Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)
Käytät vanhentunutta selainta. Kyseinen selain ei pakosti näytä tätä tai muita sivustoja oikein. Sinun tulisi päivittää selaimesi tai käyttää vaihtoehtoista selainta..
Huomasin tossa viime yönä pelatessa oudon jutun. Kun megatonin omassa kämpässäni yritin vaihtaa hahmolleni kampausta ja siihen tuli se ruutu, niin hahmoani ei näy siinä ollenkaan. Joten tosi mukava valita uusi hius tai parta tyyli siitä... :/ Oliskohan joku bugi tai jotain? Ja sitten noista vault boy patsaista. Voikos ne asettaa niille ständeille ja siitä saatu bonus säilyy, kun sitä ei voi enää poimia takas.
Huomasin tossa viime yönä pelatessa oudon jutun. Kun megatonin omassa kämpässäni yritin vaihtaa hahmolleni kampausta ja siihen tuli se ruutu, niin hahmoani ei näy siinä ollenkaan. Joten tosi mukava valita uusi hius tai parta tyyli siitä... :/ Oliskohan joku bugi tai jotain? Ja sitten noista vault boy patsaista. Voikos ne asettaa niille ständeille ja siitä saatu bonus säilyy, kun sitä ei voi enää poimia takas.
Tämä ongelma tuli vastaan kun luin ulkolaisia foorumeita. Ratkaisuna todettiin että:
Oman Robotti Butlerin sijainti(tälle puhuttaessa) asunnossasi on syynä tuohon pärstän häviämiseen. Talossa on siis kohtia joissa robolle puhuttaessa et saa pärstääsi näkymään. Suosittelen siis kokeilemaan keskusteluja robon olessa esim. eri huoneissa.
Bobbleheadeista:
Korjatkaa jos muistan väärin mutta eikös ilmoituksessa(kun saat Bobbleheadin käyttöösi) sanota että vaikutus on Permanently, eli pysyvä.
Olin just painellu ympäri ämpäri maailmaa ja sitten päädyin tonne. Olin vähä et jaahas. Jäi parit saavutuksetkin saamatta. Uudestaan pitää kuitenkin joskus pelata niin sitten.
Aika suolaa kyllä. Oisi voinu paremmin tehdä, esim. lukita ton paikan ja avaimen tms. koodin saa vasta kun on sen aika.
Nyt on peliä n. 15-20 tuntia takana ja fiilikset ovat todella positiivisia. Sivutehtäviä olen pääasiassa suorittanut ja haahuillut ympäri karttaa tutkimassa paikkoja. Vaikka yhtälaisyyksiä Oblivioniin löytyykin, seisoo peli kuitenkin vahvasti omilla jaloillaan. Falloutin maailma on mielestäni Oblivionia parempi. Aiempiin Falloutteihin en ole tutustunut, joten niihin en kykene vertailua tekemään. Tähän asti ollut täysin rahojensa arvoinen teos.
Sain tuon Shishkebab-miekan tehtyä ja on erittäin toimiva peli. Tällä hetkellä on hieman alle täyden kunnon (repair skill 70), niin antaa damagea 29 + -2hp/5s. Kaatuu nuo karhun ja kissaeläimen sekoituksetkin (en nyt muista elukan nimeä) parista power-iskusta. Aseista käytössä pääasiassa assault rifle, 10mm submachine gun ja combat shotgun.
Voi vitsi, on tullut varmasti semmoiset 14-17h tuntia pelattua ja paljon oisi sanottavaa. Tosin jos haluaisi puhua oikeastaan mitään niin tuntuu että pitäisi olla koko viesti varmuuden vuoksi spoiler tagilla varustettu jos yhden moleratin tai raiderin hyökkäys meinaa herättää noin paljon huomiota
Tuota, aloitetaan vaikka taistelumekaniikasta. Öhm, ei tuo yhtään mieleen Oblivionia... jo pelkästään kriittiset osumat takaavatkin sen. Eri ruumiinosien vaurioituminen erottaa jo lähitaistelunkin Oblivionista, olkoonkin ettei VATS:ssa voi sihdata erikseen eri ruumiin osiin (mikä on tosin hieman sääli ). Sitten vielä nämä brutaalit lopetukset tuovat munakasta lisäväriä mähinään.
Tuliaseisiin siirryttäessä meno meneekin jo ihan eri sfääreihin. Vai kuinka hauskaa voikaan olla esimerkiksi ampua kranaatti vihollisen kädestä? (Voi hitsi mikä spoileri, pilasinko jotain? Kenellekkään varmaan yllätys että voit VATS:ssa tähdätä myös aseeseen...) Vastaavat temputhan ovat kuin suoraan sarjakuvista, hyvin tarkoilla ja brutaaleilla grafiikoilla höystettynä.
Taistelu pyörii ihan mukavasti myös sillä välillä kun AP:t on kulutettu loppuun. Onhan siinä periaatteessa samat statistiikatkin käytössä mutta tosiajassa.
(CE:n videossa myös kivaa materiaalia)
Tavaraa tosiaan on paljon, ja todella paljon siitä on varmasti täysin turhaa rojua. Eikä tosiaan sitä kaikkea kannata ottaa mukaan, sillä hyvin pian tulee painorajoitukset vastaan. Monesti löydetty tavara kelpaakin hyvällä tuurilla lisäosamateriiaaliksi omia varusteita varten. Jos joku vielä muistaa Pelaaja-lehden artikkelin, niin siinäkin tuottaja kertoi samasta asiasta joten tuskin kovin uusi juttu kenellekkään.
Hahmon kehotys on myös hauskaa puuhaa, on vain hieman vaikeaa päättää mitä haluta, kun koko ajan aukeaa uusia mahdollisuuksia, etenkin Perkeistä. Paljon toimivampi systeemi kuin Oblivionissa. Hyvin tuttua vanhemmista Fallouteista (mikä ei liene mikään yllätys).
Hyvin tunnelmallinen peli kyllä. Vastaan tulee kaikkea mielenkiintoista supermutanteista Raidereihin ja palkkasotilaisiin ja ties mihin ötököihin.
Ensimmäinen kerta kun tapasin Brotherhood of Steelin jannuja oli myös ikimuistoinen. Juoksin 4-5:ttä supermutanttia karkuun ja kukkulan toisella puolella oli kolme BoS-jantteria, jotka olivat juuri lahdanneet Raidereita. No nämä kun huomasivat mutantit niin Minigunit aloivat laulaa ja hetkessä mutantit olivatkin verimössöä... pitäisi itsekkin harkita seuraan hakua jo munakkaan puvun takia
Sori. Aikaa on nyt hieman rajatusti, joten pitää palailla myöhemmin uudestaan asiaan. Työt alkaa tunnin päästä ja oisi vielä paljon hommia. Paljon oisi puhuttavaa, mutta jätetään ensikertaan.
PS:
Vault 112 on aika sairas mesta
PSS: Ne kaverit jotka josuks "löytävät" sinut ovat kyllä niitä palkkasotilaita. Ja kuten mainittu, Vault 101:stä paenneesta jantterista on 1000 caps-palkkio luvattuna. Ilmoitus myös siellä Radio Galaxy news:llä.
Ja kyseisen järjestön tukikohdassa olen käynyt (ainakin yhdessä niistä siinä tapauksessa että niitä on edelleen.). Myös Superduper marketin lähellä eräs nainen kertoi että jotkut miehet etsivät vaultista karannutta miestä/naista ja ehdottaa että haluaisinko auttaa niitä.
valitsee siitä näytöltä jonku sanan ja se näyttää esim 2/5 eli kaksi kirjainta viidestä on oikeessa kohdassa siinä salasanassa.. 3 yritystä ja sitte poistua tai kone menee lukkoon
Ei noilla NPC tyypeiilä välillä hirveästi ole itsesuojeluvaistoa, törmäsin tässä äsken kahteen wastelanderiin jotka pakenivat Giant Radscorpionia, toinen juokseen suoraan miinakenttään. Toinen taas yhtäkkiä kääntyy takaisin ja alkaa tappelemaan surkealla PUUKOLLA, ja ylläri mitä tapahtuu Radscorpin tappaa sen urpon yhdellä iskulla. Toinen tapaus oli että taas eräs wastelander seisoi Deathclawin vieressä ilman että teki mitään ja yllätys yllätys kuoli.
Noniin, nyt on sitten pääjuoni läpi. Sivutehtäviä en pahemmin jaksanut alkaa tekemään vaan keskityin ihan tarinaan.
Ilman spoilereita sanon, että kyseessä oli vain Oblivion uusissa vaatteissa ilman mitään uutta tai kiinnostavaa. Samat ongelmat mitä sieluton ja geneerinen Obli toi tullessaan ovat mukana myös Falloutissa. Tehtävät ovat toinen toistaan tylsempiä ja päättyvät liki aina samalla tavalla - ammuskeluun. Bethesdan poikien totaalinen monipuolisuuden puute korostuu koko ajan.
Ääninäyttely on enimmäkseen huonoa. Oblivionista kierrätetyt näyttelijät eivät ole parantuneet. Mutta vika on pikemminkin dialogissa. Kertaakaan ei maailma tuntunut post-apocalypse amerikalta tai epätoivoiselta elolta, vaan pikemminkin joltain fanin kirjoittamalta fantsuseikkailulta joka sattui sijoittumaan sotkuiseen ympäristöön. Koko homma alkoi heti alkupäästä jo kun Megatonin sheriffin ensimmäiseen replaan kuuluu: "I don't know why, but I like you kid." Hyvä hyvä, juuri tätä kaivataankin tunnelman luomiseen. Huoh.
Juonessakaan ei ole kehumista. Isän metsästäminen on täysin vailla motivaatiota koska jäpikälle ei ole luotu minkäänlaista persoonaa tai sidettä pelaajaan. Ainoa syy miksi edes välitin etsiä koko heppua oli se, että häntä näytteli Liam Neeson. Isäpapan dialogi on myös tönkköä ja turhaa, eikä myötähäpeälle tule loppua kun Neesonille on pistetty suuhun älyttömiä höpötyksiä raamatusta ja G.E.C.Kistä.
Loppuratkaisu oli totaalinen anti-kliimaksi hyviksellä pelattaessa. Vei jopa voiton Fablen huonolta lopulta.
Pelissä on myös todella turhauttavia bugeja. Monta kertaa hahmo upposi maailmaan eikä päässyt enää liikkeelle. Välillä hyppy-animaatio jäi jumiin ja hahmo leijui pari metriä maasta liikkuessaan. Hahmojen animationti on rumaa ja osittain kierrätetty Oblivionista (aseiden käyttö, juoksuanimaatio). Kerran kävi jopa niin että matkustin pikavauhdilla kaupungista toiseen ja hetken sai miettiä, että liikuinko ollenkaan kunnes tajusin että yhden keskustan rakenne oli täsmälleen sama kuin toisen vastaavan - jopa autot ja tulipalot olivat samoissa paikoissa!
Ja sitten se VATS. Ei ole tullut aiemmin kirottua näin paljoa räiskintäpelin (ja kyllä, tämä on räiskintäpeli jossa on seikkailuaineksia) mekaniikkaa. Jatkuva hidastuksen katsominen on todella turhauttavaa isommissa taisteluissa ja kun samat päänpoksahtelut on nähty toista sataa kertaa niin tekee mieli nakata koko levy hevonkuuseen. Koko räiskintäpohjaa tukee se, että 99% ajasta erämaassa kukaan vastaantulija ei kommunikoi kanssasi vaan automaattisesti käy kimppuun. Onneksi sitten ydinohjuksia, haulikoita, konekivääreitä ja ties mitä pommeja on jatkuvasti lähettyvillä, joten se siitä kurjasta tulevaisuudesta. Onneksi aseteollisuus on voimissaan.
Maailma on myös umpitylsä. Samat maisemat toistuvat toinen toinensa perään ja välillä eteen pistää näkymätöntä seinää tekstin kera "you cannot go there". Hyvä Bethesda, ette sitten laiskemmaksi pääse. Ainoat vastaantulijat ovatkin sitten vihamielisiä eläimiä tai vihamielisiä ihmisiä. Siinä se. Kokonaisuudessaan taisi tulla kolme kertaa muita random encountereita eteen koko pelin aikana.
Jos jotain hyvää pelistä pitää sanoa niin ainakin radiosta kuuluu välillä hyvää musiikkia ja julkkikset jotka ovat mukaan erehtyneet ovat aina luotettavia.
Siinä näytössä näkyy paljon merkkejä, joiden joukossa on sanoja. Joku niistä järkevistä sanoista on salasana. Kun valitset niistä väärän, näet, monta siinä väärässä salasanassa on samoja kirjaimia kuin oikeassa (esim. 2/7). Ja vähintään neljä yritystä on valita oikea salasana. Understood?
Lisäohjeita manuaalin sivulla 35, "Hacking".
Juuh. Onnistuhan tuo viimein. Ei ole oikein innostanut manuaalia tarkastella sen tarkemmin.
Törmäsinpähän noihin Deathgloweihin jossain raunioilla ja olin juuri tallentanut, joten karkuun en päässyt ja energia lopussa. Piti sitten kaikki 10 miinaa pudottaa hädissään maahan peruuttaessa ja onnistuihan niiden jalat rampauttaa, jonka jälkeen niistä ei ollut mitään vastusta.
Vault 112 on kyllä ollut paras paikka tähän mennessä
Kyllä tossa on tunnelma saatu aikaseks, on kyllä ahdistavaa liikkua tuolla wastelandissa ainakin näin alkuleveleillä ja puolirikkinäisillä asioilla, kun ei tiedä koska ne ekat supermutantit tai deathclawit tulee päälle. Super duper martissa ja springvalen elementarylla tuli välillä aitoa pakokauhua kun raiderien puhe kuuluu jostain mutta mitään ei näy
Tämä on kyllä laskeumaa parhaimmillaan. Jos tämä peli antaisi säteilyä aina kun lätyn päräyttää rullamaan niin tuplaantuneiden raajojen määrä olisi tällä hetkellä erittäin, erittäin kosminen
25h nyt takana, pääjuoni on vielä kesken. Henkilökohtaisesti peli on iskenyt allekirjoittaneseen pahemmin kuin mikään muu peli tänä vuonna. Tekeleessä vain on kaikki kohdallaan ja se täyttää omat mieltymykset loistavasta video pelistä täysin. Miljöö, tarina, hahmot, toiminta, kaikesta huokuu se rakkaus mitä peliin on annettu. Se fiilis mikä tulee yöllisistä tutkimusmatkoista, pelottavien luolastojen(tai Holvien, 106 anybody?) nurkkien koluamisesta, kaupunki raunioiden tutkimisesta, ovat kokemuksia joista voisi tarinoida kieli pitkänä. Ja näitä tarinoita allekirjoittaneelta löytyykin, peli tarjoaa niin paljon niille jotka oikeasti uskaltavat ottaa erämaan haltuun ja poistua sen kotoisan Holvin luota. Pitääkin perustaa Wasteland Blogi missä summata Vault Legendini ottamuksia
Ja erityinen kiitos menee kyllä Bethesdan pojille aivan loistavasta 360-version porttauksesta. Kertakaan peli ei ole jäätynyt, lataustauot "pahimmillaan" 3 sekunnin pituisia, ei pahaa Pop-upia tai Screen Tearingia ja konekkin surraa mukavasti eikä ruksuta sitä levyä jatkuvalla syötöllä (mitä tästä voisimme oppia Fable II?). Ja ne pienet viilaukset johon Bethesda on panostanut korostavat tätä trippiä entisestään: Musiikki, nauhoitetut viestit pyörivät lataustaukojenkin aikana, radiokanavat kommentoivat touhujasi ja DC:n tapahtumia. Eniten arvostamani seikka on ehdottomasti se miten kaikki tavarat ja tappamasi ruumiit jäävät pelimaailmaan. Siellä se tappamani Mole Rat lojuu edelleen, vielä 25 tunnin jälkeen - käsittämätöntä koodausta sanon minä!
Huh, nyt ei jaksa enään hehkuttaa saati kirjoittaa... Must... Continue... Playing... Säteily arvot ovat liian alhaisat
Kyllä tossa on tunnelma saatu aikaseks, on kyllä ahdistavaa liikkua tuolla wastelandissa ainakin näin alkuleveleillä ja puolirikkinäisillä asioilla, kun ei tiedä koska ne ekat supermutantit tai deathclawit tulee päälle. Super duper martissa ja springvalen elementarylla tuli välillä aitoa pakokauhua kun raiderien puhe kuuluu jostain mutta mitään ei näy
Sama fiilis oli alussa itselläni, sitten kun ekan kerran törmäsin super mutantteihin niin tuli kyllä vähän paniikki, mutta onneksi Brotherhood of Steel sattui paikalle.
Kyllä tossa on tunnelma saatu aikaseks, on kyllä ahdistavaa liikkua tuolla wastelandissa ainakin näin alkuleveleillä ja puolirikkinäisillä asioilla, kun ei tiedä koska ne ekat supermutantit tai deathclawit tulee päälle. Super duper martissa ja springvalen elementarylla tuli välillä aitoa pakokauhua kun raiderien puhe kuuluu jostain mutta mitään ei näy
Ja erityinen kiitos menee kyllä Bethesdan pojille aivan loistavasta 360-version porttauksesta. Kertakaan peli ei ole jäätynyt, lataustauot "pahimmillaan" 3 sekunnin pituisia, ei pahaa Pop-upia tai Screen Tearingia ja konekkin surraa mukavasti eikä ruksuta sitä levyä jatkuvalla syötöllä...Eniten arvostamani seikka on ehdottomasti se miten kaikki tavarat ja tappamasi ruumiit jäävät pelimaailmaan. Siellä se tappamani Mole Rat lojuu edelleen, vielä 25 tunnin jälkeen - käsittämätöntä koodausta sanon minä!
Olen kyllä samaa mieltä. Konsolilla kun on nähty ihan lähiaikoinakin aika surkeita esityksiä mainitun suhteen.
TitusPullo sanoi:
Kertaakaan ei maailma tuntunut post-apocalypse amerikalta tai epätoivoiselta elolta, vaan pikemminkin joltain fanin kirjoittamalta fantsuseikkailulta joka sattui sijoittumaan sotkuiseen ympäristöön
Itsellä on vähän samanlaisia fiiliksiä. Jotenkin ei vaan se fiilis välity, vaan tuntuu että pelaa suht tavanomaista roolipeliä juurikin "sotkuisessa ympäristössä". Siihen vaikuttavat monetkin asiat, mutta tuokin minkä mainitsit, kuinka tyyppillisin random encounter tuntuu olevan lähes aina jonkun eksyneen Raiderin tai Moleratin kanssa, mikä pitää mätkiä jollain nuijalla koska panokset on aina lopussa (hyväkin juttu?).
Olen siinäkin mielessä samoilla linjoilla, että VATS-animaatio käy aika pian "vanhaksi", vaikka systeemissä on plussansakin, kuten aseen kädestä ampumisen mahdollisuus jne.
Ja miten ihmeessä Minigun voi olla niin paska??
...
Asiasta viidenteen, pääseekö pelissä muuten Brotherhood of Steelin riveihin? Power-haarniskaahan ei voi esim pukea päälleen koska siihen tarvitaan "koulutus". ?
Siihen vaikuttavat monetkin asiat, mutta tuokin minkä mainitsit, kuinka tyyppillisin random encounter tuntuu olevan lähes aina jonkun eksyneen Raiderin tai Moleratin kanssa, mikä pitää mätkiä jollain nuijalla koska panokset on aina lopussa (hyväkin juttu?).
En kyllä tajua miten te pelaatte jos teillä on panokset loppu. Jo aikaisempien fallouttien ykkös sääntö oli se että osta kaikki panokset mitä NPC kauppialta löydät... Ja kuten aikaisemmissa fallouteissa niin tässäkin tapauksessa Scrounger (lvl8 ) perkki on lähes pakollinen ja jos sitä ei ole ottanut niin ei voi kuin syyttää itseään. Ja tuohon lvl 8 asti selviää todella helposti NPC:ltä saatavilla panoksilla kun tuon Scrounger perkin kanssa saa panoksia melkein joka kolosta.
Itsellä kaikki perus small gun panokset yli tuhannessa ja big gun kudit jo lähemmäs kolmea tuhatta.
En kyllä tajua miten te pelaatte jos teillä on panokset loppu. Jo aikaisempien fallouttien ykkös sääntö oli se että osta kaikki panokset mitä NPC kauppialta löydät...