Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

DualShake

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tabsa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

tabsa

New Member
Kuten aika moni varmaankin jo tietää, PS3:n ohjaimeen tule home-näppäimen lisäksi liikkeen tunnistavat sensorit. Aika häikäilemätön rip-off Nintendolta, sanon minä. Vai onko mahdollista, että Sony isot kihot juuri sopivasti keksivät samankaltaisen ominaisuuden, mistä Nintendo ilmoitti puolisen vuotta sitten.

Sonyn ja Nintendon fanit: mietteitä?

FLAME ON!
 
Vastaus: DualShake

Aika hätäinen viritelmähän tuo on. Se kertoo jo jotakin että Warhawkin tekijät pääsivät käsiksi gyroon vasta viime viikonloppuna, ja ko. juttu tuli monelle kehittäjälle täydellisenä yllätyksenä. Eikä pelkässä kallistellussa ole paljoakaan itua jollei sitten tarkoituksena ole tehdä pelkkiä Wario Ware Twistedejä.
 
Vastaus: DualShake

Helvetin häpeällistä puuhaahan tämä on.

http://img216.imageshack.us/img216/3391/239998031l2fh.jpg

Ripattuhan ei siis ole vain Nintendolta, vaan myös Microsoftilta: ohjaimeen on otettu liipasinten ja olkanappien yhdistelmä sekä juuri Home-nappi. En ihmettele, että konferenssissa ohjaimen paljastuksen yhteydessä yleisö ei pompannut tuoleistaan taputtamaan Kutaragille - sen sijaan ihmettelen, etteivät alkaneet buuaamaan. No, kai toimittajat osaavat olla tarpeeksi neutraaleja.
 
Vastaus: DualShake

Erittäin hätäinen veto. Erittäin päälleliimatun tuntuinen veto. Surkea veto. Sony tuntui munailevan melkoisen paljon. Haukutaan Nintendon ohjainta(?) ja sitten tehdään itse sellainen. Ja tiedä, ohjainten käyttötarkoitus on aivan erilainen, mutta kuitenkin. Ja olihan siellä paljon muuta lupausten rikkomista ja muuta. Ei hyvä.

Mutta on se ohjain desingniltaan ihan hyvä. Tosin sillä ehdolla että vanhasta tykkäsi.
 
Vastaus: DualShake

Itse olen sitä mieltä (kunnes Wii toisin todistaa), että tälläiset kallistelu yms. jutut sopivat mainiosti vain pieneen osaan pelejä, kelvollisesti vähän suurempaan osaan ja erittäin huonosti saatika ollenkaan siihen kaikkein suurimpaan pelien ryhmään. Tämä ei siis tarkoita, että idea olisi huono vaan sitä, että pelien pitää olla tiukasti suunniteltu tätä ominaisuutta hyödyntämään jotta siitä olisi jotain iloa.

En ymmärrä, miksei Sony laittanut ohjaimeensa mieluummin tärinää ja julkaissut GyroShockia sitten lisävempaimena? Niin, silloin heilutuspelien tarjonta ei olisi ollut varmaankaan kovin hyvää. Tosin enpä usko, että se on sitä nytkään. Pari mainioita Wario Ware -kloonia olisi varmaan ollut parempi vaihtoehto kuin gyro-ominaisuudet peleissä joihin sitä ei kannattaisi tunkea.

Wii on rakennettu kokonaan ohjaimen ympärille, minkä takia liiketunnistus on aivan eri tärkeystasolla kuin PS3:n tapauksessa. Wiin pelisuunnittelussa on alusta alkaen lähdetty liikkeelle ohjaimen mahdollisuuksista ja rajoituksista, mutta DualShock on DualShock vaikka sitä kuinka keikuttaisi.

Se kuinka pelit tätä uuden DualShockin "ominaisuutta" osaavat hyödyntää jää tietysti nähtäväksi, mutta itselleni tämä Sonyn tempaus vaikuttaa vahvasti hätäratkaisulta Nintendoa vastaan. Voivat sitten sanoa ostajilleen, että "Ei teidän tarvitse ostaa Wiitä pelataksenne heilutuspelejä, onnistuu se meidänkin koneella".

Tosin kuten aina, kaikki hyvät ideat kopioidaan tavalla tai toisella eikä siinä ole mitään väärää. Tässä tapauksessa Sonyn olisi kuitenkin kannattanut pysyä omissa vahvuuksissaan ja kehittää keikutteluohjaimesta lisävaruste.
 
Vastaus: DualShake

Knight sanoi:
Helvetin häpeällistä puuhaahan tämä on.

http://img216.imageshack.us/img216/3391/239998031l2fh.jpg

Ripattuhan ei siis ole vain Nintendolta, vaan myös Microsoftilta: ohjaimeen on otettu liipasinten ja olkanappien yhdistelmä sekä juuri Home-nappi. En ihmettele, että konferenssissa ohjaimen paljastuksen yhteydessä yleisö ei pompannut tuoleistaan taputtamaan Kutaragille - sen sijaan ihmettelen, etteivät alkaneet buuaamaan. No, kai toimittajat osaavat olla tarpeeksi neutraaleja.
En oikeasti tajua, mitä Sonyn johto ajatteli. Veikkaan, että monen Nintendon ja Microsoftin kannattajan, jotka ovat harkinneet tai edelleen harkitsevat PS3:n hankkimista, arvostus Sonya kohtaan tippui aika rankasti. Ja todennäköisesti juuri nämä ovat Sonyn fanien lisäksi ainut huomattava ryhmä, jotka ovat valmiita maksamaan 600 pelikoneesta.

NviperO sanoi:
Se kuinka pelit tätä uuden DualShockin "ominaisuutta" osaavat hyödyntää jää tietysti nähtäväksi, mutta itselleni tämä Sonyn tempaus vaikuttaa vahvasti hätäratkaisulta Nintendoa vastaan. Voivat sitten sanoa ostajilleen, että "Ei teidän tarvitse ostaa Wiitä pelataksenne heilutuspelejä, onnistuu se meidänkin koneella".
Luulenpa, että Pentti Peruspelaaja todennäköisemmin tarttuu koneeseen, joka on alle puolet PS3:n hinnasta.
On tietenkin eri asia, kuinka moni peli oikeasti tukee gyro-ominaisuutta ja kuinka hyvin.

Joka tapauksessa -- mielestäni koko ominaisuuden lisääminen oli todella huono veto.
 
Vastaus: DualShake

Knight sanoi:
Ripattuhan ei siis ole vain Nintendolta, vaan myös Microsoftilta

Microsoftilla oli samanlainen ohjain joskus kauan sitten PC:llä.

Eli Nintendo rippas Microsoftia? Kuka rippas ketä?!?

Erittäin turhaa keskustelua. Minua ei kiinnosta muuta kuin se miten gyro käytännössä toimii. Voi olla hyvä lisä tai sitten ei.
 
Vastaus: DualShake

Luckyman sanoi:
Microsoftilla oli samanlainen ohjain joskus kauan sitten PC:llä.

Eli Nintendo rippas Microsoftia? Kuka rippas ketä?!?

Erittäin turhaa keskustelua. Minua ei kiinnosta muuta kuin se miten gyro käytännössä toimii. Voi olla hyvä lisä tai sitten ei.
En väitä, etteikö Nintendo olisi ottanut ideaa Microsoftin vanhasta (7v) ohjaimesta, mutta väitätkö oikeasti, ettei Sony ripannut Nintendoa? EI ole sattumaa, että Sony laittaa ominaisuuden konsoliinsa juuri nyt, kun Nintendon tiedetään pitävän sitä valttinaan.

Ja sitä paitsi -- tämä on 'konsolisota'. Tarkoituksena lienee keskustella sinun mukaasi "turhasta".
 
Vastaus: DualShake

tabsa sanoi:
EI ole sattumaa, että Sony laittaa ominaisuuden konsoliinsa juuri nyt, kun Nintendon tiedetään pitävän sitä valttinaan.
Minusta on mielenkiintoista se, että Sony noin tukka putkella ja tiukalla aikavälillä lähtee lisäämään tuotteeseensa toisen firman paljon mainostamaa ominaisuutta, minkä käytännön pelisovelluksista ei ole oikein kellään vielä laajaa kokemusta. Jos tämä Wii-/gyromania floppaa, on tuollaista täysin ohjaimeen naitettua ominaisuutta vaikea pyyhkäistä pöydän alle ja unohtaa koko juttua.

Itse kyllä odotin, että hyvin onnistuessaan Sonylla ja Microsoftilla olisi suunnitelmat pitkällä Wiin ohjaimen idean kopioimiseksi, mutta silti Sonyn ilmoitus vakiona ohjaimeen kuuluvasta gyrosta tuli melkoisena yllätyksenä. Mielenkiinnolla tässä odottaa enää MS:n vastausta.
 
Vastaus: DualShake

Vakiona se on pakko laittaa myynttin. Muuten sille ei saa kunnon tukea julkaisijoilta.
 
Vastaus: DualShake

Luckyman sanoi:
Microsoftilla oli samanlainen ohjain joskus kauan sitten PC:llä.

Joo sillähän pystyi pelaamaan sitä Motocross Madnessia eli mopo lähti keulimaan kun kallisti ohjainta. En koskaan innostunut siitä ohjaimesta.
 
Vastaus: DualShake

Kallistelutoiminto kallistaa varmaan ohjaimen hintaakin [sic]. Olisivat tehneet niinkuin Vipero sanoi: gyro pois ja tärinät tilalle. Miksi muuttaa DualShock 2:n kaltaista täydellisyyttä?!
 
Vastaus: DualShake

feldon sanoi:
Kallistelutoiminto kallistaa varmaan ohjaimen hintaakin [sic]. Olisivat tehneet niinkuin Vipero sanoi: gyro pois ja tärinät tilalle. Miksi muuttaa DualShock 2:n kaltaista täydellisyyttä?!
Immersion Lawsuit, joka taitaa vieläkin olla kesken? Tämä vain varmisti sen, ettei Sony aio koskaan maksaa Immersionille.
 
Vastaus: DualShake

Mordor sanoi:
Niinpä ja toivottavasti PS3 ohjaimet käyvät PS3
No eivätköhän käy. ;)
Mutta jos kyse oli vanhoista ohjaimista, niin niitä ei PS3:n kanssa voi käyttää (ellei sitten tule jotain USB-konvertteria väliin).
 
Vastaus: DualShake

Sonyn vimpainhan ei tunnista varsinaisesti ohjaimen liikettä, vain pyörimistä? Eli siis jos vedänohjaimen kohti rintaani muuttamatta sen asentoa, PS3-härvelit eivät tajua mitään? DS:ää voi nimittäin olla aika hankala väännellä kädessä. Kovin suuria liikkeitä ei voi kivutta tehdä. Tässä on vähän sama homma kuin analogitattien rippaamisessa: ängettiin uusi ominaisuus vanhaan ohjaimeen vain sinne, minne se about sopii, miettimättä asiaa perin pohjin.
 
Vastaus: DualShake

Knight sanoi:
Sonyn vimpainhan ei tunnista varsinaisesti ohjaimen liikettä, vain pyörimistä? Eli siis jos vedänohjaimen kohti rintaani muuttamatta sen asentoa, PS3-härvelit eivät tajua mitään? DS:ää voi nimittäin olla aika hankala väännellä kädessä. Kovin suuria liikkeitä ei voi kivutta tehdä. Tässä on vähän sama homma kuin analogitattien rippaamisessa: ängettiin uusi ominaisuus vanhaan ohjaimeen vain sinne, minne se about sopii, miettimättä asiaa perin pohjin.
Sonyn ohjain havaitsee kiihtymisen ja ohjaimen asennon, mutta ei sen sijaintia 3d-ympäristössä.
 
Vastaus: DualShake

Joo kerrassaan säälittävä veto Sonylta. Tuo warhawk demoilu näytti lähinnä surkuhupaisalta. Saa nähdä minkä verran noinkin päälleliimattua ominaisuuttta tullaan hyödyntämään. Nyt Nintendo saa huomiota jo PS3 ohjaimestakin puhuttaessa. Sonyn veto vain auttoi vahvistamaan ajatusta siitä että nintendo muuttaa tapaa jolla pelaamme pelejä ("wii will change everything, starting from the PS3 controller") ja Sony tulee perästä. Ainoa uusi juttu mitä Sony on keksinyt jo vanhentuneeseen ohjainmalliinsa on nintendolta apinoitu toiminto ( mitä nyt tietty analogiset olkanapit...)

Ei näin Sony...
 
Vastaus: DualShake

arttq sanoi:
Sonyn ohjain havaitsee kiihtymisen ja ohjaimen asennon, mutta ei sen sijaintia 3d-ympäristössä.
Äh, nyt ei voi enää röhnöttää selällään sohvalla pelaamassa :p

Ihan vaan Guitar Heron takia toivon jotain konvertteria PS2-ohjainten liittämiseksi PS3:een.
 
Ylös Bottom