Vastaus: F1 2010 [PS3] - keskustelu pelistä
Toisen kauden Melbournen GP ajettu. Oli melkosta menoa kisassa
Harjoituksissa uhkakuvat ei sentään täyttyneet vaan prime-renkailla ok 14. sija ja optioneilla hylätty kierros olisi kantanut peräti sijalle 5, oli kyllä muutenkin huippukierros
Short race weekend on tässä toisella kaudella, ekan kauden ajoin kokonaan long race weekendina, eli 3 harkkaa ja 3 aika-ajo sessiota. Nyt yhdet sessiot molempia tällä kaudella kun radat on suht hallussa. Kisan pituus 12 kierrosta eli 20% kisan pituudesta myös tämän kauden, tulevina kausina tuotakin nostetaan.
Aika-ajoissa harjoituksen kierrosaika parantui puolella sekunnilla, oli ehkä paras aika-ajo koko uralla. 8. sija ja puoltoista sekkaa kärkeen jonka miehitti Mclaren ja Ferrari kuskit, Red Bullit sijoilla 5 ja 7 mutta sekunnin kärjestä. Melko vaikea rata Melbourne näin tuloksellisesti oli myös ekalla kaudella joten tätä aika-ajo sijoitusta voi pitää todella hyvänä. Vaikeustaso osui tälle kaudelle aika nappiin. Tallikaveri Heikki oli 20. joten Trullin nimi tais olla vain bugi siinä sopimuksessa. Myös 1. kehitysosahaaste oli jo melbournessa.
Kisan lähdössä ihan ok lähtö, ja napsin pari sijaa (tosin Rosberg otti jonkun aivan haamustartin ja kiilasi edelle). Johtui varmaan setupistani mutta ikinä ennen ei auto ole ollut suhteessa näin hidas suorilla muihin nähden. Jäin 1-1,5sek pitkillä suorilla. Nopeat mutkat sen sijaan taittui sitten ylivoimaisesti muihin nähden. Sijoitukseksi vakiintui 7. Kierroksella 4 vaihtamaan prime renkaat mutta stoppi menee mynkään: 12 sekuntia varikolla eli n. 8 sekuntia hukkaan.
Varikolta takaisin sijalla 19, osa ei tietenkään viekä käynyt renkaitaan vaihtamassa. Mututuntuma oli että nyt oltiin vajottu hieman pisteiden ulkopuolelle, edessä Force Indian autot.
Heti kierroksen tokalla sektorilla mutkasta kiihdyttäessä Kubica ja Hulkenberg törmänneet, edellä ajanut Sutil ja minä ajamme melkoista vauhtia heitä päin, ehtimättä väistää. 90% tapauksista tälläinen on päätynyt etusiiven rikkoutumiseen. Nyt osun Hulkenbergin sivuponttoonin ja pyörähdän - ja uskomatonta mutta ensimmäistä kertaa tälläisestä tilanteesta ilman vaurioita pääsen jatkamaan.
Kierroksella 7 olen sijalla 13 (ohittanut vain varikolla olleita) ja huomaan että tallikaveri Heikki Kovalainen on kärjessä
Lisäksi Felipe Massa tuli varikolta ja jäi taakseni. Kierroksen 8 alussa Kovalainen tulee varikolta sijalle 9, Buemi perässään. Itse ehdin juuri herrojen väliin ja näin Lotuksen suomikuskit ovat molemmat pistesijassa kiinni! Huikeaa! Ensimmäisen sektorin mutkassa kuitenkin ohitusyritykseni kostautuu ja Heikin kanssa ajaudumme hiekalle. Hulkenberg ohittaa minut ja Massa ahdistelee samaten. Heikki pääsee jatkamaan Buemin perässä sijalla 13.
Loppukisasta auto meinaa lähtee käsistä mutta tuloksena vain pieniä aikamenetyksiä. Massa kerran ohi shikaanissa, mutta kuittasin heti perään. Hulkenbergin päänahasta olin jo luopunut kun Hulk tekee pienen ajovirheen mutkaan kiihdyttäessä ja pääsen ohittamaan tämän. Sija 9 ja 2 mm-pistettä, oli ehkä yksi jännimmistä kisoista uralla ja paljon sai duunia tehdä että pisteet lopulta irtosivat. Ilman varikkokämmiä (8sek) olisi kuudenneksi vauhti riittänyt. Tästä jatketaan sitten Malesian kisaan, Lotus tallien pisteissä neljäntenä.