Vastaus: F1 2010 Online Lohko 2
Yllättävän hieno kisa tosiaan, hyvästä väännöstä kiitokset IcematSibille ja Superiorille. Ja onnittelut molemmille!
Ennen aika-ajoa kävin vähän kokeilemassa miltä se vormula tuntuu uuden pätsin kanssa, ja yllätys oli aikamoinen kun ilmeisesti force feedbackiä on muutettu siten, ettei ratti keskitä enää läheskään samalla voimalla kuin aikaisemmin, vaikka wheel weight -efekti on täysillä. Tuntui kuin ohjauksessa olisi ollut reilu dead zone keskellä eikä ollenkaan tuntumaa kaarteissa. Kokeilin runkata asetukset läpi siltä varalta ettei ne olisi rekisteröityneet vaan päivityksen jälkeen oltaisiin "perusasetuksilla", mutta ei auttanut. Tuota sai kierrettyä kun tiputin ohjauksen lineaarisuutta alemmas (60->75) niin keskialueella pyörät kääntyivät herkemmin (mielestäni sen pitäisi mennä nimenomaan toisin päin), mutta ei se silti yhtä hyvä ollut kuin aikaisemmin.
Aika-ajossa päätin ajaa kaksi viiden kierroksen vetoa ja katsoa mihin se riittää. Auto tuntui kulkevan equal-tehoilla paljon paremmin kuin GP-tilassa ja sehän kelpasi. Ensimmäisen stintin jälkeen taisin olla kolmantena, tuoreet renkaat alle toiseen stinttiin ja menoksi. Sain puristettua Micciksen ohi ja viimeisellä aikakierroksella oli lähtemässä kolme kymmenystä jo pelkästä ensimmäisestä sektorista, mutta polttoaine loppui ennen kolmatta sektoria. Ei olisi päässyt Markoboysta ohi mutta olisi saanut vähän hajurakoa Miccikseen.
Startti onnistui kerrankin aivan nappiin. Markoboy lähti peittämään sisälinjaa, liimauduin perään ja heitin siitä ulkopuolelle. Olin ennen jarrutuspaikkaa hetken jopa edellä, mutta Markoboy otti jarrutuksen paljon tarkemmin ja ampaisi johtoon ykkösmutkasta. Ykkösmutka tuntui ainakin siellä kärjessä menevän aika siististi, kiitokset siitä. Pidin kakkospaikkani ja eroa taaksepäin alkoi syntyä.
Markoboy tuntui ajavan tasaisesti karkuun joka kierroksella, mutta kierroksen 5 alkupuoliskolla vaikutti että Sauberin ohjaamossa oli vähän ongelmaa. Sain pari sekuntia kiinni ja olin hetken aikaa sekunnin päässä, mutta sitten eroa alkoi tulla taas lisää. Renkaat oli keltaisella kierroksella 7 ja olin tilannut stopin sille kierrokselle joten ajoin varikolle. Vähän veikkaan että seuraavalla kierroksella olisi mennyt jo vasen eturengas oranssille ja kierrosaika olisi ollut paljon heikompi.
Varikkokäynti menikin sitten ihan puihin. Jarruttelin reilusti ennen nopeusrajoitusviivaa ja hävisin vähän. Sitten jarruttelin urasta tutulle Virginin pilttuulle kunnes tajusin ettei nuo olekaan niitä mun jätkiä. Matelin omaan ruutuun, kovat pyörät alle ja menoksi. Ehdin ensimmäiseen mutkaan muistaakseni akituksen eteen neljänneksi (?) ja vaikutti että olin tehnyt ihan hyvän pysähdyksen.
Sain kelattua vähän eroa akitukseen ja häntä seuranneeseen autoon, mutta kovat renkaat ei tuntuneet ollenkaan hyviltä. Alun rattikikkailun jälkeen tuntuma oli todella hukassa. Sitten jätin La Caixan jarrutuksen hieman liian myöhään ja spinnasin. Siinä meni kaksi autoa ohi, mutta aavistin ettei niillä ollut vielä varikkokäyntiä tehtynä joten en jaksanut kummemmin hermostua. Sitten tietysti tein vielä melkein saman virheen seuraavalla kierroksella samassa paikassa, mutta onneksi nokka pysyi menosuuntaan.
Aloin pääsemään sinuiksi kovien renkaiden kanssa ja sai ajella yksin. Nousinkin sitten takaisin omalle paikalleni kakkoseksi ja varikkokäyntirumban jälkeen ero Markoboyhin näytti olevan 20 sekuntia. En oikein ymmärtänyt mistä se oli niin paljon eroa repinyt kun olin ennen omaa varikkokäyntiä 2-3 sekunnin päässä, mutta kaipa nuo kaikki omat virheet kumuloituivat. Välillä ero kävi 15 sekunnissa ja elättelin toiveita ainoastaan nähdäkseni eron taas kasvavan 20 sekuntiin.
Pieni punainen piste näytti lähestyvän ratakartalla uhkaavasti kun kierroksia oli ajettu suunnilleen 18/26. Vaikka radalla oli siellä täällä kierroksella jääneitä, tein omat johtopäätökseni ja totesin ettei se voi olla kuin Miccis. Rupesin miettimään Micciksen taktiikkaa, ei ollut ainakaan samassa rytmissä minun kanssani. Olikohan jopa lähtenyt kisaan kovilla renkailla kun saavuttaa niin paljon, loppuvatkohan minun renkaani ennen sen renkaita jne.
Miccis pääsi kantaan siinä viisi tai kuusi kierrosta ennen maalia, tajusin että tässähän täytyy ruveta ajamaan ihan tosissaan. Alkuun ajoin pari kierrosta moottori edelleen Standardilla ja parhaasta kierrosajasta tippui pari kymmenystä per kierros. Mentiin jo alle 1:25 ja sitten kokeilin saisiko sitä eroa Fastillä, mutta ei saanut.
Nopeimmaksi kierrokseksi taisi jäädä 1:24.2xx ja tietysti taas, La Caixassa jätin jarrutuksen hieman liian myöhäiseksi, ajauduin vähän leveäksi ja Miccis kuittaisi nätisti ohi. Otettiin pieni rengaskosketus muttei mitään vakavaa, ihan kilpa-ajoon kuuluvaa.
Sitten yritin pysyä perässä, Miccis yliyritti selkeästi ja ajoi siellä sun täällä leveäksi mutta minä tietysti tyylilleni uskollisena toistin kaikki edellä ajavan virheet.

qolazor teki aika hienon liikkeen viimeisillä kierroksilla, 6. ja 7. mutkan välissä otti ensiksi radan vasempaan reunaan ja päästi Micciksen ohi, jonka jälkeen leikkasi terävästi oikeaan reunaan ja päästi minut ohi. Onneksi siinä olin vähän tilaa ja olin hereillä niin ei tullut hiilikuitusilppua.
Viimeiselle kierrokselle lähdettäessä otin vielä tehoja pois koneesta siinä toivossa että Miccis olisi ajanut pidempään Fastillä ja siltä loppuisi bensa, mutta ei käynyt tuuri tällä kertaa. Tulokseen täytyy kuitenkin olla tyytyväinen, en oikein tykkää tästä Kataloniasta varsinkaan kun se kolmossektori raiskattiin muutama vuosi sitten. Saa nähdä miten Monacossa ensi viikolla.