Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Dragon Age: Origins

Vastaus: Dragon Age: Origins [X360]

Toivottavasti DA2 ei mene samalle linjalle, kuin ME2. Pidetään se roolipeli roolipelinä!
Aika riskiä läppää - varsinkin täällä foorumilla. :rolleyes:

Awakening kyllä kiinnostaa, mutta saas nyt nähdä millaiseen rakoon julkaisu sattuu. Trailereita en ole viitsinyt katsoa, kun haluan mahdollisimman tuoreen kokemuksen.
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360]

Aika riskiä läppää - varsinkin täällä foorumilla. :rolleyes:

Noh, onhan se totta että ME2 on enemmän toimintapeli kuin _roolipeli_. Tosin koska pidät jopa GTA:ta roolipelinä, ymmärrän näkökantasi. Enkä myöskään näe sitä huonona asiana, että ME2 on vieritetty enemmän toiminnallisempaan suuntaan ja se hemmetillinen roolipelinäperrys on jätetty ronskisti sivuosaan. DA2:ssa tätä samanlaista loikkausta tuskin ilmenee, sillä sehän vaatisi jo pelkästään koko taistelujärjestelmän yksinkertaistamista - ja kun Dragonissa tuo BG:sta mallinnettu taistelutsydeemi näyttelee harvinaisen suurta roolia itse pelissä, en millään usko että BW sortuisi DA:n kohdalla samaan.

Mutta tuo pidetään se roolipeli roolipelinä! oli puhdas läppä :rolleyes:
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360]

Njoo, itseasiassa pidetään se roolipeli roolipelinä pitää tässä kontekstissa jopa paikkansa. Dragon Age on perinteinen roolipeli, Mass Effect on uudenlainen roolipeli. Kun viittaat roolipelillä nimenomaan perinteikkääseen (jo vanhentuneeseen, saanen huomauttaa) roolipelikäsitykseen, niin lausumasi on täysin validi.
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360]

Mass Effect 2 on roolipeli.
Dragon Age: Origins on roolipeli.

Minä en henkilökohtaisesti ainakaan enää jaksa lukea näitä "Massa on pelkkää räiskintää!!111"-viestejä sitten pätkääkään. Jos mietimme sanaa "roolipeli" nyt ihan kriittisesti, niin jokaisen on pakko tulla siihen tulokseen, että kyseessä on peli jossa pelataan roolia. Jos joku päätyy eri tulokseen, niin olen myönnettävästi neuvoton.

Tämän Massa kuitenkin tekee ihan yhtä hyvin kuin DA:O, ellei paremmin.
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360]

Mass Effect 2 on roolipeli.
Dragon Age: Origins on roolipeli.

Tämä täysin totta, mutta toisaalta ihmiset näkevät ja muodostavat ajatuksia jokainen omalla tavallaan. Suurena Mass Effect fanina olin jopa muutaman sekunnin hieman järkyttynyt Gears of War -ohjauksesta, vaikka tietysti se on hyppäys parempaan suuntaan. Vanhat roolipelijäärät, joihin minä en kuulu, voivat kauhulla katselle Mass Effectin yksinkertaistamista, vaikka se olisikin pelillisesti järkevä ratkaisu.

Dragon Age: Origins on vanhan koulukunnan perinteitä kunnioittava roolipeli ja vieläpä hieno sellainen. Mass Effect on jotain uutta. Mihin genreen se tipahtaa on jopa jonkun verran pelaajasta kiinni. Joku voi hyvin nähdä ME:n räiskintäpelinä kun taas toinen puhtaana roolipelinä.

Ketjun aiheeseen liittyen. Täytyy sanoa että vaikka hieno peli DA:O onkin se on auttamatta jäänyt muiden pelien varjoon ja oma seikkailuni on edennyt vasta Redcliffen ja maagien tornin kautta Dalish Elffien luo. Vielä olisi Kääpiölä käymättä tämänhetkisistä questeista. Niinkuin sanoin ehkä en ole kunnon "roolipelijäärä" että DA:eek: nousisi pelijonossani ykköseksi.
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360]

Nimeomaan. Tuo vertaus uudesta roolipelaamisesta sekä vanhan koulukunnan roolipelaamista oli loistava. Siinä missä uudet (ME2) painottavan nimenomaan tuohon roolilla pelaamiseen ja jättävät itse mekaniikan sivuosaan, vanhalle tyylille uskolliset (DA) keskittyvät rooliella pelaamisen lisäksi itse mekaniikkaan johon sisältyy taistelumekanismin lisäksi vahvasti hahmon kehittäminen sekä tasojen kasvattaminen. Ja sehän on puhdsta faktaa, että BioWare on jättänyt Mass Effectin kakkosen kohdalla itse räpellyksen sivuosaan ja siirtänyt pelattavuuden lähemmäksi Gearia tms. Massan kohdalla tuo toiminnallisempaan suuntaan siirtyminen on varmasti toimiva ratkaisu.
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360]

Täytyy sanoa, että houkutus on suuri astua takaisin Fereldenin maailmaan. Tyhmyyteni takia tämä houkutuksen täytäntöönpano tulisi tosin maksamaan noin 30e :(. Awakening lisäosakin polttelisi melkoisesti. Eikös se jotain parikymppiä tule maksamaan? Ei siis mitään uskomatonta rahastusta jos tunteja on se luvattu 15h, eli 10h. Kuitenkin monet uudet pelit maksavat kuusikinkymppiä ja pituutta saattaa olla reilusti alle kymmenen tuntia.

Minun ensimmäinen kosketus roolipeleihin taisi olla KotOR 2, jonka minä miellän "kunnon" roolipeliksi. Dragon Age: Origins on pitkälti samantyyppinen kuin KotOR eli voisiko sanoa vanhankoulukunnan roolipeli. Mass Effectin miellän myös roolipeliksi, koska sehän täyttää kaikki roolipelin elementit; dialogin erilaiset vastaus vaihtoehdot, hahmon kehittäminen, mahdollisuus olla hyva taikka paha ja ennen kaikkea elämää suurempi tarina. Mass Effectin sanominen toiminta roolipeliksi on taas mielestäni vain kuriositeetti, joka lähinnä kertoo gameplayn mekaniikasta. Mutta kuten Dragonfly tuossa mainitsi, se on pääasiassa pelaajasta kiinni mihin genreen haluaa nämä sijoittaa.
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360]

Bioware on avannut Awakeningille omat nettisivunsa. Sanomattakin selvää, että jos haluaa spoilereita välttää ei kannata sivuilla hirveästi pyöriä. Mutta jos ei pienet spoilerit pelota niin sivuilta löytyy paljon mielenkiintoista tietoa lisäristä. FAQ osiossa oli eritoten pari kiintoisaa pointtia.
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360]

Nimeomaan. Tuo vertaus uudesta roolipelaamisesta sekä vanhan koulukunnan roolipelaamista oli loistava. Siinä missä uudet (ME2) painottavan nimenomaan tuohon roolilla pelaamiseen ja jättävät itse mekaniikan sivuosaan, vanhalle tyylille uskolliset (DA) keskittyvät rooliella pelaamisen lisäksi itse mekaniikkaan johon sisältyy taistelumekanismin lisäksi vahvasti hahmon kehittäminen sekä tasojen kasvattaminen. Ja sehän on puhdsta faktaa, että BioWare on jättänyt Mass Effectin kakkosen kohdalla itse räpellyksen sivuosaan ja siirtänyt pelattavuuden lähemmäksi Gearia tms. Massan kohdalla tuo toiminnallisempaan suuntaan siirtyminen on varmasti toimiva ratkaisu.

Mun mielestä siinä ei oo mitään vikaa että numeroilla ei pelata niin paljoa, vaan itse hahmoilla. Se oli kieltämättä aika naurettavaa pistää pisteitä Mass Effect 1:sessä johonkin aseisiin että niillä osuisi mihin osoittaa. :)
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360]

Noniin. On tullu tätä peliä jo vajaat 30 tuntia vejettyä.. Ja mitä nyt ennakkoon oon itteeni spoilaillu niin luultavasti vielä on matkaa useempi kymmenen tuntia jälellä.. Dalish Elf Roguella aloitin matkani, koska tuntui heti omalta hahmolta.. ja halusin "jälleen" kerran tehdä varkaan ukostani.. kaks asetta ja Assassin + Duelist spessut matkassa nii kivasti tulee tehoa : )

Suht ylpee oon itestäni, sillä oon pelannu koko ekan pelikerran tähän asti Normal-vaikeusasteella.. ei oo kertaakaan tarvinnu Casualille vaihella. Vaikka pari kertaa onki tullu iha sika turhautumisia kun pitää jotai bossia vetää 10 kertaa ennenku nappaa. .. Vakiokaartissa on oman roguen ohella Morrigan, Alistair ja Oghren :p

Ei oikein tiiä mitä hehkuttais.. enpä oo varmaan sitten PS1-pelien tuntenu samanlaista imua peliin ja sen maailmaan.. Hahmot on kaikki iha älyttömän mielenkiintosia ja helposti voi muutamiin samaistua. Ukon näprääminen on aina kivaa ja koko ajan herää ajatuksia "jaahas, minkäslaisen hahmon teen seuraavalla kerralla?"

Kyllä kannatti odottaa tätä peliä 2 kuukautta ennenku sain sen itelleni :p .. jouluksi sain Assassin's Creed kakkosen ja kihlattu pisti jalakaa eteen kun tätä peliä halusin itselleni ostaa.. noh mä oon nii tossun alla että parempi totella..

Ehottomasti paras peli tähän asti näillä uuden sukupolven konsoleilla.. ainaki minulle.
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360]

Ostin pelin viikko sitten. Kuten yleensä Bioware peleissä, tarina ja hahmot ovat aivan loistavat. Ja peliä on ihan hauska pelata... Casualilla.

Ohjaus on hieman tönkköä ja käskyt eivät tunnu menevän perille aina. Mietin vaan että olisiko PC-versiossa sitten ollut parempi pelata isometrisen kuvakulman ja hiiren kanssa?

Tykkään ideana tuosta dissaprove ja approve systeemistä. Aikamoista tasapainoilua se on välillä... (vaikka välillä on tehnyt mieli sanoa: "Jos meno ei mielytä, neiti-hyvä: aina voit lähteä apostolin kyydillä takas kotiisi itkemään!"... )

Hyvä peli kuitenkin. Onkos se Warden's Keep-lisäri ostamisen arvoinen?
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360]

Mietin vaan että olisiko PC-versiossa sitten ollut parempi pelata isometrisen kuvakulman ja hiiren kanssa?

Itse päädyin pc versioon ja voin suositella lämpimästi. Isometristä kuvakulmaa kyllä tulee käytettyä koko ajan. Pelissä pitäisi olla huomattavasti enemmän haastetta tuohon boksiversioon verraten eli pause nappi on kovassa käytössä. En tiedä miten boksiversiossa saa ohjelmoitua noita tiimikavereita yms. mutta ainakin pc versio on pelillisesti aivan tajuttoman syvällinen. G2PLAY.net ja hiukan alle tai yli parillakympillä pc versio ostoon, sen mukaan haluaako digital deluxe editionin vai normiversion. Itsekkin ostin tuota kautta (paljonkin ostanut) eikä mitään ongelmia.

Sorry jos on ylläpidon mielestä off topic mainita pc versiosta mutta vastasin suoraan varsin
aiheelliseen kysymykseen.
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360]

Itse päädyin pc versioon ja voin suositella lämpimästi.

Hehe, jos peliä ei minulla vielä olisi, ostaisin PC version mielellään. Ja voihan noille tiimikavereille aika hyvin valmiita kontrolli-settejä tehdä, mutta padilla ohjaaminen ei oikein ole onnistunut minusta tässä pelissä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360]

Itellä on ainaki ollu paikoitellen turhanki useesti ongelmia saaja muiden ryhmäläisten käskyjä pelittämään käytännöllisesti. Perusjutut kyllä onnistuu mut varsinki parantamisessa tuntuu ettei aina oo kaikki pöllöt tornissa.. Ei kuitenkaan mitenkään älyttömän häiritsevää ole.. : P

Noin muuten kontrollit on ihan kelvolliset ainaki minun makuuni. Ehkä osasyyksi siksi, etten ole ikinä PC:llä pelannut ja olen kai siten tottunut näihi konsoleihin. Pelaan tätä peliä siis PS3:lla.

Mjoo mut ite sain just pelailtua ekan pelikerran läpi. Joku 60 tuntia siihen taisi mennä. Dual-Wielder Dalish Elf Rogue hahmona ja sellane perus symppis. Kaikkiin koitin pitää hyvät välit ja muutenki pelata ja tehdä asiat "hyvänä". Muuten olen tyytyväinen ekaan läpäisyyn, mutta unohdin yhden hahmon matkan varrelle (Leliana) ..

Nyt aloitin toisen peluukerran Human Warriorina ja yltiö pahiksena : ) .. varmasti mielenkiintosta settiä luvassa.
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360]

Mjoo mut ite sain just pelailtua ekan pelikerran läpi. Joku 60 tuntia siihen taisi mennä.

Hehe, en muuten tajua miten tähän saa joku 100 tuntia uppoamaan. Onko kellään menny edes lähelle 100 tuntia?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360]

Hehe, en muuten tajua miten tähän saa joku 100 tuntia uppoamaan. Onko kellään menny edes lähelle 100 tuntia?
Pelaajacastissa just lafkan taittaja paljasti, että hänellä oli läpipeluuseen mennyt yli 90h. Itsekin pidän tosin aika suorituksena, että noin kauan peliä tahkoaa.
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360]

Tarpeeksi kova vaikeustaso ja paljon mikromanagerointia, siinähän sitä aikaa kuluu. Oletteko muuten varmoja että nimeomaan konsoliversioon porukka on kuluttanut noin paljon aikaa? Nimittäin sen pitäisi olla pelillisesti mahdollinen pelata aika tavalla suoraviivaisemmin.
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360]

Hehe, en muuten tajua miten tähän saa joku 100 tuntia uppoamaan. Onko kellään menny edes lähelle 100 tuntia?

No ei ihan varmaan 100h, ehkä 70-80 taitaa olla lähempänä totuutta. :)

Pelasin tänään juuri läpi ja ei mielestäni ollut mitenkään erikoinen. Ihan kelvollinen toki, mutta yllättäen muutamat asiat jo kiertää tämän puljun tekeleissä. Ei tämä täysin kakkaa toki ole, koska saattaapi olla että roguella tai warriorilla tulee vielä koetettua onnea. Ehkä pettymyksiä koin eniten yllättämättömyyden takia, tarinahan oli aika valmiiksi pureskeltua vaikka niitä käänteitäkin oli ihan hyvin. Ja toisinaan oli järki lähteä omien tyyppien tyhmyyden takia, jos OIKEASTI halusi että pahimmat taistelut selvisi elossa, niin oli miltei pakko taivuttaa rautalankaa kerran jos toisenkin. Harmitti myös tuo kameran typerä sijainti ja se että sitä ei voinut muuttaa.

Ihan pelattava tuotos toki, mutta pitää kyllä kahdesti miettiä jaksaako tätä enää pelata. Ehkä eri valinnoilla jotain uutta löytyy ja sen kautta jaksaisi toisen kerran tapella läpi.
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360]

Hehe, en muuten tajua miten tähän saa joku 100 tuntia uppoamaan. Onko kellään menny edes lähelle 100 tuntia?

103 tuntia meni PC:llä hardilla, ryhmäläisten tekoäly pois päältä. Ja pelin kellohan ei huomioi uudelleen latauksia ollenkaan, joten varmaan tuohonkin voi lisätä vielä muutama kymmenen tuntia.
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360]

Tarpeeksi kova vaikeustaso ja paljon mikromanagerointia, siinähän sitä aikaa kuluu. Oletteko muuten varmoja että nimeomaan konsoliversioon porukka on kuluttanut noin paljon aikaa? Nimittäin sen pitäisi olla pelillisesti mahdollinen pelata aika tavalla suoraviivaisemmin.

Kyllä! Hardilla on tullut pelattua pc-versiota suurin osa peliajasta ja tactics slotit ovat olleet ahkerassa käytössä. Tällä hetkellä ollaan vasta Landsmeetissa ja peliaika kellottaa n. 73 tuntia. Eiköhän tuo peliaika sadan tunnin pintaan nouse, jahka olen kaikki loput sidequestit kolunnut, sekä itse pääjuonen läpäissyt. Tähän mennessä ainoastaan orzammar on aiheuttanut pientä puutumista. Tosin pelihetketkin ovat maksimissaan olleet kolmen tunnin mittaisia.
 
Ylös Bottom