Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

F1 2016

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vvvili
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: F1 2016

Sesonkia jatkettu Barcelonassa ja Monacossa. Ja eipä ollut palaakaan taistella kärkisijoista Expert-tasolla. Barcelonassa aika-ajoissa kymmenes ruutu sateen ansiosta. Hyvä startti nosti lopulta vitossijalle ennen ensimmäistä pysähdystä. Sen jälkeen huonoa tuuria ja palasin radalle kolmen hitaan auton rykelmän taakse. Noh, maltti ei riittänyt ja kierroksen lopussa sitten kevyt kosketus Harianton kanssa ja etusiipi rikki. Loppukisa ajelua maaliin toiseksi viimeisenä. Vauhti olisi luultavasti riittänyt jämäpisteille ilman tuota kolaria. Joka tapauksessa kierrosajoissa jäätiin kahdelle kärkitallille vajaat kaksi sekuntia harjoituksissa, joten en vaan saanut tatsia tuohon rataan, vaikka jälleen koitin hinkata rataa ympäri mahdollisimman paljon. Monacossa puolestaan sitten lähes jokainen kierros päättyi seinäkosketukseen, jonka vuoksi harjoitusohjelma keskeytyi. Aika-ajoissa viimeinen sija ja kisassa parin kierroksen jälkeen seinään. Karmeaa kerta kaikkiaan. Harjoituksissa tosiaan en saanut kertaakaan kahta puhdasta kierrosta putkeen, joten sellaiset nelisen sekuntia jäätiin kärkitiimeille reeneissä. Noh, seuraavaksi sitten paluu taas kilparadalle ja toivotaan Kanadasta edes kohtalaista tulosta.
 
Vastaus: F1 2016

Sijoitukset olleet (A-A / kisa)
Australia 19/15
Bahrain 7/9
Kiina 10/3
Venäjä 1/2

Tänään sitten Espanja. Ekat harjoitukset kuivalla ja sija 16 softeilla. Muut veti hard/mediumilla.
Sen jälkeen pelkkää sadetta.

Taas sateella olin hyvä, aika-ajojen neljäs sija. Kisassa olin nopea kovassa sateessa ja pääsin mutka osuuksilla pikkuhiljaa nousemaan kärkeen. Ekalla varikkopysähdyksellä pistettiin välikelin renkaat alle. Tipuin tuossa kolmanneksi, mutta taas olin nopea ja nousin kärkeen. Nyt aloin pääsemään jopa karkuun. 15 kierrosta ajeltiin ja johdin 5 sekunnilla, kunnes aivan kaikki muut tuli varikolle pistämään uudet välikelin setit. Mulla kuluma oli vasta 20% ja matkaa maalin noin 10 kierrosta, päätin olla tulematta ollenkaan sisään enää.

Varikkokäyntien jälkeen johto oli 25sek, kasvatin sen noin 40 sekuntiin, kunnes 5 kierrosta ennen maalia turva-auto radalle. Sade oli loppunut ja rata käytännössä kuiva, renkaat noin 50% kuluneet. Tiesin, että menetän voiton, kun lähdetään jatkamaan. Isoksi yllätykseksi kierroksella jääneitä ei päästetty ohi, joten kaksi kierrosta ennen maalia jatkettiinkin siitä. Eli muut jäi kauhean ruuhkan taakse ja voitin 6 sek erolla, vaikka renkaat oli aivan loppu.

Tämän myötä nousin sarjassa toiseksi, lähes 60 pistettä Rosbergista.
Muut eivät ole kehittäneet autoaan ollenkaan ja Renault onkin noussut jo Williamsin taakse. Ei sillä silti pitäisi voitosta tuolleen ajaa, mutta katsotaan taas sitten kuivalla..

5 kisaa, neljässä satanut..
 
Vastaus: F1 2016

Ensituntumat pelistä on se, että haastetta tulee riittämään. Ohjaimella ajaessa oli pakko pitää TC täysillä, jos aikoi pysyä radalla. Ihan ok vauhtiin silti pääsin lopulta, kun ajelin lyhyitä kisoja. Ratin saatuani pääsenkin sitten kunnolla testailemaan.
 
Vastaus: F1 2016

Jaetaanpa tämäkin kisakokemus:

Monien muiden tavoin itelläki rävähti jättipotti Kiinan GP:ssä uramoodissa. Legendillä ajelen ja Renaultilla. Aika-ajossa hyvä 13. ruutu. Kisa starttasi sateella ja inter-renkailla. Sain huippulähdön, ja nousin sijalle 6. AI törmäili ekassa mutkassa, niin osalla hajosi siipiä ja jäivät aika kauas taakse. Tiesin jo siinä vaiheessa, että ainakin tallin tavoite 17. sija tulee täyttymään. Sateella pysyin hyvin vauhdissa. Tasaisesti putosi sijoitus pikkuisen ensimmäisen 8 kiekan aikana. Rata rupesi kuivumaan ja pian tulikin kaikki vaihtamaan slicksit samalla kiekalla. Varikkostopin jälkeen olin sijalla 13.

Kuivalla jäin enemmän AI:lle, mutta pian inssi sitten huuteli radioon että kevyttä sadetta tulossa. Ajattelin sinnitellä pehmeillä renkailla mahdollisimman pitkään, jos saisi hieman voitettua tilanteessa. Sade alkoi, mutta rata ei kastunut riittävästi.

Pian sitten Bottas spinnasi ekoissa mutkissa, ja turva-auto pamahti radalle. AI kävi vaihtamassa ennen tätä uusia slicksejä alle, ja ite sinnittelin vanhoilla kuluneilla kumeilla. Otin ison riskin ja pistin SC:n perään interit alle. SC viipyi radalla 3 kierrosta. Pian sadekin yltyi ja tuntui että voisin jopa voittaa kisan jos AI tulee hakemaan interit. No SC ehti poistua radalta ja kaikki muut oli vielä kuivan kelin renkailla. Grosjean hidasteli edessäni SC:n takana, niin en ehtinyt ihan saada letkaa kiinni.

Kierrosta myöhemmin AI suuntasi pitille hakemaan välikelin kumeja. Itellä oli hieman kuluneet (13%) välikelin kumit, ja kierroksia oli kai alle 10 maaliin. Pääsin nousemaan kärkeen n. 4 sekunnin turvin ennen Hamiltonia. Hamilton kiri kiinni koko loppumatkan ja hätäpäissäni hankin 3s penaltyn vedettyäni vikan mutkan leveäksi liian monta kertaa. HAM painoi väkisin ohi, mutta Rosberg oli vielä 6 s päässä. Aattelin että kyllä tästä podium ainakin tulee. No Nicokin saavutti tasaisesti ja vikalle kiekalle lähtiessä eroa oli 3.5 s.

Lopulta Nico ehti rankun turvin edelle alle kymmenyksellä. Ei silti haitannut, eka podium Legend-tasolla. :cool:
 
Vastaus: F1 2016

Monaco meni mukavasti careerissa. Aika-ajossa 6 ja kisassa 2. Oli vielä kuivalla kelillä.

Vähän radasta riippuu kumpi olis parempi vaikeustaso legend vai ultimate. Legendillä tähän asti ajellu ja jollain radoilla ne tyre management harjotukset on ollu aika haastavia.

Ei oo vielä kertaakaan tullu turva-autoa radalle, jota vähän ihmettelen.
 
Vastaus: F1 2016

Semmonen bugi tuli vastaan, että se delta-aika ei vertaa yllä näkyvään parhaaseen kierrosaikaan, vaan aina johonkin muuhun. Tai sitten sen ei pidäkään, mutta typerältä se näyttää ainakin.
 
Vastaus: F1 2016

Kanada, Baku ja Itävalta ajettu. Barcelonassa ja Monacossa jäätiin tosiaan Expert-tasolla ja Williamsilla viimeiselle sijalle, joten oli petrauksen paikka näihin kolmeen kisaan lähdettäessä.

Kanadassa sade tuli mukaan aika-ajoihin. Noh, lopulta olin sitten kymmenes. Kisa vedettiin myös sateessa, toki välikelin renkailla. Reippaasti itseluottamusta tuli saatua tuosta kisasta. Sain hyvän lähdön ja nousin kuudennelle sijalle. Sen jälkeen ajoin sitten tarkasti kieli keskellä suuta ja pystyin pitämään eron edellä ajaneeseen Räikköseen koko ajan noin kolmessa sekunnissa. Koska alla oli välikelin renkaat, en turhaan mennyt varikolle tuhlaamaan aikaa, vaan vedin samoilla renkailla loppuun asti. Takanani ajoi melkein koko ajan Bottas. Sain venytettyä kaulan reilusta sekunnista vajaaseen kymmeneen sekuntiin noin kymmenen kierroksen aikana. Viimeiset pari kierrosta sitten himmailin, kun huomasin, että en saa Räikköstä kiinni. Kuitenkin ehjät 17 vai 18 kierrosta (en muista enää, kuinka paljon Kanadassa ajetaan 25% kisassa), josta olen erittäin tyytyväinen. Sadekelillä ajaminen oli yllättävän helppoa lopulta.

Bakussa sitten harjoituksissa vauhti oli ihan hyvää ja jäin pari kymmenystä nopeimmista ajoista. Aika-ajoissa ei pää kestänyt viimeisessä osiossa ja en saanut hyvää kierrosta aikaan. Kymmenes lähtöruutu tässäkin kisassa. Kuivalla kelillä mentiin kisa ja ensimmäisellä kierroksella onnistuin kampeamaan toiseksi. Hamilton ajoi kärjessä karkuun. Kolmannella kierroksella ajoin lievästi seinään tiukasti vasemmalle kääntyvässä ylämäkimutkassa, joka on noin 50 sekunnin kohdalla. Siitä jouduin tulemaan vaihtamaan etusiiven pari kierrosta ennen kuin piti normaalisti pysähtyä. Stopin jälkeen sitten ajoin kohtalaisia kierrosaikoja ja lopulta olin seitsemäs, kun kaikki olivat käyneet varikolla. Tämän jälkeen Rosberg ahdisteli meikäläistä, mutta pidin hänet takana. Lisäksi saavutin edellä ajavan neljän ajajan joukon, mutta sitten tuli pari huonoa mutkaa ja jäin taas sen verran kauas, että parilla viimeisellä kierroksella ei ollut enää mahdollisuutta saavuttaa edelläajavia. Lopulta sitten seitsemäntenä maaliin. Ilman sitä seinään ajoa tuosta olisi luultavasti tullut podiumsijoitus.

Itävalta sujui sitten hyvin alusta asti. Reeneissä olin kärkitaistossa heti ja aika-ajoissa viimeisessä osiossa nappasin viidennen ruudun ajalle 1,10,4. Paalusta jäin sen kolme kymmenystä, mutta valitettavasti tuohon väliin mahtui vielä kolme autoa. Kisassa nousin heti toiseksi, jälleen Hamiltonin taakse. Noh, sitten tuli taas sählättyä. Tai oikeastaan kun lähdössä olin noussut toiseksi ensimmäisessä mutkassa, niin sitten ensimmäisen väliajan jälkeisessä jarrutuksessa ennen tiukkaa oikeaa törmäsin Hamiltonin takapuskuriin ja siipi vaurioitui lievästi. Onneksi sillä pystyi jatkamaan, mutta varikolla se vaihdettiin silti ja siinä meni aikaa. Tulin sisään kierroksella neljä ja sen jälkeen piti softeilla taistella loput 14 kierrosta. Nousin tasaisesti, kun muut menivät varikolle. Kävi myös hyvä tuuri, kun peräkkäisillä kierroksella Ricciardo ja Verstappen tulivat eteeni supersofteilla. Pääsin lämpimillä renkailla molemmista ohi ensimmäisen DRS-suoran jarrutuksessa. Varikkokäyntien jälkeen olin noussut hieman yllättäen jo toiseksi, en tiedä mihin muut kärkiäijät olivat hiipuneet. Hamilton oli parin sekunnin päässä noin 4-5 kierrosta ennen loppua ja puristin pari kierrosta kovaa, mutta sitten oli pakko lopettaa puskeminen, jotta sain pidettyä eturenkaat ehjinä maaliin asti. Verstappen tuli vielä takaa puskuriin kiinni viimeisellä kierroksella, mutta renkaat kestivät lopulta ja olin toinen. Paras sijoitus toistaiseksi Expert-tasolla, joten siihen voi olla tyytyväinen. Voitto olisi ollut otettavissa ehkä, jos renkaat olisivat kestäneet sen pari kierrosta enemmän. Olin kuitenkin Hamiltonia hieman nopeampi, vaikka ajoin softeilla ja hän supersofteilla. Mutta joo, mestaruustaulukossa ollaan kuudennella sijalla. Kolmossijaan on matkaa 14p, joten Mersujen takana on tiukkaa. Vettel, Verstappen, Räikkönen ja minä.

EDIT: Kysytään nyt vielä sitä, että mitä se renkaiden vieressä oleva pieni numero tarkoittaa? Välillä se numero on punainen ja välillä vihreä.
 
Vastaus: F1 2016

EDIT: Kysytään nyt vielä sitä, että mitä se renkaiden vieressä oleva pieni numero tarkoittaa? Välillä se numero on punainen ja välillä vihreä.
Eikös se ole tallisi antama sijoitustavoite ennen kilpailua? En ole itseasiassa 100% varma, mutta siinä uskossa olen elänyt.
 
Vastaus: F1 2016

Jos kyse on siitä kisan aikana näkyvästä tulosluettelon yhteydessä niin kyllä. Tallin antama tavoitesija.
 
Vastaus: F1 2016

Kai tässäkin on taas niin että AI tulee suorilla heittämällä ohi? Tyylii mersu vs manor..
 
Vastaus: F1 2016

Kai tässäkin on taas niin että AI tulee suorilla heittämällä ohi? Tyylii mersu vs manor..

Tulee takasiivellä luonnollisesti heittämällä ohi, tänävuonna selkeästi myös näkee, että tietty auto on suorilla nopea ja tietty mutkissa.

Esim williams menee ilman takasiipeäkin käsittämättömän kovaa ja mclaren on taas mutkissa hyvä.

Urassa kun kehitin downforcea heti alkuun pari pykälää, niin alkoi Renault pysymään mutkissa todella hyvin.
 
Vastaus: F1 2016

Toimiikos muilla varikkopilttuussa ollessa tuo radionappi? Inssi sitä mainosti harjoituksissa, mutta itsellä se vie vaan suoraan säätövalikkoon.
 
Vastaus: F1 2016

Toimiikos muilla varikkopilttuussa ollessa tuo radionappi? Inssi sitä mainosti harjoituksissa, mutta itsellä se vie vaan suoraan säätövalikkoon.

Ei varikolla voi, mutta radalle ollessa voi puhua inssille ku painaa neliötä ja puhuu mikkiin.


Miksei tässä oo virtuaalipeiliä. :mad: Ois niin kiva ajella kisojakin cockpitistä, mutta ku säätää fovin oikeaksi ni peilit jää piiloon.
 
Vastaus: F1 2016

Työstin pienen kolarikoosteen. Simulaatio damage on hyvä :D

[video=youtube;HErZfpx8IpM]https://www.youtube.com/watch?v=HErZfpx8IpM[/video]
 
Vastaus: F1 2016

Britannia oli alusta asti älyttömän haastava rata. Noihin nopeisiin mutkayhdistelmiin en saanut tatsia ja menetin niissä aikaa. Aika-ajoissa 18. lähtöruutu. Kisassa nousin hetkeksi pari sijaa, kunnes siipi otti jälleen osumaa yhdessä mutkassa Alonson kanssa ja siitä sitten varikolle. Noh, nousin sijalle 16, kun SC tuli radalle. Edellä ajoi kuitenkin Gutierrez, joka jostain ihmeen syystä ei suostunut ajamaan turva-autoletkaa kiinni, vaan SC pysyi radalle kolme kierrosta, mutta Gutierrez ei siitä edeltäni ajanut tarpeeksi lujaa, jotta olisimme saaneet letkan kiinni. Jäin esimerkiksi omassa delta-ajassa 45 sekuntia vihreälle, eli ilman tuota Gutierrezia olisin saanut letkan kiinni ja päässyt yrittämään pisteille nousua viimeisillä kierroksilla. Valitettava bugi.

Unkarissa sitten oivallus syntyi aika-ajojen päätösosiossa. Koitin auton valmiista setupeista kakkosta eli sitä, missä on tasapainoista asetusta enemmän downforcea. Noh, tuo toimi sitten sen verran hyvin, että ajoin oman parhaan aikani 1,23,0 ja se riitti seitsemänteen ruutuun. Harjoituksissa takeltelin ensimmäisen väliajan jälkeisessä vasemmalle kääntyvässä mutkassa sekä neljänneksi viimeisessä mutkassa eli oikealle kääntyvässä tiukassa ja nopeassa kurvissa. Downforcen lisääminen auttoi hallitsemaan auton paremmin. Kisassa nousin kutoseksi ja Räikkönen paahtoi edessä karkuun. Bottas puolestaan ajoi takana. Varikkokäyntien jälkeen pysyin edelleen kutosena. Sain Räikkösen kiinni, kun hän juuttui Palmerin perään, joka ei ollut käynyt vielä varikolla. Ohitimme molemmat lopulta Palmerin ja Kimi näytti karkaavaan 7-8 kierrosta ennen loppua, mutta sitten pari kierrosta myöhemmin Kimin autoon tuli joku vika ja hänen vauhti hidastui. Pääsin kuittaamaan hänet ja ajamaan karkuun helppoon vitossijaan lopulta. Räikkönen tuli maaliin muistaakseni seitsemäntenä. Unkari oli alusta asti ehjä kisa. TOP4 ajoi omaa vauhtia, johon en pystynyt vastaamaan, mutta muuten hyvä ja tasapainoinen 18 kierroksen suoritus. Seuraavaksi sitten Hockenheim.
 
Vastaus: F1 2016

Salmingi, upeita kisaraportteja! Näitä lisää. Itse vielä odotan,että peli tulis. Tiistaina postitettu muttei vielä saapunut, joten toivotaan, että huomiseksi tulee.
 
Vastaus: F1 2016

Itsekin ajan aina esiasetuksilla sillä "kakkosella". Näin tein jo viimevuoden versiossa. Kärkipään autoilla voi ajaa ekalla (nopeimmalla) asetuksella, mutta etenkin nyt kun uran aloitin Renaultilla, täytyi mutkiin saada downforcea ja pidin kakkosella. En tiedä miten nyt menee, kun on downforcea kehittänyt jo kaksi pykälää, niin uskaltaisiko koittaa nopeampaa. Harmikseni en vain pysty sairasloman takia ajamaan ratilla muutamaan kuukauteen, niin jää talveen seuraavat ajelut.

Mites muuten. Olen huomannut, että esim Aaravan urassa (youtubekanava) Mclarenilla on kehityspolettien hinnat on eri kuin itselläni Renaultilla.

Onko siis jotenkin tallin resursseista kiinni nuo hinnat tms?
 
Ylös Bottom