Vastaus: F1 2016
Kolmelta oli kello pistettävä herättämään ja kolmisen tuntia ehdin tässä tahkoamaan.
On kyllä aivan jäätävän vaikea itselle. Ajoin vielä illalla kaksi Australian viikonloppua 2015 pelillä Lotuksella, jotta on vertailupohjaa. Aloitin heti uran Renautilla. Ekoissa harjoituksissa kävi jo selväksi, että vaikea on.
2015: Lotus ja Legend (vaikein taso) -> harjoituksissa ja aika-ajoissa 7:s.
2016: Renault ja Legend (toiseksi vaikein) -> 6sek perässä toiseksi viimeisenä olevaa Manoria. Siis 6sek. Ajoin ja ajoin, lopulta super pehmeillä pääsin 1,5sek päähän, vaikka Manor veti mediumeilla.
Täs vaiheessa tiputin vaikeustason expertille. Tästä huolimatta niissä autokehitys testeissä teki tiukkaa sada kierrosajat alle vaaditun. Puhuttiin 1-2kymmenyksestä aina maaliviivalla.
Kaikenlisäksi kun opin ajamaan ilman sutimisia, puskemista jne. Tiedän etten kaikkialla saanut hyvää ulostuloa, tai jarruttanut oikeassa kohdassa. Tästä huolimatta en usko että pois olisin saanut omasta ajasta yli sekuntia.
No tason tiputtamisen myötä seuraavissa harjoituksissa suunnilleen samoilla ajoilla sijat 14-15. Ihan ok Renaultille.
Aika-ajoissa sitten paransin omaa parasta harjoitusaikaa 0,3sek, mutta olin sillä sijalla 19. Tallikaveri 16.
Kisassa sitten olikin vesisade ja en ollut metriäkään ajanut välikeleillä, enkä koittanut starttisysteemiä, enkä tullut varikolle sateessa liukuen.
Olin Manoreiden tukkona koko kisan käytännössä, mutta pidin ne takanani. Tallikaveri menetti etusiiven ekaan mutkaan ja edestä porukkaa keskeytti aika paljon. Lisäksi tein vain yhden pysähdyksen, muiden 2-3 pysähdyksen nähden ja sen turvin olin lopulta 15:sta.
Kisaan en tajunnut valikoista pistää lämmittelykierrosta ja turva-autoa mukaan. Turva-auto olisi ainakin kahdesti tullut radalle, hieman harmitti kun en kokenut sen tuomia taktiikanmuutoksia. Seuraavaan kisaan ne kävin jo pistämässä päälle.
Oli hienoa huomata, että kun rata kuivui tuli porukka ihan eri sikaan varikolle. Esim Hamilton tuli 2 kierrosta aikaisemmin kuin kukaan muu. Toisella kierroksella tulikin tekis, että Hamilton on ulkona kilpailusta. Vähän matkaa menin ja Hamilton keskellä rataa auto aivan kappalein ja siiven paloja reunavallissa. Ilmeisesti märällä radalla meni seinään.
Autoa o paljon vaikeampi ajaa hyvällä tavalla. Vihdoin saa varoa kanttareita, mutkien ajolinjat on paljon tärkeämmät jne. Sen vuoksi itse olenkin hidas, kun opin vanhaa peliä ajamaan väärällä tavalla. Myös nurmikolta on perä alta nopeasti.
Melkeinpä kaikki mahdollinen on kehittynyt todella huimasti ja on ehkä itselle se tämän vuoden top3 pelien yksi osallistujista. Ei voi kuin suositella.
Forcet jne ainakin F1 ratilla tuntuu käytännössä identtiseltä viimevuoden version kanssa.
Isoin ongelma mulla on, etten kuule radiosta kisainssiä juuri ollenkaan. Laitoin inssin äänet kymppiin ja muut äänet vitoseen (jostain syystä minimi). Siitä huolimatta neljästä kajarista kuuluu kaikki niin kovaa, etten keskikajarista tulevaa inssin ääntä juuri kuule, se on todella hiljainen.