Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Elokuvasuosittelut ja muu leffakeskustelu

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ulukai
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tulipa taas katsottua Space Odyssey 2001 jälleen kerran ja tällä kertaa 4K formaatissa.

Mitä tulee itse kuvanlaatuun niin tämä on yksi parhaista 4K lätyistä joita olen koskaan nähnyt ja se nostaa elokuvan jopa uudelle tasolle kun saat sellaisen Dolby Vision 4K pläjäyksen silmille että ihan uusia ulottuvuuksia löytyy kuvasta.

Elokuva itsessäänhän on Kubrickin klassikko jonka lopetus jättää jokaisen katsojan pohtimaan että mitähän just tapahtui. Ensimmäistä kertaa myös huomasin miten paljon esim. Alien on ottanut vaikutteita elokuvasta, sen koko loppuhuipennus on kuin suoraan kohtaus tästä elokuvasta.

Ihan uskomatonta miten tuoreelta lähes 60 vuotta vanha elokuva voi vielä nykypäivänä tuntua ja teknisesti se ei näytä läheskään ikäiseltään. Kubrick oli aikaansa edellä.
Tämä elokuva on ikävä kyllä juuri niitä klassikoita, joka ei sitten millään toimi itselleni. Kovasti olen yrittänyt ymmärtää mikä kyseisessä elokuvassa on niin hienoa monen mielestä, mutta en vaan löydä elokuvasta oikein mitään hienoa tai mielenkiintoista. Jotenkin tylsä ja mitäänsanomaton. Kolmeen kertaankin olen katsonut ja yrittänyt todella löytää sitä jotain elokuvasta. Ei vaan löydy millään. Toki sekin on todettava, että liittynee Kubrickiin ja hänen tapaansa tehdä elokuvia. Ainoa hänen tuotoksistaan joka on itselleni toiminut hyvin, on Full Metal Jacket.

Esim. kovasti klassikkona hehkutettu Kellopeli Appelsiini ei myöskään itselleni toiminut. Eikä Hohtokaan minulle mikään erityinen elokuva ole. En vaan jotenkin innostu Kubrickin kerrontatavasta, tai myöskään hänen elokuviensa hahmot eivät ole jotenkin olleet oikein aidosti mielenkiintoisia persoonia. Tämä on toki vain minun oma kokemukseni, eikä mitään pois niiltä, jotka pitävät kyseisistä teoksista ja Kubrickista noin yleisesti.
 
Uusinta Apinoiden Planeettaa tulossa Disney+ elokuun 2 päivä.

Näytä liitetiedosto 17559

Juuri sopivasti omaan apina putkeen.



Tänään katsoin tuon uudemman remake sarjan ekan osan eli oliko se nyt Rise of the Planet of the Apes.

No verrattuna edelliseen pökäleeseen elokuva oli fantastinen. Näyttelijöistä lähtien ihan huippu teos, todella piti katsojan otteessaan alusta alkaen ja menee helposti ihan sarjan kärkipäähän. En voi verrata sitä alkuperäiseen koska tässä mennään eri aikajärjestyksessä. Alkuperäinen elokuva heitti katsojan täysin tuntemattomaan ja vasta myöhemmissä jatko-osissa avattiin tätä apinoiden nousua. Taisiko olla 4 elokuva missä Caesar joukkoineen aloitti kapinan.

Mutta silti todella todella hyvä elokuva ja mielenkiinnolla odotan miten nämä myöhemmät tapahtumat on hoidettu kun apinat on vallassa. Rise nousee vähintään helpolle kakkos sijalle apinalistalla.
 
Nyt on apinoiden Dawn ja War katsottu.


Dawn of the Planet of the Apes on mielestäni heikoin lenkki näistä kolmesta elokuvasta. Sen ihmishahmot on aika tylsiä ja ei millään tavalla kiinnostavia ja muutenkin elokuva on turhan mahtaileva sen toiminnalla joka tekee siitä aika puuduttavan katsoa välillä. Apinoiden osuudet on merkittävästi parempia joskin loppu meni senkin puolesta vähän överiks. Ei mikään erikoinen elokuva mutta silti hyvä ja antoi mahdollisuuden tutustua paremmin joihinkin hahmoihin.

War for the Planet of the Apes sen sijaan on kolmikon paras elokuva. Se on äärimmäisen tunnelmallinen se on hauska, se saa sinut surulliseksi ja se on myös päätös eräälle aikakaudelle. Andy Serkis on ollut hyvä kahdessa edellisessä elokuvassa mutta tässä hän nousee ihan uudelle tasolle ja Woody Harrelson on mahtava omassa roolissaan. Matt Reeves ei ehkä Dawnilla niin nappiin onnistunut imo mutta tämä elokuva nousee Batmanin tasoiseksi mestariteokseksi ja ohittaa jopa alkuperäisen Apinoiden Planeetan.

Nyt sitten odotetaan hetki että saadaan viimeisin pätkä katsottavaksi pian.
 
Joko näitte kuka näyttelee Victor Von Doomia oletettavasti Fantastic Four -elokuvassa ja etenkin sen jälkeen?



Downey Jr on palannut. En tiiä tykkäänkö tästä ideasta, alkaa tää multiversumijuttu olemaan vähän liikaa. Mutta onhan toi kai sillä viisiin ihan vekkulia, että toisessa universumissa/ulottuvuudessa kaikki pelastanut haluaa toisaalla tuhota kaiken.
 
Viimeksi muokattu:
Joko näitte kuka näyttelee Victor Von Doomia oletettavasti Fantastic Four -elokuvassa ja etenkin sen jälkeen?



Downey Jr on palannut. En tiiä tykkäänkö tästä ideasta, alkaa tää multiversumijuttu olemaan vähän liikaa. Mutta onhan toi kai sillä viisiin ihan vekkulia, että toisessa universumissa/ulottuvuudessa kaikki pelastanut haluaa toisaalla tuhota kaiken.

Vähään on käyneet näyttelijät, mutta toisaalta eikös Doom ole vähän kuin Ironmanin vastakohta, joten sinänsä ihan järkevä ja kova veto. Tosin nopealla somen selauksella puhutaankin että se olisi multiversumin "Ironman variant".

Uskon että Avengersin lopuksi nähdään päinvastainen The Blip kohtaus Spidermanin ja Doomin välillä.

Ehkä paras uutinen kuitenkin se että Russon veljekset tekee nämä Avengersit, sen verran vakuuttavaa jälkeä tekivät aiemmalla kerralla
 
Vähään on käyneet näyttelijät, mutta toisaalta eikös Doom ole vähän kuin Ironmanin vastakohta, joten sinänsä ihan järkevä ja kova veto. Tosin nopealla somen selauksella puhutaankin että se olisi multiversumin "Ironman variant".

Uskon että Avengersin lopuksi nähdään päinvastainen The Blip kohtaus Spidermanin ja Doomin välillä.

Ehkä paras uutinen kuitenkin se että Russon veljekset tekee nämä Avengersit, sen verran vakuuttavaa jälkeä tekivät aiemmalla kerralla
Juu itse veikkaan, että tuo selitetäänkin jotenkin noissa leffoissa miksi samannäkönen kaveri on nyt pahis. Sen verran paljon kuitenkin nyt viety tarinaa tuohon multiverse suuntaan.
 
Juu itse veikkaan, että tuo selitetäänkin jotenkin noissa leffoissa miksi samannäkönen kaveri on nyt pahis. Sen verran paljon kuitenkin nyt viety tarinaa tuohon multiverse suuntaan.
Mielestäni tuohon viitattiinkin tuossa tilaisuudessa sanomalla, että multiversumi luo uusia mahdollisuuksia tjsp., ja tälle ilmeisesti löytyy pohjaa sarjakuvistakin.

Saa nähdä käynnistyykö MCU:n toinen nousukausi nyt Deadpool & Wolverinen tiimoilta. Paljon kovia näyttelijäkiinnityksiä ainakin tehty ja Russon veljesten paluu on iso juttu. Ehkä tahdin hidastaminen ja määrän sijasta laatuun panostaminen olikin voittava valinta?
 
Aika eri lailla näistä elokuvista voi innostua. Russon veljesten ohjausta ovat näköjään nuo viimeisimmät Kostajat-elokuvat. Ne olivat samalla itselle se viimeinen naula arkkuun, jolloin kiinnostus supersankarileffoihin lopahti nollaan. Sarjakuvaversio ikuisuuden lapasesta on erinomainen, leffaversio sitten jotain muuta. Näiden elokuvien myötä kirkastui se ajatus, että se mikä toimii sarjakuvissa ei useinkaan toimi elokuvissa. Endgame otti jopa hieman päähän, kun se tuntui nykyisten megahittien yhdistelmältä. Hirveä määrä katsojalle selittämistä, tyhjänpäiväistä toimintaa ja vaatimus n+1 muun elokuvan katsomisesta, että olet siististi sisällä skenessä.

Ehkä näistä jaksaa itse sitten innostua uudelleen, kun keksitään jotain muuta kuin multiversumia ja vähän pienemmän mittakaavan ongelmia ratkottavaksi. Esimerkiksi Raimin Hämiksiä pidän edelleen parempana, kun pointti oli omien voimien hallinnassa ja niiden tuomassa vastuussa, kuten edesmennyt Ben-setäkin ennätti lausua. Eivät alkupään Hämiksetkään täydellisiä ole, mutta parempia kuitenkin kuin nämä uudet yritykset. Multiversumi on yksi väsyneimpiä muoti-ilmiöitä hetkeen, vaikkei se yleisesti elokuvissa mikään uusi asia olekaan.

En usko kyllä hetkeäkään, että Marvelin ja Disneyn suunta olisi mihinkään muuttumassa, kun katsoo noita tuloksia. Jos iso yleisö haluaa nähdä ilmassa leijumista ja energiasäteiden siirtymistä vahvemman käsillä huitojan mukaan, niin sitä on varmasti jatkossakin tulossa. Ei auta itku markkinoilla, mutta onneksi sentään katsomattomia elokuvia löytyy historian sivuilta enemmän kuin mitä ehtii loppuelämänsä aikana katsomaan. Jokunen jopa sieltä Marvelinkin tuotannosta.
Todellakin näitä voi katsoa kyllä monella eri tapaa. Itselle Infinity War (imdb 8.4, metacritic 68 ja rottentomatoes 85 ja 92) ja End Game (imdb 8.4, metacritic 78 ja rottentomatoes 94 ja 90) ovat alkuperäisiä Star Warsejakin kovempia leffoja ja tullut katsottua nuo molemmat jo varmaan puolenkymmentä kertaa ja noiden jälkeen ei ole oikeen mikään Marvel leffa maistunut lähellekkään yhtä hyvältä muutamaa poikkeusta lukuunottamatta, kuten Spiderman No Way Home ja Deadpool and Wolverine. Mutta makunsa toki kullakin. Russon veljesten ja RDJ:n paluu on todellakin lupaava uutinen ja toivottavasti saatavat taas nämä leffat kukoistamaan.
 
Itselle Infinity sagan loputtua kovia leffoja on ollut.

Shan-Chi
No Way Home
Doctor strange MoM
Love and Thunder
Guardians 3

Vielä hyviä

Ant-Man 3
Black Widow

Eli ei se omalla kohdalla ainakaan täysin surkea ole ollut, tosin on siellä niitä heikompiakin mutta niin oli Infinity sagassa myös. Omalla kohdalla laatu ei ole elokuvien suhteen laskenut mutta sarjoista on paljon näkemättä. Marvels ja D&W vielä näkemättä phase 5.
 
Itselle Infinity sagan loputtua kovia leffoja on ollut.

Shan-Chi
No Way Home
Doctor strange MoM
Love and Thunder
Guardians 3

Vielä hyviä

Ant-Man 3
Black Widow

Eli ei se omalla kohdalla ainakaan täysin surkea ole ollut, tosin on siellä niitä heikompiakin mutta niin oli Infinity sagassa myös. Omalla kohdalla laatu ei ole elokuvien suhteen laskenut mutta sarjoista on paljon näkemättä. Marvels ja D&W vielä näkemättä phase 5.
Totta, noi viisi leffaa oli kyllä omasta mielestäkin hyviä. Ant man 3 en pitänyt enää juuri ollenkaan vaikka kahdesta ekasta pidin todella paljon. Black Widown laittaisin ehkä noiden viiden kanssa vielä hyviin leffoihin. Mutta se yhtenäinen punainen lanka ei noissa enää oikein ole toiminut mikä toimi tuossa Infinity sagassa.
 
Itselle Infinity sagan loputtua kovia leffoja on ollut.

Shan-Chi
No Way Home
Doctor strange MoM
Love and Thunder
Guardians 3

Vielä hyviä

Ant-Man 3
Black Widow

Eli ei se omalla kohdalla ainakaan täysin surkea ole ollut, tosin on siellä niitä heikompiakin mutta niin oli Infinity sagassa myös. Omalla kohdalla laatu ei ole elokuvien suhteen laskenut mutta sarjoista on paljon näkemättä. Marvels ja D&W vielä näkemättä phase 5.
Se on hyvä että on maistunut, itsellä ehkä vaan älytöntä ähkyä mutta mulle Shan-Chi ja Black Widow jäi aika käden lämpöisiksi leffoiksi, jotka unohti jo lopputekstien aikana ja sitten taas viimeisin Doctor Strange ei iskenyt lainkaan vaikka rakastin ykkösosaa ja Thor love and thunder.. Ehkä rasittavin Marvel leffa, tykkäsin todella paljon Ragnarökistä ja sanoisin että Taika Waititi onnistui siinä erinomaisesti, mutta Love and Thunder halusi olla niin hauska, että meni itsellä jo vähän parodian puolelle.

Sen sijaan Spiderman No way home oli erinomainen, lähinnä sen takia että olin onnistunut välttämään tai välttymään spoilereilta ja leffa aiheutti aikamoisen nostalgiaryöpytyksen.

Guardian of Galaxy 3 oli ihan perkeleen surullinen elokuva ja aikuinen mies keräsi kyyneleitään sen aikana. Kai sekin kertoo jotain leffan onnistumisesta.
 
Longlegs melkein aiheutti minulle paniikkikohtauksen leffateatterissa.

Ai että oli hieno elokuva.
Tuntuu että Nicholas Cage olisi löytänyt jonkinlaisen taiteellisen vapauden vanhemmilla vuosillaan.. Ei enää tarvitse todistella kenellekään mitään ja vain painaa menemään? Valita vain omannäköiset projektit? Aina olen toisaalta tykännyt hänen töistään mutta kuitenkin tuntuu ehkä mies on kuin viini, paranee vanhetessaan?

Onko mitään arvosteluntapaista tulossa - tai edes tynkää mikä aiheutti paniikin tunnetta? Longlegs kiinnostaa tietysti suunnattomasti mutta elokuvateatterit on minulle vähän no-go niin pitää odotella että tulee myyntiin/suoratoistopalveluihin.
 
Tuntuu että Nicholas Cage olisi löytänyt jonkinlaisen taiteellisen vapauden vanhemmilla vuosillaan.. Ei enää tarvitse todistella kenellekään mitään ja vain painaa menemään? Valita vain omannäköiset projektit? Aina olen toisaalta tykännyt hänen töistään mutta kuitenkin tuntuu ehkä mies on kuin viini, paranee vanhetessaan?

Onko mitään arvosteluntapaista tulossa - tai edes tynkää mikä aiheutti paniikin tunnetta? Longlegs kiinnostaa tietysti suunnattomasti mutta elokuvateatterit on minulle vähän no-go niin pitää odotella että tulee myyntiin/suoratoistopalveluihin.
Miksi teatterit on no-go? :) Suolasen hintasiahan ne kyllä nykyään on.
Longlegs melkein aiheutti minulle paniikkikohtauksen leffateatterissa.

Ai että oli hieno elokuva.
Tätä ei taida suomessa ihan vielä nähdä? Oliko 9. päivä ensi-ilta? Trailerista ja juonikuvauksesta tulee paljon Uhrilampaat mieleen, oliko kuinka paljon samantyylinen? Tämä pitää kyllä käydä pikimmiten katsomassa, kuhan ensi-iltaan tulee!
 
Tätä ei taida suomessa ihan vielä nähdä? Oliko 9. päivä ensi-ilta? Trailerista ja juonikuvauksesta tulee paljon Uhrilampaat mieleen, oliko kuinka paljon samantyylinen? Tämä pitää kyllä käydä pikimmiten katsomassa, kuhan ensi-iltaan tulee!
9.pvä on ensi-ilta ja taitaa pääkaupunkiseudulla olla yöennakkoja sitä ennen. Vertaisin enemmän Yhdeksäs portti ja Manaajaan kuin Uhrilampaisiin, mutta vain hyvällä tavalla. Mitä vähemmän tietää, sitä parempi!

Tuntuu että Nicholas Cage olisi löytänyt jonkinlaisen taiteellisen vapauden vanhemmilla vuosillaan.. Ei enää tarvitse todistella kenellekään mitään ja vain painaa menemään? Valita vain omannäköiset projektit? Aina olen toisaalta tykännyt hänen töistään mutta kuitenkin tuntuu ehkä mies on kuin viini, paranee vanhetessaan?

Onko mitään arvosteluntapaista tulossa - tai edes tynkää mikä aiheutti paniikin tunnetta? Longlegs kiinnostaa tietysti suunnattomasti mutta elokuvateatterit on minulle vähän no-go niin pitää odotella että tulee myyntiin/suoratoistopalveluihin.
Arvostelua pukkaa loppuviikosta! Siinä kyllä enemmän tuosta paniikista. Mutta sanotaan näin, että elokuvan tapa viedä katsojalta turvallisuuden tunne oli ihan omaa luokkaansa.
 
9.pvä on ensi-ilta ja taitaa pääkaupunkiseudulla olla yöennakkoja sitä ennen. Vertaisin enemmän Yhdeksäs portti ja Manaajaan kuin Uhrilampaisiin, mutta vain hyvällä tavalla. Mitä vähemmän tietää, sitä parempi!


Arvostelua pukkaa loppuviikosta! Siinä kyllä enemmän tuosta paniikista. Mutta sanotaan näin, että elokuvan tapa viedä katsojalta turvallisuuden tunne oli ihan omaa luokkaansa.
Ai hemmetti älä hypetä enempää! :D
 
Ylös Bottom