Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

E3 2013 (11-13.6., Los Angeles)

Vastaus: E3 2013 (11-13.6., Los Angeles)

Eipä tuo nyt mikään yllätys sinänsä ole. E3-messuilla vuonna 2005 Xbox 360:n pelejä esiteltiin Power Maceilla, ja konsoli tuli kauppoihin jouluksi. Tietenkin vähän kummastuttaa, jos tuolla on Nvidian näyttis käytössä, mutta mitäpä minä mistään tiedän.

Eihän tossa uutinen ollutkaan se että siellä peeceet lymyää, vaan se että Microsoft käytti Windows seiskaa eikä kasia.
 
Vastaus: E3 2013 (11-13.6., Los Angeles)

Kyllähän tuonne olisi kiva päästä joskus paikanpäälle kuvaamaan vähän messumeinikejä yms. Alla omat fiilikset jo täälläkin tuhanteen kertaan käydyistä asioista videon muodossa. E3 2013 fiilikset - YouTube
 
Vastaus: E3 2013 (11-13.6., Los Angeles)

Suomalaispoikien tunnelmia viime viikolta:
[video=youtube;afGa9hkpIJ4]https://www.youtube.com/watch?v=afGa9hkpIJ4[/video]
 
Vastaus: E3 2013 (11-13.6., Los Angeles)

Kun Microsoft eilen teki täydellisen u-käännöksen DRM- ja online-periaatteissaan, niin näyttää Nisupullan kommentti Trettonin historiallisesta puheesta aika fiksuilta. Ja samalla Konsolifin E3-podcastin kaverien naureskelevat kommentit aika tyhmiltä.

Vai ymmärrättekö edelleenkään mitä Nisupulla tarkoitti historiallisella?



Väitän Jackin tajunneen viimeistään tuon huutomyrskyn keskellä pitävänsä historiallista puhetta, jonka seuraukset kantautuvat ainakin vuosikymmenen päähän. Pelikansa on kautta pallon käynyt Twitterissä kiittämässä tästä valinnasta asiakkaan eduksi.

#PS4NoDRM
 
Vastaus: E3 2013 (11-13.6., Los Angeles)

Kun Microsoft eilen teki täydellisen u-käännöksen DRM- ja online-periaatteissaan, niin näyttää Nisupullan kommentti Trettonin historiallisesta puheesta aika fiksuilta. Ja samalla Konsolifin E3-podcastin kaverien naureskelevat kommentit aika tyhmiltä.

Vai ymmärrättekö edelleenkään mitä Nisupulla tarkoitti historiallisella?

Todella historiallista olikin kun sanotaan että mikään ei muutu :D
 
Vastaus: E3 2013 (11-13.6., Los Angeles)

Todella historiallista olikin kun sanotaan että mikään ei muutu :D
Mutta nimenomaan muutoshan saatiin aikaan, se vain tapahtui siellä Microsoftin puolella.

Kyllä tuo Xbox One -strategian täydellinen täyskäännös on aika lailla historiallista, ja varsin todennäköisesti tuo Sonyn E3-pressissä nähty yleisöreaktio oli vaikuttamassa asiaan.
 
Vastaus: E3 2013 (11-13.6., Los Angeles)

Mutta nimenomaan muutoshan saatiin aikaan, se vain tapahtui siellä Microsoftin puolella.

Kyllä tuo Xbox One -strategian täydellinen täyskäännös on aika lailla historiallista, ja varsin todennäköisesti tuo Sonyn E3-pressissä nähty yleisöreaktio oli vaikuttamassa asiaan.

Eli siis nisupulla näki tulevaisuuteen kun tiesi jo silloin että microsoft tulee tekemään näin ;)
 
Vastaus: E3 2013 (11-13.6., Los Angeles)

Mikä teki siis puheesta historiallisen sillä hetkellä jos sanotaan vain että mikään ei ole muuttunu kun tämä microsoft ilmoitus tuli vasta nyt
Joidenkin tapahtumien historiallisuus tajutaan vasta jälkikäteen.

Mutta mitäpä tästä vänkäämään. Jos joku ei koe tuota historialliseksi, niin ei sitten. Annetaan ajan kertoa, miten tuo lopulta luokitellaan.
 
Vastaus: E3 2013 (11-13.6., Los Angeles)

Joidenkin tapahtumien historiallisuus tajutaan vasta jälkikäteen.

Historiallista olisi nähdäkseni ollut Microsoftin siirtyminen digitaalisempaan konsoliin. Nythän kaikki tulee pysymään tältä osin ennaltaan, joten historiaa ei tehty. Tai miten nyt samassa pysyminen voisi mitään historiallista olla. Myöhemmin sitten voidaan todeta, jos (ja kun?) siirrytään digitaalisuuteen enemmän, niin MS oli jo tässä sukupolvessa siirtymässä historiallisesti digitaalisuuteen. Ainoa joka tässä oli jotain uutta tekemässä oli Microsoft, siksi se mielestäni olisi ollut historiallista.

Nyt myös MS:n DRM-taktiikan muutos on myös historiallista, koska iso yhtiö teki suuren käännöksen asioihin, jotka ehtivät jo tulla julki. Jos kerran Sony ei koskaan edes aikonut tuoda MS:n visiota vastaavaa DRM-taktiikkaa, niin eihän tuossa samassa pysymisessä ollut mitään ihmeellistä. Se että Sonylla julistivat konsolin käytettyjen pelien olevan pelaajan myytävissä "kuten ennenkin" oli erikoista vain suhteessa Microsoftin radikaaliin muutokseen, ei radikaalia siis sellaisenaan. Ja jos taas pelaajat ihan oikeasti vaikuttivat Sonyn päätökseen #NoDRM-kampanjalla, niin Sony oli yhtä "paha" kuin MS myös tässä asiassa, mutta historiallisesti vain MS tuli kaapista tuon suunnitelman kanssa.
 
Vastaus: E3 2013 (11-13.6., Los Angeles)

Mikä teki siis puheesta historiallisen sillä hetkellä jos sanotaan vain että mikään ei ole muuttunu kun tämä microsoft ilmoitus tuli vasta nyt

Se, että Sony vastusti Microsoftin umpimielisiä suunnitelmia rajoittaa pelaajien vapautta. Ei sillä ole mitään väliä mitä Microsoft sen jälkeen päätti tehdä, oleellista on että Sony nousi Microsoftia vastaan, ja sai yleisön suosion puolellensa. Microsoft joutui perääntymään omista suunnitelmistaan, kun se näki miten pahasti kuluttajat olisivat hylänneet Xbox Onen rajoitukset. Sonyn päätös olisi ollut "historiallinen" vaikka Microsoft ei olisikaan perääntynyt, ja pelinjakamisen vs. rajoitusten sota olisi viety 8. sukupolven markkinoille asti. Microsoft olisi vain hävinnyt pahasti Sonya ja Nintendoa vastaan, ja he tajusivat sen itsekin.
 
Vastaus: E3 2013 (11-13.6., Los Angeles)

Se, että Sony vastusti Microsoftin umpimielisiä suunnitelmia rajoittaa pelaajien vapautta.

Pelilevyttä pelaaminen, pelien sitominen tiliin vs. konsoliin (ladattavissa missä tahansa omilla tunnareillaan), Family Share ja niin edelleen ovat kaikki digitaalisen pelaamisen mahdollistamia pelaajien vapautta lisääviä asioita, joita Microsoft olisi tuonut markkinoille. Nämä olisivat olleet pelkästään positiivisia asioita, mutta kuluttajat eivät olleet valmiita menettämään oikeuttaan pelilevyn vapaaseen jatkomyyntiin, joka tuollaisella aktivointikoodiin perustuvalla systeemillä olisi ollut käytännössä pakollista. No toivottavasti tässä kuitenkin löydetään vielä joku kultainen keskitie.
 
Vastaus: E3 2013 (11-13.6., Los Angeles)

Historiallista olisi nähdäkseni ollut Microsoftin siirtyminen digitaalisempaan konsoliin. Nythän kaikki tulee pysymään tältä osin ennaltaan, joten historiaa ei tehty.

&

Nyt myös MS:n DRM-taktiikan muutos on myös historiallista, koska iso yhtiö teki suuren käännöksen asioihin, jotka ehtivät jo tulla julki.
Tätä juuri tarkoitinkin, eli mielestäni historiallista oli nimenomaan tuo Microsoftin suunnanmuutos. Siihen puolestaan oli mahdollisesti vaikuttamassa tuo Sonyn E3-pressi, jolloin sekin olisi osa tätä historiallista tapahtumaa.

Toki tuo Xbox Onen aktivointijärjestelmäkin olisi ollut omalla tavallaan historiallista, mutta nyt se näyttää painuvan historiaan DRM-hirviönä, joka surmattiin jo kehtoonsa.
 
Vastaus: E3 2013 (11-13.6., Los Angeles)

Pelilevyttä pelaaminen, pelien sitominen tiliin vs. konsoliin (ladattavissa missä tahansa omilla tunnareillaan), Family Share ja niin edelleen ovat kaikki digitaalisen pelaamisen mahdollistamia pelaajien vapautta lisääviä asioita, joita Microsoft olisi tuonut markkinoille.

Miten perinteiset pelilevyt estävät tämän digitaalisilla versioilla? Kun PlayStation 3 tuli markkinoille, ladatut pelit saattoi aktivoida 5 eri laitteelle. Monet PS3-pelaajat hyödynsivät tätä perustamalla kavereiden kesken "game sharing"-piirejä. Sittemmin rajoitusta supistettiin kahteen, mutta Sonylla voi yhä olla kaksi PS3:a "aktivoituna".

Microsoft yritti pehmentää tuon DRM-hirvityksensä painoarvoa tarjoamalla esim. "perhejaon", mutta miksi samalla olisi täytynyt rajoittaa levypelejä? Nytkin ladattuja Xbox-pelejä voi pelata millä tahansa konsolilla omalla tunnuksellaan kunhan on netissä, ja alkuperäisellä "aktivoidulla" konsolilla niitä pystyy pelaamaan millä tahansa tunnuksella myös ilman nettiä. Miksi ei siis voisi lähteä laajentamaan tästä järjestelmästä, ja samalla säilyttää pelilevyt ennallaan? Ja miksi tätä järjestelmää ei voisi toteuttaa digitaalisille peleille, vaikka levypelit poistettaisiinkin järjestelmän piiristä? Nämä perustelut levypelien rampauttamisesta "pelaajien vapautta lisäävien asioiden" vuoksi eivät kestä tarkempaa tarkastelua. Oikea tapa sen toteuttamiseen olisi lähteä lisäämään digitaalisten pelien vapautta.
 
Vastaus: E3 2013 (11-13.6., Los Angeles)

Tätä juuri tarkoitinkin, eli mielestäni historiallista oli nimenomaan tuo Microsoftin suunnanmuutos. Siihen puolestaan oli mahdollisesti vaikuttamassa tuo Sonyn E3-pressi, jolloin sekin olisi osa tätä historiallista tapahtumaa.

Toki tuo Xbox Onen aktivointijärjestelmäkin olisi ollut omalla tavallaan historiallista, mutta nyt se näyttää painuvan historiaan DRM-hirviönä, joka surmattiin jo kehtoonsa.

Joo, tässä pitää yrittää katsoa kokonaisuutta. Sonyn vastinetta ei olisi ollut, ellei Microsoft olisi tehnyt aloitetta. Toisaalta tuskin Microsoft olisi päätöstään pyörtänyt, jos Sony olisi hypännyt mukaan samaan kelkkaan. Minä ainakin podcastissa naureskelin lähinnä sille, kuinka Sonya nostettiin tässä jotenkin erityisasemaan pelaamisen pelastajana, kun tilanne ei ole niin yksiselkoinen.

Jos Microsoft olisi mennyt päätyyn saakka, olisi se muistettu todennäköisesti konsolipelaamisen todellisena ensimmäisenä askeleena kohti puhdasta digijakelua. Nyt tämä jäänee historian- ja miksei oppikirjoihinkin lähinnä todellisena PR-katastrofina ja esimerkkinä siitä, että äänekkäillä kuluttajilla ja harrastajilla on vaikutusvaltaa. Valittaminen kannattaa.

Digijakelussa on kuitenkin tulevaisuus, mutta ehkä sitä ei pidä pakottaa. Sinänsä harmillista, että noita tiettyjä etuja menetetään tässä U-käännöksessä. Olisi ollut myös mielenkiintoisat nähdä, miten
 
Vastaus: E3 2013 (11-13.6., Los Angeles)

Minusta on helvetin outoa, että moni on täysin hyväksynyt ajatuksen, että lisenssiä ei saa myydä eteenpäin. Esimerkiksi pelit Steamissa. Mutta voithan myydä käyttöjärjestelmä-lisenssinkin eteenpäin, niin miksi et saisi myydä Steam-peliä tai PSN-peliä eteenpäin? Mutta nyt kun niin moni on auliisti hyväksynyt ajatuksen, ettei lisenssejä saisi myydä, niin näemmä tämä Microsoftin entistä rajoittavampi DRM-kanki hanuriinkaan ei tuntunutkaan niin kivuliaalta ajatukselta. Moni argumentoi, että sehän olisi itseasiassa tuonut meille ennen näkemättömiä nautintoja. :eek:

Mielestäni EU:n suunta vapauttaa ladattavien pelien jälleenmyyti on ehdottoman oikea. Ei Microsoftin ehdottama. Kun rajoituksia pikkuhiljaa lisätään, niin kohta tulee kankea pakkopaita päällä ja omena suussa.
Crikey: EU Rules You Can Resell Downloaded Games | Rock, Paper, Shotgun
 
Vastaus: E3 2013 (11-13.6., Los Angeles)

VideoGamerTV on summannut Nintendon E3-Directin:



"SUPPA MARRIO CAARRS!"
 
Ylös Bottom