Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

FBI Fake No More. [jotku pistäny töpinäks]

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan The Chaos Cell
"lähde"playerone.fi"lähde"
Yhdysvalloissa on käyty tosissaan piratismin vastaiseen taistoon. DVD- ja VHS-elokuvien aluista löytyy jo FBI:n varoituksia, joita tulee lähiaikoina löytymään myös CD-levyistä ja videopeleistä. Uusiin CD- ja DVD-levyihin sekä videopeleihin tulee FBI:n viesti, joka koskee luvattomasta kopioinnista annettavia rangaistuksia. Uusi toimintastrategia on osa USA:n viihdeteollisuuden laajoista toimista taistelussa piratismia vastaan.

FBI:n varoitus tekee asian erittäin selväksi: syylliset voivat saada enimmillään jopa 5 vuoden vankeusrangaistuksen liittovaltion vankilassa ja 250.000 dollarin sakon.
Saman tyyppiset varoitustekstit olivat jo 80-luvulla C-kaseteissa.

Re: Re: FBI Fake No More. [jotku pistäny töpinäks]

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Inertia
Saman tyyppiset varoitustekstit olivat jo 80-luvulla C-kaseteissa.

Mutta ei näköjään paljon sekään auttanut. Olisi minusta oikein mukavaa, että Piratismi-ongelmaan saataisiin joku hyvä ratkaisu, koska uskon vakaasti, että kaikki ihmiset, ketkä pelaavat pelejä, katsovat leffoja ja kuuntelevat musiikkia ostaisivat viihteensä, eivätkä imuroisi niitä netistä tai kopioisi kavereilta, niin varmasti hinnat tulisivat alas, jos tuotteita ostettaisiin enemmän. Aivan varmasti. Minä ainakin haluan, että kaikki pelini ovat aitoja ja luvallisia. Leffat on sama juttu. Kaikki on aitoja, mitä omistan. Ja tulevat olemaan ... Aina.

Kokeilkaa kaikki, se on ihan mukavaa, ja silloinkin nauttii aina uudesta pelistä ja elokuvasta paljon enemän, kuin silloin kuin pelejä lataa viisi päivässä jostain netistä. Mitä uuden saamisen iloa siinä on? Ja kun ostaa rahalla, jonka on työllään ansainnut, niin silloin palkastakin nauttii huomattavasti enemän :D.

Mutta tämäkin on vain minun mielipide. Ihmisten työ kunniaan ja aitoja tuotteita, josta tekijät hyötyvät jotain, ja he tekevät sitten tulevaisuudessakin meille sitä hyvää, joista nautimme aina kun laitamme pelikoneemme päälle.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan frozen9999
on aika lapsellista kuvitella etta pelit halpenis vaikka piratismi loppuis

Jep. Hyvänä esimerkkinä tästä GameCube jonka pelit eivät kyllä ole sen halvempia vaikka niitä ei piratisoida.

Piratismi

Kun piratismi loppuu niin se raha joka menä ennen piraattien myyjille menee joko a) tuottaja yhtiöille tai b) jää kuluttajille. Kun tappioita arvioidaan oletetaan, että jollei piraattia olisi hankittu oltaisiin ostettu autenttinen... joka on aika hemmetin kaukana totuudesta, sillä jos kulutaja ei ole mitään ostamassa muutenkaan, niin siitä ei koidu MITÄÄN tappioita. Käytännössä siis, vaikka se onkin lain vastaista, ei tarvitse mielestäni tuntea mitään tunnontuskia siitä jos hommaa jonkun piraatin asiasta mitä ei ostaisi täyshintaisena.

Joku häviää, joku voittaa. Ainakin yhtiöillä on mielestäni enemmän varaa hävitä kuin kuluttajilla, varsinkin niillä kuluttajilla jotka joutuvat piraatteja ostamaan, kun ei ole rahaa ostaa autenttista versiota.

Itse otan joskus harvoin jotakin piraatteja, mutta sysään markkinoille silti senverran rahaa kun minulla on käyttää. En tee kenellekkään vahinkoa, vaikka minua rikolliseksi voisikin sanoa o_O.

Piratismi -aihe ei tosiaankaan ole mustavalkoinen asia. Kukin tehköön mun puolesta kuten itse parhaaksi näkee ja mihin kukkaro taipuu. Näin itsekin olen tehnyt. Moralisointi tällaisessa asiassa olisi typerää. Itse ostan huippupelit alkuperäisinä. Sen huonompia pelejä ei ole edes aikaa pelata.

PC:n ware-peleistä puuttui ainakin ennenvanhaan videoita, taustamusiikkeja ja ties mitä elintärkeää. Kopiot ovat ehkä kohtuullisia "demoja", mutta huippupelit on pakko ostaa alkuperäisinä ja kokea ne niinkuin on tarkoitettukin. Voisihan leffatkin katsoa teatterissa videokameralla kuvattuina versioina, mutta jostain syystä se ei kiinnosta ainakaan mua.

Ilmiönä piratismi on vain oire, ei sairaus. Mielestäni kaikilla pitäisi olla varaa kulttuuriin ja viihteeseen tulotasosta riippumatta. Miten tähän päästäisiin?

Viimeksi muokannut moderaattori:
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Prisoner
Ilmiönä piratismi on vain oire, ei sairaus. Mielestäni kaikilla pitäisi olla varaa kulttuuriin ja viihteeseen tulotasosta riippumatta. Miten tähän päästäisiin?

Kulttuuri ja viihde vapaaksi. Enpä parempaa ratkaisua ongelmalles keksi :D

Vähän asiaakin. Mua ainakin puistattaa viihdetähdet ja koko piratisminvastainen liike aika paljon. On naurettavaa, että esim. leffayhtiöt näyttävät mainoksia, joissa joku leikkaajan apupoika saa potkut, kun petteri lataa netistä uuden hittikomedian, vaikka samaan aikaan Keanu Reeves ostaa "taskurahoillaan" koko Matrixin leffaryhmälle prätkät. Tai Madonna itkee julkisesti sitä, että 15 kesäiset vankilaan kun ne vie siltä leivän pöydältä kopiodessa kavereilleen sen uutta sinkkua. Joku vois laittaa asioita vähän tärkeysjärjestykseen. Kuinka ahneita ihmiset voivat olla :rolleyes:

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan petteri
Kuinka ahneita ihmiset voivat olla :rolleyes:

Länsimainen yhteiskuntajärjestys perustuu siihen, että jokaisella on mahdollisuus menestyä. Se on periaatteessa hyvä juttu, koska se pistää yrittämään. Hintojen pitäisi tässä järjestelmässä pysyä alhaalla kilpailun avulla. Tässä asiassa järjestelmä ei ole oikein onnistunut. Ellei MP3:sia ja P2P-verkkoja voida laskea kilpailijoiksi. Niiden hinnathan on tunnetusti aika edullisia. Laitonta tai ei, ne korjaavat järjestelmään pesiytyneen virheen.

Levyjen hinnat on jo vuosia olleet niin tolkuttomia, etten ole edes harkinnut levykauppaan menoa. Pelihinnat rapakon toisella puolella ovat mielestäni nipin napin sietokyvn rajoissa. Suomen riistohinnoilla en ostaisi yhtään peliä (tai no, Advance Wars 2 oli pakko käydä hakemassa). Jos importointi kiellettäisiin, lopettaisin peliharrastuksen kokonaan.

Toisaalta, montako miestyövuotta vie hittipelin koodaaminen, markkinointi yms? Paljonko koodaaja haluaa rahaa menetetystään vapaa-ajastaan? Paljonko rahaa haluavat markkinointifirman ihmiset työstään? Entä paljonko kuluu rahaa pelien rahtaamiseen ympäri maailmaa?
Eivät ne kuulkaa ilmaisia ole tehdä, ja jokainen firma, joka lusikkansa soppaan pistää toimii sillä olettamuksella, että se myös tuottaa jotain. Tämä nyt vaan sattuu olemaan ikävä tosiasia markkinataloudessa.

On totta, että kopioimalla tai piraatin hankkimalla tekijä ei suoranaisesti menetä mitään, eli puhdas varkaus se ei ole, mutta voidaan silti olettaa, että osa kopioijista tms. olisi ilman kopiointi- tai piraattimahdollisuutta ostanut alkuperäisen tuotteen ja siten rikastuttanut tekijää. Eli kyllä siitä tappiota kertyy...

Se on vaan niin kovin helppoa aina syyttää korkeita hintoja ja kopioida ilmaiseksi. Eettisesti ja moraalisesti väärin IMHO.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Simppa
Toisaalta, montako miestyövuotta vie hittipelin koodaaminen, markkinointi yms? Paljonko koodaaja haluaa rahaa menetetystään vapaa-ajastaan? Paljonko rahaa haluavat markkinointifirman ihmiset työstään? Entä paljonko kuluu rahaa pelien rahtaamiseen ympäri maailmaa?
Eivät ne kuulkaa ilmaisia ole tehdä, ja jokainen firma, joka lusikkansa soppaan pistää toimii sillä olettamuksella, että se myös tuottaa jotain. Tämä nyt vaan sattuu olemaan ikävä tosiasia markkinataloudessa.

Miehet, jotka työtä tekevät saavat kyllä palkkaa, eikä sitä nostettaisi vaikka sitä rahaa myynnistä enemmän saataisiin. Palkat sovitaan ja maksetaan riippumatta menestyksestä... ainakin yleensä. Mikään järkevä firma tuskin olettaa piratismin olevan nollatasolla arvioidessaan paljon aikoo tuottaa tuotteellaan sitä rahaa. Ja sanotko sinä nyt etteivät firmat tee mielestäsi tarpeeksi rahaa, koska piratismi vie osan? Kyllä näillä markkinoilla hyvä tuote tienaa sitä rahaa firmoille, eikä niin kovin vähääkään.

On totta, että kopioimalla tai piraatin hankkimalla tekijä ei suoranaisesti menetä mitään, eli puhdas varkaus se ei ole, mutta voidaan silti olettaa, että osa kopioijista tms. olisi ilman kopiointi- tai piraattimahdollisuutta ostanut alkuperäisen tuotteen ja siten rikastuttanut tekijää. Eli kyllä siitä tappiota kertyy...

Ai että voidaan olettaa vai? No saahan sitä olettaa, mutta sillä oletuksella tulee "hieman" yläkanttiin ne tappioarviot. Piratismin suurkuluttajat ottavat niin paljon piraatteja, ettevät he missään nimessä ostaisi läheskään kaikkia niitä tuotteita jos eivät piraattiversiota saisi.

Pienkuluttajat taas käyttävät hyvin paljon vähemmän piraatteja, eikä siltikään voida sanoa etteivät he
a) osta piraattia JA itse tuotetta tai
b) jättäisi ostamatta itse tuotetta myöskin elleivät piraattia saisi

kyllä sitä tappiota syntyy, mutta en pidä sitä kovinkaan merkittävänä. Microsoftin tuotteita piratisoidaan, ja Bill on siitä huolimatta onnistunut kokoamaan omaisuuden jota ei voi millään tavalla pitää kohtuullisena.

Se on vaan niin kovin helppoa aina syyttää korkeita hintoja ja kopioida ilmaiseksi. Eettisesti ja moraalisesti väärin IMHO.

Onhan se väärin, mutta onhan esim työttömyyskin eettisesti ja moraalisesti väärin. Jos kukaan ei tekisi työtä kaikki kuolisivat, jos kaikki käyttäisivät piraatteja niin yhtiöt kaatuisivat. Kuitenkin, jos pidät esim muutaman kuukauden kesälomaa (tuottaa tappiota yhteiskunnalle) se ei ole mitenkään merkittävän paha asia, mutta jos otat muutaman piraatin niin se on?

Tapahtuu niitä oikeita vääryyksiäkin maailmassa...

Rife:
Eli jos joku tienaa jo valmiiksi hyvin, niin hänen tuotoksiaan saa rauhassa kopioida?
Esimerkiksi Amigan aikoina moni pelitalo meni nimenomaan kopioinnin takia konkurssiin. Nykyään ovat sentään onnistuneet vähän vaikeuttamaan kopiointia, ettei sentään konsolilla itsellään niitä voi monistaa.

Ja voidaan kyllä todellakin olettaa. Väitätkö muka ihan sinisilmäisesti, että kopioijat eivät muuten olisi peleihin katsoneetkaan?

Kyllähän se kaiken muunkin kanssa on niin, että jos joku on työtä tehnyt jotain aikaan saadakseen, niin tästä aikaansaannoksesta on ihan kohteliasta hänelle vaadittu korvaus maksaa. Tuskin sinäkään ilman palkkaa haluaisit töitä tehdä? Tai firma sinulle maksaa palkkaa saamatta tuotteestaan rahaa?

Ja Mikkisoftan vertaaminen pelimarkkinoihin on aika ontuvaa, koska Billin softat myydään pääosin yrityksille, jotka niistä maksavat.

Rife.

Miehen vertailuissa ei ole järjen häivää. Toki voit puolustella piratismia klassisesti kuten olet tehnytkin:

a) Firmat tahkoavat muutenkin rahaa, joten piratismini on ok.

b) En osta kuitenkaan aitoa kaupasta, joten piratismini on ok.

c) Tapahtuu niitä isompiakin rikoksia, joten piratismini on ok.

Ei nämä ole perusteluja piratismin tukemiselle, nämä ovat tekosyitä sille. Perusteluja piratismille ei ole olemassakaan.

Työttömyys/kesäloma-vertailusi piratismiin on jo täysin järjetön. Jos oma moraalisi tai etiikkasi on tämänsuuntaista ajatusmaailmaa tukeva, ole hyvä ja pidä se itselläsi, mutta älä postaile vastaavia "viisauksia" tänne jatkossa.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Corca
Perusteluja piratismille ei ole olemassakaan.

Tottakai on. Eihän piratismia olisi olemassakaan, ellei se perustuisi johonkin. Se onko piratismille oikeutusta on täysin eri asia. Itse en lähde moralisoimaan. Suosittelen kuitenkin kokemaan pelit alkuperäisenä kuten ne on tarkoitettukin.

Musiikin kopioiminen omaan käyttöön on täysin laillista ja niin sen tulisi jatkossakin olla. Elokuvista en ole varma. Ainakin joku vuosi sitten niitäkin sai rauhassa kopioida itselleen. Pelit kai rinnastetaan tietokoneohjelmiin, joiden kopiointiin pätee ihan eri säännöt. Miksiköhän? Joku lainoppinut voisi perustella tarkemmin..

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Rife

Onhan se väärin, mutta onhan esim työttömyyskin eettisesti ja moraalisesti väärin. Jos kukaan ei tekisi työtä kaikki kuolisivat, jos kaikki käyttäisivät piraatteja niin yhtiöt kaatuisivat. Kuitenkin, jos pidät esim muutaman kuukauden kesälomaa (tuottaa tappiota yhteiskunnalle) se ei ole mitenkään merkittävän paha asia, mutta jos otat muutaman piraatin niin se on?

No huhhuh.. Mä putosin nyt kyllä kärryiltä! Väitätkö, että työttämäksi jääneet ihmiset tekevät jotain väärin jäädessään työttömäksi? Vai tarkoititko, että yritykset tekevät väärin jättäessään ihmisiä palkkaamatta? Ja mikä ihmeen tappio kesäloma yhteiskunnalle on? Lomarahathan tienataan kovalla työllä.

No joo, olis ehkä pitänyt jättää kommentoimatta näin ihmeelliset jutut, mutta kiinnostais kuulla vähän taustaa tällaiselle ajattelulle..

corca:

a) Firmat tahkoavat muutenkin rahaa, joten piratismini on ok.

b) En osta kuitenkaan aitoa kaupasta, joten piratismini on ok.

c) Tapahtuu niitä isompiakin rikoksia, joten piratismini on ok.

Ei nämä ole perusteluja piratismin tukemiselle, nämä ovat tekosyitä sille. Perusteluja piratismille ei ole olemassakaan.

Työttömyys/kesäloma-vertailusi piratismiin on jo täysin järjetön. Jos oma moraalisi tai etiikkasi on tämänsuuntaista ajatusmaailmaa tukeva, ole hyvä ja pidä se itselläsi, mutta älä postaile vastaavia "viisauksia" tänne jatkossa.

a) nosiis.. pointti oli että piratismi ei mitään helvetillistä pahaa aiheuta.. en sanonut että se on ok

b) niin hassulta kun se kuulostaakin, jos ostaa piraatin, muttei ostaisi aitoa vaikkei piraattia olisikaan saatavilla kenellekkään ei koidu mitään vahinkoa. Voit toki listata löytämäsi vahingot jos tahdot.. o_O

c) Tapahtuu niitä isompiakin rikoksia joten piratismi ei ole välttämättä se paha jota vastaan kannattaa ensinmäisenä lähteä taistelemaan. En sanonut että se on ok.

Ihan oikein, ne ei ole perusteluita piratismin tukemiselle, ne on perusteluita sille miksi se ei niin helvetin paha asia ole. Perustelu piratismille on henkilökohtainen etu.. niinkuin se on monelle muullekkin asialle.

Jos työttömyys/kesälomavertaukseni on järjetön niin perustele minulle miksi työtön saa mielestäsi ottaa elantonsa toisilta ihmisiltä täysin vapaasti, mutta ei saa ladata piraattia. Puhun nyt nimenomaan niistä työttömistä, jotka ovat työttömiä koska eivät halua tehdä työtä. Se maksaa paljon enemmän kuin piratismi ja on omaa etua tavoitteleva valinta kuten piratismikin, mutta on 100% laillista.

Ja toivon että toi pätkä siitä miten en saisi perusteltuja mielipiteitäni tänne postailla on vitsi... Varsinkin kuin itse kirjoitit samassa postauksessa tasan 0 perusteltua mielipidettä ja pidänkin koko viestiäsi enemmän hyökkäyksenä minua vastaan kuin tekstinä jossa kommentoit mielipiteitäni.

Simppa:

Eli jos joku tienaa jo valmiiksi hyvin, niin hänen tuotoksiaan saa rauhassa kopioida?
Esimerkiksi Amigan aikoina moni pelitalo meni nimenomaan kopioinnin takia konkurssiin. Nykyään ovat sentään onnistuneet vähän vaikeuttamaan kopiointia, ettei sentään konsolilla itsellään niitä voi monistaa.

Ja voidaan kyllä todellakin olettaa. Väitätkö muka ihan sinisilmäisesti, että kopioijat eivät muuten olisi peleihin katsoneetkaan?

Kyllähän se kaiken muunkin kanssa on niin, että jos joku on työtä tehnyt jotain aikaan saadakseen, niin tästä aikaansaannoksesta on ihan kohteliasta hänelle vaadittu korvaus maksaa. Tuskin sinäkään ilman palkkaa haluaisit töitä tehdä? Tai firma sinulle maksaa palkkaa saamatta tuotteestaan rahaa?

Ja Mikkisoftan vertaaminen pelimarkkinoihin on aika ontuvaa, koska Billin softat myydään pääosin yrityksille, jotka niistä maksavat.

Jos joku tienaa hyvin niin häneltä on hyväksyttävämpää ottaa.. minunmielestäni, ja niin muuten myöskin esim. Suomen valtion mielestä (progressiivinen verotus, miljonäärien liikennesakot).
Mä puhuin muutekseen nykypäivän piratismistä, mutta huonoja esimerkkejä nyt antaa itse kukin...

Yritin postauksellani tuoda esille, että kopioijat eivät ostaisi jokaista peliä jonka ottavat piraattina. Ei se minunmielestäni siitä ole niin vaikea käsittää. Toivon ettet usko sinisilmäisenä että joku ostaisi 100 jaksoa southparkia videoina/dvd levyinä ja siihen päälle parisataa leffaa... en sanonut ettei tappioita ole, mutta yritin sanoa että tappioarviot heittävät aivan helvetisti.

Ja siitä kesälomaesimerkki oli huono, sillä kesäloma ei välttämättä niinkään tappiota tee, mutta suhteessa töiden tekemiseen se on kuitenkin tappiollinen (yllättäen) ja on kuitenkin omaan hyötyyn pyrkivä valinta.

Ehkä mikkisoftakin oli huono esimerkki, mutta saa sekin muualtakin voittoa kuin yrityksille kauppaamisesta. Ei EA:n johtohenkilötkään mitään kovin köyhiä varmaan ole?

Ja lopuksi selvennän vielä etten näe piratismia hyvänä asiana, mutta myönnän etten näe sitä myöskään hirvittävän huononakaan.

Voi ihme.

On kyllä mielenkiintoinen kotikasvatus, jos isompi paha vähentää pienempää pahaa (mm. kesäloma!), yhteiskunnan sosiaaliapu vertautuu kopioinnin oikeutukseen ja progressiivinen verotus oikeuttaa varastamista.

Kopiointi ei tosiaan ole maailman suurin ongelma. Ongelma se on silti ja jos se karkaa käsistä pelaajat oikeasti kärsivät. Kelläpä nyt ei joskus joitain laittomia kopioita olisi ollut, mutta ei sille mitään oikeutusta ole, selityksiä vain.

Viimeksi muokannut moderaattori:
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Hex
Kelläpä nyt ei joskus joitain laittomia kopioita olisi ollut, mutta ei sille mitään oikeutusta ole, selityksiä vain.

Vähän avarakatseisuutta. Oikeutuksia on yhtä paljon kuin ihmisiäkin. Piratismi on esim. mun mielestä täysin oikeutettua silloin, kun on kyse ihmishengistä. Esim. lääketehtaat ja kopiolääkkeet. Pointtina tässä on se, että ihmisillä on eri arvot. Sun mielestä laiton kopionti ei ole koskaan oikeutettua, mun mielestä taas on hyvinkin usein. Yleensä tämmöiset keskustelut johtavat nopeasti umpikujaan juuri siksi, että piratismin vastustajat kuittaavat kaiken juuri esittämälläsi tavalla, eikä rakentavaa keskustelua voida käydä.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan petteri
Vähän avarakatseisuutta. Oikeutuksia on yhtä paljon kuin ihmisiäkin. Piratismi on esim. mun mielestä täysin oikeutettua silloin, kun on kyse ihmishengistä. Esim. lääketehtaat ja kopiolääkkeet. Pointtina tässä on se, että ihmisillä on eri arvot. Sun mielestä laiton kopionti ei ole koskaan oikeutettua, mun mielestä taas on hyvinkin usein. Yleensä tämmöiset keskustelut johtavat nopeasti umpikujaan juuri siksi, että piratismin vastustajat kuittaavat kaiken juuri esittämälläsi tavalla, eikä rakentavaa keskustelua voida käydä.
Nyt oli kyse softapiratismista. Siinä ei ole ihmishengistä kyse. Pelit ovat viihdettä, eivätkä kenellekään välttämättömiä.

Ihmisillä on tosiaan eri arvoja, mutta se ei silti tee kaikista arvoista yleisesti hyväksyttäviä.

:confused:

Ja arvot jotka eivät ole yleisesti hyväksyttyjä ovat huonoja arvoja?

Ja vertasin sosiaaliavun erityistapaukseen, sellaiseen työttömään joka on työtön vain koska haluaa olla. Yhteiskunta pakottaa sinut tarjoamaan elatuksen ventovieraalle ihmiselle vain koska tämä ei tahdo tehdä töitä.

En sanonut että progressiivinen verotus oikeuttaisi varastamista, toin sen esimerkkinä siitä että jonkun muunkin kuin minun mielestä on enemmän hyväksyttyä ottaa rikkailta kuin köyhiltä.

Ja mielestäni olemassa oleva isompi paha kyllä vähentää pienen pahan merkitystä. Ei mustelma polvessa tunnu pahalta jos olet juuri menettänyt käsivartesi.

Ihmiset jotka ovat kommentoineet tekstejäni ovat käsittäneet ne jotenkin kieroutuneella tavalla... siis eritavalla kuin ne tarkoitin. Olenko oikeasti niin epäselvä?

EDIT: "Ja lopuksi selvennän vielä etten näe piratismia hyvänä asiana, mutta myönnän etten näe sitä myöskään hirvittävän huononakaan."

ois varmaan pitänyt pistää myöskin etten sitä yritä myöskään oikeuttaa, mutta ajattelin että se ymmärretään...

Jos työpaikkoja on vähemmän kuin työntekijöitä, eikös työttömäksi jättäytyvä ole tällöin varsinainen hyväntekijä, oikea kristityn perikuva antaessaan työpaikan lähimmäiselleen?

Sit siitä oikeutus-asiasta...

Jos ihminen on vähävarainen, hän voi lukea kirjoja kirjastossa, lainata levyjä, osallistua järjestötoimintaan, äänestää, vuokrata eurolla elokuvan..

Mutta vähävarainen ei voi pelata pelejä! Pelejä ei voi lainata. Niitä ei voi vuokrata. Niitä ei saa kopioida. Herää vain kysymys MIKSI? Onko pelaaminen niin elitistinen laji, ettei sitä tarvitse köyhille edes sallia? Kyllä piratismiin on perusteita jopa täällä Suomessa.

Oma lukunsa on köyhät maat, joissa edes kuukausipalkka ei riittäisi alkuperäisen pelin ostamiseen. FBI-varoitukset ei paljon hätkäytä, jos vääntää jossain rupusessa tehtaassa Nike-lenkkareita nälkäpalkalla.

Ylös Bottom