Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

EA WRC

En ollut uskoa todeksi OpenCriticiin kirjattuja arvosteluita, kun pohjalla oli ihmisten kokemukset täällä foorumilla. Ilmeisesti tää on sittenkin ihan todella hyvä rallipeli?
 
Eiköhän nuo liene kaikki PC versiosta, joka varmaan on ihan jees peli.
Heti listan ekana TheSixthAxis toteaa: "If you're looking for a fully featured and great handling rally game, EA Sports WRC is the undisputed champion this year, though PC players need to be aware that some technical bugs still need to be ironed out."
 
Onhan tämä hyvä rallipeli, ei siitä pääse mihinkään. Mukava ja pääosin sulava ajella myös konsoleilla (Series X), jos pystyy hyväksymään yhden tai kaksi nytkähdystä per erikoiskoe. Sisältöä löytyy ja ajettavuus rautaa. Ainakin täällä suurin ongelma lienee omat odotukset ja niihin peilattuna tämä on jonkinasteinen pettymys. Pelistudioilla on kuitenkin taipumus parantaa etenkin teknistä osaamistaan vuosien vieriessä, ja nyt on otettu takapakkia Dirt Rally 2:een nähden, vaikka mennään jo seuraavan sukupolven laitteilla. Lisäksi lisenssiä pitäisi hyödyntää huomattavasti näkyvämmin, kun sellainen vihdoin saatu.
 
PC version isoin ongelma on shader stutterointi. Tähän on puheiden perusteella tulossa ensiviikolla patchi jossa shaderit ladataan säilöön.

Nyt tuossa pikkaisen otin maistiaisa ja ilman tuota stutterointia peli on todella todella hauska ajaa ja ohjaimella todella hyvä pelattavuus. Liityin myös clubiin ja en tiedä millä nimellä siellä näkyy mutta jos se on tuo EA play tili niin RyuHazuki nimellä pitäisi löytyä.

Omalla PC:llä pyörii hyvin kunhan ensin ajaa radan ja lataa nuo shaderit kertaalleen. Taidan kuitenkin jäädä odottelemaan tuota patchia koska se pilaa suht vahvasti ajokokemuksen ja ei siitä nauti oikeastaan ollenkaan sen takia.
 
Nopeasti ohjaimella kokeilin paria pätkää Series X:llä. Oli vähän outo ohjaus padillä. Säädin ohjauksen linear-säädön nolliin ja nostin herkkyyden reiluun 70:en niin auttoi aika paljon.
Ajelut jäi kuitenkin niin vaiheeseen ja vähäiseksi, ettei pelistä nyt vielä oikein saanut käsitystä. Vähän kuitenkin bugiselta vaikutti.
Tekisi mieli jo kokeilla ratilla, mutta taitaa mennä ensiviikkoon, kun sen saa taas paikoilleen..
 
Jotenkin tuntuu, että metsurit on kaikissa maissa olleet töissä aika paljon on aavaa radoissa ja puut siistissä nipussa tien varressa.
Ilmeisesti teknologia ei mahdollista vieläkään kunnollisten metsien tekemistä tämän luokan mittakaavassa.
 
Kävin tekemässä KonsoliFIN 2 clubin. Laitoin testiksi 5 kisan championshipin WRC2 luokan autoilla. 5 pätkää (lyhyitä) jokaisessa. Kolme päivää aikaa ajaa kisa, sitten vaihtuu seuraava maa. En laittanut wrc pistelaskua että me heikommatkin kuskit saadaan jotain jämä pisteitä. Eli siinä tuo toinen pistelasku systeemi missä kaikille tulee jotain. Käykääs liittymässä jos tuollanen innostaa
 
Itse en ole pahemmin rallipelejä pelannut, mutta on tää mun mielestä pleikkarilla suht hieno ja hyvä. Toki itsekkin petyin muutamiin tiettyihin asioihin, mutta uskon vahvasti että nuo nykimiset ainakin saadaan korjattua. Dirt 2.0 olen silloin tällöin muutaman kuukauden pelannut ratilla ja polkimilla ja siihen se minun tietämys rallipeleihin pohjautuu. Eli täysin aloittelija olen. Gran Turismoa vr laseilla on tullut pelattua tässä puolen vuoden sisään pääasiassa.

En sitten tiedä johtuuko se siitä kun olen tottunut vr lasien rajoitettuun grafiikkaan, mutta mun mielestä tässä ei ole niin pahan näköiset grafiikat mitä osa sanoo. On ne ihmisten naamat lähdössä kyllä karua katseltavaa, mutta muuten on ihan hienon näköistä. Ajoin Ruotsin rallia pimeässä ja lumisateessa ja oli hieno fiilis kun hiutaleet kimalteli ja pätkän varrella oli punaisia hehkuvia valoja. Tien pinnat kyllä taitaa näyttää huonommalta, kuin Dirt kakkosessa.

Huomasin myös äänien joko bugaavan tai puuttuvan tietyissä tilanteissa. Dirt kakkosessa kun osui puuhun yms, niin siitä kuului semmonen ilkeä ääni mitä voisi kuvitella, että kuuluu oikeasti. Ja oliko niin että kartturi reagoi myös törmäyksiin Dirtissä? Tässä törmäsin kylki edellä kovalla vauhdilla puuhun ja ovi irtosi siinä samalla, mutta törmäyksestä kuului todella onnettoman pieni ääni ja auton liikerata näytti kuin olisi osunut pehmeään tyynyyn, kun kimposi vain vähän pois päin puusta.

Kiihdytyksissä ei kuulu soran ja kivien kolinaa pohjasta oikeastaan ollenkaan. Äänien tasapaino on kartturin ääneen muutenkin todella epätasapainossa, enkä sitä saanut säädettyä hyväksi. Nuotit tulee liian myöhään ja ilmeisesti niitä nuottiylläreitä laitetaan tahalleen joihinkin mutkiin. Olisi saanut nuotit olla muokattavissa tai edes lisättävissä huomio merkki.

Valaistus on hieman pielessä ja saisi olla kontrastia enemmän ja yöllä pimeämpää. Taitaa olla varsinkin Suomen pätkät vain kopioitu wrc lisenssin pohjalta, koska kyllähän Dirtissä oli maisemat enemmän oikean näköisiä.

Kokeilin ajaa klubin pätkät ja ei voi kuin ihmetellä miten jotkut osaa ajaa tuota Chileä noin kovaa vauhtia. Kai se on vain ajettava enemmän että oppisi, mutta tuntuu niin liukkaalta se tien pinta etten osannut kyllä yhtään ajaa kovaa siinä.

Jos joku tietää hyviä säätöjä fanatecin dd gt pro ratille, niin vinkatkaa tänne. Jotenkin nuo perussäädöt ei tunnu kovin hyvältä vaikka mistään en mitään tiedäkkään
 
Kävin tekemässä KonsoliFIN 2 clubin. Laitoin testiksi 5 kisan championshipin WRC2 luokan autoilla. 5 pätkää (lyhyitä) jokaisessa. Kolme päivää aikaa ajaa kisa, sitten vaihtuu seuraava maa. En laittanut wrc pistelaskua että me heikommatkin kuskit saadaan jotain jämä pisteitä. Eli siinä tuo toinen pistelasku systeemi missä kaikille tulee jotain. Käykääs liittymässä jos tuollanen innostaa
Kuulostaa hyvälle. Eilen ei ehtinyt rallia ajamaan, joten laitoin vasta nyt tuohon alkuperäiseen klubiin uusia ralleja pystyyn.

WRC2 Portugali, vanhat WRC:t Japani ja WRC1 Kenia.
 
Kuulostaa hyvälle. Eilen ei ehtinyt rallia ajamaan, joten laitoin vasta nyt tuohon alkuperäiseen klubiin uusia ralleja pystyyn.

WRC2 Portugali, vanhat WRC:t Japani ja WRC1 Kenia.
Pystyykös tuonne laittamaan monta eri championshippiä pystyyn samaan aikaan? En niin paljoa tutustunut tuohon clubi meininkiin vielä
 
En ollut uskoa todeksi OpenCriticiin kirjattuja arvosteluita, kun pohjalla oli ihmisten kokemukset täällä foorumilla. Ilmeisesti tää on sittenkin ihan todella hyvä rallipeli?
Ite olen seurannut keskustelua tämän foorumin lisäksi Redditissä ja GTPlanetissa, niin kyllä me suomalaiset ollaan kaikista kriittisimpiä. Ei siinä mitään, sillä kaikki kritiikki mitä täällä on annettu on tullut ihan aiheesta, mutta on tässä tosi paljon hyvääkin mikä ei ihan tässä ketjussa kumpua.

Tässä muuten yhden oikean (harraste?) rallikuskin (ei PR-mies) mietteitä ajettavuudesta. Vaikeus ei ole aina yhtä kuin realismi.
 
Viimeksi muokattu:
Ite olen seurannut keskustelua tämän foorumin lisäksi Redditissä ja GTPlanetissa, niin kyllä me suomalaiset ollaan kaikista kriittisimpiä. Ei siinä mitään, sillä kaikki kritiikki mitä täällä on annettu on tullut ihan aiheesta, mutta on tässä tosi paljon hyvääkin.

Tässä muuten yhden oikean (harraste?) rallikuskin (ei PR-mies) mietteitä ajettavuudesta. Vaikeus ei ole aina yhtä kuin realismi.

Modernit autot on hyvin tehty, vanhoissa on sitten vähän enemmän myös huonoa joukossa. Toki jäykkiä ja vähäeleisiä nuo modernitkin autot on, jos vertaa oikean maailman kuvamaterialiin. Ajaminen niillä on kuitenkin muuten ihan hyvin tehty ja askel parempaan jopa DR2.0:sta.

Vanhat autot ovat sitten taas liian hyviä ajaa, niillä se sama liika pito ja helppous vähän häiritsee. Kiva ajaa, kun on helppoa, mutta samalla myös vähän tylsää sekä puutteelista mallintamista.
 
PC version isoin ongelma on shader stutterointi. Tähän on puheiden perusteella tulossa ensiviikolla patchi jossa shaderit ladataan säilöön.

Nyt tuossa pikkaisen otin maistiaisa ja ilman tuota stutterointia peli on todella todella hauska ajaa ja ohjaimella todella hyvä pelattavuus. Liityin myös clubiin ja en tiedä millä nimellä siellä näkyy mutta jos se on tuo EA play tili niin RyuHazuki nimellä pitäisi löytyä.

Omalla PC:llä pyörii hyvin kunhan ensin ajaa radan ja lataa nuo shaderit kertaalleen. Taidan kuitenkin jäädä odottelemaan tuota patchia koska se pilaa suht vahvasti ajokokemuksen ja ei siitä nauti oikeastaan ollenkaan sen takia.
Mä en oo huomannut mitään stutterointia tai mitään muuta ihmeellistä omalla koneella. Hyvin pyörii, ainoa jos yöllä ajaa ja valot pääl niin se näyttää vähän oudolta.
 
Ei mennyt Portugali ihan putkeen.. kommellusta yhtä ja toista. :D

Nuo 2. ryhmän skabat ehdin ajamaan vasta sunnuntaina.. ikävä kyllä.
 
Tuli ajettua itse tehdyn rallin eka pätkä ja sen jälkeen kävin kahvit keittämässä ja tulin takasin oli jossain kakkospätkän replay tilassa eikä pystyny mitään tekemään ku sammuttamaan koko peli ja nyt näyttää että oon ajanu koko rallin. Ei pääse ollenkaan jatkamaan. En yhtään tiiä mitä sekoilee peli vai clubi. Siitä sit odottamaan seuraavaa rallia ilmeisesti.

Edit. Clubissa näyttää että oon ajanu vaan yhden pätkän mut en pääse ajamaan enää noita muita
 
Kaverille kävi meidän clubissa niin, että se lähti kauppaan etappien välillä ja takasin tullessa huomasi auton korjaantuneen kokonaan itsekseen. Oli ollu vielä niin rikki et meinas jaksaako edes ajaa viimesiä pätkiä.
 
Hyvää vertailua auto grafiikoista EA WRC ja Generationin välillä. Kyllähän siitä selvästi näkee että gemerations on selvästi last gen grafiikkaa. Kulmikkuus ja yksityiskohdat pistää pahiten silmään generationissa.



Edit: Jos haluaa kokeilla tätä ja muita EA pelejä, EA play 0.99 senttiä pleikalle.

 
Viimeksi muokattu:
Totta tämäkin. Toisaalta nuottien paikkansapitävyys tuntuu tähän mennessä olleen todella hyvä, eli niihin on voinut luottaa suhteellisen hyvin vaikkei pätkät olekaan tuttuja.

Nuottien ajoitusta haluaisin kyllä tässäkin pelissä vähän aikaisemmaksi, tuntuu että DR2.0:n aikaisin mahdollinen asetus tuotti hiukan etukäteisemmän nuotinluvun. Nyt hitaimmat paikat meinaavat välillä tulla silmille, ainakin nopeammilla autoilla.

Vaikka yksityiskohtia sinänsä nuoteissa on vähän, niin tuntuu että ajolinjaa koskevien tarkennusten määrä (late, early) olisi kasvanut Dirtiin nähden. Tai sitten se vain tuntuu siltä, kun muuten mennään hivenen suurpiirteisemmin. Joka tapauksessa nuo tuntuvat pitävän hyvin paikkansa, ja nuotin mukaan uskaltaa ajaa kovemmassakin vauhdissa.
Joo, itsellä on vasta 3,5 h pelattuna, niin ei vielä kovin paljoa ole kokemusta, mutta huomasin kans ainakin tuon late-sanan. Siellä on nyt myös triple caution (SAMIR, LISTEN TO ME!) ainaki joissain kohdissa, mutta se tulee todella monotonisesti hukkuen muihin nuotteihin. Itsellä menee muutenkin hetki tottuessa uuteen kartturiin, sama oli DR1->DR2, kun Millsin ääni tuntui niin pehmeältä, että kuunteleminen vaati liikaa keskittymistä. Myöhemmin kuulosti kyllä hyvältä ja varmasti tässäkin pelissä tottuu uuteen kartturiin.

Nuotin ajoituksesta samaa mieltä, itsekin yllätyin, kun se olikin jo earliest-kohdassa ja meinaa ainakim Rally1:llä tulla jotkut neulansilmät silmille. Ei ainakaan mikään Kallen preferenssi tämä :D Ja vaikka nyt tuli vähän nipotusta, niin hyvältä tämänuottipuoli vaikuttaa kuitenkin.

Pelistudioilla on kuitenkin taipumus parantaa etenkin teknistä osaamistaan vuosien vieriessä, ja nyt on otettu takapakkia Dirt Rally 2:een nähden, vaikka mennään jo seuraavan sukupolven laitteilla.
Tässä on kyllä jotenkin tullut kiire tuon pelimoottorin vaihdon kanssa. Liian vähän varmaan ollut resursseja.
Ea Wrc on enemmän sellainen talla pohjassa koko aika ja tuntuu että menee kuin raiteilla kun vähän oikoo.... Ratilla tosin hyvä tuntuma muttei mikään realistinen ajotuntuma mielestäni. Enemmän tuntuu arcade kuin dirt rally 2.0.
Ei tää kyllä itellä ainakaan kaasu pohjassa mene teknisemmissä ralleissa sitten millään, eikä kyllä Suomessa tai Virossakaan. Mutta kieltämättä tien reunoilla tai pientareella ei ole vielä omilla vähäisillä tunneilla tullut hirvesti mitään kiviä tms vastaan.

Tuntuu, että tässä myös spinnaa nelikollakin helpommin kuin DR2, en ole ihan vielä varma että tuleeko tämä sitten moottorijarrulla mutkaan ylikovaa tultaessa kun paino siirtyy keulalle ja perä kevenee eikä ole vetoja päällä. Jostain syystä itellä tuota tulee lähes joka pätkällä soralla. DR2:ssa en muista näin paljon kokeneeni, mutta täytyypä koittaa analysoida kun taas ajelee. DR2:ssa tosin tiet olivat niin leveitä, että niihin ei ihan niin herkästi tullutkaan ylikovaa. Kässärikäännöksetkään eivät jostain syystä tunnu niin helpoilta, mutta voi olla vain ruostetta ranteissakin. DR2:ssa New England ainakin oli niin kaasupohjassa menoa ja hyvinkin helppoa, mutta olihan se tie tosiaan varsin leveää, niin kuin kaikki DR2:n tiet.

Assua tässä testannut vähän ja varovasti arvioiden se ainakin DR2:ta paremmalta tuntuu. Samoin ne pari jäistä mutkaa Montessa mitä momentsissa oli, tuntuivat mielestäni enemmän jäältä kuin DR1/DR2, mutta tosiaan oma otanta on hyvin pieni.

Jos joku tietää hyviä säätöjä fanatecin dd gt pro ratille, niin vinkatkaa tänne. Jotenkin nuo perussäädöt ei tunnu kovin hyvältä vaikka mistään en mitään tiedäkkään
Mitäs oot tuosta tykännyt? Ite meinasin keväällä hankkia, mutta lykkääntyi sitten ja kaverilla ollut pc-versio ei saanut kehuja laadun puolesta.

Vanhat autot ovat sitten taas liian hyviä ajaa, niillä se sama liika pito ja helppous vähän häiritsee. Kiva ajaa, kun on helppoa, mutta samalla myös vähän tylsää sekä puutteelista mallintamista.
Tähän kyllä sama, miten voi M3 olla niin eleetön soralla. Ja se iskunvaimennus, häiritsevää kun ei tunnu niiaavan kovassa jarrussa oikein ollenkaan.

Näillä välillä tunneilla kuitenkin edelleen pelistä ylkättävän positiiviset fiilikset, lähinnä suorituskyvyssä toivomisen varaa ja tietty kiva olisi jos grafiikat vähän paremmat olisivat. Yksityiskohtia kuitenkin on kivasti, joten riittää itselle siltä osin mitä ajamiselta ehtii katselemaan muuta kuin tietä.

Harmillisesti oikean käden kanssa vähän ongelmaa, niin ei tuolla ratilla viitsi hirveästi riehua kerralla, muuten tulisi enemmän ajoa kyllä.

Tulipas maratooniposti, huh huh..
 
Ylös Bottom