Vastaus: DualShake
Itse olen sitä mieltä (kunnes Wii toisin todistaa), että tälläiset kallistelu yms. jutut sopivat mainiosti vain pieneen osaan pelejä, kelvollisesti vähän suurempaan osaan ja erittäin huonosti saatika ollenkaan siihen kaikkein suurimpaan pelien ryhmään. Tämä ei siis tarkoita, että idea olisi huono vaan sitä, että pelien pitää olla tiukasti suunniteltu tätä ominaisuutta hyödyntämään jotta siitä olisi jotain iloa.
En ymmärrä, miksei Sony laittanut ohjaimeensa mieluummin tärinää ja julkaissut GyroShockia sitten lisävempaimena? Niin, silloin heilutuspelien tarjonta ei olisi ollut varmaankaan kovin hyvää. Tosin enpä usko, että se on sitä nytkään. Pari mainioita Wario Ware -kloonia olisi varmaan ollut parempi vaihtoehto kuin gyro-ominaisuudet peleissä joihin sitä ei kannattaisi tunkea.
Wii on rakennettu kokonaan ohjaimen ympärille, minkä takia liiketunnistus on aivan eri tärkeystasolla kuin PS3:n tapauksessa. Wiin pelisuunnittelussa on alusta alkaen lähdetty liikkeelle ohjaimen mahdollisuuksista ja rajoituksista, mutta DualShock on DualShock vaikka sitä kuinka keikuttaisi.
Se kuinka pelit tätä uuden DualShockin "ominaisuutta" osaavat hyödyntää jää tietysti nähtäväksi, mutta itselleni tämä Sonyn tempaus vaikuttaa vahvasti hätäratkaisulta Nintendoa vastaan. Voivat sitten sanoa ostajilleen, että "Ei teidän tarvitse ostaa Wiitä pelataksenne heilutuspelejä, onnistuu se meidänkin koneella".
Tosin kuten aina, kaikki hyvät ideat kopioidaan tavalla tai toisella eikä siinä ole mitään väärää. Tässä tapauksessa Sonyn olisi kuitenkin kannattanut pysyä omissa vahvuuksissaan ja kehittää keikutteluohjaimesta lisävaruste.