Elokuvasuosittelut ja muu leffakeskustelu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ulukai
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mietin itsekin tuota samaa että onko muka kameroissa joku HDR-kuvaus tms. kun itse ainakin lisää ns. HDR:n järkkärikuviin vasta kuvien käsittelyssä. Ja niissä siis on sitä dataa eli dynaamista skaalaa sen verran että onnistuu nostaa kirkkaita ja tummia niin että siitä tulee se, mitä HDR:ksi kutsutaan. Tosin en minä varsinaisia HDR-kuvia koskaan edes tee mutta siis mahdollisuus olisi jos skaalaa vain on.

Asiaa voi sekoittaa se että esimerkiksi puhelimissa on usein joku HDR-kuvaustila. Sekin taitaa pääasiassa vain feikata asian ottamalla tilanteesta useampia valotuksia ja yhdistämällä ne. Tai jotain. Ei ne samaan pääse kuin järkkärit vaikka yrittää ja sitten sitä lopputulosta ei voi itse kauheasti säätää.

Mutta joo, meni jo vähän elokuvakeskustelun ohi vaikka sinänsä asiassa suunnilleen pysyikin.

Olis omalla kohdalla saatananmoinen meh, jos elokuvissa ei enää Dolby Visionia (HDR:ää) olis. Kyl se vaan niin paljon tuo kuvaan lisää. Mulla on semmonen tunne, et jos kaikki tulevat elokuvat olis vain 1080p sdr:ää + letterboxit, jotka veisivät puolet kuvasta pois, niin se haittaisi vain 1% elokuvan katselijoista. Niihän sen tätäkin foorumia lukiessa huomaa. No ihmiset ovat erilaisia.

Olis omalla kohdalla saatananmoinen meh, jos elokuvissa ei enää Dolby Visionia (HDR:ää) olis. Kyl se vaan niin paljon tuo kuvaan lisää. Mulla on semmonen tunne, et jos kaikki tulevat elokuvat olis vain 1080p sdr:ää + letterboxit, jotka veisivät puolet kuvasta pois, niin se haittaisi vain 1% elokuvan katselijoista. Niihän sen tätäkin foorumia lukiessa huomaa. No ihmiset ovat erilaisia.
Riippuu paljon elokuvasta ja tietysti HDR:n toteutuksesta kuinka paljon lisäarvoa se tuo. Joku hidastempoinen ihmissuhdedraama ei samalla tavalla kaipaa HDR:ää kuin vaikka ison budjetin toimintaspektaakkeli tai väreillä ja kontrasteilla leikkivä avaruusseikkailu.

Kerran eräässä haastattelussa yksi alan ammattilainen kertoi, että olivat saaneet kovan työn tuloksena säädettyä erään elokuvan HDR:n mieleisekseen, jonka jälkeen joku johtavassa asemassa oleva henkilö painosti näitä ammattilaisia muuttamaan HDR:ää kirkkaammaksi, jotta se erottuisi enemmän elokuvan bluray-versiosta.

Raha on monesti tärkeämpää kuin taide.

HDR:n ei pitäisi olla mikään "one size fits all", vaan sitä pitäisi aina säätää ja arvioida tapauskohtaisesti, sekä miettiä miten se edistää tarinaa. Parhaimmillaan HDR luo kuvaan hienon 3D -efektin, jossa on paljon syvyyttä.

Ja monesti ihmiset kaipaavat HDR:ää ja muita hienouksia, koska haluavat olla tyytyväisiä kaalliiseen televisioonsa. Tämä tapahtuu kuitenkin aina taiteen ja ohjaajan vision kustannuksella.

Ylös Bottom