Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

F1 2016

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vvvili
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: F1 2016

Pitihän se viimein tulla antamaan omaakin kommenttia pelistä. Uraa ajettu ferrarilla vettelin tallikaverina. Johdan MM taistoa 22 pisteen turvin Hamiltoniin ja taitaa kolme voittoa olla alla. Ajanut olen expert vaikeustasolla tähän asti, kunnes nyt bakun osakilpailuun laitoin legend vaikeustason. Harjoituksista lähtien lähes viimeinen yli 2s kärkeä perässä. Eli on liian kova taso itselle, tai sitten kokeilen perinteisemmällä f1 radalla uudestaan legend tasoa. Kyllä codemasters osaa autopelin tehdä ei käy kiistäminen. Ero 2015 peliin on huikea. Ohjaustuntuma padilla ajaessa on mielestäni erittäin hyvä. Traction control on tosin mediumilla. AI saisi olla hiukan agressiivisempi. Tuntuu että monesti jäävät perään kyttäilemään, eikä tekoälykuski lähde ohi vaikka paikka olisi. Kisat olen ajanut 50% pituudella. Belgian spa on ajettava tänä viikonloppuna yksittäisenä kisana 100% pituudella ja Räikkösellä tietenkin :)

Mites muuten. Olen huomannut, että esim Aaravan urassa (youtubekanava) Mclarenilla on kehityspolettien hinnat on eri kuin itselläni Renaultilla.

Onko siis jotenkin tallin resursseista kiinni nuo hinnat tms?

En ole itse tätä vielä tarkemmin tutkinut, mutta yksi looginen syy voisi olla "kalliimmat" hinnat, koska kehitys pidemmällä. Ferrarilla ajelen itse huvin vuoksi Careeria kun ei ole ratti samalla paikkakunnalla ja Ferrarin pisteet ovat muistaakseni korkeammat kuin mitä olen nähnyt Youtuben careereissa (eli autoina Manor, Force India, McLaren, Haas jne).

En ole itse tätä vielä tarkemmin tutkinut, mutta yksi looginen syy voisi olla "kalliimmat" hinnat, koska kehitys pidemmällä. Ferrarilla ajelen itse huvin vuoksi Careeria kun ei ole ratti samalla paikkakunnalla ja Ferrarin pisteet ovat muistaakseni korkeammat kuin mitä olen nähnyt Youtuben careereissa (eli autoina Manor, Force India, McLaren, Haas jne).

Juu siis toki uudemmat palikat maksaa enemmän, mutta siinä missä Mclarenilla ekat osat maksoi vaikka 500 pistettä, niin mulla oli Renaultilla 400 pistettä. Ero siis samoissa osissa noin 50-100 pistettä alusta alkaen. Eli Mclarenilla ne oli kalliimmat jo ensimmäisistä osista lähtien, kuin itselläni vastaavat.

Huomattiin myös MeriMaxin kanssa sama homma.
Itse ajelen Force Indianilla ja Maxi Manorilla. Forcella viimeinen moottori maksaa 1500 ja Downforce 1550 kun taas Manorilla ne oli jtn 1400 luokkaa?
Kyllä siis se talli vaikuttaa niihin hintoihin. Varmaan joutuu maksamaan niistä osista enemmän jotka ovat parempia kauden alkaessa ym. Esim Forcellahan on toi weight ja Drag älyttömän huonot ja niistä joutuu lopuksi maksamaan 1300-1400

Juu siis toki uudemmat palikat maksaa enemmän, mutta siinä missä Mclarenilla ekat osat maksoi vaikka 500 pistettä, niin mulla oli Renaultilla 400 pistettä. Ero siis samoissa osissa noin 50-100 pistettä alusta alkaen. Eli Mclarenilla ne oli kalliimmat jo ensimmäisistä osista lähtien, kuin itselläni vastaavat.

Tarkoitin siis ihan ensimmäisiä osia, "kehitys pidemmällä" meinasi sitä alkutilannetta (eli esimerkiksi Ferrari on huomattavasti nopeampi kuin Renault). Täytynee illalla katsoa tarkemmin nuo osien hinnat, kun en ulkomuistista sen tarkemmin niitä muista.

Saksan ajoin eilen illalla vielä ennen nukkumaanmenoa. Meno oli hyvää ja ainoastaan ensimmäinen mutka sekä toisen väliajan jälkeinen oikealle kääntyvä mutka aiheuttivat ongelmia. Aika-ajojen toisessa osiossa kokeilin ensi kertaa ajaa jollain muulla kuin nopeimmalla rengasseoksella aika-ajossa. Riski kannatti ja pääsin softeilla jatkoon kahdeksantena. Harmi vain, että sitten viimeisessä osiossa supersofteilla jäin seitsemänteen ruutuun. Tuo oli pettymys, koska vauhti olisi riittänyt parempaan ehjällä kierroksella. Sain muuten reeneissä viiden lähtöruudun rangaistuksen, kun ajoin hiekalle ja palasin sieltä takaisin radalle siten, että osuin yhteen Rosbergin kanssa. Tuosta sitten tuli välittömästi penaltti. Aika jännä, mutta tietty realistinen homma tuokin. 12. ruudusta siis matkaan. Ensimmäisessä mutkassa meikäläiseen osuttiin takaa ja auto pyörähti ympäri. Noh, siitä sitten sijalta 17 kivuttiin parissa kierroksessa muutama sija ylöspäin. Sitten tuossa toisen väliajan jälkeisessä mutkassa vedin leveäksi hiekalle ja sieltä palatessa osuin taas johonkin kuskiin. Tällä kertaa siipi ei ottanut osumaa, mutta vasen eturengas ei pelittänyt enää optimaalisesti. Varikolle vaihtamaan mediumit alle ja noilla oli tarkoitus sinnitellä loput 14 kierrosta. Suunnitelma sujui ihan kivasti, kunnes alkoi sataa. Samalla vasen eturengas alkoi kulua siihen malliin kuusi kierrosta ennen loppua, että sillä en olisi maaliin asti päässyt. Välikelin renkaat alle ja kärki tuli vasta kierrosta myöhemmin sisään, joten voitin tuossa aikaa. Toiseksi viimeisellä kierroksella ohitin Grosjeanin ja nousin sijalle 11. Viimeisellä kierroksella koitin puristaa kolmen sekunnin eron kiinni Kvyatiin, mutta en siinä onnistunut. Lopulta siis 11. sija kaikkien kommelluksien jälkeen. Tärkeintä oli joka tapauksessa löytää jarrupisteet ja ajolinjat, jotta voi sitten jatkossa pärjätä paremmin. Sama homma toki muissakin kisoissa.

Onlinessa pärjään nykyään mukavasti. Palkintopallosijoja tupsahtelee noissa lyhyissä viiden kierroksen kisoissa aika usein, jos alun kolaritalkoista selviää. Singaporea en ole vielä urassa ajanut, mutta onlinessa sen sijaan jo ainakin kolme kertaa. Ensimmäinen oli 25% kisa, jossa nousin ruudusta 19 kolmanneksi. Ja opettelin tuon radan siis siinä kisan aikana. Toisen kerran olin myös kolmas ja kolmannella kerralla neljäs. Mukava rata kerta kaikkiaan. Mexico vaikuttaa onlinen perusteella älyttömän tylsältä. USA:n olen myös ajanut pari kertaa, alun syheröosuus on haastava kylmiltään.

Alkaa menemään hermot noihin sadekelin kisoihin. Nyt ajettuna 13 kisaa ja vain 3 olen saanut ajaa kuivassa kelissä kun muissa on tullut vettä kaatamalla :mad:

Vähän saisi kyllä olla enemmän koodattu pelisilmää kisainsinöörille. Välillä huutelee viimeisellä kierroksella tai pari kierrosta ennen maalia, että nyt olisi hyvä mahdollisuus muuttaa rengastaktiikkaa.
Niin jos tulisin kierrosta ennen loppua varikolle, niin tippuisin kauas pois pisteiltä :D Toki ymmärrän sen, että varmaan on koodattu jotenkin niin että tietyn pisteen kun ylittää rengaskuluma niin ilmoittaa asiasta, mutta jos vaikka neljä kierrosta ennen maalia ilmoitan, että pidetään nykyinen taktiikka kun ovat sitä ennen kysyneet uudesta niin tarvitseeko sitä ne viimeisetkin kierrokset sitten kysyä joka kerta samaa asiaa? Vaikka siinä ajon aikana tulevassa valikossa onkin "Keep current" ja valitset sen, niin silti sama kysymystulva jatkuu. Kävi Kanadassa myös hassusti vaihtelevissa olosuhteissa, että ilmoitti radiossa ettei vielä kannata vaihtaa rengasta ja tästä ihan oikeasti sekunti myöhemmin ilmoittaa, että nyt olisi uusi rengastaktiikka mahdollista :D En siis ollut edes kysynyt mitään näitä ennen.

Tuossa samassa Kanadan kisassa kyselin myös sään perään muutaman kerran ja useasti vastasi että heillä ei ole dataa tarjolla asiasta tällä hetkellä, vaikka sitten puoli minuuttia myöhemmin ihan itsekseen ilmoittaa että sade voimistuu kohta. Aika tärkeitä infoja vaan, koska jos sattuu kisa olemaan kuivalla siihen asti niin turhaa tulla varikolle hakemaan uusia kuivankelinrenkaita, jos kerta ihan juuri alkaa satamaan. Sitten kuitenkin jossain Bahrainin aavikolla ei ole mitään ongelmaa kertoa viiden kierroksen välein, että keli on kuiva ja ilmoittavat jos tilanne muuttuu. No älä sitten sano samaa asiaa viiden kierroksen välein, jos kerta mikään ei ole MUUTTUNUT!

Toisaalta tekee ajamisesta jännempää, kun ei aina voi mennä vain 100% luotolla siihen mitä insinööri sanoo eli pitää itsekin miettiä ajon aikana, että viitsiikö vielä vaihtaa kumeja tai onko tarvetta.:)

Sitten kuitenkin jossain Bahrainin aavikolla ei ole mitään ongelmaa kertoa viiden kierroksen välein, että keli on kuiva ja ilmoittavat jos tilanne muuttuu. No älä sitten sano samaa asiaa viiden kierroksen välein, jos kerta mikään ei ole MUUTTUNUT!

Samaa asiaa joku oli kironnut aiemmin Codemastersin foorumilla ja tuosta Jeffin toiminnasta vastaava henkilö oli vastannut:

Could you please tone down the frequency of the weather updates?(...)
- Yes, I've adjusted this as it was bugging me too. You'll get the change in an update at some point but I don't know exactly when,

(Linkki topiciin: http://forums.codemasters.com/discussion/45167/engineer-dry-weather-update-annoys)

Belgiasta 11. sija. Harjoituksissa oli vuorotellan vettä ja kuivaa, mutta olin silti ihan hyvässä vauhdissa sijoilla 6-8. Aika-ajoissa oli ensimmäisessä osiossa sadetta. Ensimmäinen kierros epäonnistui, mutta sain ajan. Seuraavat kaksi kierrosta hain parempaa aikaa, mutta molemmilla kerroilla kämmäsin ja kierrosaika hylättiin oikaisuna. Noh, olin kuitenkin vielä sijalla 11 ja ajattelin, että aika riittää jatkoon. No eipä se sitten riittänyt, vaan 18. sija. Rookievirhe. Kisassa tuli testattua se, mitä tapahtuu, jos törmää lämmittelykierroksella edelläajavaan. Meikäläinen ja edellä ajanut palautettiin suoraan lähtöruudukkoon ja minuutin päästä sitten lipuivat muut autot ruutuihin. Lähtö oli hyvä, mutta Wehrlein spinnasi suoraan eteeni ensimmäisessä mutkassa ja rikoin hieman siipeä. Pystyin jatkamaan kuitenkin ja ajoin softeilla 7 kierrosta ennen kuin tulin sisään. Palasin radalle sijalle 13. Supersofteilla ohitin lopussa kuusi autoa ja olin maalissa seitsemäs, mutta sain yhteensä kuusi sekuntia aikasakkoa ratalinjojen ylittämisestä, joten lopulta tipuin sijalle 11 siis, joka oli myös tallin tavoite surkean aika-ajon jälkeen.

Näkeekö jostain nuo tallien väliset erot tarkemmin? Siis downforcen, moottorin jne suhteen?

Nyt kaipaisin vähän vinkkejä.
Yritän opetella ajamaan ilmanluistonestoa mutta tuntuu että kiihdytyksissä lähtee koko ajan perä alta. Mitä pitäisi säätää että tämä helpoituisi? Ajan thrustmaster t150 ratilla.

Nyt kaipaisin vähän vinkkejä.
Yritän opetella ajamaan ilmanluistonestoa mutta tuntuu että kiihdytyksissä lähtee koko ajan perä alta. Mitä pitäisi säätää että tämä helpoituisi? Ajan thrustmaster t150 ratilla.

Nopeammat vaihteenvaihdot (ylöspäin) ja hellempi kaasutus heti mutkan ulostulossa. Täysi kaasu vasta isommilla vaihteilla ja kun auto on täysin suorassa.

Kausi edenny Monacoon. Pikkusen meinaa olla haastetta tuossa. Ei riitä yx tai kaks kertaa kun ripustukset ja rengas jääny matkalle. Pitää tänään taas treenata harjotuksissa jos pysys kaiteiden välissä ja vauhti riittäs

Noin. Ensimmäinen voitto Expert-tasolla. Monzan valtias. Lähellä oli jättipotti Williamsille, mutta Bottas suli neljänneksi viimeisillä kierroksilla. Asiaan. Reeneissä sain hyvän vauhdin päälle balanced-asetuksilla. Kokeilin myös asetuksia 2 ja 4, mutta ne eivät tuntuneet yhtä hyviltä. Aika-ajoissa neljäs sija. Olisin ajanut paalun, mutta 100m ennen maaliviivaa bensa loppui ja valuin linjan yli. Siinä meni puoli sekuntia hukkaan ja olisin ajanut paalulle parin kymmenyksen erolla. :D

Kisassa nelosruudusta hyvä startti. Edessä olivat mersut ja Ricciardo. Saimme aikaan kolarin ykkösmutkaan ja jäin poikittain tielle, kun Ricciardo tönäisi. Eipä siinä, peruuttelin rauhassa taaksepäin ja jatkoin matkaa. Kukaan ei mahtunut ohi, joten pääsin jatkamaan kisaa kärjessä ja Ricciardo seurasi takana ennen Bottasta. Viisi kuskia diskattiin häntäpäästä avausmutkassa, en tiedä miksi. Bottas tuli sisään neloskierroksella. Ricciardo käsittääkseni myös. Räikkönen nousi kakkoseksi, mutta tuli kierroksen myöhemmin kuin Bottas sisään. Itse starttasin kisaan softeilla, kun muut ajoivat supersofteilla, joten pystyin sinnittelemään kierrokselle kuusi asti radalle. Viimeiset seitsemän kierrosta ajoin mediumeilla. Ennen varikkokäyntiä eroa taakse Bottakseen oli viitisen sekuntia ja varikkokäynnin jälkeenkin palasin radalle kärjessä 3,7 sekuntia ennen Bottasta. Bottas ajoi softeilla loppukisan ja minä puolestani mediumeilla. Kasvatin eroa tasaisesti ja Räikkönen sekä Hamilton ohittivat takana Bottaksen mediumkumeilla. Kaksoisvoitto olisi maistunut. Itsellä ei ollut mitään ongelmia, vaan pidin eron kymmenessä sekunnissa taaksepäin. Ehjä kisa ja maukas voitto!

Näköjään kuvakulmaa voi hienosäätää jonkin verran. Onko kukaan löytänyt hyviä/realistisia asetuksia cockpit camille?

Eilen tuli testattua lähinnä ajotuntumaa ja hyvältähän se tuntui. Tänään luultavasti keskityn etsimään säätöjä ja voisin aloittaa uratilan. Luultavasti aloittelen Haasilla tai Renaultilla.

Mites ton Career Boostin kanssa? Jos käytän sen yhteen careeriin, niin onko jossain toisessa sitten niitä spesiaalikypäriä ja boosteja? Entäs muilla käyttäjillä, jos haluaa joskus aloittaa rinnalle toisen Careerin?

Jää Career kyllä toistaiseksi aloittamatta, kun ei oma sukunimi kelpaa peliin. Aika naurettavaa sensuroida yksinpelimuodon nimeä ylipäätään, ketä edes kiinnostaa? Tämän vuoksi tuhannet aidot sukunimet ympäri maailman eivät ole hyväksyttyjä.

Nyt tuli hypättyä Forcelta Williamsin puikkoihin kesken kauden. Aika hassua kun katsoo tallien kehitystä niin menevät näin:
1. Williams
2. Force India
3. Mercedes
4. McLaren
5. Ferrari

Päätin laittaa kehitys poletit lukkoon Span jälkeen Williamsilla. Nyt saa 25% enemmän poletteja niin saa seuraavalla kaudella hyvin kehitetty autoa :)

Eilen tuli peli ja onhan tämä aivan huikean hyvä peli. Ajettavuus ratilla todella mukavaa ja rattiin välittyy hyvin tuntuma radasta. Korjausliikkeet saa ja ehtii huvin tehdä. Vauhdin tunne on kohillaan ja formulafiilis on saatu tähän peliin ihan viimosen päälle! Huippupeli!

Tämmönen bugi osui vastaan, että bensamäärän säätäminen startissa ei auta mitään, vaan kisan startissa sitä bensaa on paljon ylimääräistä, vaikka haluaisin ajaa liian vähällä bensamäärällä startissa.

Ylös Bottom