Vastaus: F1 2016
Ai että, neljä kilpailua takana Careeria. Lähdin Bottaksen tallikaveriksi Williamsille. Vaikeustasoksi laitoin Hard, koska omasta tasosta ei ollut tietoa, joten ajattelin, että tuo 4/7 vaikeustaso voisi olla ihan sopiva. Kisan pituudeksi asetin 25% eli noin 13-15 kierrosta radasta riippuen. Australiassa sijoituin lopulta kahdeksanneksi. Tuo kisa meni ajamaan totutellessa. Nyt olen saanut jo nuo liipaisimet haltuun ja ajaminen sujuu sekä on nautinnollista, mutta tosiaan ensimmäinen kisa meni vielä opetellessa. Bahrainissa sitten ylivoimainen voitto 15 sekunnilla, samoin Kiinassa vajaalla kymmenellä sekunnilla. Kiinan kisan jälkeen nostin vaikeustason Expertiin sekä tiukensin mutkaoikomisia. Aiempi asetus oli regular ja nyt on tuo tiukin mahdollinen eli strict.
Neljännessä kisassa sitten eli Venäjällä tuntui heti siltä, että nyt on vaikeustaso juurikin kohdillaan. Sain hinkata reippaasti kierroksia harjoituksissa, jotta pääsin kärkikuskien tuntumaan. Aika-ajoissa sitten palaset loksahtivat kohdalleen ja kellotin muistaakseni 1,39,6 viimeisessä osiossa. Sillä irtosi paalupaikka puolella sekunnilla, mutta tuo oli tosiaan koko viikonlopun paras kierros. Kisassa sitten johdin kolme ensimmäistä kierrosta, kunnes Rosberg tuli ohi. Meikäläisen piti tulla neloskierroksella sisään, mutta koska Nico meni sisään ja supersoftit olivat vielä hyvässä kunnossa, ajoin kaksi kierrosta vielä. Varikkokäynnin jälkeen olin kuitenkin tippunut kolmanneksi Hamiltonin ja Nicon taakse. Hamilton pysyi tasaisesti kolmen sekunnin päässä ja meikäläisen imussa puolestaan Ferrarit hakivat vuorotellen ohitusta jälkimmäisellä DRS-alueella. Pidin kuitenkin molemmat takana ja olin kolmas, mutta sain kahdesti kolmen sekuntia aikasakkoa, koska ylitin radan rajat, joten lopulta tipuin seiskaksi. Niukkoja rajatapauksia nuo oikaisut ja viisi viimeistä kierrosta ajoinkin puhtaasti, ettei tullut enempää sakkoa. Anyway, vaikeustaso on nyt sopiva ja kärkikuskien kanssa ajetaan samoja kierrosaikoja muutamien kymmenysten heitoilla. MM-taulukossa olen kärjessä 60 pisteellä ja TOP4 on neljän pisteen sisällä, joten mukava loppukausikin on luvassa.
Iso apu ovat olleet nuo harjoitussessiot minulle. Varsinkin se rataan tutustuminen auttaa hahmottamaan ajolinjat heti eikä aivoihin synny vääriä muistijälkiä huonoista ajolinjoista. Millä perusteella muuten määräytyy se rengas, jolla kisa alkaa? Onko se se rengas, jolla on ajettu nopein aika kolmososiossa? Vai se millä aloittaa kolmososion? Koska meikäläinen ainakin pystyy vaihtamaan vielä renkaita päätösosiossakin, mutta kisa alkaa sitten aina SS-renkailla, joilla olen ajanut parhaan ajan ja toki aina myös aloittanut kolmososion.
EDIT: Onlinessakin huomaa kyllä selvän eron siinä, että olenko jo ehtinyt opettelemaan ajolinjat Careerissa vai joudunko tavallaan oudolle radalle. Ihan hukassa on noilla uusilla radoilla, joita on vielä rutkasti. Pari kertaa on tullut Safety Car myös radalle, kun ajoin muutaman 25% kisan onlinessa. Ihan hauska homma, kun on sijalla kahdeksan ja kärkeä jo vajaan minuutin perässä alun kolarointien jälkeen, niin tuolta pystyy sitten saamaan kärjen kiinni. Toki jos johtaa, silloin se ei välttämättä ole hauskaa, mutta joo noin muutoin tasoittaa kisaa mukavasti, kun porukka kootaan kasaan.