoo keskimaan historiasta enempi, muttei sinänsä kuulu tähän aiheeseen.

En siis väitä, että DA:On maailma olisi laajempi tai syvällisempi kuin Tolkienin maailma, mutta ainakin minulle DA:On tapahtumat ovat paljon mielenkiintoisempia kuin Taru Sormusten Herrasta tapahtumat. Eikä vähiten tuon musta=musta ja valkoinen=valkoinen meiningin takia.

Ei pidä myöskään sotkea LotR = kaikki Tolkienin tuotanto. Eli jos jotain verrataan LotRiin, ei se tarkoita, että silloin verrattaisiin kaikkeen Tolkienin tekemään :D

Yksi peli ei tietenkään voi päihittää kymmenien vuosien työtä, mutta ainakin omaan makuuni lähtökohdat ovat kohdallaan ja tästä voi kehittyä oikein maukasta saagaa. Kannattaa muuten tilata ne kirjatkin samalla niin pääsee jatkamaan kokemusta sitten pelinkin jälkeen. Itsellä vielä lukematta, ajattelin joululomalla paneutua kun on kunnolla aikaa.

Ja anteeksi takertuminen jo useamman sivun takaiseen keskusteluun mutta pisti vaan silmään sormusten herran maailman haukkuminen kapeammaksi kuin videopeliä varten luotu maailma

Tulet sättimään minua perehtymättömyydestä, vaikket itse ole edes Dragon Agea pelannut? Ja kyllä, olen lukenut kirjat. Asia on omalta osaltani loppuun käsitelty enkä jaksa sitä enää puida.

___

Palatakseni aiheeseen, kannattaa varmuudeksi säilyttää ne tallennukset pelissä. Eli siis jos homma menee niin kuin ME:ssä, tarinaa voi jatkaa seuraavassa Dragon Agessa vanhalla hahmolla.

Ihan hienoa jos näin todellakin on.

http://www.thatvideogameblog.com/2009/10/09/keep-your-save-game-for-dragon-age-2/

(Pulinaa Morriganiin liittyen. Älä lue jos et ole pelannut peliä lävitse)
Morriganin etsiminen olisi todella siistiä. DLC:tä aiheesta ei näin maalaisjärjellä pääteltynä varmaankaan tule, sillä pelin läpäistyä Morrigan jää kuitenkin leiriin. Voipi hyvin olla, että seuraavassa DA:ssa meillä on mahdollisuus etsiä Morrigan. Wuhuu!

Sitä lähinnä meinasin ilman kokemusta siis dragon agesta, että itse vaikea kuvitella sen maailman ja taustatarinan olevan laajempi kuin kolmen kirjan, mutta tämä riittänee tästä aiheesta.

Toisaalla kuulin peliä kutsutun kotorin,mass effectin ja baldurs gaten risteytykseksi. Miten on pitääkö väittämä mielestänne paikkansa? Itse kun olen kahden ensin mainitun pelin suuri ystävä. Ilmeisesti nyt ei puhuttu juonesta vaan pelimekaniikasta. Taisipa joku myös peliä verrata witcheriin, mikä ei ole koskaan huono asia.

ME:n ja BG:n risteytykseksi tuota voisi ehkä sanoa, vaikka itse olisin toivonut, että oltaisiin palattu vielä lähemmäs juuria ja otettu vaikka suoraan BG:n mekaniikka käyttöön :D

ME:n ja BG:n risteytykseksi tuota voisi ehkä sanoa, vaikka itse olisin toivonut, että oltaisiin palattu vielä lähemmäs juuria ja otettu vaikka suoraan BG:n mekaniikka käyttöön :D

Itse en ole ymmärtänyt tuota vertaamista Mass Effectiin. Mitä yhteistä näissä sitten on?

Itse en yksinkertaisesti sulata Mass Effectiä, enkä siitä mitään todellisia yhtäläisyyksiä ole vielä löytänyt. Ja onhan tämä nähty, kuinka monet ME-fanit pettyivät totaalisesti pelattuaan DA:ta.

Ai vanna knou!

Itse en ole ymmärtänyt tuota vertaamista Mass Effectiin. Mitä yhteistä näissä sitten on?
Emt, keskustelu on aika samantyyppistä. Taistelu on myös rytmitykseltään samantyyppistä pause & playta (Massassa tämä riippuu paljon kyllä siitä mitä hahmoluokkaa käyttää).

Aivan valtaisan pesäeronhan noihin tekee tämä genre vai teema vai mikä onkaan. Eli toinen on scifiä ja toinen fantasiaa. Huiiima ero, minkä vuoksi ei ole yhtään ihme, että toiset on enemmän mehuissaan toisesta kuin toisesta.

EDIT. Missä on muuten nämä DA:han pettyneet ME-fanit? Varmaan niitäkin on, mutta en minä nyt kauheasti moista ininää ole nähnyt.

ME:ssä erikoiskykyjen käyttö:
Paina nappi pohjaan, valitse erikoiskyky ja valitse kohde
DA:ssa erikoiskykyjen käyttö:

ME:ssä keskusteluissa vaihtoehdot valittiin suuntien mukaan.
DA:ssa keskusteluissa vaihtoehdot ovat allekkain

Kummassakin on kamera päähahmon takana ja sitä voi liikutella oikealla tatilla.

ME:ssä keskusteluissa on mahdollista painostaa/uhkaillaa tai suostutella.
DA:ssä keskusteluissa on mahdollista painostaa/uhkaillaa tai suostutella.
DA:ssa myös Lie ja Cunning mahdollisuuksia keskusteluissa, muistelisin että ME:ssä oli myöskin, mutta viime pelikerrasta on jo aikaa joten ei voi muistaa.

Itse kahakkahan on ME:ssä suoraa räiskintää + suojassa kykkimistä, kun DA:ssa enempikin taktikointia. DA:ssa myös voi halutessaan (ja siihen tulee tarve!) ohjastaa ketä tahansa partyyn kuuluvaa.

EDIT: Genre-erohan tekee toki huiman eron, mutta shout puhuikin pelimekaniikasta.

ME:ssä erikoiskykyjen käyttö:
DA:ssa erikoiskykyjen käyttö:

ME:ssä keskusteluissa vaihtoehdot valittiin suuntien mukaan.
DA:ssa keskusteluissa vaihtoehdot ovat allekkain

Kummassakin on kamera päähahmon takana ja sitä voi liikutella oikealla tatilla.

ME:ssä keskusteluissa on mahdollista painostaa/uhkaillaa tai suostutella.
DA:ssä keskusteluissa on mahdollista painostaa/uhkaillaa tai suostutella.
DA:ssa myös Lie ja Cunning mahdollisuuksia keskusteluissa, muistelisin että ME:ssä oli myöskin, mutta viime pelikerrasta on jo aikaa joten ei voi muistaa.

Itse kahakkahan on ME:ssä suoraa räiskintää + suojassa kykkimistä, kun DA:ssa enempikin taktikointia. DA:ssa myös voi halutessaan (ja siihen tulee tarve!) ohjastaa ketä tahansa partyyn kuuluvaa.

konsoolipelaajille nämä taitaa olla uusia ominaisuuksia joten sen takia rinnastetaan ne ME peliin helposti

Taisipa joku myös peliä verrata witcheriin, mikä ei ole koskaan huono asia.

witchterissä ei ollu sentäs sorruttu itsesunsuuriin kuten tämän pelin kohdalla on käynyt

konsoolipelaajille nämä taitaa olla uusia ominaisuuksia joten sen takia rinnastetaan ne ME peliin helposti
En usko, että noosen listaamat ominaisuudet ovat konsolipelaajille(kaan) mitenkään uusia ominaisuuksia. Ei ominaisuuden iällä ole mitään tekemistä sen kanssa, mihin peliä verrataan. Mass Effect on luonnollinen vertauskohde, koska se on saman puljun edellinen tuote.

witchterissä ei ollu sentäs sorruttu itsesunsuuriin kuten tämän pelin kohdalla on käynyt
Kerro toki lisää. On totta, ettei DA:ssa näy nännit, mutta ehkä kyse on taidesuunnittelun seikasta; tietynlaisen tyylin säilyttämisestä. Tietysti myös kulttuurierot vaikuttavat ja Amerikassa suhtaudutaan seksiin konservatiivisemmin kuin Euroopassa. Tämän voi halutessaan nähdä itsesunsuurina, kyllä, mutta minun nähdäkseni kyse ei ole kovinkaan kummallisesta asiasta, jotta siitä täytyisi haloota nostaa.

En kyllä ole mitenkään Dragon Agen seksitoteutuksen fani, näkyi nännit tahi ei. Aika heikolta ne cutscenet näytti.

Missä on muuten nämä DA:han pettyneet ME-fanit? Varmaan niitäkin on, mutta en minä nyt kauheasti moista ininää ole nähnyt.

En mene sanomaan, oliko täällä ketään, mutta siis noilta BioWare- foorumeilta niitä löytyy. Jotkut ovat menneet ostamaan sokeana Dragon Agen, koska peli on BioWaren käsialaa ja tyyppinä roolipeli. Ongelmanahan on se, että monet eivät raapaisseet pintaa syvemmältä ja varmana voitosta menivät sitten näillä tunnusmerkeillä pelin ostamaan. Kovinkaan paljoa vastaan ei itsellenikään ole kyseisiä esimerkkejä tullut, mutta uskoakseni niitä kyllä löytyy enemmänkin.

BioWare on itse sanonut Dragon Agen olevan Baldur's Gaten epäsuora perillinen. Paremmin ei mielestäni voi pelin antia pukea sanoiksi. On totta, että tietyt ominaisuudet toteutuksessa ovat melko lähellä Mass Effectiä, mutta mielestäni tässä voidaan puhua selvemmin BioWaren omasta päivittyneestä tyylistä luoda roolipelejä.

Eikä harmita muuten enää yhtään se, ettei tuo oma hahmo puhu. En pahemmin diggaile ME:n tyylistä käydä keskusteluja. Hyvin se on toteutettu, mutta huomattavasti parempi on se, että hahmolle voi valita haluamansa äänen ja voi suoraan valita sen mitä sanoo. Tämäkin on suoraan mallinnettu Baldureista.

Noosen listaukseen ihan välikommenttina, että siinä missä Mass Effectissä inti/persu-taidot onnistuivat 100%, kunhan ne vain olivat valittavissa, DA:ssa kyseiset eivät välttämättä mene tällöinkään läpi ja voivat pahimmillaan pilata koko touhun. Tämä on puhetyypillä aina roolipelinsä aloittavalle iso kiitos, vaikkakin Falloutin prosenttipohjaiseen onnistumiseen on vielä matkaa. Ja puhun nimenomaan FO1 & 2, sillä kolmosessa mentiin asiassa hieman taaksepäin.

Ja kerro mulle nyt äkkiseltään yksi viimeaikainen, ei japanilainen, roolipeli, jossa keskustelut eivät olisi olleet vaihtoehtoisista puheenparsista koottuja dialogeja? Suomennettuna, toi on aika yleinen käytäntö kaikissa ropeissa. Vaihtoehto on klikkailla A:ta aina tekstin luettua.

Kyllähän Massassa ja DA:ssa samanlaisuuksia on (kuten juurikin tuo erikoiskykyvalikko, se on pyöreä! ;)), mutta paha näitä on silti lähtee keskenään vertaamaan. Varsinkin, jos ajatellaan PC-version DA:ta, jota uskoisin suurimman osan pelaavan kuin Baldureita, isometrisenä ja taktisesti. Konsolipuolella yhtäläisyydet ovat kuitenkin likemmin toisiaan, mutta toisaalta molemmat ovat saman lafkan pelejä. Seljän takaahan sä pystyit pelaamaan Oblivioniakin, jos niin joku tykkäsi.

Itselleni kolahti Massa enemmän puhtaasti sen sci-fi-taustansa vuoksi (ja samasta syystä arvotan Falloutit [edelleen kaksi ekaa] korkeammalle kuin Baldurit), mutta DA on loistava peli kanssa. Valitettavasti oma peliaika on ollut minimissä, kun ei ole yksinkertaisesti ehtinyt. Vaikka Massin keskustelu oli aikasten lyömätön, olisin siihen kaivannut etenkin tuota epävarmuutta uhkailu/suostuttelu-tilanteissa, sillä sen tajusi jo ensimmäisellä kerralla olevan varma nakki ja "paras" tapa hoitaa tilanne. DA:ssa tilanteita on joutunut aina hieman pohtimaan sen jälkeen, kun kokeilin suostutella ja ihmeekseni tilanne epäonnistui ja muuttui vihamieliseksi. Muuten Massin dialogirulla ja lähinnä oman karaktäärin puhuminen loi tunnelmallisemmat keskustelut. Toivottavasti kakkosessa on hieman peitelty hyvän, pahan ja neutraalin välisiä eroja, sillä ykkösessähän nämä olivat järjestyksessä ylhäältä alas aina samat. Vasemmalla puolella olivat sitten lisäkysymykset.

DA:n dialogin epäilisin olevan erinomaista, mikäli päähahmo myös puhuisi, sillä muutama vaihtoehto nostaa hymyn huulille jo pelkästään luettuna. Kunnollinen vuorovaikutus olisi ollut kuitenkin erinomainen lisä. DA:ssa huomannut myös sen vakkari-ropeilun, eli vaihtoehdosta riippumatta usein muuttuu ainoastaan ensimmäinen osa tekstiä. Ts. jos vitsailet, kaveri vitsailee takaisin, ja jatkaa sitten pätkä A:n selostusta. Uhkailun sijaan kaveri loukkaantu, mutta jatkaa sitten pätkä A:n selostusta. Aivan sama -komman sijaan, kaveri pettyy ja jatkaa sitten pätkä A:n selostusta. Tietty nämä vaikuttavat lopussa saatuihin suhdepojoihin, mutta silti vaihtelevuus on ymmärrettävistä syistä melko vähäinen. Kaikkiin kohtiin tämä ei tietenkään päde, sillä vaihtoehdolla on oikeasti vaikutusta.

Eikä harmita muuten enää yhtään se, ettei tuo oma hahmo puhu. En pahemmin diggaile ME:n tyylistä käydä keskusteluja. Hyvin se on toteutettu, mutta huomattavasti parempi on se, että hahmolle voi valita haluamansa äänen ja voi suoraan valita sen mitä sanoo.
Mua ei hahmon puhumattomuus DA:n aikana haitannut, kuten ei myöskään Falloutin aikana. Kyllä mä kuitenkin tiedostan, että imo kyseessä on kuitenkin resurssirajoite, eikä suinkaan suunnittelukysymys. Kyllä näissäkin peleissä ääni olisi, jos se olisi resurssien ja ajankäytön puolesta ollut järkevää. Ääni tuo kuitenkin niin paljon elämää ja luonnetta siihen hahmoon, hyvin näyteltynä tietysti. Se jos mikä lisää sitä cinemaattista fiilistä ja immersiota maailmaan.

Toisessa ääripäässä olen sitten kuullut sitä mielipidettä, ettei pysty eläytymään hahmoon, kun on kuvitellut sen äänen erilaiseksi. Mielestäni tuollainen on jo todellista hardcore-hommaa, eikä edes ihan perusroolipelaajan tyyliä. Ei nämä pelit immersioltaan kuitenkaan sille tasolle yllä, että oikeasti kuvittelisin olevani tuo hahmo ja puhuvani tällä ja tällä äänellä.

Anywayhow, mieluusti ottaisin Dragon Age 2:een ääninäytellyt päähenkilöt, mutten pety jos sama linja jatkuu.

EDIT. Mulla muuten onnistui DA:ssa muistaakseni lähes aina nämä persut ja myös intimidatet. Oikein ihmettelin, että yllättävän usein näitä on vaihtoehtona ja menee myös läpi. Tietty puheskilli oli tapissa, sillä siihen olen tykännyt usein roolipeleissä panostaa jo alusta pitäen. Ehkä sekin vaikutti, että pelasin söpöä-naiselffiä, niin useimmiten miespuoliset kanssakeskustelijat olivat vissiin aika sulaa vahaa meikän persujen edessä. Massassa tämä oli tosiaan vieläkin suoraviivaisemmin toteutettu, mutta ei tuo DA:nkaan systeemi monimutkaiselta tuntunut.

EDIT. Mulla muuten onnistui DA:ssa muistaakseni lähes aina nämä persut ja myös intimidatet. Oikein ihmettelin, että yllättävän usein näitä on vaihtoehtona ja menee myös läpi. Tietty puheskilli oli tapissa, sillä siihen olen tykännyt usein roolipeleissä panostaa jo alusta pitäen. Ehkä sekin vaikutti, että pelasin söpöä-naiselffiä, niin useimmiten miespuoliset kanssakeskustelijat olivat vissiin aika sulaa vahaa meikän persujen edessä. Massassa tämä oli tosiaan vieläkin suoraviivaisemmin toteutettu, mutta ei tuo DA:nkaan systeemi monimutkaiselta tuntunut.

Sama söpö, miesten tappaja (kirjaimellisesti) naiselffi mullakin on ja puheskillit täysissä, ja totta puhuakseni suurin osa menee kyllä läpi. Mutta on myös ollut tapauksia, jossa edelleen tappiin vedetyistä puhetaidoista huolimatta, tilanne on epäonnistunut. Samoin esim. survival yms. checkit mulla näkyvät, vaikkei niitä onnistuisi tekemäänkään. Tietty nämä ovat voineet olla jotain skriptattuja, tiedä häntä. Pelitunnit ovat verrattain vähäisiä DA:n kanssa.

Itsekin aloitan jokaisen ropen aina puhetyypillä puhtaasti lisähankaluuden ja mielenkiinnon vuoksi. Jos tilanteista pystyy selviämään pelkän puheen voimin, niin aina vain parempi.

Acoustic sanoi:
(Pulinaa Morriganiin liittyen. Älä lue jos et ole pelannut peliä lävitse)
Morriganin etsiminen olisi todella siistiä. DLC:tä aiheesta ei näin maalaisjärjellä pääteltynä varmaankaan tule, sillä pelin läpäistyä Morrigan jää kuitenkin leiriin. Voipi hyvin olla, että seuraavassa DA:ssa meillä on mahdollisuus etsiä Morrigan. Wuhuu!
Ei helevata, miten komeaa se olisikaan. Tuo silmissä siintäen odotan vaikka kymmenen vuotta!

J. Pikkarainen sanoi:
DA:n dialogin epäilisin olevan erinomaista, mikäli päähahmo myös puhuisi, sillä muutama vaihtoehto nostaa hymyn huulille jo pelkästään luettuna. Kunnollinen vuorovaikutus olisi ollut kuitenkin erinomainen lisä. DA:ssa huomannut myös sen vakkari-ropeilun, eli vaihtoehdosta riippumatta usein muuttuu ainoastaan ensimmäinen osa tekstiä. Ts. jos vitsailet, kaveri vitsailee takaisin, ja jatkaa sitten pätkä A:n selostusta. Uhkailun sijaan kaveri loukkaantu, mutta jatkaa sitten pätkä A:n selostusta. Aivan sama -komman sijaan, kaveri pettyy ja jatkaa sitten pätkä A:n selostusta. Tietty nämä vaikuttavat lopussa saatuihin suhdepojoihin, mutta silti vaihtelevuus on ymmärrettävistä syistä melko vähäinen. Kaikkiin kohtiin tämä ei tietenkään päde, sillä vaihtoehdolla on oikeasti vaikutusta.
Tosiaan hyvä huomio, tähän sortuu myös Dragon Age usein, elikä ihan täysin dynaamista keskustelupuuta ei löydy. Tosin tällaisen toteuttaminen olisi toki hyvin epäkäytännöllistä.

Minun mielestäni kyllä Massan keskustelusysteemi on edelleen parempi, sillä vaikka sisällöllisesti DA: O voittaakin, ei Massan toteutusta voi päihittää. Aivan loistava systeemi kyseessä, ja varsinaisia 2000-luvun innovaatioita, etten sanoisi.
stammy sanoi:
En kyllä ole mitenkään Dragon Agen seksitoteutuksen fani, näkyi nännit tahi ei. Aika heikolta ne cutscenet näytti.
Eri mieltä. En ole seksikohtausten esteetiikan asiantuntija, mutta kyllä nuo omaan silmääni ihan asiallisilta vaikuttivat. Tosin olihan Massan kohtauksessa enemmän sitä dramatiikkaa, ei käy kieltäminen.

Itse olen muuten aika lailla suoraan sitä kohderyhmää, kenen olisi pitänyt pettyä DA:een suoraan. Onneksi olinkin valppaana, ja totuttelin ajatukseni perinteisenpään roolipeliin ennen peliin koskemista. Kylmiltään pelattuna olisinkin voinut jotain ME-fanin parkua päästellä. :)

Tästä Mass Effect vs. Dragon Age aiheesta saa aina todella mielenkiintoisia keskusteluja aikaiseksi. Hienoa että löytyy porukkaa omilla eroavaisilla mielipiteillään!

Mua ei hahmon puhumattomuus DA:n aikana haitannut, kuten ei myöskään Falloutin aikana. Kyllä mä kuitenkin tiedostan, että imo kyseessä on kuitenkin resurssirajoite, eikä suinkaan suunnittelukysymys. Kyllä näissäkin peleissä ääni olisi, jos se olisi resurssien ja ajankäytön puolesta ollut järkevää. Ääni tuo kuitenkin niin paljon elämää ja luonnetta siihen hahmoon, hyvin näyteltynä tietysti. Se jos mikä lisää sitä cinemaattista fiilistä ja immersiota maailmaan.

Itse mietinkin tänään, että voisiko oman hahmon puheen puuttumisille olla syynä resurssirajoite, joka kyllä selittäisi asian melko selvästi. Mutta tulee väistämättä mieleen myös se, olisiko tuo puheen puuttuminen vain uskollisuutta Baldureille sekä muille vanhemmille roolipeleille. Mene ja tiedä.

Tuo puheen puuttuminen ei estänyt minuakaan immeroitumasta millään tavalla. Päinvastoin. Olisin kyllä ärsyyntynyt, jos hahmolla olisi ollut aina sama ääni. Kannattaa muistaa, että Dragon Agessa, niin kuin muissakin fantasiaroolipeleissä joissa rätlätään roduilla, on pakollisista syistä erilaiset äänet. Miettikää nyt, vanha ja kivenkova kääpiö puhuisi samalla äänellä, kuin nuori ja vilkas haltia. Ei muuten passaa!

Jos seuraavassa Dragon Agessa oma hahmo puhuu, toivon että tekniikka on sama kuin ensimmäisessä. Ei niin, että valitset sanamuodon josta hahmo muodostaa sitten lopullisen lauseen. Ehkä siis on parempi, että mekanismi pysyy samana. ISO IMO.

En ole seksikohtausten esteetiikan asiantuntija, mutta kyllä nuo omaan silmääni ihan asiallisilta vaikuttivat.
Oma kokemukseni rajoittuu tietysti vain siihen
Morriganin ja Loghainin kissahiiri-leikkiin
, joka oli suorastaan noloa katsottavaa. No, huonojen sattumien summa. Uskon etteivät pelin muut nusnuskohtaukset voi tuota ainakaan alittaa, joten parannusta on sieltä suunnalta luvassa.

Mitä tuohon ME-fanien itkuun tulee, niin edelleenkään en sellaista lähtisi toitottamaan. Olen suht aktiivisesti seurannut sekä ME- että DA-foorumeita, ennen ja jälkeen julkaisun, enkä ole laajamittaisena moiseen törmännyt.

EDIT. Ennen julkkaria foorumilla oli ketju, jossa hieman ihmeteltiin päähahmon ääninäyttelyn puutetta. Devin vastaus oli, että tuhansien ja taas tuhansien rivien äänittäminen 3:lla eri rodulla ja 2:lla eri sukupuolella olisi ollut liian suuri urakka. Baldureista ei tässä kohdin puhuttu, vaikka tietysti kulisseissa voi päätöksiin vaikuttaa aina monta eri seikkaa.

Mitä tuohon ME-fanien itkuun tulee, niin edelleenkään en sellaista lähtisi toitottamaan. Olen suht aktiivisesti seurannut sekä ME- että DA-foorumeita, ennen ja jälkeen julkaisun, enkä ole laajamittaisena moiseen törmännyt.

Mielestäni en mitenkään yleistänyt tätä asiaa, vaan lähinnä totesin. Jossain olen moista lukenut, tarkemmin en osaa sanoa. Älä takerru pikkuseikkaan! :) Puhe ei myöskään ollut itkemisestä, vaan ihan yleisestä huomiosta. Sovitaan, että mä hävisin, niin ei tarvitse moisella pikkuasialla yöunia menettää.

Ennen julkkaria foorumilla oli ketju, jossa hieman ihmeteltiin päähahmon ääninäyttelyn puutetta. Devin vastaus oli, että tuhansien ja taas tuhansien rivien äänittäminen 3:lla eri rodulla ja 2:lla eri sukupuolella olisi ollut liian suuri urakka. Baldureista ei tässä kohdin puhuttu, vaikka tietysti kulisseissa voi päätöksiin vaikuttaa aina monta eri seikkaa.

Tämä asia melko varmasti on syy sille, miksi se oma hahmo ei turise. Mutta, eipä tämä ainkaan minua sen suuremmin häiritse. Kuten totesinkin, tuo ME:n systeemi ei oikein napannut meikäläiseen. Hienosti se on tehty, enkä menisi siitä pointseja karsimaan. Mielestäni tuon suoran lauseen valitseminen on vain käytännöllisempää.

Ei helevata, miten komeaa se olisikaan. Tuo silmissä siintäen odotan vaikka kymmenen vuotta!

Jos BioWare luopuu tästä mahtavasta ideasta seuraavassa Dragon Agessa, pistän mielenosoituksen pystyyn! Siitä en kuitenkaan ole varma, haluanko nähdä "lastani" leikkimässä kuolleilla oravilla metsässä :D

Ylös Bottom