Vastaus: Far Cry 2 [PS3]
Heppux: Kuulemma ne jotenkin viilaa sitä ranking systeemiä hieman erilaiseksi. Tosin sen tie mikä tuo bugi edes on. Mulla ränkki ainakin vaan noussut, mutta mun pelit onkin tähän mennessä olleet melko vähissä kun nyt vasta "ehdin" perehtyyn tähän peliin kunnolla.
Eli tänään kerkesin sitten vihdoinkin vilkaseen tuota mappieditoria ja vaikka tiesin, että se on hyvä niin se aiheutti
ilmeen naamalla ja pelin arvostus nousi omissa silmissä aivan uudelle tasolle...
On kyllä melkosen tajuton suoritus tämä editori jälleen kerran, erittäin positiivinen tuulahdus konsolipuolella tällanen taas. Hatun noston arvoinen suoritus UBIlta! Harva varmaan noita jaksaa alkaa tekemään, mutta ne jotka jaksaa niin osaa varmasti arvostaa tätä. Ei tämmösistä normaalisti tarvi konsoleilla edes haaveilla...valitettavasti.
Käyttöliittymää on viilattu parempaan suuntaan ja lisää ominaisuuksia tullut iso nippu. Eniten kuitenkin OMG-efektiä aiheuttaa objektit, niiden määrä on paisunut varmaankin moninkertaiseksi ja on kyllä niin paljon sälää tarjolla, että siitä ei jää ainakaan kenenkään mappi kiinni. Ja lähes poikkeuksetta komponentit on varsin tyylikkäitä.
Vanhempien Far Cry pelien vastaavat on omalla kohdalla tuttuja entuudestaan (Xbox, Xbox 360) eli olin tämän editorin kanssa heti kuin kotonani. Jos tollasta ennen ei ole nähnyt, niin veikkaisin että puolisen tuntia tms. siinä menee ihmetellessä ennen kun saa juonesta kiinni. Mutta siis ehdottomasti kannattaa yrittää, ei kannata pelästyä sitä ajatusta että tekisi mapin...se on oikeesti tuolla editorilla ihan helppoa, härkää vaan sarvista kiinni ja alkaa laittaan niitä objekteja sinne.
Tässä uudessa on vielä alotuksen kynnystä helpotettu "random pohjageneraattorin" avulla, eli enää ei tarvi lähteä ihan sileestä jalkapallokentästä lähteä vääntään. Generaattori tekee uskottavan näkösen "pohjan" sulle, esim. valitset "Jungle Mountains" nimisen pohjan ja sulla on 5 sekunnissa pohja valmiina. Siitä sitten vaan muovaan mieleisekseen ja lisään sälää kentälle.
Oikeestaan se tekeminen on aika helppoa loppupeleistä. Ainakin vanhemmissa suurimmaksi yksittäiseksi hommaksi osottautui yleensä testaaminen ja siinä tarvi usein vielä muiden apua kun oli itse oman tekeleensä edessä vähän sokea tietyille virheille. Laakista vaikea saada kaikkia asioita kohdalleen, mutta tyyliin 5 testikerran ja korjailun jälkeen homma alkaa pelittää jonka jälkeen meillä on jälleen uusi mappi omaksi ja muiden iloksi. Tuskin tuo asia on mihinkään muuttunut.
Suurimmat haasteet on:
- Saada kenttä tasapainoon ja katsoa, että ei ole jotain mamokämppi paikkoja
- Katsoa, että ei ole ansoja johon tippuu ja ei pääse pois
- Spawnipisteet järkeviksi
- Kosmeettisesti nätti, esim. tyyliin puu ei kasva jonkun kämpän sisässä
- Mahdolliset ajoneuvot järkevästi
- Reitit ja niiden varrella olevat suojat
- Mahdolliset kiinteät aseet laittaa järkevästi
- Mahdolliset Gliderit siten, että pääsee lentään järkevästi
- jne
Joo ei ole vapaa-ajan vietto ongelmia kellään näköpiirissä joka tohon editoriin hurahtaa
Ei ne vanhemmatkan versiot huonoja olleet ja niillä sai vaikka mitä aikaiseksi. Mutta eteenpäin on menty Predatorin jälkeen ihan sikana näköjään :O Oikeen harmittaa, että en aiemmin tullut tuota katsoneeksi. En aivan noin huikeista objekteista uskaltanut haaveilla: Kirkkoja, 3-kerroksisia taloja, junanvaunuja...ja suurimmassa osassa on tietty sisätilat ja sinne sisälle voi rakentaa ihan mitä vaan. Rekvisiittaa on vaikka hur mycket. Sitten kun alkaa yhdisteleen noita rakennuksia kiinni toisiinsa niin saa luotua massiivisia kokonaisuuksia ja rakennelmia.
Ei ollut ihme että törmäsinkin tuossa pelatessani jo varsin asiallisiin käyttäjien tekemiin mappeihin. Kyllähän tuolla sellasia vääntää ihan ilokseen, mappien tekeminen saattaa olla tietyssä mielessä ja pieninä annoksina jopa hauskempaa kun itse pelaaminen.