Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Dragon Age: Origins

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Acoustic
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360 @ 5.11.2009]

Muuten en väitä vastaan kommentteihisi IGN:n arvostelusta (joka tosiaan tuntuu aika kevyin perustein rykäistyltä), mutta tuossa kohtaa IGN:llä on kyllä faktat ihan oikein. Dragon Age tosiaankin on suoranainen malliesimerkki "high fantasysta", eikä edes mitenkään kliseettömimmästä päästä. High Fantasy ei viittaa mihinkään ruusunpunervaan My Little Pony -ilonkukerrusfantasiaan, vaan maailmaan joka vilisee yliluonnollisia elementtejä ja Merkittäviä Tapahtumia.

Pelistä muuten kai piti alun perin tehdä low fantasyä. Ainakin muistelisin näin joskus lukeneeni jostain (Pelit-lehdestä?). Esimerkiksi taistelussa kerran kuolleet hahmot olisivat pysyneet kuolleina. Taiat olisivat muutenkin olleet paljon pienemmässä roolissa. Mutta jossain vaiheessa Biowaren kaverit päättivät muuttaa maailman High Fantasyksi. Oletusarvoisesti low fantasy on mielestäni paljon mielenkiintoisempaa, joten vähän harmitti tämä muutos. Mutta kyllähän tuo fantasia uppoaa muodossa kuin muodossa.

Kiinnostavaa muuten nähdä kuinka aikuiseksi pelimaailma on saatu jos esimerkiksi vaikka Witcheriin verrataan. Witcherissähän myös haltiat olivat muuten sorrettua kansaa.
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360 @ 5.11.2009]

Arvostelu mikä arvostelu. Itseeni ei moinen vaikuta paskaakaan, enkä ihmettelisi jos kyseinen herra ei olisi koskaan edes pelaillut Baldureita tms. Jos tämäntyylisiä arvosteluja alkaa tulemaan nyt enemmän, niin sitten tässä alkaa jo otsa kuumottaa. Ja siis tämä olikin ensimmäinen konsoliarvostelu?

Tuo vertaileminen LOTR:iin oli kyllä jokseenkin mautonta. En oikein ymmärtänyt että missä muodossa DA muistuttaa sormusten herraa, mutta täytyy muistaa että KAIKKI fantasia on saanut alkunsa Tolkienin tarinoista. Lähestulkoon ainakin.

Oman kokemukseni mukaan Dragon Agen fantasiatyyliä on kutsuttu Dark Fantasyksi.
Ei nyt ehkä tähän ketjuun kuulu, mutta sanon kuitenkin kun vastaavia viestejä on odotettavissa.

Peliarvostelut ovat vain mielipiteitä, jos ne eroavat omasta mielipiteestä tai odotuksista ei siitä kannata suuttua. Varsinkin tämän kaltaisissa hieman old school pelimekaniikkoja käyttävässä pelissä mielipiteet tulevat taatusti jakaantumaan.

Onko silläkään pahemmin väliä onko arvostelija pelannut Baldur's Gatea vai ei, pelistä kiinnostuiden joukosta kun kuitenkin löytyy molempia, niitä jotka eivät ole pelanneet ja niitä jotka ovat.

Ja btw. High Fantasy on oikea termi ;) eikös Bioware itsekkin ole sitä käyttänyt.
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360 @ 5.11.2009]

Suhtaudutaanko muuten Dalish Elfeihin samalla tavalla kuin City Elffeihin?
Ensimmäisessä kirjassa oli dalish elfejä (tämä oli tosin 20 vai 30 vuotta ennen pelin tapahtumia, joten paljon voi olla muuttunut) ja he ovat haltioita, jotka eivät ole koskaan alistuneet tähän orjuutukseen, vaan paenneet metsiin. Dalish elfit ovat siis tällaista luonnonmukaista haltiakansaa, jotka vielä vaalivat lajinsa ikivanhoja perinteitä, kieltä ja uskontoa jne.

Tuon kirjan dalish elfit eivät kyllä koskaan lähtisi metsästä ns. ihmisten ilmoille, joten Origin storyn dalish elfille täytyy tapahtua jotain todella erikoista. Tiedä sitten miten ihmiset häneen suhtautuvat, kun dalish elfit ovat Fereldenissä melko myyttisessä asemassa, eivätkä ihmiset välttämättä edes tiedä mitä he ovat.

Sellainen disclaimeri täytyy heittää tähän perään nyt kun näitä juttuja sepittelen, että en minä oikeasti tiedä miten nämä asiat Dragon Agen maailmassa ja varsinkaan pelissä ovat. Suurin osa tiedoista on mutuna kirjoista ja DA:n nettisivulta, kyllä, mutta pelissä kaikki voi kuitenkin olla toisin.

Tuosta taian määrästä/high fantasysta:

Dragon Agen maailmassa taikomisen ei pitäisi olla mitenkään arkipäivää ja esimerkiksi tavan pulliainen harvoin näkee taikomista. Taikomista myös pelätään ja paikallinen kirkko tosiaan valvoo sitä tiukasti. Ekassa kirjassa oli satapäisiä armeijoita kohden yksi taistelumaagi, kun suuret armeijat ottivat yhteen.

Tämä tosin hämärtyy pelissä, sillä Gray Wardenit ovat jo itsessään melko "kokeellista" porukkaa, eivätkä mitenkään verrattavissa maailman peruspulliaiseen. Gray Wardenit ovat myös ennemmin pienen porukan erikoisyksikkö kuin suuri armeija, jolloin maagien käyttö on pakollista (parantaminen).

Ennakkojen perusteella pelissä on suht paljon taikaesineitä (high fantasya?). Tämä on varmasti myönnytys kiinnostavampaa peliä ja loottia kohtaan.

EDIT. Foorumin yläreunassa komeilee muuten DA-mainos. :p Ei ole EA:han lama iskenyt ja se on ihan hyvä se.
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360 @ 5.11.2009]

Ei nyt ehkä tähän ketjuun kuulu, mutta sanon kuitenkin kun vastaavia viestejä on odotettavissa.

Peliarvostelut ovat vain mielipiteitä, jos ne eroavat omasta mielipiteestä tai odotuksista ei siitä kannata suuttua. Varsinkin tämän kaltaisissa hieman old school pelimekaniikkoja käyttävässä pelissä mielipiteet tulevat taatusti jakaantumaan.

Onko silläkään pahemmin väliä onko arvostelija pelannut Baldur's Gatea vai ei, pelistä kiinnostuiden joukosta kun kuitenkin löytyy molempia, niitä jotka eivät ole pelanneet ja niitä jotka ovat.

Ja btw. High Fantasy on oikea termi ;) eikös Bioware itsekkin ole sitä käyttänyt.

Tuo oli ensireaktioni, ja myönnän että käytin hieman karkeaa kieltä. Omat Balduri- kokemukseni ovat lapsuudestani ja olen ehkä väärä henkilö kyseenalaistamaan toisten tietoisuuden roolipeleistä. Ja oikeastaan en suuttunut vaan turhauduin koko arvostelusta.

Foorumin yläreunassa komeilee muuten DA-mainos. :p Ei ole EA:han lama iskenyt ja se on ihan hyvä se.

Kiitokset Stammylle päivän nauruista! :D

E: Hassua on se, että yhdessä päivässä tämänkin ketju muuttui valtavaksi viestikentäksi. Me ollaan tässä nyt muutaman miehen voimin ylläpidetty hypeä jo monta kuukautta.
Kiitokset Stammylle ja kumppaneille kaikesta hypestä, ilo oli minun puolellani (kohta tässä päästään jo tositoimiin eli itse pelin kimppuun).
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360 @ 5.11.2009]

Tuo oli ensireaktioni, ja myönnän että käytin hieman karkeaa kieltä. Omat Balduri- kokemukseni ovat lapsuudestani ja olen ehkä väärä henkilö kyseenalaistamaan toisten tietoisuuden roolipeleistä. Ja oikeastaan en suuttunut vaan turhauduin koko arvostelusta.
Jepjep, ei omakaan viesti ollut tarkoitettu niin syyttäväksi kuin miltä se ehkä näytti. Lähinnä halusin muistuttaa että omasta mielipiteestä/näkökulmasta eroavia arvosteluja tulee aina. Viime aikoina kun on taas nähty niin paljon hyökkäyksiä niitä arvostelijoita kohtaan jotka suosikkipeleille jotain täydellisyyttä vähemmän.

Itsekkin odotan kyllä mielenkiinnolla miten hyvin noihin "Old School" pelimekaniikkoihin pääsee taas kiinni, kun edellisestä kerrasta on jo vuosia ja viime aikoina on tullut enemmän WOWta tai siitä mekaaniikkoja varastaineita pelejä.
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360 @ 5.11.2009]

Ensimmäisessä kirjassa oli dalish elfejä (tämä oli tosin 20 vai 30 vuotta ennen pelin tapahtumia, joten paljon voi olla muuttunut) ja he ovat haltioita, jotka eivät ole koskaan alistuneet tähän orjuutukseen, vaan paenneet metsiin. Dalish elfit ovat siis tällaista luonnonmukaista haltiakansaa, jotka vielä vaalivat lajinsa ikivanhoja perinteitä, kieltä ja uskontoa jne.

Tuon kirjan dalish elfit eivät kyllä koskaan lähtisi metsästä ns. ihmisten ilmoille, joten Origin storyn dalish elfille täytyy tapahtua jotain todella erikoista. Tiedä sitten miten ihmiset häneen suhtautuvat, kun dalish elfit ovat Fereldenissä melko myyttisessä asemassa, eivätkä ihmiset välttämättä edes tiedä mitä he ovat.

Kiitokset tästä ja muustakin mielenkiintoisesta mitä olet kirjojen tai nettisivujen pohjalta DA:sta kertonut. Itselle tuo maailma on ihan outo, varsinkin kun ei sitä kirjaa saa nyt luettua, mutta eiköhän peli sitten kerro tarpeeksi.

Sellainen disclaimeri täytyy heittää tähän perään nyt kun näitä juttuja sepittelen, että en minä oikeasti tiedä miten nämä asiat Dragon Agen maailmassa ja varsinkaan pelissä ovat. Suurin osa tiedoista on mutuna kirjoista ja DA:n nettisivulta, kyllä, mutta pelissä kaikki voi kuitenkin olla toisin.

Eihän sillä ole mitään väliä. Pääasia on, että on joku joku vaivautuu ja viitsii kertoa/kaivaa tietoja pelin maailmasta, mikä useimmille on varmasti hämärän peitossa. Periaatteessahan sinä kuitenkin tiedät maailmasta, koska pystyt siitä omin sanoin kertomaan.

Tiedossa on kyllä monta läpipeluuta. Jo nyt kaikki Originssit vaikuttaa niin mielenkiintoisilta, että tekisi mieli pelata niillä kaikilla. Tällä hetkellä ehkä Elf, Dwarf ja maagi originssit ovat niitä kaikkien mielenkiintoisimpia.
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360 @ 5.11.2009]

Itsekkin odotan kyllä mielenkiinnolla miten hyvin noihin "Old School" pelimekaniikkoihin pääsee taas kiinni, kun edellisestä kerrasta on jo vuosia ja viime aikoina on tullut enemmän WOWta tai siitä mekaaniikkoja varastaineita pelejä.
Miten DA-pelimekaniikka eroaa WOWista? Eikä tämä ole mikään retorinen kysymys, vaan ihka aito, kun itse olen täydellinen nüüb tämäntyyppisissä peleissä.

Nyypän silmin molempien pelimekaniikka näyttää samalta. Osoitetaan vihollista, valitaan hyökkäys ja painetaan nappulaa. Vaihtoehtoisesti hahmot slashaavat vihollista automaattisesti, jos heille ei mitään erityisiskua komenna.
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360 @ 5.11.2009]

Miten DA-pelimekaniikka eroaa WOWista? Eikä tämä ole mikään retorinen kysymys, vaan ihka aito, kun itse olen täydellinen nüüb tämäntyyppisissä peleissä.

Nyypän silmin molempien pelimekaniikka näyttää samalta. Osoitetaan vihollista, valitaan hyökkäys ja painetaan nappulaa. Vaihtoehtoisesti hahmot slashaavat vihollista automaattisesti, jos heille ei mitään erityisiskua komenna.
Voi olla että minäkin olen tässä väärässä ja pelit ovat hyvin samanlaiset. Mutta miellän WOWn hyvin suoraviivaistetuksi versioksi siitä mitä DAn edeltäjät oli. Esim. Health ja Mana regeneraatio on WoWssa suhteellisen nopeaa, vaikeustaso suhteellinen helppous yhdistettynä "kevyeen" kuolemaan (eli juokset haamuna ruumin lähelle ja nouset ylös).

Pienen lisä-googlauksen jälkeen jälkeen selviää että hieman väärä mielikuva minulle on tuosta jäänyt. Löysin seuraavaa :
For starters, you don't need potions between battles. The regeneration rate outside battle is so fast that health and mana/stamina will fill up almost instantly.
Jotenkin olin vain tuosta GBn Quick Lookista muistavinani että Dave jutteli päin vastaista, mutta ehkä hän tarkoitti vain että taistelussa tarvitsee paljon potioneita.

Tämä kaikki tuli itselle mieleen Borderlandsia aloittaessa, jossa sen health regeneroinnin puute ja rajalliset health packit (saahan niitä tietty ostaa) vaativat hetken totuttelua ja asennoitumisen muutosta,. Muut pelit kun ovat menneet viime aikoina toiseen suuntaan (en sano että parempaan :) )
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360 @ 5.11.2009]

Tuli tässä mieleen, että:

Onko eri Origineillä erilaiset lähtöasetelmat pelin alussa varakkuuden suhteen?

Eikä sillä että tällä olisi vaikutusta omaan valintaani. Esim. Dwarf Noblella luulisi olevan enemmän "taskurahaa" kuin Dwarf Commonerilla?
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360 @ 5.11.2009]

Tuli tässä mieleen, että:

Onko eri Origineillä erilaiset lähtöasetelmat pelin alussa varakkuuden suhteen?

Eikä sillä että tällä olisi vaikutusta omaan valintaani. Esim. Dwarf Noblella luulisi olevan enemmän "taskurahaa" kuin Dwarf Commonerilla?

Olin lukevinani jostain, että Dwarf Noblella olisi hieno uutuuttaan kiiltävä haarniska ja luultavasti näin myös enemmän rahaa. Laitoin sivun, kaksi sitten linkin missä muistaakseni tuli tämä asia esille.

Edit: "The dwarfs have a rigid caste system in their society, so a noble dwarf was sure to start out with advantages like expensive armor and three hot meals a day." Tässä vielä linkki, missä tuo sanotaan ja kerrotaan ensiaskeleista Dwarf commonerina.
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360 @ 5.11.2009]

Olin lukevinani jostain, että Dwarf Noblella olisi hieno uutuuttaan kiiltävä haarniska ja luultavasti näin myös enemmän rahaa. Laitoin sivun, kaksi sitten linkin missä muistaakseni tuli tämä asia esille.

Edit: "The dwarfs have a rigid caste system in their society, so a noble dwarf was sure to start out with advantages like expensive armor and three hot meals a day."

Eiköhän tuo "three hot meals a day" kerro jo tarpeeksi :) Kiitokset selvityksestä.
Tuo Dwarf Noble kiinnostaa jotenkin meikäläistä eniten. Omassa ylpeydentunnossaan ja kunniassaan kylpevä paskiainen joka harhaluuloista huolimatta ja tarpeen tullen taitaa myös kirveen heiluttamisen, kuulostaa niin loistavalta.
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360 @ 5.11.2009]

Eiköhän tuo "three hot meals a day" kerro jo tarpeeksi :) Kiitokset selvityksestä.
Tuo Dwarf Noble kiinnostaa jotenkin meikäläistä eniten. Omassa ylpeydentunnossaan ja kunniassaan kylpevä paskiainen joka harhaluuloista huolimatta ja tarpeen tullen taitaa myös kirveen heiluttamisen, kuulostaa niin loistavalta.

En tiedä onko sekään ihan varmaa tietoa. Meinaan tuota lihavoitua kohtaa: "The dwarfs have a rigid caste system in their society, so a noble dwarf was sure to start out with advantages like expensive armor and three hot meals a day."

Dalish elfin ohella alkoi myös kiinnostamaan tuo Dwarf Noble. Minulla varmaan menee koko torstai valitessa ja punnitessa eri originsseja ja perjantaina pääsee vasta pelaamaan :). Jostain syystä aina ollut vaikeaa tuollaisissa peleissä valita monesta vaihtoehdosta.
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360 @ 5.11.2009]

En tiedä onko sekään ihan varmaa tietoa. Meinaan tuota lihavoitua kohtaa: "The dwarfs have a rigid caste system in their society, so a noble dwarf was sure to start out with advantages like expensive armor and three hot meals a day."

Dalish elfin ohella alkoi myös kiinnostamaan tuo Dwarf Noble. Minulla varmaan menee koko torstai valitessa ja punnitessa eri originsseja ja perjantaina pääsee vasta pelaamaan :). Jostain syystä aina ollut vaikeaa tuollaisissa peleissä valita monesta vaihtoehdosta.

Aivan aivan. Tuota hahmon vääntämistä voi suunnitella jo nyt Character Creator- työkalulla:
Character Creator and the BioWare Social Network BioWare Blog
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360 @ 5.11.2009]

Voi olla että minäkin olen tässä väärässä ja pelit ovat hyvin samanlaiset. Mutta miellän WOWn hyvin suoraviivaistetuksi versioksi siitä mitä DAn edeltäjät oli. Esim. Health ja Mana regeneraatio on WoWssa suhteellisen nopeaa, vaikeustaso suhteellinen helppous yhdistettynä "kevyeen" kuolemaan (eli juokset haamuna ruumin lähelle ja nouset ylös).

Pienen lisä-googlauksen jälkeen jälkeen selviää että hieman väärä mielikuva minulle on tuosta jäänyt. Löysin seuraavaa : Jotenkin olin vain tuosta GBn Quick Lookista muistavinani että Dave jutteli päin vastaista, mutta ehkä hän tarkoitti vain että taistelussa tarvitsee paljon potioneita.

Tämä kaikki tuli itselle mieleen Borderlandsia aloittaessa, jossa sen health regeneroinnin puute ja rajalliset health packit (saahan niitä tietty ostaa) vaativat hetken totuttelua ja asennoitumisen muutosta,. Muut pelit kun ovat menneet viime aikoina toiseen suuntaan (en sano että parempaan :) )

Itsekin toivon, että potioneiden saatavuus ei ole samaa luokkaa kuin Dragon Age: Journeysissä, jossa pystyi pikkurahalla ostamaan 25 Greater Health potionia jotka paransivat täysin kaikki vammat ja joita pystyi huoleti hörppimään joka vuorolla.

Sellaista muistan kuitenkin taistelussa kaatumisesta kuulleeni, että taistelussa kaatuneet saavat jonkun vamman joka pysyy tietyn aikaa (murtunut käsi tai jalka, yskii verta yms) ja joka vaikuttaa ominaisuuksiin.
Jos vammat vaikuttavat tarpeeksi niin se jo pakottaa hoitamaan taistelut fiksusti. Sattuuko kukaan tietämään kuinka kauan vammat vaikuttavat? Vai oliko tämäkin vanhaa tietoa?

Omasta mielestäni healthien automaattinen palailu taisteluiden välillä (miinus vammat) on vaan mukavaa pelaamisen virtaviivaistamista kun ei tarvitse jokaisen isomman mylläkän jälkeen ryömiä johonkin viemäriin nukkumaan (a'la Baldurit, Dalet ja Newarit)
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360 @ 5.11.2009]

Juu-u, pitihän se Journeys vetää kolmannen kerran läpi huomatakseen, että kypärä ei kilahdakaan kirstuun. Kahden aiemman pelikerran tallennukset kun sattuvat vielä olemaan ensimmäisen örkkikahakan tienoilla joten ei mene liian helpoksi taaskaan...
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360 @ 5.11.2009]

Jos vammat vaikuttavat tarpeeksi niin se jo pakottaa hoitamaan taistelut fiksusti. Sattuuko kukaan tietämään kuinka kauan vammat vaikuttavat? Vai oliko tämäkin vanhaa tietoa?
Tällaisia vammoja pitäisi tosiaan tulla. Jostain previewistä luin, että ne voi parantaa injury kitillä (tuttu muuten Jouyrneysista, mutta siinä se oli hieman eri roolissa). Voisi kuvitella, että vammat ovat parannettavissa myös nukkumalla tms. roolipelien yleisellä parantumismekanismilla. Luulisi myös, että spirit healer osaisi moiset vammat parantaa taialla.

EDIT. noose: I feel ya pain.
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360 @ 5.11.2009]

Jostain previewistä luin, että ne voi parantaa injury kitillä (tuttu muuten Jouyrneysista, mutta siinä se oli hieman eri roolissa).

Eikö Originsissä kitillä pysty herättämään toveriaan eloon? Onko kenelläkään mitään hajua siitä, miten tämä kuoleminen/palaaminen sitten tapahtuu?

Monissa tämän tyylisissä peleissä peli-intoa syö se, että jos ryhmäläinen kuolee, nousee tämä heti taistelun päätettyä takaisin jaloilleen ainoana merkkinä kuolemastaan vain vähäinen energia. En tosin ihmettelisi sitä, että DA:n EPH:lla olisi sama ihmeellinen kyky herätä kuolleista.
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360 @ 5.11.2009]

Jos vammat vaikuttavat tarpeeksi niin se jo pakottaa hoitamaan taistelut fiksusti. Sattuuko kukaan tietämään kuinka kauan vammat vaikuttavat? Vai oliko tämäkin vanhaa tietoa?
Health juttuja kun päivällä etsin niin törmäsin tällaiseen:
Dragon Age Wiki - Injuries (sivu sisältää vain juttua vammoista, ei spoilereita, mutta saitin muilla sivuilla sellaisia voi olla, joten surffatkaan varoen)

Näyttäisi olevan että jokaisella eri tyyppisellä vammalla on vaikutusta eri stattiin.
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360 @ 5.11.2009]

Vois ruveta jo cdon.com lähettelee Collectors Editioneita, että on peli julkaisupäivänä postissa. Saa kuitenkin taas odotella ensviikolle. :mad:
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360 @ 5.11.2009]

Health juttuja kun päivällä etsin niin törmäsin tällaiseen:
Dragon Age Wiki - Injuries (sivu sisältää vain juttua vammoista, ei spoilereita, mutta saitin muilla sivuilla sellaisia voi olla, joten surffatkaan varoen)

Näyttäisi olevan että jokaisella eri tyyppisellä vammalla on vaikutusta eri stattiin.

En uskalla spoilereiden pelossa katsoa Achievement listaa vielä mutta toivon (sadistisesti tai masokistisesti, miten sen nyt ottaa) että löytyy Achi "kaikki vammat samaan aikaan pelaajahahmolla" :D ja että ne vaikuttaa hahmon ulkonäköön taistelun ulkopuolella.

Edit: Tällanen löyty BioWaren forumeilta:
Dragon Age: Origins Manual: http://akamai.cdn.ea.com/eadownloads/u/f/manuals/GAME-DRAGONAGE/Manuals.zip

Ihan kiva lehdykkä, mutta mieli tekis pläräillä paksua ohjekirjaa mallia BG... Tosin kaikki vastaavat tiedot löytyy nykyään wikistä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ylös Bottom