Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

F1 2016

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vvvili
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: F1 2016

Ok, sieltä en älynnyt katsoa.

Inssin ääniä en saa kuulumaan kunnolla edelleen. Kun valitsen headsetin, niin katoavat kokonaan. Kun valitsen dualshockin, niin kuuluu kaiuttimista, mutta todella hiljaa.

Ok, sieltä en älynnyt katsoa.

Inssin ääniä en saa kuulumaan kunnolla edelleen. Kun valitsen headsetin, niin katoavat kokonaan. Kun valitsen dualshockin, niin kuuluu kaiuttimista, mutta todella hiljaa.

Itse sain inssin äänet kuulumaan niin, että irrotin kokonaan kuulokkeiden bluetooth-palikan pleikkarista, jonka jälkeen pelin valikosta pääsi radio output device -valintaa muuttamaan. Ennen siinä oli siis dualshock 4 valittuna ja koko kohta harmaana eli ei pystynyt vaihtamaan. Siihen sitten valinnaksi main output device, kuulokkeet takaisin kiinni ja äänet alkoi toimia kuten kuuluukin.

Viikonlopun olin reissussa, mutta nyt sain ajettua Bahrainin ja Kiinan.
Bahrain oli aika perus kauraa, mutta Australian aika-ajojen 17 (tai 19 en muista) sijan ja kisan 15 sijan jälkeen oli kuitenkin yllätys, nimittäin aika-ajojen 7 sija. Kisassa tein sen minkä pystyin ja otin huikean 9 sijan ja tallin ensimmäiset pisteet.

Mutta sitten Kiina. Rengastestissä en saanut kertaakaan hyväksyttyä tulosta, koska en saanut tarpeeksi nopeaa kierrosta, vaikka vedin täysiä.
Harjoituksissa olin jossain 14-15 sijan paikkeilla.

Aika-ajoissa pääsin jatkoon, sit olin toisen osion aikana sijalla 14 kahden nopean kierroksen jälkeen. Päätin riskillä koittaa parantaa 11-12 sijalle vielä kolmannella kierroksella. 7 tuhannesosan erolla nousinkin kymmenenneksi, joka tarkoitti sitä, että kisaan lähdettäisiin aivan loppu olevilla renkailla. Kolmannessa osiossa ei onnistunut mikään ja olin kymmenes.

Kisaan ehdotettiin taktiikkaa: supersoft, supersoft, soft, soft
Tai
Supersoft, soft, soft.

Päätin ottaa riskin. Sulersoftit pois kierroksella kaksi, softit tilalle ja lopuksi mediumit.
Softien aikana alkoi satamaan vettä ja menin hölmönä ottamaan 5 kierrosta liian aikaisin välikelin renkaat. Kun muut tulivat varikolle, minulla oli jo 45% renkaista kuluneet. Jostain syystä pysyin kuitenkin todella hyvin muiden vauhdissa ja olin noussut jo sijalle 7.

Menin itse jossain välissä varikolle, enkä juuri tippunut sijoituksia. Olin todella hyvässä vauhdissa ja muut joutuivat vielä tulemaan varikolle, nousin yllättäen kolmanneksi ja koko loppukisan ajoin 0.1-0.3sek takana tulevaa Vetteliä karkuun. Otin käsittämättömästi Renautilta palkintokorokesijoituksen.

On kyllä edelleen todella hyvän oloinen peli ja uratilassa on vihdoin syvyyttä.

Kuin hyvä se ffb on, tunteeko ihan selvästi jos lukitsee renkaan? GT6 oli yks huonnoimmista, täysin tunnoton noissa.

Kuin hyvä se ffb on, tunteeko ihan selvästi jos lukitsee renkaan? GT6 oli yks huonnoimmista, täysin tunnoton noissa.

Täällähän jotkut valitelleet, ettei tunne ollenkaan.

Itse nyt ajanut kolme täyttä viikonloppua ja yhteensä noin 150 kierrosta ja ainakin itse käytän jarrua puhtaasti ffb tuntumalla ja huomaan heti ratista koska lukkiutuu, eli en sitten tiedä mistä johtuu nämä näkemyserot.

Onhan tämä nyt paljon parempi peli kun 2015 :-) kunnon kausi ja kaikki tuntuu olevan vähän parempaa kun viime vuoden versiossa, ffb on kans parempi kuin viime vuonna nyt on aika hyvä tunne mitä auto tekee ;-)

Kertokaas ny joku, kun en mistään pelin virallisilta sivuilta/foorumeilta heti löytänyt, mitä eroa on vauriomallinnusasetuksissa FULL vs SIMULATION käytännössä? Entäs sitten mikä asetus määrittää sen, tuleeko sulle sakkoa, kun ylität radan ajolinjat esim. kisassa? Mielestäni Sotshin radalla tuli mentyä yks mutka pitkäks ja parissa kohtaa selkeesti renkaat radan ulkopuolella, mutta sakkoa ei tullut. Sitten taas jos kolaroit jonkun kanssa ja tuomaristo katsoo syyn olleen sun, tulee siitä penttiä eli ei nyt ihan loogista ehkä kuitenkaan?

Kertokaas ny joku, kun en mistään pelin virallisilta sivuilta/foorumeilta heti löytänyt, mitä eroa on vauriomallinnusasetuksissa FULL vs SIMULATION käytännössä? Entäs sitten mikä asetus määrittää sen, tuleeko sulle sakkoa, kun ylität radan ajolinjat esim. kisassa? Mielestäni Sotshin radalla tuli mentyä yks mutka pitkäks ja parissa kohtaa selkeesti renkaat radan ulkopuolella, mutta sakkoa ei tullut. Sitten taas jos kolaroit jonkun kanssa ja tuomaristo katsoo syyn olleen sun, tulee siitä penttiä eli ei nyt ihan loogista ehkä kuitenkaan?
jos corner cutting on strict niin sitten tulee penaltia

Tulihan tämä sittenkin hommattua, kun luki noita Ompun hehkutuksia. Peliä en ole vielä saanut mutta kiinnostaa kuulla teiltä, että mitä asetuksia kannattaa ratista muuttaa ja miten ja onko muita säätöjä, joita kannattaa huomioida? Mulla on t300 ratti.

Simulation on huomattavasti herkempi, eli etusiiven palasia lähtee huomattavasti pienemmistä kontakteista jne. Nuo ratarajat ovat aina vähän tapauskohtaisia, eikä esimerkiksi pitkäksi menoista tule aina huomautuksia. Strict kuitenkin se tiukin tarjolla oleva vaihtoehto.

AI on kyllä paljon parempi tämän vuoden pelissä. Lähtee rohkeesti hakemaan ohituksia jos paikka aukeaa. Pari kertaa käynyt niin, että suoran päähän AI hakenu ohi -> AI vetää renkaan lukkoon -> mutka pitkäks -> ja siitä sit oon päässy takas kuittaamaan paikan. Ei olis tullu kuuloonkaan viime vuoden pelissä.

Startit on todella hyviä nyt ku kaikki ei lähde junamaisesti samalla tavalla vaan AI kuskien välillä on eroja ja on ihan itsestä kiinni löysätä kytkin oikeeseen aikaan ottaakseen huippustartin.

Careerin alotin legendillä ja renaultilla. Ekassa kisassa olin 16 ja toisessa 12. Kolmas kisa eli Kiina ajettiin aika-ajot kokonaan joka osio vesisateessa ja siitä renuulla kolmas ruutu. Hauska ku jäin kymmenyksen paalusta, jonka nappasi Hamilton. :D Kisassa sitten olin 10. Varsin realistisia tulokset siis olleet lukuunottamatta tuota Kiinan A-A:a, toki sateessa yllätykset oikeastikin mahdollisia. Ricciardo tippui ekassa osiossa jo aika-ajossa joten yllätyksiä tapahtuu myös AI:n välillä sateella.

Ainut mikä mietityttää tuossa careerissa, että kehittyykö tuo pelaajan talli liian nopeasti verrattuna muihin talleihin. Kolmen kisan jälkeen suorityskyky on jo force indian tasolla. Saa nähdä miten jatkossa menee ja harppaako AI reilummin kehityksiä jossain vaiheessa.

Ainut mikä mietityttää tuossa careerissa, että kehittyykö tuo pelaajan talli liian nopeasti verrattuna muihin talleihin. Kolmen kisan jälkeen suorityskyky on jo force indian tasolla. Saa nähdä miten jatkossa menee ja harppaako AI reilummin kehityksiä jossain vaiheessa.

Pelintekijät ainakin alustavasti puhuneet, että AI-tallit tekevät isompia päivityksiä kerralla. Jos Espanjaan mennessä ei ole päivityksiä tullut, niin sitten ainakin itseä rupeaa ihmetyttämään.

Pelintekijät ainakin alustavasti puhuneet, että AI-tallit tekevät isompia päivityksiä kerralla. Jos Espanjaan mennessä ei ole päivityksiä tullut, niin sitten ainakin itseä rupeaa ihmetyttämään.

Täällä ainaki Sauber teki 2 päivitystä ekan kisan jälkeen jo.

Ai on muuten hyvä, mutta välillä väistävät mutkassa kun lähdet ohittamaan. Tavallaan antavat tietä turhan helposti. Hyvä kuitenkin että ovat muutoin aggressiivisia ja hakevat imua aktiivisesti ym.

Ohjaimella tää peli on aikamoista taiturointia verrattaen viime vuoden teokseen. Nyt kuitenkin menee TC mediumilla ihan hyvin.

Onko toi rengaskuluma sama 50% ja 100% kisoissa? Monacossa ainakin pystyisi helposti ajaa lähdöstä maaliin soft renkailla.

Sijoitukset olleet (A-A / kisa)
Australia 19/15
Bahrain 7/9
Kiina 10/3

Jo Kiinan kolmossija oli yllätys, mutta keli oli selittävä tekijä.
Isompi yllätys saatiin Venäjällä. Aika-ajoista 0,5sek erolla paalu uudella kierrosennätyksellä. Muuta selitystä en keksi, kuin ensimmäisen harjoituksen sade. Itse vedin kuivankelin säädöillä ja muut ei. Sillä kisassa pitkillä suorilla pääsin karkuun, vaikka muut tuli avattavan takasiiven kanssa peräss.

Varikkopysähdykseen asti pidin vaivattomasti Nicon takani, mutta varikkokäynnillä se meni juuri ja juuri ohi. Sen jälkeen painelikin maisemaan.

Toisella stintillä ei olleet kyllä renkaat yhtä hyvät mulle ja Räikkönen/Hamilton/williamsit saavutti huimaa vauhtia.
Viimeiset 10kierrosta menin suorilla karkuun ja mutkaosuudella pidin linjani. Muutaman kerran yrittivät tulla ohi, mutta pidin takana ja kakkossija. Aika huikeaa.

Oli kyllä hienoa huomata miten toisen DRS alueen päässä Rosberg yritti aina ulkopuolelta ohi, Räikkönen aina sisäpuolelta ja Hamilton yritti tilanteesta riippuen kumpaakin tapaa. Räikkönen oli jopa ajaa seinään, kun halusi sisälle.

Ihmetystä taas aiheutti se, että uusi Rival on Bottas, mutta tavoitteena esim aika-ajoon on realistisesti:
- Ole 17 tai parempi
- Voita tallikaveri

Mutta sitten kuitenkin pitäisi päihittää myös se Bottas. Eli todellinen tarve on sijat 4-10.

Ai että, neljä kilpailua takana Careeria. Lähdin Bottaksen tallikaveriksi Williamsille. Vaikeustasoksi laitoin Hard, koska omasta tasosta ei ollut tietoa, joten ajattelin, että tuo 4/7 vaikeustaso voisi olla ihan sopiva. Kisan pituudeksi asetin 25% eli noin 13-15 kierrosta radasta riippuen. Australiassa sijoituin lopulta kahdeksanneksi. Tuo kisa meni ajamaan totutellessa. Nyt olen saanut jo nuo liipaisimet haltuun ja ajaminen sujuu sekä on nautinnollista, mutta tosiaan ensimmäinen kisa meni vielä opetellessa. Bahrainissa sitten ylivoimainen voitto 15 sekunnilla, samoin Kiinassa vajaalla kymmenellä sekunnilla. Kiinan kisan jälkeen nostin vaikeustason Expertiin sekä tiukensin mutkaoikomisia. Aiempi asetus oli regular ja nyt on tuo tiukin mahdollinen eli strict.

Neljännessä kisassa sitten eli Venäjällä tuntui heti siltä, että nyt on vaikeustaso juurikin kohdillaan. Sain hinkata reippaasti kierroksia harjoituksissa, jotta pääsin kärkikuskien tuntumaan. Aika-ajoissa sitten palaset loksahtivat kohdalleen ja kellotin muistaakseni 1,39,6 viimeisessä osiossa. Sillä irtosi paalupaikka puolella sekunnilla, mutta tuo oli tosiaan koko viikonlopun paras kierros. Kisassa sitten johdin kolme ensimmäistä kierrosta, kunnes Rosberg tuli ohi. Meikäläisen piti tulla neloskierroksella sisään, mutta koska Nico meni sisään ja supersoftit olivat vielä hyvässä kunnossa, ajoin kaksi kierrosta vielä. Varikkokäynnin jälkeen olin kuitenkin tippunut kolmanneksi Hamiltonin ja Nicon taakse. Hamilton pysyi tasaisesti kolmen sekunnin päässä ja meikäläisen imussa puolestaan Ferrarit hakivat vuorotellen ohitusta jälkimmäisellä DRS-alueella. Pidin kuitenkin molemmat takana ja olin kolmas, mutta sain kahdesti kolmen sekuntia aikasakkoa, koska ylitin radan rajat, joten lopulta tipuin seiskaksi. Niukkoja rajatapauksia nuo oikaisut ja viisi viimeistä kierrosta ajoinkin puhtaasti, ettei tullut enempää sakkoa. Anyway, vaikeustaso on nyt sopiva ja kärkikuskien kanssa ajetaan samoja kierrosaikoja muutamien kymmenysten heitoilla. MM-taulukossa olen kärjessä 60 pisteellä ja TOP4 on neljän pisteen sisällä, joten mukava loppukausikin on luvassa.

Iso apu ovat olleet nuo harjoitussessiot minulle. Varsinkin se rataan tutustuminen auttaa hahmottamaan ajolinjat heti eikä aivoihin synny vääriä muistijälkiä huonoista ajolinjoista. Millä perusteella muuten määräytyy se rengas, jolla kisa alkaa? Onko se se rengas, jolla on ajettu nopein aika kolmososiossa? Vai se millä aloittaa kolmososion? Koska meikäläinen ainakin pystyy vaihtamaan vielä renkaita päätösosiossakin, mutta kisa alkaa sitten aina SS-renkailla, joilla olen ajanut parhaan ajan ja toki aina myös aloittanut kolmososion.

EDIT: Onlinessakin huomaa kyllä selvän eron siinä, että olenko jo ehtinyt opettelemaan ajolinjat Careerissa vai joudunko tavallaan oudolle radalle. Ihan hukassa on noilla uusilla radoilla, joita on vielä rutkasti. Pari kertaa on tullut Safety Car myös radalle, kun ajoin muutaman 25% kisan onlinessa. Ihan hauska homma, kun on sijalla kahdeksan ja kärkeä jo vajaan minuutin perässä alun kolarointien jälkeen, niin tuolta pystyy sitten saamaan kärjen kiinni. Toki jos johtaa, silloin se ei välttämättä ole hauskaa, mutta joo noin muutoin tasoittaa kisaa mukavasti, kun porukka kootaan kasaan.

Täällä ainaki Sauber teki 2 päivitystä ekan kisan jälkeen jo.

Nojoo, on noissa toki vaihteluitakin. Lähinnä tarkoitin sitä, että jos ei viiden kisan jälkeen ole päivityksiä tullut niin jokin vialla. :D

Onko toi rengaskuluma sama 50% ja 100% kisoissa? Monacossa ainakin pystyisi helposti ajaa lähdöstä maaliin soft renkailla.

Sille kisamatkalle mitoitettu se rengaskuluma on. Monaco on varsin rengasystävällinen rata (renkaat ei ylikuumene, kun ei nopeita mutkia) ja oikeastihan ajelisivat yhdellä stopilla ilman suurempia huolia rengaskulumasta.

Millä perusteella muuten määräytyy se rengas, jolla kisa alkaa?

Jos pääsee aika-ajon viimeiseen osioon (Q3:een), niin kisaan startataan sillä renkaalla, jolla on ajanut nopeimman ajan Q2:ssa (pl. jos Q2 ajetaan sateella). Mikäli taas ei yllä Q3:een, saa itse valita renkaan, jolla lähtee liikkeelle.

Nyt on löytynyt yksi erittäin ärsyttävä bugi, tai mikä lie. Sama homma oli viime vuoden julkaisussa. Sain drive through penaltyn, tulee inssiltä ilmoitus että 2 kierroksen aikana pitää mennä kärsimään. Homma selvä, menen kärsimään rangaistuksen. Mutta mitä helvettiä... Siellä vaihdetaankin renkaat ja tehdään aivan turha varikkostoppi. Siinä meni se kisa sitten. Toivottavasti ko. ongelma korjataan nopeasti, on meinaan pikkusen ärsyttävää.

Ylös Bottom