Vastaus: Fallout 3 (Xbox 360)
Ja miten ihmeessä Minigun voi olla niin paska??
Näin lonkalta veikkaisin aseskillin puutetta. Ei sillä, en itse ole testannut minigunia edes, mutta ainakin missile launcherilla ampuminen olemattoman pienellä big guns -skillillä aiheutti melkoisia vaaratilanteita - itselle.
Ensimmäiset kolme tuntia eivät vakuuttaneet, mutta sen jälkeen fiilis tuntui loksahtavan kohdalleen. Nyt on mittarissa about 13 tuntia ja ollaan vasta tasolla 6, joten ylimääräistä haahuilua on tullut harrastettua melko lailla.
Tällä hetkellä olen itseeni siinä mielessä tyytyväinen, että ennakko-odotukset tuli pidettyä maltillisina. Räiskintää taitaa olla pakko harrastaa enemmän kuin vanhoissa, mikä nyt oli mielestäni jo ennakkoon täysin ilmiselvää, eikä se itseäni ainakaan loistavasti toteutetun VATSin ansiosta haittaa juurikaan. Huonoja puolia pelissä tuntuu olevan nähtävissä aika paljonkin, kuten tosiaan pääosin harmillisen mitäänsanomaton ja pahimmillaan surkea dialogi. Vaan eipä sillä, on sillä hetkensäkin, esimerkiksi ilkeät dialogivaihtoehdot ovat ajoittain loistavia.
Enemmän räiskintää, vähemmän pelaavan kansan rakastamaa loistavaa dialogia, jokunen typerä pelisuunnittelukukkanen ja ajoittain huonoa animointia. Eihän sen ehkä pitäisi voida toimia, mutta niin vaan tuntuu toimivan. Mielestäni pelissä kaikesta huolimatta se fiilis on. Voisi myös sanoa, että tämä painottuu vanhoja Fallouteja enemmän löytöretkeilyyn ja tutkimiseen, sillä yllättävän iso osa sisällöstä löytyy varsinaisten matkan varrelta. Täyttä vauhtia questista toiseen juoksemalla ja/tai mitä tahansa ohjeita ja vinkkejä lukemalla missannee fiiliksestä paljon. Uudelleenpelattavuutta tästä tuskin löytyy FO2:n vertaa, mutta ainakaan vielä en sitä tahdo murehtia, koska juuri nyt maistuu niin hyvin.
Olen tässä samaan aikaan pelannut myös Fable kakkosta. Pelit ovat keskenään ovat kovin erilaisia, ja sisältävät jopa varsin isoja ärsyttävyyksiä. Molemmat ovat kuitenkin rohkeasti suunniteltuja ja tunnelmallisia pelejä, ja molemmista pidän erinomaisen paljon, enkä keskinäistä paremmuutta ainakaan vielä osaisi ratkaista. Vaikuttaa siltä, että NG-konsolit alkavat olla pelisuunnittelijoilla jo sen verran hyvin hallussa, että uskalletaan tehdä koko ajan hieman jotakin erilaista. Se on hyvää kehitystä se.