Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

EA WRC



Tossa hyvin tiivistetty koko tämä tarina, nythän codemasters irtisanoi jengiä. Saikohan tän wrc kehittäjät kenkää koko porukka ;)
 
Mä oon nyt ajellut tuota uraa eteenpäin ja sillä koittanut saada rallituntumaa. Tuli muuten ihanan kiikkerä ja aggressiivinen junnurassi keskimoottorisena, kiva heitellä sitä ympäriinsä kun on niin ketterä. Anyhow. Nyt on sellainen ongelma ilmennyt, ettei benefactorin mielipide liiku suuntaan eikä toiseen. Eikös jollain täällä ollut vastaava aiemmin? Mikäs siihen auttoi, vai auttoiko mikään? Aika samaa settiä tuloksellisesti vedellyt kuin pleikalla uraa pelatessa (muuten voittoja mutta yks event päätyi romuksi) ja nyt ei kyllä tuo rahamies sano juuta eikä jaata mun ajeluista, mittari vaan kököttää samassa kohtaa. Pleikalla kuitenkin jo heti tokalla urakaudella pääsin seuraavaan sarjaan.
 
Mä oon nyt ajellut tuota uraa eteenpäin ja sillä koittanut saada rallituntumaa. Tuli muuten ihanan kiikkerä ja aggressiivinen junnurassi keskimoottorisena, kiva heitellä sitä ympäriinsä kun on niin ketterä. Anyhow. Nyt on sellainen ongelma ilmennyt, ettei benefactorin mielipide liiku suuntaan eikä toiseen. Eikös jollain täällä ollut vastaava aiemmin? Mikäs siihen auttoi, vai auttoiko mikään? Aika samaa settiä tuloksellisesti vedellyt kuin pleikalla uraa pelatessa (muuten voittoja mutta yks event päätyi romuksi) ja nyt ei kyllä tuo rahamies sano juuta eikä jaata mun ajeluista, mittari vaan kököttää samassa kohtaa. Pleikalla kuitenkin jo heti tokalla urakaudella pääsin seuraavaan sarjaan.
Liikkuuko tyytyväisyysmittari siis yhtään mihinkään koko kauden aikana? Yksittäisten kisojen tulokset eivät siihen periaatteessa vaikuta lainkaan, poislukien kalenterissa Benefactor Boostiksi (tjsp.) merkityt kilpailut ja niiden tavoitteiden saavuttaminen. Joka neljännellä budjetissa pysyneellä peräkkäisellä viikolla mittari liikkuu myös yhden pykälän ylöspäin, mutta muuten sponsorin mielipiteeseen vaikuttavat vain koko kauden mitalle asetetut tavoitteet ja niiden täyttyminen. Kauden päätteeksi pitäisi siis viimeistään mittarin heilahtaa isommin suuntaan tai toiseen, jos ei kyseessä ole sitten bugi.
 
Liikkuuko tyytyväisyysmittari siis yhtään mihinkään koko kauden aikana? Yksittäisten kisojen tulokset eivät siihen periaatteessa vaikuta lainkaan, poislukien kalenterissa Benefactor Boostiksi (tjsp.) merkityt kilpailut ja niiden tavoitteiden saavuttaminen. Joka neljännellä budjetissa pysyneellä peräkkäisellä viikolla mittari liikkuu myös yhden pykälän ylöspäin, mutta muuten sponsorin mielipiteeseen vaikuttavat vain koko kauden mitalle asetetut tavoitteet ja niiden täyttyminen. Kauden päätteeksi pitäisi siis viimeistään mittarin heilahtaa isommin suuntaan tai toiseen, jos ei kyseessä ole sitten bugi.

Mun mielestä ei oo liikkunut suuntaan eikä toiseen. Pleikkarilla kuitenkin suht säännölliseen nytkähteli mittari etiäppäin. Onpa kumma. Oon ajellut kattavasti ihan kaikkea ja keskittynyt massimiehen haluamiin skaboihin. En googlella löytänyt mitään. No.. pitää tutkailla hetki tilannetta.
 
Huomenna esitellään Keski-Euroopan Ralli, mahtaisiko se sitten tulla jo torstain päivityksessä peliin. Toivottavasti.

Siinäänsä en itse kaipaisi asfalttiralleja enää yhtään lisää peliin (niitä on jo aika paljon), mutta eiköhän tuo ralli tule olemaan ihan hauska ajaa. Tykkäsin Saksasta DR2.0:ssa.
 
Mä olen kyllä tykännyt asfalttiralleista tässä. Varsinkin padilla ajaessa asfalttiralleihin saa mielestäni hyvän tuntuman verrattuna vaikka Dirt rally 2.0:een. Muuten ohjaaminen on vähän turhan kiikkerää kyllä ja varsinkin pakittaminen on ihan naurettavan ärhäkkää. Toisaalta eihän rallissa tarvitse pakittaa koskaan, jos osaa ajaa. Ehkä kaikkeen tottuu, kun saa enemmän kilometrejä alle.
 
Pitoa on EA WRC:ssä enemmän jokaisella alustalla niin se tuo merkittävän muutoksen Dirt Rallyyn verrattuna ennen kaikkea asfaltilla. Toki pidon menetyksessä ja sen takaisin tulossa on vielä puutteita.

Lisäksi DR 2.0:ssa autot elää enemmän, piti hallita auton painonheiluntaa enemmän ja näin sillä oli iso vaikutus jarrutuksiin. Tämä näkyy eniten 2005 ja sitä vanhemmissa autoissa. Joskus näitä asioita kaipaa pelissä niin olisi vielä enemmän simulaattori.

Hauskaa tykittämistä EA WRC on asfaltilla ja yleistuntuma on hyvän pidon takia parempi. Ratilla ajaminen on sujuvaa, mutta padin kanssa kiikkeryys on välillä tuskaa. Löytyy myös aika erillaisia ralleja mitä ajella.
 
Mä olen ratilla vielä jostain syystä kymmeniä sekunteja hitaampi kuin padilla tässä. Olen pelannut niin monta vuotta padilla, että rutiinit on selkärangassa, mutta ratilla paljon vähemmän. Joissakin peleissä pääsen suunnilleen samoihin aikoihin, mutta tässä jään ratin kanssa solmuun aika usein ja on monesti tosi vähän pelivaraa ajovirheille.
 
Alkoi mittari rullaamaan. Tällä kertaa en kyllä päässyt suoraan seuraavaan sarjaan kauden päätteeksi vaikka aikas korkealla tyytyväisyysmittari olikin. On kyllä edelleen monta juttua mistä en yhtään pidä kausimuodossa.

-Chief engineerin kehitys.
-Kaiken sitominen kalenteriin.
-Henkilöstön staminamekanismi
-Eteneminen ei oikein palkitse.

Tykkäsin älyttömästi enemmän Kylotonnin uramodesta. Siinä eteneminen oli jotenkin paljon kouriintuntuvampaa ja jopa loogisempaa, vaikka oli siinäkin toki vikansa.

Tietty tässä pelissä on vielä paljon muutakin ominaisuutta mikä on raakileen asteella tai puuttuu kokonaan, niin kait nuo kehittyy tulevaisuudessa. Onneksi itse ajaminen on hauskaa ja oikein toimivaa.
 
Pitoa on EA WRC:ssä enemmän jokaisella alustalla niin se tuo merkittävän muutoksen Dirt Rallyyn verrattuna ennen kaikkea asfaltilla. Toki pidon menetyksessä ja sen takaisin tulossa on vielä puutteita.
Muuten pitää paikkansa, paitti Montessa kun latu on jäässä. Sielä ei oo mitn pitoa verrattuna DR:ään.
 
Auton huolto- yms. -bugi fiksataan vihdoin. Myös suorituskykyä pyritään parantamaan ja tulee se Keski-Eurooppakin sitten season 2 alussa, eli 19. päivä.

 
Se ralli tulee jo 14 päivä, kuten myös päivitys. Season 2 alkaa 19 päivä.

On muuten pelkkä Tsekki tuossa Keski-Euroopan Rallissa, mutta ei se ainakaan mua haittaa yhtään.

Paras korjaus on tuo, että korjaavat tien kulumisen kuntoon Career Modeen ja Momentseihin. Kyllästynyt ajaa täysin sileitä teitä. Ja sen takia olenkin viime viikkoina ajanut paljon Custom Rallyja niin päässyt nauttimaan vähän aidoimmista teistä, kun on löytynyt uria sekä epätasaisuutta tiestä.

Patch Notet vaikutti hyvältä, sitten vielä tekoäly kuntoon tammikuussa niin alkaa pahimmat viat olla vain osa historiaa.
 
Päivitys ulkona pc:lle, yksi mun suurimmista toiveista eli se että peli osaa automaattisesti valita H-Kaavion ja sekventaalin välillä lisätty peliin, jipii! Vähemmän kivasti, kun koitan jatkaa uraa ja menen kalenteriin niin peli kaatuu.. toivottavasti ei tarvi alottaa uutta uratilaa.. Nyt tarttis vaan saada shifteriin nuo tilaamaani short throw ja "mechanical feel" modit niin olis elämä mallillaan.. ainakin pari päivää kunnes pitää kuolata seuraavaa rautapäivitystä. :D

EDIT: Sama se sitten on alottaa uus ura, sitä lie päivitetty niin paljon ettei enää vanha tallennus toimi. Hitto.

EDIT2: Ja sit temppuilee EA:n serverit.. onneksi yksinpeliä pystyy pelaamaan ilmankin... :D
 
Viimeksi muokattu:
Xboxilla meni kaikki ohjainarvot perusasetuksiin päivityksen myötä, joten kannattaa laittaa vanhat asetukset ylös, ennen päivitystä.
 
Tässä mun omat päivitetyt ffb-asetukset, itellä toimii hyvin ja selkeä parannus entisiin. 900 astetta ja ohjauksen saturaatio 75. Tässä on otettu huomioon se että kun ajelen paljon h-kaaviolla ja manuaalikytkimellä niin mulla on useasti vain yksi käsi ratissa.
 

Liitetiedostot

  • Näyttökuva 2023-12-14 183832.png
    Näyttökuva 2023-12-14 183832.png
    419,5 KB · Lukukerrat: 13
  • Näyttökuva 2023-12-14 185812.png
    Näyttökuva 2023-12-14 185812.png
    66,8 KB · Lukukerrat: 13
Vaikuttaisi siltä, että tekoälyn merkittävän hidastumisen aiheuttanut bugi olisi nyt korjattu. Ainakin sen perusteella, että ajoin kahden pätkän mittaisen Tšekin rallin Quick Playssa, tallentaen edistymisen ja sulkien sovelluksen pätkien välissä. Olin molemmilla pätkillä neljäs, kun taas ennen päivitystä pelin sulkeminen kesken rallin aiheutti poikkeuksetta minuuttien tappiot konekuskeille.

Täytyy vielä pohtia, josko uramoodin jaksaisi vetää nyt vielä kerran uusiksi, kun kaikki WRC-kalenterin kisat ovat edustettuina ja ainakin isoimmat bugit on korjattu. Toinen vaihtoehto jäljelläolevien ajohalujen täyttämiseen voisi olla kustomoidun kisakalenterin mestaruussarja "täysimittaisilla" 12 erikoiskokeen kilpailuilla, nyt kun koko rupeamaa ei tarvitse vetää yhdeltä istumalta. Tosin pikainen tarkistus osoittaa, ettei tarjolla olevien rengassettien määrää ole optimoitu erikoiskokeiden määrään, vaan soraralleissa pitäisi tulla toimeen kolmella setillä 12 erikoiskokeen mitalle. Se on aika vähän, etenkin kun renkaiden kulumiseen ei oma ajotapa tunnu vaikuttavan paljoa, jos lainkaan.

Edit:
Muistakaapa muuten klubikisoja ajaessanne, että päivityksen jälkeen myös maalin jälkeiselle AT:lle pitää itse ajaa. Ainakin patch notesin mukaan, en ole itse vielä testannut. Mielestäni hyvä uudistus - eihän pätkä "lopu" vielä maalimerkkiin, vaikka ajanotto siihen päättyykin. Maalin jälkeisiin ulosajoihin keskeytyksiähän WRC-historia tuntee parin nimekkäämmänkin kuskin kohdalla, mm. Richard Burns Juupajoen maalin jälkeen 2000.
 
Viimeksi muokattu:
Menipä nyt vaikeaksi ratin säätö xboxilla ja Thrustmaster ts-xw:llä. Ratti tekee nyt jotain ylimääräistä pientä, mutta suhteellisen voimakasta heilahtelua, vähän kuin töyssyihin ajelisi. Ehkä tuo on jotain auton painopisteen muutokseen liittyvää, mutta tuo on vallan ärsyttävää, kun siihen voimakkuuteen ei pysty mitenkään vaikuttamaan.
Itse pidän muutoin ratin voimia aika maltillisina, koska kädet vähän huonossa jamassa, niin tuo nytkähtely tekee ajamisesta aika ärsyttävää.
 
PS5:lla on melkeinpä ajokelvoton nyt päivityksen jälkeen, screen tearing on jo ihan hullua ja siihen päälle vielä kuvan tökkimiset. Selvästi huonompaan suuntaan meni ja siihen ei olisi varaa, kun aika rajoilla oli jo aikaisemmin pelin tekninen puoli.

CER on ihan hauska ajaa. En ole pelissä paljon pisimpiä pätkiä ajanut, mutta nyt vedin ne uudessa rallissa molempiin suuntiin. Polo WRC ja BMW Procar, vauhtia riitti!
 
Olikos tuossa muuten joku raja montako "vuotta" sitä uraa saa pelailla vai jatkuuko loputtomiin?
En ainakaan muista nähneeni mitään ylärajaa. Muistaakseni seitsemän kautta olin itse ajanut ja kahdeksannen alla pistin pelimoodin tauolle. Menin äsken tarkistamaan oliko näin, mutta Career Statsin sijaan ruudulle tulikin pelin kaatumisilmoitus.

Päivitys on korjauksien lisäksi tuonut valitettavasti lisää korjattavaa mukanaan. Näyttäisi siltä, että uusinnoista puuttuu päivityksen jälkeen auton takaa nouseva pöly kokonaan. Aiemminhan nimenomaan kuivan sora-alustan pöllyäminen oli pelin hienointa visuaalista antia. Selvästi kyseessä on bugi, sillä tie ei pöllyä nyt uusinnoissa lainkaan, vaikka ajon aikana niin edelleen tapahtuu. Lisäksi tämänpäiväisellä Momentsin pätkällä Chilessä tiukkaa takaviistoristeystä ei voinut ajaa normaalilla ajolinjalla sisämutkasta leikaten, vaan peli tulkitsi sen tieltä poistumiseksi ja suoritti automaattisen resetoinnin ja antoi 30 sekunnin aikasakon. Aiemmin samasta risteyksestä on voinut ajaa täsmälleen samalla linjalla ilman ongelmia.

Vähän alkaa mietityttää, kannattaisiko tässä vaiheessa vain suosiolla käyttää peliaika kilometrien mittaisen backlogin purkamiseen, ja palata taas WRC:n pariin vaikka seuraavan korjauspäivityksen jälkeen. EA Play'n tilauskin päättyy sopivasti parin päivän päästä, niin minimaalisen näkymättömänä kannanottona voisin avata sen seuraavan kerran sitten kun nämä mainitut ongelmat on saatu korjattua.
 
Ylös Bottom