Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Far Cry 6

  • Viestiketjun aloittaja Poistettu jäsen 3274
  • Aloituspäivämäärä
Ei kai näissä avoimenmaailman peleissä oikein voi pitää kirjaa kaikista vihollisentiteeteistä, joten pakkohan niitä on spawnata myös selän taakse. Eiköhän tässä ole sama kuin aikaisemmissakin FarCry -peleissä, että vain vallatuilla alueilla ei synny uusia vihollisia.
Ei ole sama mitä aikasemmissa peleissä.

Ainoastaan Far Cry 2:sen checkpointeissa viholliset syntyivät uusiksi, mutta ei nekään sentään tullut 30 sek taistelun jälkeen takaisin. FC 3,4,5 ei vastaavasta ongelmasta kärsinyt, vaan spanwnit oli ihan riittävän tasapainossa. Far Cry 5:ssa saattoi kohdata samanlaisia pelinluomia tilanteita, jos vaikka tieltä ajoi uudestaan jossain vaiheessa. Se nyt taas on aika peruskauraa videopeleissä ja ei mikään iso ongelma.

Far Cry 6:ssa ainakin välillä viholliset syntyvät ihan puhtaasti uudestaan, vaikka ne on tapettu 30 sek sitten. Sitä en tiedä kuinka jatkuvaa ja yleistä tuo tai onko se paha ongelma pelatessa, kun itse en ole peliä pelannut. Ihan riittävästi kyllä sitä nähnyt videoilla.
...

Päivällä teki mieli katsoa vähän No HUD pelaamista, tämä kaveri olikin vähän normaalia taitavampi:
 
Jossain MMO pelissä respawnaavat monsut ymmärtäisi, koska samalla kartalla voi olla valtava määrä pelaajia, mutta yksinpelissä lähellä omaa hahmoa teleporttaavat viholliset on kyllä vain laiskaa pelisuunnittelua. Ei ole käsittääkseni ihan ylivoimaista laittaa sellaista suojakehää hahmon ympärille, jonka sisällä viholliset eivät synny uudestaan.
 
Jossain MMO pelissä respawnaavat monsut ymmärtäisi, koska samalla kartalla voi olla valtava määrä pelaajia, mutta yksinpelissä lähellä omaa hahmoa teleporttaavat viholliset on kyllä vain laiskaa pelisuunnittelua. Ei ole käsittääkseni ihan ylivoimaista laittaa sellaista suojakehää hahmon ympärille, jonka sisällä viholliset eivät synny uudestaan.
Juuri näin. Olen kyllä muuten pitänyt pelistä todella paljon, kuten suurena Far Cry-fanina, Far Cry 2 lukuunottamatta, kaikista Far Cry peleistä. Tuo vihujen uudelleenspawnaantuminen oli kuitenkin aikoinaan jo Far Cry 2:ssa todella ärsyttävä ja immersiota syövä ominaisuus. Ja samoin se on tässäkin. Käsittämätöntä pelisuunnittelua todellakin. Toivottavasti jollain patchilla tuon sentään ymmärtäisivät korjata. Ubi kyllä yleensä korjaa aika pian noita peliensä pahimpia puutteita, joten ehkä tätä on jopa realistista toivoa?
 
Juuri näin. Olen kyllä muuten pitänyt pelistä todella paljon, kuten suurena Far Cry-fanina, Far Cry 2 lukuunottamatta, kaikista Far Cry peleistä. Tuo vihujen uudelleenspawnaantuminen oli kuitenkin aikoinaan jo Far Cry 2:ssa todella ärsyttävä ja immersiota syövä ominaisuus. Ja samoin se on tässäkin. Käsittämätöntä pelisuunnittelua todellakin. Toivottavasti jollain patchilla tuon sentään ymmärtäisivät korjata. Ubi kyllä yleensä korjaa aika pian noita peliensä pahimpia puutteita, joten ehkä tätä on jopa realistista toivoa?
Kyllä itsekin uskon, että tuohon asiaan päivitys tulee. Jonkun verran Ubin pelit yleensä paranevat ja varsinkin pahimmat viat säädetään ainakin hieman paremmaksi.
 
Kovaa tykitystä peli on ollut ja hienolta näyttää One X:llä ja pyörii hyvin.
Tosiaan jos tykkää tästä sarjasta niin on kyllä paras osa.
Pystyykö tässä muuten vaihtaan yötä päiväksi ja päinvastoin? Ainakaan vitosessa ei pystynyt.
 
Kyllä sitä Far Cry-pelisarjan fanina, ja jokaisen pelisarjan osan ostaneena, tuli tänä petyttyä ja tänään poistui Far Cry 6 kovalevyltä.

Ensteks eniten mä petyin:

- Koska saarella jokaisella räpylässä on AK-47, paitsi mulla, koska en ole sitä vielä arkusta löytänyt. Tappojen aseet eivät edes tipu maahan vaan katoavat tyystin sillä hetkellä kun niiden kantaja kuolee.

- Koska vihollisia en enää "tarvitse" lootata. Ennen pelisarjan peleissä joutui painamaan nappulaa tapetun ruumiin kohdalla, ja katsoa lyhyen animaation kun pelattava hahmo käpälöi ruumista tutkiakseen sen taskut. Far Cry 6:ssa sitä vaan juoksennellaan ruumiiden yli, ja ruudun laidassa pyörii tekstit mitä kaikkea tulikaan poimittua sattumalta mukaan.

- Koska kun tyhjennän checkpointin/outpostin/linnakkeen tai minkälie, joka EI OLE näitä vallattavia tukikohtia, on tämä täytetty uusilla vihollisilla n. 10 sek jälkeen kun selkäni käännän. On uudet tarkka-ampujat tornissa ja vartijat puomilla, nämä kaikessa hiljaisuudessa hiipineet taas asemiin.

- Koska vallattavat tukikohdat ei enää millään muotoa merkittäviä hubeja, koska aseet pystyy milloin vain vaihtamaan lennosta tarpeen mukaan. Vastaan saapuu yllättäen kovempi mörkö, peli pauselle, ja etsit valikosta sen räjähtäviä paukkuja ampuvan konekiväärin hiljaisen jousipyssyn tilalle ja tilanne on taas omaksi eduksi. Turhaan edes varustautua tukikohdassa tehtävään erityisesti, kun voit pausevalikossa sen tehdä milloin vain ja missä vain.

- Koska ääninäyttely umpisurkeaa, ja tämä spanglish jota Yarassa puhutaan on aivan naurettavaa kuunneltavaa. Puhutaan englantia murteella ja joka kolmas sana espanjaksi. Ajattelin että immersio parantuisi, kun kikkailun päätteeksi sain pelin valikot ja tekstitykset englanniksi, ja puhutun espanjaksi, mutta espanjankieliset ääninäyttelijät vasta laimeita olikin, enkä sitten edes enää tiennyt kumpi oli parempi(pahempi).

- Koska nämä systeemi jossa perkit määräytyy vaatekappaleiden mukaan ei ole yhtään niin makea systeemi, kuin esim Far Cry 3:n villi-ihmistatuoinnit, joita käsivarteen kerättiin. Far Cry 5:ssä pääsi jossain määrin ropeltamaankin, kun sai hahmon pukea mieluisaksi, tässä mennään vaatetuksen osalta parhaat perkit edellä.

Minun osalta tässä otettiin aivan kauhea harha-askel pelisarjassa, ja jää kyllä jatkossa nämä ostamatta. Ainut hyvä uudistus oli tämä että jokainen vastaantuleva ei heti ampunut jos oli ase koteloituna, ja tätä toivonut aiempiinkin osiin. Jäi kyllä sellainen tunne että nämä arvostelut ovat täysin julkaisijan voideltuja, joissa niin vuolaasti kehutaan että Far Cry 6 on pelisarjan selkeästi paras osa.

Jos olisin edellä mainitut seikat tiennyt ennen ostoa, olisi kyllä jäänyt heti ostamatta, mutta ei näistä mitään mainintaa ollut arvosteluissa. En jaksa kyllä uskoa että olen mielipiteeni kanssa yksin.
 
Jos olisin edellä mainitut seikat tiennyt ennen ostoa, olisi kyllä jäänyt heti ostamatta, mutta ei näistä mitään mainintaa ollut arvosteluissa. En jaksa kyllä uskoa että olen mielipiteeni kanssa yksin.

Riippuu mitä arvosteluja katsoo. Esim skillup ja gmanlives listasi todella ison määrän negatiivisia asioita pelistä kuten juuri spawnaavat viholliset ja tuon perkkien sitomisen eri vaatteisiin.
Tilannehan on ollut jo vuosia sellainen, että vaikka joku ign ja gamespot revikat on sellaisia nopeita katsauksia peliin ja oikeasti peliin pureutuvat arvostelut löytyy esim skillupilta ja acg:lta, mutta ne onkin sitten yleensä 15-20 minuutin mittaisia videoita.
 
Kyllä sitä Far Cry-pelisarjan fanina, ja jokaisen pelisarjan osan ostaneena, tuli tänä petyttyä ja tänään poistui Far Cry 6 kovalevyltä.

Ensteks eniten mä petyin:

- Koska saarella jokaisella räpylässä on AK-47, paitsi mulla, koska en ole sitä vielä arkusta löytänyt. Tappojen aseet eivät edes tipu maahan vaan katoavat tyystin sillä hetkellä kun niiden kantaja kuolee.

- Koska vihollisia en enää "tarvitse" lootata. Ennen pelisarjan peleissä joutui painamaan nappulaa tapetun ruumiin kohdalla, ja katsoa lyhyen animaation kun pelattava hahmo käpälöi ruumista tutkiakseen sen taskut. Far Cry 6:ssa sitä vaan juoksennellaan ruumiiden yli, ja ruudun laidassa pyörii tekstit mitä kaikkea tulikaan poimittua sattumalta mukaan.

- Koska kun tyhjennän checkpointin/outpostin/linnakkeen tai minkälie, joka EI OLE näitä vallattavia tukikohtia, on tämä täytetty uusilla vihollisilla n. 10 sek jälkeen kun selkäni käännän. On uudet tarkka-ampujat tornissa ja vartijat puomilla, nämä kaikessa hiljaisuudessa hiipineet taas asemiin.

- Koska vallattavat tukikohdat ei enää millään muotoa merkittäviä hubeja, koska aseet pystyy milloin vain vaihtamaan lennosta tarpeen mukaan. Vastaan saapuu yllättäen kovempi mörkö, peli pauselle, ja etsit valikosta sen räjähtäviä paukkuja ampuvan konekiväärin hiljaisen jousipyssyn tilalle ja tilanne on taas omaksi eduksi. Turhaan edes varustautua tukikohdassa tehtävään erityisesti, kun voit pausevalikossa sen tehdä milloin vain ja missä vain.

- Koska ääninäyttely umpisurkeaa, ja tämä spanglish jota Yarassa puhutaan on aivan naurettavaa kuunneltavaa. Puhutaan englantia murteella ja joka kolmas sana espanjaksi. Ajattelin että immersio parantuisi, kun kikkailun päätteeksi sain pelin valikot ja tekstitykset englanniksi, ja puhutun espanjaksi, mutta espanjankieliset ääninäyttelijät vasta laimeita olikin, enkä sitten edes enää tiennyt kumpi oli parempi(pahempi).

- Koska nämä systeemi jossa perkit määräytyy vaatekappaleiden mukaan ei ole yhtään niin makea systeemi, kuin esim Far Cry 3:n villi-ihmistatuoinnit, joita käsivarteen kerättiin. Far Cry 5:ssä pääsi jossain määrin ropeltamaankin, kun sai hahmon pukea mieluisaksi, tässä mennään vaatetuksen osalta parhaat perkit edellä.

Minun osalta tässä otettiin aivan kauhea harha-askel pelisarjassa, ja jää kyllä jatkossa nämä ostamatta. Ainut hyvä uudistus oli tämä että jokainen vastaantuleva ei heti ampunut jos oli ase koteloituna, ja tätä toivonut aiempiinkin osiin. Jäi kyllä sellainen tunne että nämä arvostelut ovat täysin julkaisijan voideltuja, joissa niin vuolaasti kehutaan että Far Cry 6 on pelisarjan selkeästi paras osa.

Jos olisin edellä mainitut seikat tiennyt ennen ostoa, olisi kyllä jäänyt heti ostamatta, mutta ei näistä mitään mainintaa ollut arvosteluissa. En jaksa kyllä uskoa että olen mielipiteeni kanssa yksin.
Ovathan nuo kaikki mainitsemasi asiat kyllä enemmän tai vähemmän surkeita juttuja olleet minunkin mielestäni. Sen verran kova Far Cry-fani olen kuitenkin, että kyllä tätä näinkin pelaa ja pystyy sentään nauttimaan ajoittain. Siltikin käsittämättömän typerää pelisuunnittelua monellakin tapaa. Ei kyllä ymmärrä välillä tätä nykymaailman järjenjuoksua siitä mitkä asiat ovat hyviä ja innostavia juttuja. Ei pelkästään peleissä ole tätä ongelmaa, vaan vähän kaikessa muussakin. Tai sitten olen vaan joku kalkkeutunut muinaisjäänne…
 
- Koska saarella jokaisella räpylässä on AK-47, paitsi mulla, koska en ole sitä vielä arkusta löytänyt. Tappojen aseet eivät edes tipu maahan vaan katoavat tyystin sillä hetkellä kun niiden kantaja kuolee.
Tämä on kyllä typerää ihan pelistä huolimatta. Tosin ymmärrän tämän rytmityksen kannalta sillä usein aseiden panttaus liittyy tavalla tai toisella pelin vaikeustasoon. Silti aina huvittaa kun kaikki aseet häviää tai muuten vain pelihahmo ei niitä hyödynnä vaikka omista aseista panokset olisi täysin loppu.

- Koska vihollisia en enää "tarvitse" lootata. Ennen pelisarjan peleissä joutui painamaan nappulaa tapetun ruumiin kohdalla, ja katsoa lyhyen animaation kun pelattava hahmo käpälöi ruumista tutkiakseen sen taskut. Far Cry 6:ssa sitä vaan juoksennellaan ruumiiden yli, ja ruudun laidassa pyörii tekstit mitä kaikkea tulikaan poimittua sattumalta mukaan.
Tämä on taas sellainen seikka että minulta vain plussaa. Mikään ei ole niin tympeää kuin käydä läpi kymmenen ukkoa vain peruspanosten toivossa. Sama koskee kaikkea peurojen nylkemisisä ja kukkien keruuta: mitä helpompaa ja automaattisempaa niin sitä parempi.

Olen siis enemmän sitä Doom-"sukupolvea" että panokset jää leijumaan ilmaan ja kävellessä läpi ne saa itselleen. On pelimäistä ja Far Cry jos mikä on minusta pelimäinen peli ollut aina. Tosin en minä niitä kahta ensimmäistä ole pelannut vaan nimenomaan kolmosesta alkanutta "jatkumoa", joka nimenomaan on pelimäinen peli.

- Koska kun tyhjennän checkpointin/outpostin/linnakkeen tai minkälie, joka EI OLE näitä vallattavia tukikohtia, on tämä täytetty uusilla vihollisilla n. 10 sek jälkeen kun selkäni käännän. On uudet tarkka-ampujat tornissa ja vartijat puomilla, nämä kaikessa hiljaisuudessa hiipineet taas asemiin.
Tämä on todella tympeää ja rasittavaa varsinkin jos on yhtään suorituspainotteinen pelaaja. Yritä siinä tyhjentää karttaa jos tekemisellä ei ole mitään väliä. Jätän yleensä nuo tekemättä jos ne on täysin merkityksettömiä ja teen vain sitä, jossa oikeasti tuntuu/näkyy edistys jollain tavalla.

- Koska vallattavat tukikohdat ei enää millään muotoa merkittäviä hubeja, koska aseet pystyy milloin vain vaihtamaan lennosta tarpeen mukaan. Vastaan saapuu yllättäen kovempi mörkö, peli pauselle, ja etsit valikosta sen räjähtäviä paukkuja ampuvan konekiväärin hiljaisen jousipyssyn tilalle ja tilanne on taas omaksi eduksi. Turhaan edes varustautua tukikohdassa tehtävään erityisesti, kun voit pausevalikossa sen tehdä milloin vain ja missä vain.
Tämä taas äkkiseltään tuntuu itselleni plussalta. Varsinkin FF7 Remaken kanssa otti päähän kun olisi pitänyt googlata tai ensin mennä tuurilla taisteluihin ja tarvittaessa ottaa uusiksi vain sen takia ettei niitä materioita voinut muuttaa kesken taistelun.

Tuokin pitäisi tehdä jotenkin luonnollisemmin: erilaisia vihollisia erityistarpeineen voisi olla niin että pitäisi käyttää tiettyä asetta, jolloin riittäisi että sen vaihtaa käyttöön ja osaa käyttää sitä. En näe mitään järkeä siinä että rajoitetaan aseiden tai panosten vaihtamista ja tuo tekee pelaamisesta vain turhan työlästä.

Omissa kirjoissa siis monesti enemmän painaa asian sujuvuus ja/tai pelimäisyys realismin sijasta. Pelaan pelejä eskapismin takia enkä sen takia että saan käydä tauolla välillä vaihtamassa varusteita kuin oikeassa elämässä joutuisi.

Toki realistisillakin peleillä on sijansa ja muutoin epärealistisissa peleissä saatan odottaa tiettyjä realismin tasoa. Vihaan esimerkiksi "bullet sponge"-vihollisia ja peli saa aina minulta arvostusta jos headshot on oikeasti tehokas.
 
Itse sammutan aina molemmat koneet PS5 ja XSX "KOKONAAN" enkä koskaan käytä rest modeja. Nää koneet käynnistyy nykyään niin nopeesti että koen tietyllä tavalla jopa turhana jättää lepotilaan. Huomannut pari kertaa päivän pelisession aikana että peli vähän takkuilee ja bootti on aina auttanut esimerkkinä subnautica below zero. Joten tykkään antaa lepoa ja buuttia vaikka KONEITA ovatkin. Tapansa kullakin, kaikki varmaan oikeita.
Ittellä oli yön kone valmiustilassa ja kyllä peli nyki selkeästi sen jälkeen. Ei ole nykinyt aijemmin kun sammutettu. Eli selkeä yhteys näkyy olevan.
 
Ittellä oli yön kone valmiustilassa ja kyllä peli nyki selkeästi sen jälkeen. Ei ole nykinyt aijemmin kun sammutettu. Eli selkeä yhteys näkyy olevan.
Juu itellä tuo tuntuu tulevan usein, monen lepojakson jälkeen mentiin repivällä ruudulla 30+ fps.. sittemmin olen käynnistänyt pelin uudestaan aina kun jatkan peliä. Ei ainakaan aiemmin ole vaivannut muita pelejä joten lienee pitkälti FarCry kohtainen vaiva tällä intensiteetillä.
 
Juu itellä tuo tuntuu tulevan usein, monen lepojakson jälkeen mentiin repivällä ruudulla 30+ fps.. sittemmin olen käynnistänyt pelin uudestaan aina kun jatkan peliä. Ei ainakaan aiemmin ole vaivannut muita pelejä joten lienee pitkälti FarCry kohtainen vaiva tällä intensiteetillä.
Itse sammutan konsolin aina, kun ei joka päivä tule edes pelattua, niin ei vastaavia ongelmia ole ikinä ollut..
 
Kyllä tämä vitosen lyö toistaiseksi lähes jokaisella osa-alueella, vaikka myös siitä tykkäsin, jos jätetään New Dawn kokonaan mainitsematta.

Alustana tosiaan XSX.
Nyt on alkanut tulemaan vastaan kyllä sellaista settiä, että vuoden peliksi tästä ei ole, vaikka kuinka toivoisi. Far Cry 4 itse asiassa maistui paremmin tuossa puolisen vuotta sitten fps boostin avustamana.

Nuo spawnaamiset, mistä ketjussa on keskusteltu ärsyttävät itteänikin. Ei niistä sen enempää, mutta vievät hieman peli-iloa. 25 tuntia takana ja tahti vähän hidastunut. Ei taida olla edes puolivälissä vielä. Ei taida jaksaa pelata 100%:sti läpi, kun kattoo mitä kaikkea pitäisi tuohon tehdä.

Ehkä eniten on ärsyttänyt toistaiseksi special operations -tehtävät. Meinasin ne kaikki tehdä, mutta saa jäädä kahteen. Jumalaton kasa vihuja tulee niskaan sen jälkeen, kun olet napannut jonkin pommin (en edes tiedä minkä) ja juokset sen kanssa kohti extract pointtia useita kilometrejä. Sitä pitää myös jäähdyttää vähä väliä jossain lammessa tai hanan alla. Todella hieno idea, huoh. Tuli heikohko New Dawn mieleen.

Tässä saa kyllä melkoisen vihollismäärän niskaan aalto toisensa jälkeen, jos joku vihu painaa hälytintä jossain tukikohdassa. Ei vain aina jaksaisi hiippaillen mennä, joten sitten saa lahdata lukuisia vihollisaaltoja toisensa perään.

Eläinmaailma on moneen muuhun Far Cry -peliin verrattuna ilmeisesti köyhempi. Lähinnä ollut krokotiilien, haiden ja kojoottien kanssa kohtaamisia. Toistaiseksi ei vakuuta. Itelleni juuri eläinmaailma on ollut aiemmissa peleissä tärkeä osa, ja niiden nahkoista tehtävät päivitykset.

Tietyillä alueilla on otettu auttamatta takapakkia, mutta toisaalta monet ovat makuasioita.

Tarina maistuu edelleen, samoin randomisti seikkaileminen ja pelattavuus näissä on aina ollut hyvällä tasolla.
 
Ei tämä oikein iske, maailma tuntuu jotenkin autioilta, tekoäly on todella paskaa ja ei ole oikein mitään motivaatiota pelata tätä. 3-4 tuntia olen pelannut ja yhtään mielenkiintoista tehtävää ei ole tullut vielä vastaan, pakko tätä on vielä jokunen tunti yrittää pelata, mutta ei tämä kummoiselta vaikuta.

Kyllä tämä nyt rupesi ottamaan hieman kierroksia kun vaihdoin aluetta, ehkä tämä alku on vaan hidas.
 
Viimeksi muokattu:
Itse oon taas aivan haltioissani tästä. Toki olen kyllä suuri pelisarjan fani, kaikki pelit ovat olleet tosi viihdyttäviä. Ja täytyy sanoa että tämä on ollut paras näistä :)
Tuo on mun mielestä tosi hyvä, että hahmon ja varusteiden kehitys vaatii sitä loottien keräämistä, joten tarkalla tutkimisella on oikeasti jotain hyötyä.
Tehtävät ja muut tekeminen on ollut tuttua hyvää settiä, mutta on siellä muutama uusi juttukin. Tarina vaikuttaa myös hyvältä ja pahis myös.
Muutenkin itse gameplay on niin hiottua että on tosi hauska pelata tätä ja ainaki PS5 toimii hyvin ja näyttää nätiltä.

Todellakin suosittelen tätä jos yhtään pitää Open World peleistä. Vuoden peli itselle :)
 


Tämä oli ihan hauska Ubisoftilta. Ainakin omaperäisempi kuin muiden yhtiöiden perus "hei, huomasimme ettet ole hetkeen käyttänyt palveluitamme... mitä jos käyttäisit niitä taas, pliis?"-tyylinen kosinta. Jännä että tälläisestäkin toiminnasta ihmiset jo pahoittaneet mielensä.
 


Tää on jo aikamoinen suoritus et pätsi isompi ku peli
Tällaista on käynyt aikaisemminkin.

Joskus on vain helpompi pistää kaikki uusiksi, kuin tehdä erilaisia sisäisiä asennustoimintoja, jotka ottaisivat kaikenlaiset erilaiset skenaariot huomioon.
 
Ylös Bottom