Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Fallout 76

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jogi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Taitaa olla nyt joku reilu 25 pelituntia mittarissa ps4 alustalla. Olen ollut iso Fallout fani jo sieltä kolmosesta lähtien, joten positiivisin mielin odottelin pelin julkaisua. Skeptinen toki olin tuon moninpelin toimivuuden suhteen, mutta ajattelin beta testauksen korjaavan pahimmat virheet. Betaa en itse pelannut, mutta seurailin aktiivisesti ja heti alkoi kyllä hirvittää pelin kunto. Julkaisupäivä saapui ja suuri osa samoista kivuista oli edelleen mukana. Taisi olla Bethesdalla vaan liian kova kiire puskea peli ulos.

Kaverin kanssa duona on tullut kaikki tunnit pelattua, joten kyllä tässä aika hyvän käsityksen on saanut pelin toimivuudesta. Pelaaminen kaverin kanssa on ehdottomasti hauskaa ja random pelaajien kohtaaminen tuo myös hyvän lisän. Onko se kaverin kanssa pelaaminen kovin sulavaa ? No näiden kokemusten perusteella harvemmin. Tehtävät tuntuvat bugailevan ja toimivan aika arvaamattomasti, kun ne koittaa tehdä peräjälkeen toisen kanssa. Viimeksi eilen tuli vastaan tälläinen tapaus eräässä pääjuoneen liittyvässä tehtävässä. Aika raskasta ja vie vaan aivan turhaa aikaa. Tavaroiden treidaaminen on jees ja korttien jakaminen myös. Ihan en ole vieläkään varma, että toimivatko nuo charisma korttien jaot tarkoitetulla tavalla.

Yleisesti pelissä on kyllä paljon kipua. Bugia toisensa perään ja noiden questien toimiminen tuntuu olevan ihan arpapeliä. Konsolilla pelatessa framet tuntuu kyykkäilevän vähän väliä ja latausajat on kaamean pitkät. Campin rakentaminen on ihan hauskaa, mutta on kyllä kovin rajoitettua ja noiden planien löytäminen tuntuu olevan kyllä melkoisen työn ja tuskan takana. Pvp systeemi on melko älytön noine kosto systeemeineen.

Kaikkien noiden negatiivisuuksien jälkeen silti nautin pelaamisesta. En varmasti nauttisi, jos en olisi pitkän linjan fallout fanipoika. Bethesda tekee kyllä elämästään hyvinkin hankalaan tällaisilla julkaisuilla. Ja bugien fiksailuilla ei tunnu olevan edes mikään kiire. Aika ylimielistä toimintaa ylipäätään isolta puljulta. Toivottavasti korjaavat pelin mahdollisimman nopeasti.

Myös esim. BlackOps 4 on 39,90 euron tarjouksessa. Onko se flopannut?
Julkaisuajankohdan suhteen eikö parempi esimerkki olisi Battlefield V, sillä tämä julkaistiin samalla viikolla mitä Fallout 76.

Mitä tulee kymykseen, niin tällä hetkellä en näe syytä uskoa, että Blops 4 olisi floppi. Sen sijaan, jos Blops 4 olisi vasta viikon vanha julkaisu ja nyt peliä myytäisiin usean suuren kauppapaikan toimesta (Sony, Microsoft, Amazon) 33% alennuksella, niin en poistaisi sitä mahdollisuutta että kyseessä olisi floppi.

Vihaisen Joen arvostelu. Keston perusteella sieltä on tulossa astetta enemmän avautumista :D

Kiitokset Joelle ja youtube-kanavalle Crowbcat tästä hauskasta ja kauniista Fleetwood Mac-coverista ja sovituksesta! Kyseisestä biisistä soi pätkä Joen arvostelun alussa noin 1:30 kohdalla. Alla koko tuotos satiirin kanssa!

Hyvä arvostelu, Joe piti siitä paljon ja antoi harvinaisen 10/10 ja suosittelee jokaiselle vaikka ei olisikaan kiinnostunut. :D

Joe on yksi parhaista ja tuskin meni paljon vikaan tässäkään. Loppuarvosana jäi vain numeron verran Sea of Thievesistä.

Joe on yksi parhaista ja tuskin meni paljon vikaan tässäkään. Loppuarvosana jäi vain numeron verran Sea of Thievesistä.

Joe on paras missä ? Antamaan numeroita peleille ? Sitä kutsutaan mielipiteeksi, jokaisella on omansa ja et voi antaa yhden henkilön mielipiteen vaikuttaa siihen mitä itse olet mieltä, etkä myöskään IGN. Arvostelut ovat täysin turhia ja usein ihmisiltä jää lukematta miksi se peli ansaitsee 3 tai miksi peli ansaitsee 10. En väitä että Fallout 76 olisi missään nimessä täydellinen peli tai edes kovin hyvä monessa asiassa, mutta en anna avostelujen vaikuttaa omaan mielipiteeseen jos pidän siitä mitä näen ja itse olen kokenut. Joe on yksi parhaista puhtaana viihteenä aina joskus mutta arvostelijana hänen mielipiteensä on ihan yhtä tyhjän kanssa kuin mikä tahansa muukin.

Päinvastoin, arvostelijat ovat suuria mielipidevaikuttajia ja heidän antamansa näkemys pelistä ulottuu jopa pelimyynteihin asti. Kun on löytänyt hyvän arvostelijan, jonka näkemys on lähellä omaa, on siihen helppo tukeutua silloin kun sitä tarvitaan. Joe on yksi heistä.

Mennään offtopicina mutta kyllä ihmisen mielen pitää olla uskomattoman heikko ja ellei jopa harhaan johdettava jos oman mielipiteensä jättää niinkin turhien ihmispaskojen eli tubettajien varaan. Jos ei itsellä ole henkistä tasoa/kykyä testata peliä ja luoda mielipidettä sen pohjalta niin voi luoja mihin tilaan ihminen on itsensä päästänyt.

Mennään offtopicina mutta kyllä ihmisen mielen pitää olla uskomattoman heikko ja ellei jopa harhaan johdettava jos oman mielipiteensä jättää niinkin turhien ihmispaskojen eli tubettajien varaan. Jos ei itsellä ole henkistä tasoa/kykyä testata peliä ja luoda mielipidettä sen pohjalta niin voi luoja mihin tilaan ihminen on itsensä päästänyt.

Höpönhöpö.

Peliarvostelu on aina arvostelijan mielipide. Tottakai hänen pitää tuoda pelistä tietyt asiat julki mahdollisimman puolueettomasti, mutta samalla kertoa mistä tykkää ja mistä ei. Jos pelissä on esim. läjäpäin bugeja, niin sitä on hankala kääntää hyväksi asiaksi. Toisaalta taas se miten vaikka joku taistelu on roolipelissä toteutettu voi olla hyvinkin mielipideasia. Teknisesti kaikki on kunnossa mutta jokin ei vaan iske - tai sitten iskee.

Miikan kanssa täysin samoilla linjoilla siitä, että pelin ostamista tai ostamatta jättämistä ei kannata jättää yhden arvostelun varaan. Jos pelkästään sen antaa vaikuttaa mielipiteeseen, niin silloin ei olla kovin vankalla pohjalla. Jos ei itse pysty peliä kokeilemaan, niin kyllä kannattaa käyttää hieman enemmän aikaa tutkimiseen kuin yhden tubettajan arvostelun verran. Varsinkin sellaisen, joka on profiloitunut pikemminkin hauskaksi viihdyttäjäksi kuin varsinaiseksi pelitietäjäksi.

On tubettajissa puolensakin. Yleensä heidän arvosteluissaan tulee ihan konkreettisen pelikuvan muodossa esiin, millainen peli on ja mahdollisesti myös niitä ongelmia ja bugeja myöskin, kuten tämän pelin kohdalla on käynyt. Ne ovat havainnollistavia ja tuovat peliä esiin paremmin kuin trailerit tai maksettujen pelimedioiden tarkkaan valitsemat pikkupätkät, joita heidän arvosteluissaan näkyy joko tekstin seassa tai videoarvosteluiden muodossa.

Toki tubettajien kohdallakin pitää olla varovainen ja lähdekriittinen, koska hekin voivat olla maksettuja tai sponsoroituja. Esitetyn materiaalin pohjalta täytyy jokaisen tehdä oma päätös ostaako vai ei, eikä seurata jonkun "tutun" tubettajan "Osta tämä!"-ohjeita kuin zombi. Itse koen saavani enemmän irti tubettajien arvosteluista, mutta yksikään tubettaja ei ole silti saavuttanut sellaista asemaa minun kohdallani, että ostaisin tai jättäisin ostamatta jotain peliä sen takia, että joku tubettaja käskee minun ostaa tai olla ostamatta.

Omat päätökset teen usein muutaman "ammattiarvostelijan", muutaman tubettajan ja jonkun striimin pohjalta.

Viimeksi muokattu:

En kai minä nyt jokaista peliä ostamaan ala ihan vaan testatakseni niitä. Sitä varten ne kaikki videot ja arvostelut netissä on, että niiden avulla voi päättää onko peli itselle vai ei.
Itse en tosin luota johonkin tiettyyn tyyppiin vaan katson monta eri arvostelua, koska oikeastaan aina joku jättää asioita kertomatta joista joku muu taas mainitsee.

Tästäkin olen katsonut varmaan muutaman tunnin edestä videoita ja tullut siihen tulokseen, että en osta vielä edes sillä 29e hinnalla ennen kuin paketti on pätsätty toimivammaksi ja toivottavasti jotkut privaservutkin olisi olemassa.
Kun koko tarina ja lore on pelkkää tekstin lukemista ja holo nauhojen kuuntelua niin minä en halua muita pelaajia räiskimään ja pitämään meteliä kun itse yrittää keskittyä noihin.

Oikeasti monet tubettajat on myös helvetisti parempia arvostelemaan pelin kuin vaikka joku ign joka jotenkin onnistuu tekemään vaikka 100+ tunnin roolipelistä alle neljän minuutin arvostelun. Sen tietää heti, että mitään syvällistä siinä ei pelistä kerrota. Sitten joku tubettaja voi tehdä 30 minuuttia pitkän videon jossa selitetään kaikki asiat taistelusysteemistä ja kaikesta muusta.
Tämänkin pelin kohdalla kirjoitin vaan tubeen fallout 76 review ja katselin jotain tuntemattomien tyyppien videoita joissa oli paljon hyvää infoa.

Aivan tyhjästä en suostu lähtemään striimiin, joten torstaina pitää ottaa hieman tuntumaa alle. Striimi tulee muuten olemaan vasta klo 22.30, sillä työpäivän vuoksi en ole kovinkaan aikaisin kotona. Tähän mennessä olen katsonut vain yhden noin 20 minuutin videon tästä ja sen karmivuuden pohjalta on hyvä lähteä pessimistisellä asenteella tutustumaan. En ainakaan pety.

Ylös Bottom