Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

EA Sports WRC - Clubit yms. online eventit

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Larzi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mitä hittoa, oon luullut kokoajan että sulla joku pro ratti. :D Suutun jos vedän paremmin ohjaimella kuin ratilla. :D
Joo, yksinomaan pädillä tässä on vedetty kohta kymmenen vuotta. :D Kylmiltään varmasti olenkin pädillä nopeampi kuin ratilla, ei hajuakaan mikä tilanne olisi jos omistaisin rattisetin ja harjoittelisin sillä. Voi tietysti olla, että olisin siltikin pädillä nopeampi.
 
Joo, yksinomaan pädillä tässä on vedetty kohta kymmenen vuotta. :D Kylmiltään varmasti olenkin pädillä nopeampi kuin ratilla, ei hajuakaan mikä tilanne olisi jos omistaisin rattisetin ja harjoittelisin sillä. Voi tietysti olla, että olisin siltikin pädillä nopeampi.
Mulla kesti kyl aikoinaan hetken että aloin olee ratilla nopeampi, mutta nykyään väittäisin että pädillä selvästi hitaampi. Toki voin olla väärässä myös. :D
 
Kfin1 Norja ajettu. Tiet olivat omalta osalta ihan uusia ja varsin mukavia, vaikka muutamia petollisia paikkoja olikin. Ei mennyt ihan putkeen, edes ne kaksi ensimmäistä pätkää, joihin kävin tutustumassa :D

Pitkällä pätkällä rullasin auton heikkoon kuntoon ja jäähy rikki. Loppupätkän ylämäkiin ei meinannut enää kiihtyä. Nelosen alussa sitten huomasinkin, että Kroatian tyyliin moottorin merkkivalo palaa. No, maaliin pääsin matelemalla, mutta ei paljoa huollossa naurattanut, kun vartissa moottorille ei voinut tehdä mitään. Jäähyn sain parsittua kasaan, mutta ohjauskin jäi huonoon kuntoon. Vikalla pätkällä jo ennen ekaa splittiä ei meinaa auto enää kääntyäkään. Toisaalta oli hyvä, että moottorikin oli sökö, niin oli helpompi ehtiä kääntämään riittävästi mutkiin :rolleyes: Olipahan taas elämys, puolivälin suorien osuuksien alamäkiin pääsin päälle satasta, mutta aivan pätkän lopussa hirvitti jo, pääsenkö nyppylän päälle kun vauhti hiipui alle 20 km/h.

Eli pienenä palautteena tosiaan tuota jatkoa ajatellen, alun kahden lyhyehkön pätkän jälkeen oli 45min huolto, sitten ajettiin 30km + lyhyt pätkä ja oli vartin huolto. Tässä olisi ehkä voinut olla pientä armeliaisuutta. Itsellä meni puolet rallista nuhapumpulla (joka sinänsä tietysti itseaiheutettua) henkihievereissä taistellen. Hieno reitti meni vähän hukkaan omalta osalta ja näyttäisi, että siellä on tainnut useampi jäädä matkan varrelle kun tuloslista hupeni rallin edetessä kuin M-Sportin varaosat. Tietysti sen lyhyen huollon näki rallin aikataulusta, joten ei siinä mitään huijausta tietenkään ole, mutta harmittaa vähän silti :D
 
Kolmosklubin Uusi-Seelanti ajettu.

Jos joku sisäkuvakulmasta ajava vielä miettii autovalintaansa, niin tässä ilmainen vinkki: älä ota Skoda Fabiaa! Arvoin sen kulkuvälineekseni Rally Oceaniaan, ja jestas sentään että tuo Fabian tuulilasin pyyhintäjälki peittää tehokkaasti näkyvyyden suurimpaan osaan vasemalle kääntyvien mutkien apexeista. Kuivalla kelillä tämä ei vielä vaikuttanut paljoakaan, mutta katsokaapa tätä aamuauringon ja kuraisen kelin yhdistelmää. Pienikin sladi vasen kylki edellä aiheutti käytännössä lähes sokkotähtäyksen mikäli seuraava mutka kääntyi vasemmalle. Nuottien kuunteleminen oli siis nyt aivan erityisen tärkeää, sillä silmällä ei pystynyt ajamaan sitäkään vähää mitä yleensä.



Ainahan kuvakulman voisi laittaa vaikka konepellille, mutta jääräpäisesti päätin että ohjaamosta ajetaan ja sillä hyvä. Ihmettelen itsekin, että onnistuin surkeasta näkyvyydestä huolimatta ajamaan lähes täysin puhtaan kilpailun, jossa selkeisiin ajovirheisiin ei yhteensäkään mennyt kuin ehkä pari hassua sekuntia. Ajoin juuri sitä vauhtia mitä koin uskaltavani auto ja olosuhteet huomioiden, enkä uskoisi kokonaisuutena juurikaan tästä pystyväni parantamaan. Uuden-Seelannin pätkistä kyllä pidän kovasti tässä(kin) pelissä, ja hyvän rytmin löytyessä niitä on etenkin WRC-luokkien autoilla erittäin nautinnollista ajaa.
 
Iberia kurvattu kakkosklubissa. Tätähän ajeltiin ykkösklubissa viime viikolla, joten nyt ei tarvinnut testata etukäteen. Muutenkin noita "pimeitä" ralleja ei ole enää montaa jäljellä. Shaken vedin 2 kertaa saadakseni tuntuman Rally1-autoon. Iberiasta on tullut näemmä oikein hyvin meikäläiselle sopiva ralli. Noutitus on onnistunut oikein hyvin, eikä siellä ole sellaisia ongelmia kuten kroatiassa, jossa 4 merkattu mutka voi olla 5-vaihteella kaasupohjassa ajettava tai sitten semmoinen missä pitää melkein pudottaa kolmosvaihteelle. Kaksi tiukkaa yllätystä kun muistaa, niin muuten pystyy vetää pelkällä flowlla. Yksi piruetti tuli kolmosella kun takapää otti pienen pusun kallioon, mutta muutoin tuli kolmet pohjat viidestä. Pohjien paukuttelu ei ole ollut tavaramerkkinä, vaan pikemminkin tasainen kärjen perässä hiipiminen.
 
Mitä hittoa, oon luullut kokoajan että sulla joku pro ratti. :D

Välihuomautuksena.. jos löytyy jo perushyvä ratti niin ei mikään kalliimpi verme tee yhtään nopeammaksi. Mulla on ollut kymmeniä eri ajosettejä vuosien varrella eikä ole kymmenyksiä tullut minkään päivityksen seurauksena koskaan. Onhan siinä toki mukavampi fiilinki ajella kalliimmilla vermeillä, mutta todellisuudessa se T300 ei rajoita sua, yhtään. Ei edes loadcell tuo raakaa nopeutta lisää vaikka aavistuksen luontevammalta tuntuukin. :D
 
Kyllä tässä tulee mieleen ripustaa ratti ja rigi naulaan ja aloittaa vaikka virkkaaminen kun jotkut vetää pädillä tuommoisia aikoja. :D

Mutta clubeihin liittyen, semmoinen 4-6 pätkää per ralli on itsellekin aika sopiva, ja damaget voi puolestani olla hc kunhan on aikaa korjaillakin sitä autoa välillä. Ihan mukava kun on vaihtelua säässä ja vuorokaudenajoissa mutta se sankin lumisade Ruotsissa oli kyllä ihan perseestä. :D Ei nähnyt yhtään mitään ja tuntui että puhkeaa jokin epilepsia siitä.
 
Viimeksi muokattu:
Välihuomautuksena.. jos löytyy jo perushyvä ratti niin ei mikään kalliimpi verme tee yhtään nopeammaksi. Mulla on ollut kymmeniä eri ajosettejä vuosien varrella eikä ole kymmenyksiä tullut minkään päivityksen seurauksena koskaan. Onhan siinä toki mukavampi fiilinki ajella kalliimmilla vermeillä, mutta todellisuudessa se T300 ei rajoita sua, yhtään. Ei edes loadcell tuo raakaa nopeutta lisää vaikka aavistuksen luontevammalta tuntuukin. :D
Tuota isot poijaat on puhuneet muutamassakin paikassa, mutta noista polkimista ovat vähän erimieltä. Nimittäin kun pedaaleissa ei ole vastusta nimeksikään, niin se jarruttaminen on aina vähän tuuri peliä. Sellanen pedaali mikä vaatii oikeesti voimaa, niin on ehkä helpompi olla vetämättä jarruja lukkoon. Omillakin pedaaleilla huomannu ton että menee turhan helposti pohjaan, sais olla vähän enempi vastusta. Tosin vakio G923 setin pedaalit, niin eipä niiltä nyt kummosta voi odottaa. :D Vähän tekis mieli uusia pedaaleja, tai sitten edes jos hommais sen jämäkämmän kumin tonne polkimiin, niin sekin vois auttaa.
 
Tuota isot poijaat on puhuneet muutamassakin paikassa, mutta noista polkimista ovat vähän erimieltä. Nimittäin kun pedaaleissa ei ole vastusta nimeksikään, niin se jarruttaminen on aina vähän tuuri peliä. Sellanen pedaali mikä vaatii oikeesti voimaa, niin on ehkä helpompi olla vetämättä jarruja lukkoon. Omillakin pedaaleilla huomannu ton että menee turhan helposti pohjaan, sais olla vähän enempi vastusta. Tosin vakio G923 setin pedaalit, niin eipä niiltä nyt kummosta voi odottaa. :D Vähän tekis mieli uusia pedaaleja, tai sitten edes jos hommais sen jämäkämmän kumin tonne polkimiin, niin sekin vois auttaa.
Joo, varmaan ainakin tasaisuuteen auttaa se load cell. Ei tule niin helpolla tosiaan lukkojarrutuksia ja jos on sopiva vastus, niin helpompi löytää se optimijarru voimaa käyttäen kuin arvioida löysähkön polkimen painumista. Itse sinänsä vain kaverilla aikoinaan testannut, joten eipä juuri omakohtaista kokemusta. Mutta mitä itsekin lukenut, niin load cell vaikuttaa paljon enemmän kuin se, että onko halpa vai kallis ratti.
 
Joo eipä se pelkkä kallis ratti varmasti autuaaksi tee. Mutta kyllä ainakin itse tulee halvemmilla muoviratashärveleillä ajettua alitajuisesti varovaisemmin. Sitten taas jotain DD rattia voi veivata niin rajusti kuin sielu sietää. T300 on ainakin itselle ollut hyvä kompromissi, varmasti kyllä DD:n hommaan seuraavaksi jos/kun intoa riittää.

Ei nuokaan T-LCM:t suoraan paketista täysin miellyttäneet, vaikka laittoi jäykimmät jouset niin ne ei ole progressiiviset eli painui kuitenkin samalla voimalla pohjaan asti. Youtubessa on paljon modeja noihin, ite kokeilin 4kpl tollasia kumisia ovistoppareita niin tuntuma kyllä parani. Nyt jäykistyy mitä syvemmälle painaa.
IMG_3096.jpeg
 
Välihuomautuksena.. jos löytyy jo perushyvä ratti niin ei mikään kalliimpi verme tee yhtään nopeammaksi. Mulla on ollut kymmeniä eri ajosettejä vuosien varrella eikä ole kymmenyksiä tullut minkään päivityksen seurauksena koskaan. Onhan siinä toki mukavampi fiilinki ajella kalliimmilla vermeillä, mutta todellisuudessa se T300 ei rajoita sua, yhtään. Ei edes loadcell tuo raakaa nopeutta lisää vaikka aavistuksen luontevammalta tuntuukin. :D
Kyl toi varmaan ihan totta, ja samalla tavalla sähellän rallissa kuten ennen vaikka uudet polkimet, tosin pakko sanoa että asvaltilla meno kyl paljon parempaa kun aikaisemmin kun ei vedä jarrut lukkoon kokoajan, ja ihan sama jos pelaa esim automobilista 2:sta, f1 23 ym niin on se meno paljon tasaisempaa kun aikaisemmin, ei heittelehdi ajat niin paljon.

Mutta että ei mee ihan offtopiksi niin kävin vetämässä ton Scandia rallin, tai kokeilin. Eka ek meni ihan ok melkein loppuun asti, sit spinnasin ja ajoin ulos, menetin joku 15 sekkaa, toka ek ei sit ehtinyt vanhentua kauan kun ajoin ulos kylki edellä ja rengasrikko. Keskeytin rallin sit kun ei oikein pysty pelaa, ei saa jalkaa hyvään asentoon. Pitäis ostaa 10 metrin usb jatkokaapeli niin vois maata sängys ja pelata. :D
 
Viimeksi muokattu:
Kfin3, menipä tavallaan viattomassa paikassa terminaaliin, vaikka olihan tuossa vauhtia. Menin sekaisin nuoteissa (tapahtuu aika usein, heh) ja siitä sitten käynnistyi vähän vähemmän onnekas tapahtumaketju. Koitin vielä ottaa semivarovaisesti, että pysyisi auto kasassa kun oma suosikkimaa. Oli mennytkin ihan mukavasti, kolmoselle olisi jopa voinut tulla pohjat ilman ekan mutkan jäätymistä.

Vähän taas harmittelee.. mutta olipahan jees, niin kauan kuin sitä kesti, vaikka virheitä vähän tulikin. Tuli tätä ennen ajettua hetki myös DR2:n U-Seelantia ja hauskaa oli sekin.

 
Välihuomautuksena.. jos löytyy jo perushyvä ratti niin ei mikään kalliimpi verme tee yhtään nopeammaksi. Mulla on ollut kymmeniä eri ajosettejä vuosien varrella eikä ole kymmenyksiä tullut minkään päivityksen seurauksena koskaan. Onhan siinä toki mukavampi fiilinki ajella kalliimmilla vermeillä, mutta todellisuudessa se T300 ei rajoita sua, yhtään. Ei edes loadcell tuo raakaa nopeutta lisää vaikka aavistuksen luontevammalta tuntuukin. :D
Juu ei susta nopea kuski tule vaikka laittaisit 1000€ siihen rattiin, mutta uskaltaisin väittää, että polkimet saattaa jopa hieman vaikuttaa aikaan näissä ajopeleissä. Tosin hauskempaa tämä on paremmalla ratilla ja omasta mielestä paljonkin hauskempaa. Kokemusta löytyy Logitechin , Thrustmasterin ja nyt viimeisimpänä mozan rateista.
 
Lisätään huonosti toimiviin rally mediterraneo, eli Korsika. Se onkin itselle melko vieras ralli, yksi pätkä tullut ajettua parisen kertaa, mutta siihen taitaa jäädä kokemukset pääasiassa.
 
Tälleen krapulapäivän kunniaksi korkkasin pc-version (trial tosin) hyppäämällä kfin ykköseen ja syksyiseen Suomeen. Olisi sitä pitänyt tajuta ettei konsolista ole itselle ykköspelikoneeksi, mutta opittu on nyt. Ei tuo ajo tärinöissä ja lennosta asetuksia hinkaten tietty hyvin mennyt, mutta olen yllättynyt miten hyvin tuo peli pyörähti omallakin moderate speksin koneella (i7 8700k/RTX3070ti). Asetukset ultralle @ 1440p, DLSS quality modeen.. motion blur pois ja tuntui rullaavaan oikein mukavasti. Puolet kyllä jäi vielä Suomesta ajamatta, sen verran heikko happi kuskilla ja huomenna töihin. :D
 
Huomenna oon toivonmukaan taas back in business kun saa ton pitkän usb kaapelin niin voi ohjaimella pelata sängyssä makoillen. :D Tuskin siitä nyt tulee mitään kun tv:kin tukee vaan 60hz, mutta ainakin yritän. :D
Alkaa olee sellaisia vieroitusoireita jo että pääsis ratilla ajaa, tai ylipäätänsä autolla edes irl, mutta viel pitää kitua kolme viikkoa.
 
Jos sitä nyt itsekin uskaltautuisi kirjoittelemaan sekalaisia ajatuksiaan, kun on tullut muutamia ralleja rämmittyä läpi. Yleensä meno on päättynyt reippaan yliyrittämisen jälkeen joko terminal damageen tai kuljettajan oman mentaalipuolen hajoamiseen rengasrikon tai muun sattumuksen seurauksena, mutta mahtuu joukkoon satunnaisia onnistuneitakin suorituksia.

Viikonlopun aikana kävin kurvailemassa KFIN 1 Suomen rallin A-ryhmän Escortilla läpi, joka taisi olla onnistunein suoritus tähän mennessä. Tavoitteena oli saada ajettua mahdollisimman ehjät kuusi pätkää, pääosin tässä onnistuen. Pientä läheltä piti-tilannetta mahtui sinne tänne, mutta isommilta kolhuilta vältyttiin. Tästä rohkaistuneena kävin räpiköimässä myös tuon KFIN 2 Ruotsin rallin läpi, joka meni sitten enemmän omille tavoille ominaisesti ojia myöten ajaen. Hirveän herkästi tuntui Peugeotin 206 toisinaan pyörähtävän katolleen, loppupeleissä syy tähän löytyi kuitenkin ohjaimen takaa. :D

Päällisin puolin kuitenkin mukava haastaa itseään näiden klubirallien kautta, vaikka kärjen vauhtiin ei vielä olekaan ollut asiaa. :)
 
Uutta KFIN1 championshippiä on laitetu pystyyn. Aukeaa huomenna aamulla.
- Kesto kolme viikkoa. Kaksi kisaa per viikko.
- Yksi luokka per viikko. Eka viikko JWRC. Toka viikko Rally2 (huom. ei wrc2). Kolmas viikko Rally4.
- Kolme pätkää per kisa kaavalla lyhyt-pitkä-lyhyt. Joka välissä huollot.
- Light damage, Flexible scoring.

JWRC autoon säätöjä tästä videosta:
 
Uutta KFIN1 championshippiä on laitetu pystyyn. Aukeaa huomenna aamulla.
- Kesto kolme viikkoa. Kaksi kisaa per viikko.
- Yksi luokka per viikko. Eka viikko JWRC. Toka viikko Rally2 (huom. ei wrc2). Kolmas viikko Rally4.
- Kolme pätkää per kisa kaavalla lyhyt-pitkä-lyhyt. Joka välissä huollot.
- Light damage, Flexible scoring.

JWRC autoon säätöjä tästä videosta:


Nonii, huomenna taidan itse päästä taas ajamaan. Matkahuolto petti tänään. :( :D
Noi autot ihan jees, ehkä pysyn itse radalla niillä.
 
Portugali loppui sinisen ruudun kaatumiseen ja monte carlo UE4 ilmoitukseen että peli kaatui. On kyllä niin käsittämätön tuntuma tuohon autoon monte carlossa että se ois ragequittiin loppunut kuitenkin. Ei tämä peli oo oikein muutenkaan enää kiinnostanut. Tässä tuntuu että alkaa näkyä EA:n kädenjälki liikaa siinä että tämä on ihan keskeneräisenä julkaistu.
 
Ylös Bottom