Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

E3 2009 (2.-4.6.) [Lue aloitusviesti, jos ei tee mieli bannia]

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Paavi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: E3 2009 (2.-4.6.) [Lue aloitusviesti, jos ei tee mieli bannia]

Vaikka foorumistit itkevät, niin kansa vaatii uusia ulottuvuuksia pelaamiseen ja jos tulevaisuudessa on oikeasti jotain parempaa tarjolla kuin pelkkä peliohjain, niin go for it.

Samaa mieltä. Kunhan vain se "valinta" säilyy myös niin, että ihan sitä "tylsää peliohjainta" (FU Spielberg! :D ) ym voi jatkossakin käyttää. Se lähtee mun käsistä vain kuolleen ruumiini yli. :D

Ei pitäisi ei, mutta asioita voi painottaa eri tavoin. Eihän Wiin "heiluttelunkaan" pitäisi olla provo, sillä sitähän se pelaaminen Wiin kapulalla on, heiluttelua.

Ymmärrän yskän. Itsekin tullut käytettyä sanaa "Wii-kapulan heiluttelu" hiukan eri merkityksissä..

Joo, siis tarkoitukseni ei toki ollut lobata millään tavalla Microsoftia, pois se minusta.

Juu, puhuinkin vain yleisesti. Ja eihän siinä mitään, MS nostaa taas (ainakin siltä näyttää jos lupaukset toteutuu) rimaa muutaman pykälän ylöspäin. Ja Sony seuraa hyvin pian (ehkä jopa tänään).

Nintendon ei välttämättä tarvitse kiirehtiä, koska ne tekevät rahaa koko ajan ihan sillä "kapulan heiluttelulla" myös. ;)

Molyneuxin kaltaisen idealistin valjastaminen tähän projektiin on erittäin hyvä asia, sillä hänellä varmasti ideoita riittää, vaikka toteutus saattaisikin jäädä vähän puoleenväliin.

Veikkaan kuitenkin, että moni olisi ottanut jopa mielummin "Fable 3:sen" tms. Mutta hyvä, että arvostettu firma johtaa tuota Milo-projektia.
 
Vastaus: E3 2009 (2.-4.6.) [Lue aloitusviesti, jos ei tee mieli bannia]

Kröhöm, jos peliteollisuus ja pelit haluavat kehittyä niin ei se ohjaustavan muuttaminen yhtään auta. Pelien sisällön pitäisi muuttua, mutta tällä hetkellä nekin pelit, jotka sisällöllisesti yrittävät tehdä jotain uutta jäävät geneerisen räiskinnän alle, kun mikään muu ei näytä kelpaavan. Ei Wiinkään pelitarjonta alaa eteenpäin vie, vaikka ohjaustapaa muutetaan erilaiseksi.

Siis väität nyt, että Wii ei ole juuri uudenlaisella ohjaustavallaan tuonut huikeasti uusia pelaajia? Oletko aivan varma, että haluat lukita tämän vastauksen? Sillä tätä itse tarkoitin, että juuri nämä vaihtoehtoiset tavat tehdä asioita tuovat pelaajia lisää alalle ja Wii on todellakin tuonut aivan uuden asiakasryhmän markkinoille. Ja geneerinen räiskintä nimenomaan uppoaa tähän tehokonsolikansaan, varsinkin lännessä, mutta mitäs sitten. Kyllähän elokuvateollisuudessa tämä geneerinen toimintapläjäyttely uppoaa, mutta siltikin voin aivan täysin rinnoin nauttia vaikkapa Tim Burtonin elokuvista. Kun markkinoilla on tarpeeksi erilaisia asiakkaita, on mahdollisuuksia tehdä tarpeeksi erilaisia pelejä.
 
Vastaus: E3 2009 (2.-4.6.) [Lue aloitusviesti, jos ei tee mieli bannia]

Veikkaan kuitenkin, että moni olisi ottanut jopa mielummin "Fable 3:sen" tms. Mutta hyvä, että arvostettu firma johtaa tuota Milo-projektia.

Tosiaan, Fable 3 oli itsellänikin mielessä, kun kuulin Lionheadin olevan mukana Microsoftin tilaisuudessa, mutta ehkä nämä asiat eivät ole toisiltaan pois. Fable 3 saattaa hyvinkin aikanaan sisältää Natalin ominaisuuksien hyödyntämistä.
 
Vastaus: E3 2009 (2.-4.6.) [Lue aloitusviesti, jos ei tee mieli bannia]

Kun markkinoilla on tarpeeksi erilaisia asiakkaita, on mahdollisuuksia tehdä tarpeeksi erilaisia pelejä.

Täytyy olla tässä samaa mieltä.

Vaikka räiskintää rakastankin (usein), niin pelimaailma olisi aika pirun tylsä paikka jos Halo ja CoD olisivat maailman ainoat pelisarjat... Sci-fi maahisten ja terroristien lisäksi täytyy olla myös kaikkea söpöä. Ja innovatiivisia ideoita. :)
 
Vastaus: E3 2009 (2.-4.6.) [Lue aloitusviesti, jos ei tee mieli bannia]

Ei Wiinkään pelitarjonta alaa eteenpäin vie, vaikka ohjaustapaa muutetaan erilaiseksi.

Jos asia on näin ja Wiin pelitarjonta ja ohjaus pitävät pelialan paikoillaan niin sitten HD-konsolit kiskovat alaa taaksepäin. Ei Wiin buumi tyhjästä syntynyt vaan se oli aivan tietoinen, seikkaperäisesti etukäteen selostettu ja huolella suunniteltu projekti vedota niihin lukemattomiin potentiaalisiin ja entisiin pelaajiin, jotka pelien silloinen kehityssuunta jätti kylmäksi. Ja se toimi. Liiketunnistus, uudenlaiset pelit ja muut ominaisuudet toivat uusia pelaajia, saivat kyllästyneet pelaajat (kuten minut) palaamaan konsolien ääreen ja tarjosivat olemassaoleville pelaajille jotain uutta ja mielenkiintoista joka auttoi pitämään heidätkin pelaamisen parissa.

Tätä taustaa vasten sopii miettiä, onko Natalin taustalla samanlaista suunnittelufilosofiaa, joka ymmärtää erittäin syvällisesti videopelien merkityksen pelaajille ja niiden tarpeen uudistua, vai onko sen tarkoituksena vain "Hei, mekin tahdotaan noiden casuaalien rahat." Iwatan ymmärrys pelimarkkinoiden tilanteesta sukupolven taitteessa oli aivan hämmästyttävää, ja Wiin menestys perustuu sille syväluotaavalle tarkkanäköisyydelle. Kyse ei ole "kasuaaleista" tai "tavispelaajista" vaan pelaajista - mutta ymmärtääkö Microsoft tämän?

edit:

Mahewi, edelleenkään en viittaa eri kohderyhmiin ja kuinka ne ovat laajentuneet, vaan pelien "taiteelliseen sisältöön".

Wii Sports on taidetta.
 
Vastaus: E3 2009 (2.-4.6.) [Lue aloitusviesti, jos ei tee mieli bannia]

Siis väität nyt, että Wii ei ole juuri uudenlaisella ohjaustavallaan tuonut huikeasti uusia pelaajia? Oletko aivan varma, että haluat lukita tämän vastauksen? Sillä tätä itse tarkoitin, että juuri nämä vaihtoehtoiset tavat tehdä asioita tuovat pelaajia lisää alalle ja Wii on todellakin tuonut aivan uuden asiakasryhmän markkinoille. Ja geneerinen räiskintä nimenomaan uppoaa tähän tehokonsolikansaan, varsinkin lännessä, mutta mitäs sitten. Kyllähän elokuvateollisuudessa tämä geneerinen toimintapläjäyttely uppoaa, mutta siltikin voin aivan täysin rinnoin nauttia vaikkapa Tim Burtonin elokuvista. Kun markkinoilla on tarpeeksi erilaisia asiakkaita, on mahdollisuuksia tehdä tarpeeksi erilaisia pelejä.

Sinulla on varsin outo tapa tulkita äidinkieltäsi, jossa en viittaa mitenkään pelaajakunnan muutokseen, vaan pelien sisältöön. Onhan se pienenä viitteenä siellä, mutta kun muutkin huomaavat, että tämä ohjaustapa houkuttaa pelaajia niin yritetään tehdä ne omat ohjaimet, jolloin se pelien diversiteetti vähenee, kun yritetään maksimoida kohderyhmät.

Esim. mitä tapahtuisi, jos ei olisi jakoa Microsoftin, Sonyn ja Nintendon välillä? Esim. tähän mennessä Sonyn suunnalta on tullut pelejä, jotka ovat taiteellisestikin valideja teoksia. Ennen videopelikriitikotkin kehottivat alaa tähän suuntaan, mutta nykyään kelpaa näemmä vain putkiräiskintä, ja alan "aikuistuminen" on jotenkin jäänyt taka-alalle. Jenkkilässä nykyään päämeriitti pelin hyvyydelle mitataan "badass" -mittarilla, ja näitä pelejä minä nimitän "tyhmäpeleiksi". Ne voi olla viihdyttäviä, mutta niitä on yksinkertaisesti jo liikaa, eivätkä ne tarjoa varsinaisesti mitään uutta auringon alla. Sen verran olen tuosta saanut tarpeekseni, että arvostelijat, jotka käyttävät sanaa "badass" missään muodossa teksteissään, minä nimitän ammattitaidottomiksi idooteiksi.

Pointti on kuitenkin se, että etenkin mielestäni tarinankerronta ja pelikokemus peleissä aikuistuisi, eikä vain kapitalisoitaisi tiettyä genreä. Toivon, että nämä pelit myyväisivät hyvin, eikä vain ne iänikuiset räiskinnät. Ne oikeasti omaperäiset pelit saisivat menestyä; hyvä esimerkki tästä ilmiöstä on Tim Schaferin pelit, joita kriitikot ovat ylistäneet, mutta pelaajat suurimmaksi osaksi välttäneet, vaikka ne ovat pelihistorian helmiä ja klassikoita. Pelkään, että nämä "genret", tai oikeastaan kokemukset, katoavat pelisfääristä pois. Nämä ovat kuitenkin niitä pelejä, jotka tekevät minusta ylpeän olla tutustunut tähän viihteeseen.

E3 näyttää tuleeko näitä pelejä lisää vai ei. Onneksi näitä on sentään muutama vielä olemassa.

Mahewi, edelleenkään en viittaa eri kohderyhmiin ja kuinka ne ovat laajentuneet, vaan pelien "taiteelliseen sisältöön". Kaiketi näin sen voisi ilmaista.
Tämä meni hieman offtopiciksi, anteeksi siitä. Mutta E3 on osa tätä alaa/bisnestä/viihdettä tai miksi ikinä sitä haluaakin kutsua, ja tällaista keskustelua minä odotan tältä tapahtumalta pelialan suhteen.

Tässä taas vaihteeksi kirosanan viljelyä, vaikka tähän peliin sen ei luulisi mitenkään liittyvän.
 
Vastaus: E3 2009 (2.-4.6.) [Lue aloitusviesti, jos ei tee mieli bannia]

Hähhäää.... luuleeko joku oikeesti, että PS3:n hinta tippuu yli 100 dollaria??? Siis itsehän veikkaan, että hinnanleikkaus tulee tuohon joulun alle, mutta nyt e3-messuilla ei tule mitään hinnanalennusta (eikä todellakaan olisi mikään uber-yllätys, jos näin kävisi). Jos hintaa satutaan kuitenkin leikkaamaan, niin ps3:n hinta tulee olemaan jenkkilässä sen 299$. Jos ton alle hinta menee, niin saa haukkua mut pystyyn ihan vapaasti ;). PSP:n hinta toki saattaa laskea nyt, jos/kun toi PSP Go esitellään.

Sonyn presentaatiosta mulla on kyllä todella kovat odotukset (jonkinlainen sony fanboy, kun olen...vaikka totta kai seuraan kaikki muutkin e3 live streamit).

MS:n pressitilaisuus oli parempi kuin osasin odottaa (vaikkei vastannutkaan aivan sitä microsoftin pre-e3 uhoa). Alan Wake oli uskomattoman hieno ja tunnelmallinen. Natal vaikutti mielenkiinteselta (niin kuin myös se "poika"), mutta olen vähän skeptinen vielä tämän suhteen... eyetoy oli nyt aikoinaan ps2:lla ainakin ihan turha gadget. Jos Natal ei pysty viemään tuota liikkeentunnistusta aivan uusiin sfääreihin (ja toimii kunnolla!!!!), niin sitten tässä voi olla paljonkin potentiaalia. Mass Effect 2 ja AW olivat oikeastaan ainoat todella himottavat yksinoikeuspelit näin ps3-pelaajan silmin. Niin ja kyllähän se L4D2 tulisi myös varmaan hankittua, jos 360:n omistaisin.

Edit. Ainiijoo, täytyy nyt vielä kerran hehkuttaa tuota Saboteuria. Eikö kukaan muu ole tästä fiiliksissä? Mielestäni EA:n paras näiltä messuilta. Toki tehtävärakenteissa sun muissa on varmaan vielä paljon hiottavaa, mutta se graafinen tyyli on jotain aivan uskomattoman hienoa. Toivon todella, että tämän sisältöä ei ryssitä...ulkokuori on kuitenkin enemmän kuin kunnossa.
 
Vastaus: E3 2009 (2.-4.6.) [Lue aloitusviesti, jos ei tee mieli bannia]

onko kenelläkään tietoa kuinka kauan tuo sonyn tiedotustilaisuus kestää??
 
Vastaus: E3 2009 (2.-4.6.) [Lue aloitusviesti, jos ei tee mieli bannia]

...kun muutkin huomaavat, että tämä ohjaustapa houkuttaa pelaajia niin yritetään tehdä ne omat ohjaimet, jolloin se pelien diversiteetti vähenee, kun yritetään maksimoida kohderyhmät.

En kyllä näe millään tavalla, että Wii olisi jotenkin vähemmän monimuotoinen tarjonta kuin tehokonsoleilla, itse asiassa päinvastoin. Toki, suuria räiskyttelyjä ei ole kuin kourallinen, mutta muut genret ovat jopa vahvemmin edustettuina kuin muilla konsoleilla, ainakin määrällisesti, ellei myös sitten laadullisestikin. Nämä ovat kuitenkin taas niitä tulenarkoja konsolisotimisaiheita, joita yritän vältellä, joten ei enempää siitä.

Ja mikä minä olen valitsemaan mitä muiden tulisi pelata. Jos kansa vaatii Wii Fittiä, niin kansalla on toki ihan oikeus sitä saada. Itse kuitenkin tosiaan kuuntelen todella vähäistä kaupallista menestystä nauttivia artisteja, hyllyssä on anti-kaupallista elokuvaa, enkä todellakaan fiilistele Remeksen uusinta, mutta siltikin löydän koko ajan hienoja uusia elokuvia, mielenkiintoisia kirjoja ja sykähdyttävää musiikkia. Siksi elokuva- ja musiikkiteollisuus sekä kirjallisuus ovatkin niin hienoja aloja, että kaikille löytyy jotain, sitä kaupallista ja sitä undergroundia. Taidetta ja viihdettä.

Juuri tätä monimuotoisuutta kohti tulisi peliteollisuuden suunnata ja mielestäni Wii on osoittanut juurikin tuollaista potentiaalia olla sellainen markkinoita laajentava konsoli, jonka menestyksestä voivat tulevat sukupolvet ammentaa. Monimuotoisuutta ei synny, ellei asiakaskunta ole tarpeeksi monimuotoinen ja tämän Nintendo on ymmärtänyt. Se oli jo heti alkuun tarpeeksi edullinen, helposti lähestyttävä ja uudenlainen, toisin kuin "sitä vanhaa" edustavat kilpailijansa, joista toinen vielä jopa täysin normaalien markkinoiden yläpuolelle hinnoiteltuna.

Ne oikeasti omaperäiset pelit saisivat menestyä; hyvä esimerkki tästä ilmiöstä on Tim Schaferin pelit, joita kriitikot ovat ylistäneet, mutta pelaajat suurimmaksi osaksi välttäneet, vaikka ne ovat pelihistorian helmiä ja klassikoita. Pelkään, että nämä "genret", tai oikeastaan kokemukset, katoavat pelisfääristä pois. Nämä ovat kuitenkin niitä pelejä, jotka tekevät minusta ylpeän olla tutustunut tähän viihteeseen.

Otetaan sitten esimerkiksi Brütal Legend, joka tosiaan on uusin Tim Schaferin tuotanto. Hyvä hype taustalla, rokki pauhaa, EA on julkaisija, muuan muassa Jack Black on ääninäyttelijänä ja muutenkin tuotantoarvot tuntuvat olevan kohdillaan. Mielestäni ihan hyvältä kuulostaa siis tämän "genren" edistyminen muutamien valittujen ja kriitikoiden ylistyksestä suurempien massojen tietoisuuteen.

Monkey Islandista tulee kohta re-make, Broken Sword on jo kehissä, Wiillä on saman koulukunnan Zack & Wiki, Wallace and Gromit sekä Sam and Max ja kohtahan esimerkiksi Heavy Rain julkaistaan. Valitusta kuuluu, mutta itse genre, jos siis seikkailupeleistä nyt oli kyse, elää kyllä uutta nousukauttaan. Laajempi yleisö on mahdollistanut pienemmillekin genreille menestymisen. Jos markkinat ovat laajat, niin prosentuaalisesti pieni osuus ei haittaa. Ei jokaisen pelin tarvitse olla ykkösenä myyntitilastoissa, jotta taloudellisesti olisi ollut kannattavaa tehdä se.
 
Vastaus: E3 2009 (2.-4.6.) [Lue aloitusviesti, jos ei tee mieli bannia]

...jollain laillaa mieleen jo unholaankin painunut Sonyn Eyedentify, jota esiteltiin jo E3 2005:llä. Siinä kameran (ja äänen) välityksellä kommunikointiin AI-hahmoille, jotka olivat tunnistavinaan ilmeitä jne. No, PS Eye -kamerasta tuli sitten lopulta mitä tuli.

Nyt kun ootte jo tovin ehtineet täällä tappelemaan, niin tässä käy vielä pian niin, että Sony esittelee oman PS3 Eyetoynsa. :p höpöhöpö
 
Vastaus: E3 2009 (2.-4.6.) [Lue aloitusviesti, jos ei tee mieli bannia]

kohtahan esimerkiksi Heavy Rain julkaistaan

Viimeisimpien tietojen mukaan menee vuoteen 2010.

Vähän ikävää on nähdä monien messuilla esiteltyjen pelien yhteydessä tuo vuosiluku. Shiren III vuonna 2010 - mikä ihme siinä kestää niin kauan? Trauma Team vuonna 2010 - tämän nyt ymmärtää juuri tuoreeltaan julkistetulle pelille. FF Crystal Bearers tulossa "talvella" - eli todennäköisesti vuonna 2010. Ja nämäkin jenkkien julkaisuaikoja.

Nyt kun ootte jo tovin ehtineet täällä tappelemaan, niin tässä käy vielä pian niin, että Sony esittelee oman PS3 Eyetoynsa. :p höpöhöpö

Voisin jopa toivoa, että Sony julkistaisi jonkin Wii Sports - tai WarioWare -tyylisen pelikokoelman...
 
Vastaus: E3 2009 (2.-4.6.) [Lue aloitusviesti, jos ei tee mieli bannia]

Nyt kun ootte jo tovin ehtineet täällä tappelemaan, niin tässä käy vielä pian niin, että Sony esittelee oman PS3 Eyetoynsa. :p höpöhöpö

Eikun Sony esittelee "The Wandin" eli aiemmin patentoimansa ohjaimen, jonka liikkeitä Playstation Eye seuraa.

Sonyllä on myös patentteja liittyen kameran käyttöön peliohjaimena, joten saa nähdä päästäänkö seuraamaan vielä patenttisotaa MS:n ja Sonyn välillä.

United States Patent Application: 0060264260

United States Patent Application: 0080304493
 
Vastaus: E3 2009 (2.-4.6.) [Lue aloitusviesti, jos ei tee mieli bannia]

Voisin jopa toivoa, että Sony julkistaisi jonkin Wii Sports - tai WarioWare -tyylisen pelikokoelman...

Sony kyllä jostain syystä jätti PS Eye:n oman onnensa nojaan sen jälkeen, kun julkaisi sille muutamia pikkupelejä/teknologia demoja. Osa niistä oli ihan toimiviakin, ja kameran seurantakyky riitti kohtuullisesti pelien ohjaamiseen. Ehkä heillä jo oli jotain muuta kehitteillä, ja panokset pantiin siihen.
 
Vastaus: E3 2009 (2.-4.6.) [Lue aloitusviesti, jos ei tee mieli bannia]

Wii Sports on taidetta.

:D Todellako?

Tuosta Wiin-liiketunnistuksen erinomaisuudesta voidaan kyllä olla ihan niin montaa mieltä kuin pelaajiakin löytyy. Ilmeisesti itse ainakin olen niin hoocee, että en vain ymmärrä tuon liiketunnistuksen hienoutta. Ei vaikka kuinka olen kokeillut. Toki parhaimmillaan se on nautinnollista ja helppoa, mutta kakimmillaan ihan käsittämätöntä sohellusta. Kaikki kunnia kuitenkin Nipan poijjiille, uutta tarvitaan aina. :cool:


Sorry, OT.
 
Vastaus: E3 2009 (2.-4.6.) [Lue aloitusviesti, jos ei tee mieli bannia]

Wii Sports on vain yksi liiketunnistuksen sovellus. En kuitenkaan menisi kutsumaan Excite Truckia "taiteeksi", vaikka se onkin ÄÄRIMMÄISEN kova peli. Wii Sportsissa sen sijaan on jotain syvällistä ja hämmästyttävää. Taustalla häärivät algoritmit jotka määrittävät pelaajan taitoa ja pelitilanteiden loputon monipuolisuus jaksavat aina yllättää. Myös sosiaalisena kokemuksena se on yhä ainutlaatuinen. Tokihan Raving Rabbids on hauska seurapeli mutta se ei ole "seurapeli" eikä seurallinen kokemus samalla tavalla kuin Wii Sports.

Ai mitä offia? Veikkaan että Nintendon pressissä esitellään lisää Wii Sports Resortia ja paljastetaan viimein loputkin puuttuvat lajit sekä ominaisuudet, mahdollisesti esityksen alussa ennen kuin siirrytään muihin vähemmän tärkeisiin peleihin. :D
 
Vastaus: E3 2009 (2.-4.6.) [Lue aloitusviesti, jos ei tee mieli bannia]

Wii Sports on vain yksi liiketunnistuksen sovellus. En kuitenkaan menisi kutsumaan Excite Truckia "taiteeksi", vaikka se onkin ÄÄRIMMÄISEN kova peli. Wii Sportsissa sen sijaan on jotain syvällistä ja hämmästyttävää. Taustalla häärivät algoritmit jotka määrittävät pelaajan taitoa ja pelitilanteiden loputon monipuolisuus jaksavat aina yllättää. Myös sosiaalisena kokemuksena se on yhä ainutlaatuinen. Tokihan Raving Rabbids on hauska seurapeli mutta se ei ole "seurapeli" eikä seurallinen kokemus samalla tavalla kuin Wii Sports.

Ai mitä offia? Veikkaan että Nintendon pressissä esitellään lisää Wii Sports Resortia ja paljastetaan viimein loputkin puuttuvat lajit sekä ominaisuudet, mahdollisesti esityksen alussa ennen kuin siirrytään muihin vähemmän tärkeisiin peleihin. :D

Wii-UFC? :D Olis kova.
 
Vastaus: E3 2009 (2.-4.6.) [Lue aloitusviesti, jos ei tee mieli bannia]

BBC:n toimittajan vuosi sitten hurmannut super-salainen PS3 peli saatetaan viimein julkaista tänään. Itse olen edelleen sitä mieltä että ko. peli oli/on Heavy Rain.

BBC - dot.life: E3 2009: Predictions
 
Vastaus: E3 2009 (2.-4.6.) [Lue aloitusviesti, jos ei tee mieli bannia]

Gamespot tarjoilee mahdollisuuden imuroida pressitilaisuudet. Formaattivaihtoehtoina H.264 MP4, WMV, MPG ja iPod/PSP (MP4).

Microsoft pressi
Microsoft 2009 Press Conference - GameSpot E3 2009 On the Spot

Electronic Arts (EA) pressi
Electronic Arts 2009 Press Conference - GameSpot E3 2009 Gameplay Movie

Ubisoft pressi
Ubisoft 2009 Press Conference - GameSpot E3 2009 On the Spot


Ja Project Natalin pääasiallista kohderyhmää ei edelleenkään ole pro-padipelaajat tai KonsoliFIN.
 
Ylös Bottom