Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Elden Ring

Gameplay videolla ~5 miljoonaa katselua kahdessa päivässä.

Kun katselee noita Soulsborne glitch videoita youtubelta, tulee mieleen että open world pelistä niitä vasta löydetäänkin.
 
Gameplay videolla ~5 miljoonaa katselua kahdessa päivässä.
Tuli eilen itse asiassa törmättyä johonkin foorumiviestiin jossa osattiin kertoa Sekiron virallisen videon saavuttaneen 2.5M näyttökertaa samassa ajassa. Jos tuon perusteella jotain voi päätellä, niin mielestäni ainakin sen, että FromSoftwaren pelien suosio on edelleenkin isosti kasvussa. Ja jotenkin sitä vain näkee saman trendin jatkuvan Elden Ringinkin jälkeen. :)
 


Tässä vielä pelin "speksit". Ilmeisesti jonkinlaista säteenseurantaa luvassa pelissä, mutta se taitaa valitettavasti olla lukittuna quality modeen konsoleilla joten jää ainakin itselläni hyödyntämättä, koska 60 FPS on lähes pakko olla FromSoftwaren peleissä.
 

Tässä vielä pelin "speksit". Ilmeisesti jonkinlaista säteenseurantaa luvassa pelissä, mutta se taitaa valitettavasti olla lukittuna quality modeen konsoleilla joten jää ainakin itselläni hyödyntämättä, koska 60 FPS on lähes pakko olla FromSoftwaren peleissä.
PS4Pro 3200p heh! 60fps sais olla kaikissa peleissä. Elden Ring on ens vuoden odotetuin peli, toivottavasti avoimempi maailma toimii. Täytyy todeta että Bloodbornesta lähtien firma on tehnyt todella hyviä pelejä, DS 1&2 on vähän turhan hidastempoisia pelejä omaan makuun.
 
Viimeksi muokattu:
Tänään pitäisi tulla kutsut betaan. Jostain luin että vain 50k otetaan, joten kaikki ei varmastikaan pääse.
 



Vaati esittelee ja arvostelee omaa lyhyttä Elden Ring urakkaansa hieman erilailla kuin yleensä näissä "I played X for 10 hours and here's my thoughts"-arvosteluissa. Mukavan rento pätkä ilman ylimääräisiä leikkauksia, suosittelen vilkaisemaan. :)
 



Vaati esittelee ja arvostelee omaa lyhyttä Elden Ring urakkaansa hieman erilailla kuin yleensä näissä "I played X for 10 hours and here's my thoughts"-arvosteluissa. Mukavan rento pätkä ilman ylimääräisiä leikkauksia, suosittelen vilkaisemaan. :)

Tietää siitä että on editoitu ja leikattu kun NPC puhuu samaan aikaan kun se jatkaa pelaamista
 
Tietää siitä että on editoitu ja leikattu kun NPC puhuu samaan aikaan kun se jatkaa pelaamista
Lähinnä tuo video oli hyvä, kun siinä ei ylimääräisiä leikkauksia ollut vaan pelipätkä oli yhtenäisempää kuin vaikkapa SkillUpilla joka leikkauksiensa myötä sai paljon enemmän pomotappeluita videolle. Tässä Vaatin videossa tuntui enemmän pääsevän käsiksi maailmaan ja miltä se tuntuu jos itse siellä olisi liikkunut. Jotenkin itselle helpompi saada käsitys mitenkä peli etenee, kun se pelipätkä tarjoillaan ilman isoja leikkauksia näyttävästä kohtauksesta toiseen näyttävään kohtaukseen niin kuin yleensä näissä arvostelupätkissä.
 


Hyvältähän tuo näyttää. Monet pelimekaniikat tekevät paluun: power stance, poise jne.
Näyttäisi kasaavan mukavasti DS, Sekiro ja Bloodbornen ominaisuuksia.

Ainoa mikä isommin mietityttää on tuo vaikeustaso, peli näyttää selvästi helpommalta videoissa ja kun päälle lisätään open world mahdollisuus grindaukseen, on tässsä vaaran ainekset yhden isoimman koukutuksen menettämiseen. AI näyttää kans välissä hieman höpreöltä, mutta ehkä sitäkin tässä vielä testauksen aikana kehitetään.
 
Hieman katsoin Vaatin videota, oli pakko lopettaa, liikaa alkoi spoileritutka huutaa :)
Ostopäätös tuli kyllä jo sinetöityä videoiden perusteella.
 

Ainoa mikä isommin mietityttää on tuo vaikeustaso, peli näyttää selvästi helpommalta videoissa ja kun päälle lisätään open world mahdollisuus grindaukseen, on tässsä vaaran ainekset yhden isoimman koukutuksen menettämiseen. AI näyttää kans välissä hieman höpreöltä, mutta ehkä sitäkin tässä vielä testauksen aikana kehitetään.

Kieltämättä magia vaikuttaa aika vahvalta videoiden perusteella damagen ja tuon etäisyyden tuoman edun vuoksi. Pistää miettimään mikä on kunnon greatsword-buildin tuoma etu enää, kun magia vaikuttaa tekevän enemmän vahinkoa ilman mitään miinuspuolia. Vaati taisi videollaan puhua, että tuota magiaa pystyisi helposti tasapainottamaan nostamalla mana costia spelleillä joka ei tällä hetkellä ole kovin suuri. Näin ei sitten ihan koko pomoa alohomoraa spämmimällä olisi mahdollista kaataa vaan muutaman melee iskunkin joutuisi käydä tökkäisemässä.

Open world grindaus tai summonit ei itseäni niinkään haittaa, koska se on vain hyvä tapa vaikeusaste-valikon sijaan luoda helpotusta ihmisille pomoihin. Itse pomot kumminkin vaikuttivat siltä tutulta FromSoftware-meiningiltä. Kannattaa muistaa, että preview-pätkillä nähdyt pomofightit olivat suurella todennäköisyydellä otettu niistä onnistuneista kaadoista. Pelaajalla on tuossa kohtaa mahdollisesti ollut takana jo useampiakin yrityksiä pomoon jolloin iskusarjat olivat tuttuja. Ja käsittääkseni tässä on Sekiron tapaan iso liuta minibosseja joidenka ei kaikkien kuulukaan olla montaa yritystä vaativia koetuksia. Nyt niillä on vain vanhojen pomotaistojen tapaan HP-palkki.

AI vaikuttaa siltä samalta mitä se tähänkin mennessä on ollut FromSoftwaren peleissä. Hölmöjä kuin mitkä, mutta tilaisuuden tullen vievät helposti silti nirrin pelaajalta. En oikeastaan tuohon haluaisikaan muutosta. Kuuluu pelisarjaan identiteettiin tilanteet jossa mobit esimerkiksi syöksyvät alas kukkulalta, kun yrittävät syöksyä pelaajan kimppuun. :D

Mielenkiintoista kun ihmiset puhuivat saaneensa useita kymmeniä tunteja irti pelin yhdeltä alueelta löytäen useita salaisuuksia piilotettuna maailmaan. Mutta kun tuo pelattava alue oli ainoastaan 1/12 osa koko kartasta niin pistää todella miettimään kuinka massiivinen peli tämä lopulta on.
 
Ihan samanlaista fiilistä tässä ei taida enää jokaisesta uudesta "bonfirestä" tulla kuin edeltäjissään, mutta eiköhän silti haastettakin tule olemaan. Mieluummin ehkä kuitenkin otan vastaan vähän helpotetun pelin kuin vaikeusaste-valikon. Aika näyttää mitä sieltä sitten lopulta tulee.

Vaikka vähän jäi vielä mietityttään miten tuo avoin maailma lopulta toimii niin kyllä nuo videot sai itselle hypehousut jalkaan :D Edelleenkin nuo kierrätetyt animaatiot tosin häiritsee.
 
Peli on merkittävästi helpompi kuin yksikään From Softwaren aiemmista tuotoksista. Tähän vaikuttaa erityisesti uudistettu checkpoint-systeemi ja vapaampi maailma, jossa kuolema ei ole yhtä jyrkkä este etenemiselle.
 
Ainakin yhdessä striimissä sanottiin ettei peli mitenkään helppo ole ja kuolemia tulee tuttuun tapaan. Tietenkin tämä uusi checkpoint juttu on varmasti otettu vain sen takia koska välimatkat luultavammin ovat todella pitkiä. Ainakin itse otan tuon vastaan mielellään sen sijaan että kipittelen 10min paikasta a paikkaan b. Vaikeusaste myös näissä vähän sellanen eriskummallinen juttu. Jos peli on yhtä vaikea kuin vaikka Dark Souls 1 niin peli on mielestäni silloin helppo. Bloodborne esimerkiksi oli ja on mielestäni paljon vaikeampi. Mutta ehdottomasti odotetuin peli tällä hetkellä ja pitkästä aikaa peli joka tulee ennakkotilattua.
 
Vaikeusaste myös näissä vähän sellanen eriskummallinen juttu. Jos peli on yhtä vaikea kuin vaikka Dark Souls 1 niin peli on mielestäni silloin helppo. Bloodborne esimerkiksi oli ja on mielestäni paljon vaikeampi. Mutta ehdottomasti odotetuin peli tällä hetkellä ja pitkästä aikaa peli joka tulee ennakkotilattua.
Vanha viisaus: Eniten kuolemia tulee ensimmäisessä Soulsborne pelissä.

Mutta joo on nuo eri tavalla vaikeita: useimpia yhdistää kuitenkin se että vaikeus helpottuu kun osaa perustaidon: sekirossa blockin, bloodbornessa parryn jne. Git gut on ihan hyvä neuvo näissä vaikkakin meemitasoa. Online apurit helpottavat toki pomotaisteluja kans.

Eiköhän From tähän jotain keksi että vaikeuden balanssi säilyy uusille ja osin vanhoillekin jotka taitavat jo Soulsborne sarjan. Toki sitä vaikeutta jos kaipaa niin nykyisistäkin Soulsborne sarjan peleistä löytyy youtubesta vaikka miten monta videota, miten esim. Bloodbornen voi vetää tietyllä buildilla tai skill-levelillä läpi.
 
Miltäs on porukalle maistunut? Itse jopa yllätyin miten hyvin avoimempi maailma toimii tässä formaatissa. Vaikea on olla pelaamatta mutta välttää pitäisi ettei spoilaa liikaa...
 
Peli on merkittävästi helpompi kuin yksikään From Softwaren aiemmista tuotoksista. Tähän vaikuttaa erityisesti uudistettu checkpoint-systeemi ja vapaampi maailma, jossa kuolema ei ole yhtä jyrkkä este etenemiselle.
Sinähän olet siis pelin pelannut läpi ja täten tiedät kaiken pelin jokaisesta vihollisesta ja ylipäätään kaikki pelin vaikeimmat kohdat on siis tullut koettua?
 
Ylös Bottom