Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Elokuvasuosittelut ja muu leffakeskustelu



Itse pidän kahta elokuvaa tällä hetkellä parhaimpina demoamaan 4K elokuvia. Dolby Vision HDR puolella Joker (2019) ja mielenkiintoisen HDR kuvan osalta, The Revenant (2015).
 
Itse hommasin Jokerin 4k version heti kun olin elokuvan nähnyt flixistä, ei ole vielä tullut katottua mutta muistan sen saaneen kovia arvioita. Myös Matrix trilogia on kova jos haluaa demota 4k elokuvia.
 
Itse hommasin Jokerin 4k version heti kun olin elokuvan nähnyt flixistä, ei ole vielä tullut katottua mutta muistan sen saaneen kovia arvioita. Myös Matrix trilogia on kova jos haluaa demota 4k elokuvia.

Olisi kiinnostava kuulla mikä porukan TOP-5 elokuvat? 4K elokuvien demoamiseen.

Tässä vielä 4K elokuva arvioita suomeksi:
 
En edes tiennyt että Mad Max Fury Road Immortan Joe oli sama näyttelijä kuin Mad Max 1 Toecutter, kaksi fantastista hahmoa. Suru uutinen on kuitenkin että näyttelijä on menehtynyt.

 
Jos teitä kiinnostaa leffa aiheinen keskustelu niin Videospace YouTube-kanavalla on oma Discord. Siellä on yllättävän kova asiantuntemus. Eli tyyppejä, jotka tehneet leffoja, kuvaus, käsikirjoitus, maskeeraus, jne.

Tehneet myös pelejä ja omia leffoja. Erittäin vaatimattomia tyyppejä, mutta kovin tieto kaikesta leffoihin liittyvästä.
 
Toivottavasti elokuvateatterit ovat ensi vuonna siinä laajuudessa auki, että pääsee sinne katsastamaan suurimman osan näistä. Vaikka kotona mieluusti näitä katsoisi, niin on se silti ihan eri asia katsoa se teatterissa isolta kankaalta. :|
 
Pientä toppuuttelua Suominäkökulmaan:
Tuo HBO Max korvaa HBO Nordicin Suomessa näillä puheilla vasta 2021 loppupuolella & tämä Warner brosin leffojen striimiuutinen koskee vain Yhdysvaltoja, ei edes Kanadaa.
Ja kyseessä vain väliaikainen kokeilu - mikään striimidiili ei riitä korvaamaan menetettyjä lipputuloja noilla megaspektaakkeleilla. Mutta jos toinen vaihtoehto on ettei leffat pääse teattereihein ollenkaan (koska koronatilanne Jenkeissä niin surkea), niin pakko Warnerinkin on jotain testata.

Samaan aikaan on toki muistettava, että eletään aika mullistavia aikoja ja voihan tässä tapahtua Suomessa ja Euroopassakin vaikka ja mitä. Jos koronatilannetta ei saada paremmaksi tai syystä tai toisesta leffateattereissa käyminen loppuu, niin studiot reagoivat pysyvämminkin.

Omaan elämään tällä uutisella (jos siis laajenee edes Suomeen) vaikutus aikalailla 0: Olen nytkin käynyt katsomassa striimipalveluihin tulevia kiinnostavia elokuvia leffateatterissa, vaikka näkisin ne "ilmaiseksi"/jo voimassa olevan tilauksen mukana + noista otsikon leffoista ei kiinnosta kuin Dyyni ja sekin varauksella. Toki Warnerilta tulee vuosittain myös minua kiinnostavia leffoja, ei siinä, mutta aion katsoa merkittävän osan elokuvista teatterissa myös ensi vuodesta eteenpäin.
 
Pientä toppuuttelua Suominäkökulmaan:
Tuo HBO Max korvaa HBO Nordicin Suomessa näillä puheilla vasta 2021 loppupuolella & tämä Warner brosin leffojen striimiuutinen koskee vain Yhdysvaltoja, ei edes Kanadaa.
Ja kyseessä vain väliaikainen kokeilu - mikään striimidiili ei riitä korvaamaan menetettyjä lipputuloja noilla megaspektaakkeleilla. Mutta jos toinen vaihtoehto on ettei leffat pääse teattereihein ollenkaan (koska koronatilanne Jenkeissä niin surkea), niin pakko Warnerinkin on jotain testata.

Samaan aikaan on toki muistettava, että eletään aika mullistavia aikoja ja voihan tässä tapahtua Suomessa ja Euroopassakin vaikka ja mitä. Jos koronatilannetta ei saada paremmaksi tai syystä tai toisesta leffateattereissa käyminen loppuu, niin studiot reagoivat pysyvämminkin.

Omaan elämään tällä uutisella (jos siis laajenee edes Suomeen) vaikutus aikalailla 0: Olen nytkin käynyt katsomassa striimipalveluihin tulevia kiinnostavia elokuvia leffateatterissa, vaikka näkisin ne "ilmaiseksi"/jo voimassa olevan tilauksen mukana + noista otsikon leffoista ei kiinnosta kuin Dyyni ja sekin varauksella. Toki Warnerilta tulee vuosittain myös minua kiinnostavia leffoja, ei siinä, mutta aion katsoa merkittävän osan elokuvista teatterissa myös ensi vuodesta eteenpäin.
Minulla on taas aika päinvastainen tilanne. Koronan myötä on jäänyt leffateatterissa käynnit käytännössä kokonaan. Vaikka joskus olisi itse halunnutkin mennä, niin kaveri/vaimo/joku muu ei lähdekään messiin, koska Korona. Ennen tuli käytyä harvasen viikko.

Maksaisin helposti saman lippuhinnan, jos voisin ensi-iltapäivänä katsoa elokuvan kotona streamipalvelun kautta. Tietysti vielä parempi, jos sisältyisi kuukausihintaan, mutta olisin myös valmis maksamaan ekstraa.

Olisiko sillä julkaisijalle mitään merkitystä saako sen lipun hinnan kotisohvan katsojalta vai teatteriin menijältä? Tuskinpa, mutta teattereille sillä on iso merkitys.
 
Ennen koronaa tuli käytyä vähintään kaksi kertaa kuussa leffassa. Itselle paras tapa irtautua arjesta, kun ei voi katsoa puhelinta eikä leffaa voi keskeyttää (eikä lapset kysele koko ajan jotain :D). Helmikuun jälkeen ei ole tullut käytyä kertaakaan, vaikka varmaan ihan turvallista olisi ollutkin. Alkaa olla jo ikävä teatteriin.
 
Itse käynyt (mm. alla siteeratussa Orionissa) leffassa koronan alettua vajaat 10 krt. Turvavälien pitäminen on ollut aina todella helppoa ja todella paljon isompi tartuntariski on ollut esimerkiksi jokaisessa ravintolassa jossa olen käynyt (jos niissäkin on ollut pääasiassa turvatoimet kunnossa). Edessä, takana tai vieressä ei istu ketään (paitsi oma leffaseura). Mainittakoon vielä, että olen tosiaan yleisesti hyvinkin varovainen koronan kanssa, baarit, ravintolat, tapahtumat jne. missä olisi vähänkään ahtaampaa ovat jääneet käytännössä kokonaan pois elämästä kevään jälkeen. Leffassa on vain ollut yksinkertaisesti helppo käydä ilman mitään pelkoa persuuksissa.

@Dragonfly: Julkaisijalle ei toki sinänsä väliä, jos tosiaan esittämäsi skenaario toimisi ja porukka maksaisi lipunhinnan verran yksittäisestä striimistä. Eli saataisiin oikeasti edes suurinpiirtein sama määrä rahaa per nuppi, tämähän olisi selkeä voitto julkaisijalle kun välikädet poistuvat. Tähän ei vain olla vielä päästy - yksittäisestä striimistä olisi käytännössä pakko pyytää lisähintaa sillä ajatuksella, että siellä sohvalla on kuitenkin enemmän väkeä katsomassa. Disney yritti Amerikan markkinoilla tätä Mulanilla (ja olikohan jollain muulla leffalla) ilman suurempaa menestystä.
Äkkiseltään voi laskea paljonko pitää myydä 10e/kk striimitilauksia lisää, että kattaa jonkun viimeisimmän Star Warsin miljardin dollarin lipputulot. (Jotka toki jakautuvat monelle toimijalle ja siten esim. Disneyn ei tarttisi saada tuon vertaa uusia Disney+ -tilauksia saadakseen saman määrän rahaa käteen, mutta kuitenkin..)

 
Viimeksi muokattu:
@Dragonfly: Julkaisijalle ei toki sinänsä väliä, jos tosiaan esittämäsi skenaario toimisi ja porukka maksaisi lipunhinnan verran yksittäisestä striimistä. Eli saataisiin oikeasti edes suurinpiirtein sama määrä rahaa per nuppi, tämähän olisi selkeä voitto julkaisijalle kun välikädet poistuvat. Tähän ei vain olla vielä päästy - yksittäisestä striimistä olisi käytännössä pakko pyytää lisähintaa sillä ajatuksella, että siellä sohvalla on kuitenkin enemmän väkeä katsomassa. Disney yritti Amerikan markkinoilla tätä Mulanilla (ja olikohan jollain muulla leffalla) ilman suurempaa menestystä.
Äkkiseltään voi laskea paljonko pitää myydä 10e/kk striimitilauksia lisää, että kattaa jonkun viimeisimmän Star Warsin miljardin dollarin lipputulot. (Jotka toki jakautuvat monelle toimijalle ja siten esim. Disneyn ei tarttisi saada tuon vertaa uusia Disney+ -tilauksia saadakseen saman määrän rahaa käteen, mutta kuitenkin..)
Joo, on tuossa edelleen se, että se on vaan yksi lippu per kotitalous, mutta se olisi kuitenkin parempi kuin ei mitään. Enkä siis usko, että tähän ollaan ihan heti menossa, jos on mitään mahdollisuutta, että leffoja voidaan pyörittää teatterissa ja että sinne tulee katsojia.

Omalta kantilta kun vaan pohdin, niin olisin koska vaan valmis maksamaan lippuhinnan kotikatsomosta. Muuten jää käymättä kokonaan, jos ei Korona yhtään hellitä.
 
Juu, siis isot leffastudiot eivät varmasti välitä elokuvateattereiden kohtalosta hevon hemmettiä ja jos pystyvät tekemään enemmän rahaa ilman teattereita, niin tekevät tämän pelisiirron varmasti sillä samalla sekunnilla. Hyvässä ja pahassa voidaan siis luottaa jälleen rahan valtaan: tällä hetkellä striimaukseen ei ole siirrytty kuin tappioita minimoidakseen (vrt. jo valmiita leffoja on myyty esim. Netflixille, Warnerin ensi vuoden kokeilu), mutta vielä rahastusmallit eivät toimi suuressa kuvassa.
Uusimmasta Bondista on käyty ilmeisesti todella kovaa kilpailua kulissien takana striimauspalveluiden kesken (esim. huhujen mukaan Apple olisi maksanut 400 miljoonaa dollaria 12kk yksinoikeudesta), mutta tuotantoyhtiö ei ole taipunut. Luin että yhtenä syynä pelko tämän johtamisesta tietynlaiseen arvonalenemiseen: onko porukka jatkossakaan valmiita maksamaan leffateatterihintaa, jos saavat tämän halvemmalla kotisohvalle? Katoaako uusista Bondeista "glamour" jos niitä ei jonoteta katsomaan ensi-iltoina? jne.
 
Saas nähdä, että tuleeko tuo HBO Max Suomeen ollenkaan. Kyllä mulle kelpais noi leffat kotisohvalta katsottuna :)

USA / Kanada, 1 kuukausi, saa itse valita koti / leffateatteri, näillä näkymin. Eli ei mitään maailmaa mullistavaa, paitsi että suoratoisto senkun ottaa isompaa roolia.

Toivottavasti elokuvateatterit ovat ensi vuonna siinä laajuudessa auki, että pääsee sinne katsastamaan suurimman osan näistä. Vaikka kotona mieluusti näitä katsoisi, niin on se silti ihan eri asia katsoa se teatterissa isolta kankaalta. :|

Niin... toisilla on kotona jo melkoisia setuppeja. Toki joku Dyyni on varmasti hieno joltain Itiksen IMAX kankaalta / kokemukselta katsottuna.

Minulla on taas aika päinvastainen tilanne. Koronan myötä on jäänyt leffateatterissa käynnit käytännössä kokonaan.

Korona aikana leffateattereissa käynti on ollut suorastaan maaginen nautinto. Tilaa on ja palvelu pelaa.

Juu, siis isot leffastudiot eivät varmasti välitä elokuvateattereiden kohtalosta hevon hemmettiä ja jos pystyvät tekemään enemmän rahaa ilman teattereita, niin tekevät tämän pelisiirron varmasti sillä samalla sekunnilla.

Kyllä on maailma yksinkertainen paikka. Ilmeisesti nämä leffastudioiden pomot eivät ole edes ihmisiä. Saatika omaa mitään omaa suhdetta elokuvan historiaan. Leffateatterit ovat nyt korona tilanteessa usein kiinni. Se että näitä tiloja alettaisiin purkaa, repimään penkkejä irti ja ottamaan kankaita alas, on pikkasen kaukana vielä.

Siinä vaiheessa jos näiden kiinteistöjen arvo jotenkin käsittämättömällä tavalla romahtaisi niin siellä olisi kiinalaiset ja juutalaiset ekana jonossa ostamassa kaiken pois.

Se että leffateatterit ns. "kuolisivat" tarkoittaisi sitä että ihmisillä olisi kotona aivan toisen laiset setupit käytössään. Omia pieniä leffateattereita. Mikä on oma syynne mennä vaikkapa Itiksen Finnkinoon? Menettekö LUXE-saliin vai IMAXiin... yksin vai porukalle, jne. Entä löytyykö kotoa popcornia kone.

Dyynin hiekka-aavikot vaativat sen 200" tuumaa ihan minimissään. Dolby Atmos kuljettaa tuulen viemänä hiekkaa korvista sisään.
 
On kyllä must buy tuo LOTR 4k trilogy Collection joskus ku soitin tulee hommattua. niin tulee varmaan heti tilattua/hommattua. sehän siis julkaistaan suomessa 7.12



 
Viimeksi muokattu:


On kyllä must buy tuo LOTR 4k trilogy Collection joskus ku soitin tulee hommattua. niin tulee varmaan heti tilattua/hommattua


Arvosteluiden perusteella huippuluokan lättyjä, hintakin pudonnu CDONissa 130€ -> 100€. Ei paha hinta kun ottaa huomioon että siinä tulee 6 elokuvaa.


 
Ylös Bottom