Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Fallout 76

Skyrim oli mielestäni julkaisuissa ihan modernin oloinen peli, myöhemmin sitten modeilla peli pysyi ihan hyvin ajan kanssa mukana. Vähän aikaan sitten julkaistu Remaster-versio on ainakin PC:llä aika modernin näköinen, muuten tietenkin peli on vanhentunut.

Fallout 4 oli julkaisussa jo useamman vuoden vanhan oloinen, ainoastaan valaistus ja sumuefektit olivat todella hienoja. Muuten peli oli todella kankea ja vanha.

Kyllä päivitetyllä pelimoottorillakin voi edelleen tehdä hyvää jälkeä ja saada kohtalaisen modernin pelin aikaan tulevissa peleissä, tekeminen vaan kuntoon. Bugeista Bethesda tuskin pääsee irti, mikä on perseestä.

E3 showssa Todd Howard veti ihan hauskoja vitsejä Fallout 76:sta ja se traileri musiikki oli ihan hyvä. Muuten tämä ei ole vakuuttunut edes vähän alusta, mutta vaikuttaa julkaisun perusteella olevan vielä pahempi floppi mitä moni edes osasi odottaa.

Riittävän ajoissa vaan B- tai C-tiimi tekemään sisältöä tähän nettifallouttiin ja isot kalat vääntämään tulevaia pelejä.
 
Ymmärrän kyllä että varmasti löytyy tästäkin pelistä tykkääjiä varsinkin jos saavat suurimman osan bugeista karsittua.. mutta silti huvittanuneena seurannut monien pelimedia saittien ja beta pelaajien positiivisia näkemyksiä tässä ennen julkaisia. Ikinä milloinkaan ei ole viikko, pari, kolme neljä.. ennen julkaisia tehdystä betasta juurikaan parannettu peliä julkkariin, se ei vaan ole realistista. Nyt sitten kun julkaisu on tapahtunut niin vähän vaimein äänin pelimedia on nieleskellen alkanut jutustella että .. nooh, onhan tässä vaikeuksia ja onhan tää aika rimanalitus. Mutta sitten alkaa se selittely.. tämä on online peli joka elää ja korjautuu vuoden, kahden aikana.. Tästä voi olla kahta mieltä, kyllä koska muuten kukaan ei osta peliä edes ale hinnalla (joka muuten luulisi tapahtuvan varsin äkkiä.. ennustan BF:ää mutta voihan se olla että pari viikkoa vielä menee) tai sitten myynti on niin pientä että studio ei paljoa panosta ekan kahden kuukauden jälkeen. Extrana kolmas vaihtoehto on vielä se että pelimoottori on juuri niin spagettia kun on näyttänytkin ja kunnon korjauksia ei vaan saa tehtyä (onhan tähän ollut jo vuosi, kaksi aikaa, ei nämä ole mitään viime viikkojen "bugeja")

Aiemmista "3d" fallouteista tykänneenä tätä on ollut ikävä seurata, tässä olisi voinut olla tarjolla jotain isoakin mutta näinhän se taitaa olla että online on online, se vaan sanelee mitä peilissä voi tapahtua. Jos kohta tippuu sinne 20-30€ hujakoille fyysinen versio niin voihan se olla että käyn fiilistelemässä maailmaa.
 
Ei olisi todellakaan mikään ihme, eikä yllätys. Sitten vaan odottamaan, että innokkaat modaajat muokkaavat pelin edes jollain tasolla senhetkiseen nykyaikaan sopivaksi. Niinhän se homma meni jollain asteella jo Fallout 4:n ja Skyriminkin kohdalla.
Hyvä huomio. Tosiaan historian valossa modaajat ovat viilanneet Bethesdan pelejä parempaan kuntoon ja tämä on ulottunut bugien liiskamiseen. Kertoo paljon studion suhtautumisesta pelaajakuntaan, miten esim. viime vuonna Switchille julkaistu Skyrim sisälsi bugeja, jotka ovat olleet läsnä orignaali versiossa ja jotka ovat jo aikoja sitten korjattu PC-yhteisön toimesta.

Hyvältä näyttää myyntien osalta briteissä: https://www.gamesindustry.biz/artic...top-hyper-competitive-week-at-uk-games-retail 82% vähemmän mitä Fallout 4 julkaisussaan.
Yhtä lailla Jenkeissä peli ei ole kelvannut suurelle yleisölle:
 
En usko, että ostan edes alennusmyynneistä tätä ellei hinta tipu sitten ihan naurettavan pieneksi, tai jos peli vaikka eksyy joskus PSN Plus -peliksi. Striimejä ja videoita seuranneena täytyy todeta, että peli vain näyttää niin uskomattoman tylsältä.

Tavallaan toivoisin, että tämä peli olisi sen verran iso moka Bethesdalle, että näiden olisi pakko alkaa vähän pohtimaan asioita uusiksi jos mielivät olla mukana pelinkehittäjinä vielä tulevaisuudessa. Itse olen jo alkanut näkemään Bethesdan jonkinlaisena roskakehittäjänä, tämän räpellyksen vuoksi ei minulla välttämättä ole enää edes mitään mielenkiintoa Elder Scrolls 6:sta kohtaan saatikka Starfieldiä kohtaan, ainakaan jos pysyvät tässä jo mitä, lähes 20 vuotta vanhassa moottorissaan kiinni.
 
Hyvältä näyttää myyntien osalta briteissä: https://www.gamesindustry.biz/artic...top-hyper-competitive-week-at-uk-games-retail 82% vähemmän mitä Fallout 4 julkaisussaan.

Toivottavasti tämä on vihdoinkin tarpeeksi vahva viesti pelinkehittäjille. Tämä "pelaajat luovat oman tarinansa" -konsepti ei onnistunut Microsoftin Sea of Thieves -pökäleen kanssa, eikä onnistu Falloutissakaan. Pelityyppi joka pohjautuu vahvaan tarinankerrontaan ei vain toimi hiekkalaatikkona, jossa sisällön ja interaktion luominen jää täysin moninpelaajien niskoille. Se ei ole tarina tai seikkailu, jos perseilet parin kaverin kanssa puolityhjässä maailmassa.

Ja sitten siihen vielä päälle tekniset ongelmat...
 
Tämän pitäisi olla myös viimeinen näin valtava patchi.

EDIT: Isot pojat kertoo että PC version FPS limit olisi poistettu ja peli ei enään nopeudu/riko fysiikoita vaikka sitä pelais 140 FPS.
 
Viimeksi muokattu:
Vähän pitää syödä sanojaan (kun fallout kuitenkin lähellä sydäntä), ei ollut tarkoitusta hankkia koko peliä mutta tein pienen lottoamisen eli ostin gigantista ja pistin panokset sille että 50pv aikana halpenee joten saan pari kymppiä takaisin :)

Soolona tulee tätä vähän maisteltua ja ihan Fallout 4 lasien kautta kurkistelen maailmaa (puutteet olen jo 76:sta listaillut joten niistä ei toivottavasti enempää)
Ensikokemus ps4 prolla: Melko tasaista meno ruudunpäivityksen suhteen näin alussa, ei juurikaan pudotuksia, tosin en ole missään event mätöissä ollut mukana.
HDR on vähän erikoinen, mitään asetuksia tälle ei ole. Perus hämärämpi kuva ok, kaikesta saa selvää ja kirkkaat kohteet on kirkkaita (sävyjakauma siis vaikuttaa olevan ok.. vs. tämä RDR2 "HDR-gate") Sitten kun auringonpaiste astuu kuvaan niin kaikki kirkkaat pinnat ja yleisvalaistus on toooosi kirkas, suorastaan häikäisee kävellä tuossa ulkona auringon paisteessa ja jotain puhkipalamista saattaa esiintyä kirkkaissa pinnoissa. Eli ehkä ei ole ihan natiivi HDR pelimoottorissa käytössä vaan jonkinlainen hybridi.. HDR kuva on normaalisti hyvin suurelta osin ihan "normaali" kuvan kirkkauksinen vain ne tietyt kohdat joista oikeasti kirkkaus on "perustasoa" kirkkaampi ovat koholla (kuten lamput, aurinko jne ja näiden heijastukset kappaleissa)
Nyt aurinkoisen skenen kirkkaus nousee melko korkealle yleisilmeeltään. Noh, ei paha mutta ei paras toteutus. Joissain dokumentin katselussa sisätiloissa kun peli heittää blurrauksen taustalle saattaa tulla ihan järjetön loimu lopputuloksena.

Melkoinen infoähky tulee alussa kun kaikki nyansseja ei paljon selitetä.. miten kerätys reseptit pitää "lukea", miten aseiden purkamisesta saa modi blueprinttejä, onko scrap kamalle muuta käyttöä kuin scrappäys, tyypillä on koko ajan nälkä ja jano. Mistä hankkia parannusta taudeille kun alussa ei taida kauheasti reseptejä kaikelle mahdolliselle olla. No ehkä nämä aukenee, pitää kurkistella youtubesta tipsejä.
Tietokoneelta ja holonauhoilta ei oikein tuo tarinan kerronta ihan iske, materiaalia on niiiiin paljon että ei vaan pysty.. vain osa on jäänyt mieleen. No ehkä ne tehtävät kertoo edes vähän..
 
Tässä omia fiiliksiä pelistä.

Itsellä on nyt n. 30 pelituntia takana ja levelillä 20 mennään. Maailma tuntuu todella kiehtovalta ja tutkittavaa on todella PALJON. Erilaisia biomeja löytyy myös eli maasto vaihtelee eri paikoissa. Mitä tarinoihin tulee niin se on itsestä todella paljon kiinni kuinka paljon niistä saa irti. Jos ei jaksa lukea terminaaleja/viestejä tai kuunnella holonauhoja niin sitten tarina jää varmasti vajaaksi. Itse luen lähes tulkoon kaiken ja eri paikkojen tarinat ovat mielenkiintoisia.

Pelaan lähinnä muiden kanssa ja huomannut että tämä on paljon hauskempaa kuin tutkia joutomaata yksin. Esim. tavaroita/resursseja/ruokaa/planeja voi helposti treidata kun jollain on puutetta jostain. Jos käytetään eri tyyppisiä aseita niin ammuksia voi vaihdella keskenään niin harvoin tulee puutetta ammuksista. Perk-kortteja voi myös jakaa esim. cannibal perkin kun jakaa porukan kanssa niin kaikki voi mässailla ruumiskasoille, mika on huvittava näky itsessään. Eventteihin osallistuminen ja suurien monstereiden kaataminen on myös helpompaa ja aiheuttaa hauskoja tilanteita kun porukalla mätetään menemään.

Bugejakin tietty löytyy ja muutaman kerran peli on kaatunut näiden tuntien aikana, mutta pahemmin mitään pelaamista haittaavaa ei ole tullut vastaan.

Eniten huolenaihetta aiheuttaa end game eli löytyykö siinä vaiheessa enää tarpeeksi tekemistä. Ainakin daily questit löytyy, nuketukset ja eventit, mutta saavatko nämä pitämään mielenkiintoa yllä niin saa nähdä. Vault raideja on luvattu ja hahmon respeccaus mahdollisuus niin ehkä nämä auttavat pitämään mielenkiintoa yllä.

Tällä hetkellä elämä joutomaalla viihdyttää ainakin porukalla pelattaessa!

P.S. Grafiikasta sen verran kun tuntuu olevan kuuma aihe niin ympäristö näyttää hienolta, mutta hahmot ovat vähän tönkköjä.
 
Ei siinä mennyt kuin viikko kunnes pelin myyntihintaa tiputtiin vaivaiset 33% Sonyn ja Microsoftin kauppapaikoilla. Nähtävästi samoin on tehnyt myös Gamestop ja Amazon.

Voipi olla, että lähitulevaisuudessa Fallout 76 tulee Game Pass/Games with Gold/PS Now/PS+ tarjontaan.
 
Kannattaa ottaa huomioon, että on Black Friday. Hinta saattaa nousta ensi viikolla.
 
Toki, mutta jos kysyntä olisi kohdallaan ei varmasti nähtäisi näin suurta alennusta heti julkaisun jälkeen. Vertailun vuoksi samoihin aikoihin julkaistu Spyro trilogiaa myydään kirjoitushetkellä täyteen hintaan Sonyn ja MS kauppapaikalla Black Friday huumasta huolimatta. Tosin Spyro kokoelma on myynyt odotuksiin nähden hyvin.

Onkin mielenkiintoista nähdä kuinka suuri floppi tästä lopulta muodostuu ja onko tällä vaikutusta Bethesdan tuleviin peleihin.
 
Toisaalta onlinepeliin on ihan fiksuakin houkutella heti alennuksella lisää pelaajia mukaan, koska on tärkeätä luoda riittävän iso pelaajakunta. Joten siinä mielessä Black Friday osuu Bethesdan kannalta ihan hyvin ja heti perään saa vielä joulualeilla taas uusia pelaajia mukaan.
 
Tuon suuren päivityksen jälkeenkin ah, niin youtubesta tuttuja, jäätymisiä tuli heti pari. Siihen alku tehtävä kirkon terminaaliin kirjautuessa jäätyi ruutu looppaamaan Roboco logoa ja sitten kun olin yhteen haarniskaan siirtymässä niin jumi siihen.. pelin tietty pyöri taustalla, vihut hyökkäs jne.
Jotenkin tämä on juuri sitä osastoa että pelimoottori on sellaista spagettia että näitä ei vaan saada korjattua. Tämän tyyliset bugit lienee olleet betassakin ja liekkä edellisissä fallouteissakin? Olisi kiva olla väärässä..
Osumatarkkuus lähitaisteluissa todella satunnaista ja tätä ei auta omituisina laumana tulevat vihut.. jonnekin sisätilaan kun menin niin ekat tapon jälkeen koko rakennuksen örmelöt rynni kimppuun, mitälie 20kpl ollut.
Ja enpä sitäkään tiennyt ennen että stashiin survotut scrapit on käytössä craftailussa, ei tartte omissa taskuissa kuljetella.
Alku huuhailu menee ihan opetellessä ja kokeillessa, ei kerkee vielä pelin sisällöttömyys häiritä..
 
Vertailun vuoksi samoihin aikoihin julkaistu Spyro trilogiaa myydään kirjoitushetkellä täyteen hintaan Sonyn ja MS kauppapaikalla Black Friday huumasta huolimatta. Tosin Spyro kokoelma on myynyt odotuksiin nähden hyvin.

Kuten tuossa todettiinkin, myyntistrategiat ovat varmaankin aika erilaiset ainoastaan moninpeliin keskittyvässä pelissä. Myös esim. BlackOps 4 on 39,90 euron tarjouksessa. Onko se flopannut?
 
Ylös Bottom