Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Dreams - Luo unelmasi

Beginner tutoriaalit kahlanneena ja about 15 scenee pelanneena, tässä on sellainen aikakaivo, että oksat pois, jos meinaa jotain mielenkiintoista tehdä :D

Vaihtoehtoisesti voi pelailla nopeita settejä, mitä ihmeellisimpiä virityksiä, parhaimmillaan todella oudoista ideoista.

Pitää käydä loputkin tutoriaalit läpi, ennen kuin alkaa kehittelemään mitään omaa pikkuprojektia.

Kokeilin, molempia ohjaustapoja editorissa, padiä ja moveja. Pädiohjaus tuntui äkkiseltään loogisemmalle, en saanut moveilla toimimaan yhtä perusjuttua, plus pari muutakin toimintoa jäi niillä mysteeriksi.
 
Tuli ladattua mutta aikaa ei ole vielä alkaa syvemmin tutustumaan.. voi olla että odottaa VR päivitystä jolloin rakentelu sujunee helpommin (vrt. SculptVR..)
 
Tuon viimeisen Betan aikana peli sai hyvin näkyvyyttä pelimediassa ja muuallakin, mutta nyt on aika hiljaista ollut toistaiseksi. Ainoastaan Early Access-traileri julkaisupäivänä ja uutiset, että nyt sen saa ostettua on ainoat tavat miten peli on edes vilahtanut mediassa.

Toki vielä ei ole näkynyt hirveästi mitään uutta kokeiltavaa Betaan nähden. Toivotaan, että ihmiset sekä toimittajat opettelevat työkalut rauhassa ja kokeilevat tehdä omia juttuja. Jospa sitten myöhemmin tulee Dreams-aihetta YouTubeen, podcasteihin ja uutisiin sekä artikkeleihin.
 
Veikkaan ettei Dreams ole julkaisussa samanlainen myyntihitti mitä monet muut Sonyn julkaisemat pelit. Silloin tällöin tulee katseltua Google Trendistä pelien hakumääriä ja Dreamsin kohdalla lukema on aina ollut todella vaatimaton.

Suurena ongelmana en kuitenkaan näe tätä, sillä MM on pieni studio joten kehityskustannukset ovat myös maltilliset. Pelin menestys nähdään vasta vuosien päästä, kun pelaajille on tullut tutuksi pelimoottori jolloin myös positiivinen pöhinä on saavuttanut laajemman yleisön.
 
Itse koen, että Dreamin kaltaisten pelien tulisi olla ilmaisia jotta peli ja sen rajattomuus ottaisi todella tuulta alleen kun enemmän ihmisiä pääsisi leikkimään pelillä. Mutta toisaalta jostainhan devienkin täytyy rahaa saada eikä tämmöiseen peliin varsinaisesti mitään F2P-paymodelia pystyisikään järkevästi väsäämään, joten näillä mennään.

Tuntuu vaan aika suolaiselta tuo 60 euron hintalappu pelille, joka on käytännössä täynnä ainoastaan muutaman minuutin pituisia demoja. Toki näitä "pelejä" on sitten lähes rajaton määrä ja lisää tulee koko ajan, mutta saas nähdä kuinka valmiita ja oikeasti mielenkiintoisia sekä hauskoja pelejä tuonne on mahdollista tehdä. Itse kumminkin tykkäisin quality over quantity-tyylisestä meiningistä.
 
Itse koen, että Dreamin kaltaisten pelien tulisi olla ilmaisia jotta peli ja sen rajattomuus ottaisi todella tuulta alleen kun enemmän ihmisiä pääsisi leikkimään pelillä. Mutta toisaalta jostainhan devienkin täytyy rahaa saada eikä tämmöiseen peliin varsinaisesti mitään F2P-paymodelia pystyisikään järkevästi väsäämään, joten näillä mennään.

Tuntuu vaan aika suolaiselta tuo 60 euron hintalappu pelille, joka on käytännössä täynnä ainoastaan muutaman minuutin pituisia demoja. Toki näitä "pelejä" on sitten lähes rajaton määrä ja lisää tulee koko ajan, mutta saas nähdä kuinka valmiita ja oikeasti mielenkiintoisia sekä hauskoja pelejä tuonne on mahdollista tehdä. Itse kumminkin tykkäisin quality over quantity-tyylisestä meiningistä.
29€ maksoin viimeviikolla.

Ei huononpi idea, voisihan tästä julkaista F2P versionkin, jossa pystyisi pelaamaan pelejä ilmaiseksi, tuotosten muokkaaminen ja uusien tekeminen, valmiit elementit yms. sisältäisi mikromaksuja. Vaihtoehtoisesti voisi ostaa suoraan kokoversion, kuten nyt. Toki ei mikään helppo homma ole tehdä tämän tyyppiseen viritelmään, reilua F2P systeemiä.

Dreams:ssä pääsee helpohkosti, mutta vapaasti toteuttaa ideoitaan, kunhan viitsii käydä tutoriaalit lävitse. Mulla vielä pari käymättä, mutta oon jo siinä sivussa aloitellut omaa ekaa projektia.

Haastavinta on luoda ihan uusia pelimekaanikoita tyhjästä ja esim oman täysin toimivan auton tekeminen, hyvillä kontroille ja äänillä on aikaa vievää puuhaa.

Valmiita tuotoksia muokkaamalla taas saa huomattavasti helpommin ja nopeammin tehtyy, siks remix ominaisuus ja jakamin on todella hyvä homma tässä.

Jos ja kun luvattu VR-tuki tulee niin tää on todellakin rahansa arvoinen.
 
Viimeksi muokattu:
Virallinen PlayStation lehti antoi tälle täyden kympin. Toivottavasti VR-tuki vielä saadaan.



Mulla on vaan Early Aces versio, joko noi on saanut julkaisuversion käsiin? :D On kyllä hupaa, mutta turha vielä jaella pisteitä. Muutaman fiksauksen ja vr-tuen kaipaa vielä imo.
 
Viimeksi muokattu:
Peli-idea syntyi nopeasti editoriin tutustuessa. Simppeli ja addiktoiva. Siihen globaali top-lista kirsikkana kakun päälle. Saas nähdä onnistuuko lopputulos yllättämään.

Tuohon pelinkehitykseen sopisi hyvin ryhmätyö. Mahdollisuus jakaa työ kaverille, joka lisää siihen musiikit ym. Ei taida onnistua?

Mulla on vaan Early Aces versio, joko noi on saanut julkaisuversion käsiin? :D On kyllä hupaa, mutta turha vielä jaella pisteitä. Muutaman fiksauksen ja vr-tuen kaipaa vielä imo.

Täytyypä testata Move-kapuloilla vielä ennen VR-tukea. Kaverilistalta tuli suosituksia siihen suuntaan. Eiköhän tuo arvostelu ole tehty tällä samalla Early Accessilla millä mekin puljaamme.
 
Koko projektin jakaminen onnistuu eli ryhmätyö, privatisti tai avoimesti. Myös se on mahdollista, että toinen tekee vaikka vaikka pelkkiä assetteja (esim. musiikit) ja itse lisäät vain ne omaan peliisi.

Se on vähän se juttu Dreamsissa, että ei tarvitse kaikkea itse tehdä, koska harva on hyvä jokaisella osa-alueella. Löytyy muiden tekemää sisältöä mitä voi hyödyntää tai sitten voi pyytää joltain apua.

Vielä en ehtinyt itse syventyä Dreamsin pariin kunnolla, mutta aina pelistä videomateriaalia nähdessä tekee hirveä mieli palata sen pariin.
 
Mulla tulee ekana simppeli labyrinttipeli, mukana toimintaa ja seikkailua, bikini zombien täyttämässä maailmassa.

Samalla käyttänyt projektia hiekkalaatikkona ja testaillut tehdä kaikenlaista mielenkiintoisia siellä. Menee vaan hyvin aikaa, kun koittaa keksiä miten tehdä, jokin juttu toimivasti. Nytkin yllättävän kauan puuhailin zombin anatomian, fysiikoiden ja animaatioiden kanssa. Vielä pitää tehdä ainakin musat ja hyökkäys, että saa ne zombit hoideltua pois, sekä liuta muita ominaisuuksia ja korjauksia. Valmistuu, joskus :D

Tosi hyvä ettei kaikkee tarttee tehdä kokonaan itse, voi vieläpä muokata vapaasti noita muiden luomuksia.

 
Viimeksi muokattu:
Koko projektin jakaminen onnistuu eli ryhmätyö, privatisti tai avoimesti. Myös se on mahdollista, että toinen tekee vaikka vaikka pelkkiä assetteja (esim. musiikit) ja itse lisäät vain ne omaan peliisi.

Hienoa! Tätä ominaisuutta täytyy yrittää hyödyntää. Musiikit on juuri sellainen, jossa toisen lahjakkuutta voisi käyttää hyväksi.

Yrittänyt tässä selvittää, miten lisään hyppyyn äänitehosteen. Otetaan illan projektiksi.
 
Viimeksi muokattu:
Hienoa! Tätä ominaisuutta täytyy yrittää hyödyntää. Musiikit on juuri sellainen, jossa toisen lahjakkuutta voisi käyttää hyväksi.

Yrittänyt tässä selvittää, miten lisään hyppyyn äänitehosteen. Otetaan illan projektiksi.

Se on varsin helppoa, kunhan hoksaa käyttää oikeaa gadgetsiä.

Hypyn ulostulot löytyy kätevästi puppets interface:sta. Perus super mario äänitehosteeseen ei tarvii kuin avata puppet logic alta, puppet interface ja etsiä outputeista, jump. Siitä vetää kaapelin vaan haluamansa äänitehosteen virransyöttöön ja tarkistaa että play mode oikein ja volat sopivalla tasolla.
Jos haluaa tehdä monimutkaisemmat äänet hyppyyn, niin sieltä puppet interfacesta löytyy paljon tarkkoja ulostuloja hyppäämiseen liittyen, Esim hypyn nousuvaihe, laskuvaihe, laskeutuminen jne.

Itte voi tietysti tehdä kokonaan vastaavan piirin, sensoreille ym jos ei hoksaa käyttää suoraan tuota interfacea. Sellainen alkeelinen tuli tehtyä alussa, ennen kun huomasin ton valmiin piirin ominaisuudet :D
 
Viimeksi muokattu:
Ja mikäli ei halua itse tehdä niin voi vaan pelata muiden pelejä tai vaikkapa katsoa jonkun tekemän psykedeellisen kokemuksen*.

* joku oli luonut 6 episodin mittaisen "pelin", jossa sitä katsottiin kuin videota, mutta sen pelin sisällä. 3D Video kenties hyvin kuvaama termi?
 
Sain ääniefektin tallennettua ja hitusen trimmattua. Nyt puuttuu ääniefektin "piiristä" power-vastaanotto, johon voisin kytkeä Puppet Interfacen Jump-lähdöstä vaierin. Mikä neuvoksi?

Avaa "piiri" L1+X, tai L1+Neliö (en muista ulkoa kumpi oli piirille), niin löytyy virransyöttö. Yleensä "piirin" virransyöttöä ei tarvitse ohjailla, vaan avaat piirin auki, juuri toisella noista näppäinyhdelmistä ja näet kaikki gadgetit sen sisällä joihin, sitten vedät johdon.

Yleensäottaen: L1+X, tai L1+Neliö, avaa gadgetin, piirin, ryhmän ym. Jolloin näkee sen tulot/menot ja sille tehtävät säädöt. Johtoja voi vetää vapaasti ulos/sisään ryhmistä, piireistä gadgeteistä ja yhdistää jonnekkin muualle. Joissain erikoistapauksessa esim emitterissä pitää muistaa vaan laittaa sen asetuksissa täppä oikeaan kohtaan, että se tukee tätä. Ainut vempain mulla tähänmennessä, joka on vaatinut tämän lisäasetuksen tekemisen.

Toivottavasti oli apua.
 
Joku oli näköjään luonut Tetriksen. Ihan hyvin tehty ja musiikki oli myös tuttu Tetris-tunnari. Ei tietenkään ihan Tetris Effect tason pelattavuus, mutta ihan ok ja oli tässä jotain omaa personaakin.

Tetris-lisenssi on vaan aika tarkkaan kontrolloitu. Saa nähdä voiko tuollainen kopio elää Dreamsissa. Tuskinpa.
 
Täällä on peruspeli rakennettu vähintäänkin alpha-tasolle asti valmiiksi. Seuraavaksi pitäisi rakentaa top-lista pelaajien tuloksista. Onko valmiina vai pitääkö lähteä säätämään? Perustuisi läpäisyaikaan.
 
Ylös Bottom