corca:
a) Firmat tahkoavat muutenkin rahaa, joten piratismini on ok.
b) En osta kuitenkaan aitoa kaupasta, joten piratismini on ok.
c) Tapahtuu niitä isompiakin rikoksia, joten piratismini on ok.
Ei nämä ole perusteluja piratismin tukemiselle, nämä ovat tekosyitä sille. Perusteluja piratismille ei ole olemassakaan.
Työttömyys/kesäloma-vertailusi piratismiin on jo täysin järjetön. Jos oma moraalisi tai etiikkasi on tämänsuuntaista ajatusmaailmaa tukeva, ole hyvä ja pidä se itselläsi, mutta älä postaile vastaavia "viisauksia" tänne jatkossa.
a) nosiis.. pointti oli että piratismi ei mitään helvetillistä pahaa aiheuta.. en sanonut että se on ok
b) niin hassulta kun se kuulostaakin, jos ostaa piraatin, muttei ostaisi aitoa vaikkei piraattia olisikaan saatavilla kenellekkään ei koidu mitään vahinkoa. Voit toki listata löytämäsi vahingot jos tahdot..
c) Tapahtuu niitä isompiakin rikoksia joten piratismi ei ole välttämättä se paha jota vastaan kannattaa ensinmäisenä lähteä taistelemaan. En sanonut että se on ok.
Ihan oikein, ne ei ole perusteluita piratismin tukemiselle, ne on perusteluita sille miksi se ei niin helvetin paha asia ole. Perustelu piratismille on henkilökohtainen etu.. niinkuin se on monelle muullekkin asialle.
Jos työttömyys/kesälomavertaukseni on järjetön niin perustele minulle miksi työtön saa mielestäsi ottaa elantonsa toisilta ihmisiltä täysin vapaasti, mutta ei saa ladata piraattia. Puhun nyt nimenomaan niistä työttömistä, jotka ovat työttömiä koska eivät halua tehdä työtä. Se maksaa paljon enemmän kuin piratismi ja on omaa etua tavoitteleva valinta kuten piratismikin, mutta on 100% laillista.
Ja toivon että toi pätkä siitä miten en saisi perusteltuja mielipiteitäni tänne postailla on vitsi... Varsinkin kuin itse kirjoitit samassa postauksessa tasan 0 perusteltua mielipidettä ja pidänkin koko viestiäsi enemmän hyökkäyksenä minua vastaan kuin tekstinä jossa kommentoit mielipiteitäni.
Simppa:
Eli jos joku tienaa jo valmiiksi hyvin, niin hänen tuotoksiaan saa rauhassa kopioida?
Esimerkiksi Amigan aikoina moni pelitalo meni nimenomaan kopioinnin takia konkurssiin. Nykyään ovat sentään onnistuneet vähän vaikeuttamaan kopiointia, ettei sentään konsolilla itsellään niitä voi monistaa.
Ja voidaan kyllä todellakin olettaa. Väitätkö muka ihan sinisilmäisesti, että kopioijat eivät muuten olisi peleihin katsoneetkaan?
Kyllähän se kaiken muunkin kanssa on niin, että jos joku on työtä tehnyt jotain aikaan saadakseen, niin tästä aikaansaannoksesta on ihan kohteliasta hänelle vaadittu korvaus maksaa. Tuskin sinäkään ilman palkkaa haluaisit töitä tehdä? Tai firma sinulle maksaa palkkaa saamatta tuotteestaan rahaa?
Ja Mikkisoftan vertaaminen pelimarkkinoihin on aika ontuvaa, koska Billin softat myydään pääosin yrityksille, jotka niistä maksavat.
Jos joku tienaa hyvin niin häneltä on hyväksyttävämpää ottaa.. minunmielestäni, ja niin muuten myöskin esim. Suomen valtion mielestä (progressiivinen verotus, miljonäärien liikennesakot).
Mä puhuin muutekseen nykypäivän piratismistä, mutta huonoja esimerkkejä nyt antaa itse kukin...
Yritin postauksellani tuoda esille, että kopioijat eivät ostaisi jokaista peliä jonka ottavat piraattina. Ei se minunmielestäni siitä ole niin vaikea käsittää. Toivon ettet usko sinisilmäisenä että joku ostaisi 100 jaksoa southparkia videoina/dvd levyinä ja siihen päälle parisataa leffaa... en sanonut ettei tappioita ole, mutta yritin sanoa että tappioarviot heittävät aivan helvetisti.
Ja siitä kesälomaesimerkki oli huono, sillä kesäloma ei välttämättä niinkään tappiota tee, mutta suhteessa töiden tekemiseen se on kuitenkin tappiollinen (yllättäen) ja on kuitenkin omaan hyötyyn pyrkivä valinta.
Ehkä mikkisoftakin oli huono esimerkki, mutta saa sekin muualtakin voittoa kuin yrityksille kauppaamisesta. Ei EA:n johtohenkilötkään mitään kovin köyhiä varmaan ole?
Ja lopuksi selvennän vielä etten näe piratismia hyvänä asiana, mutta myönnän etten näe sitä myöskään
hirvittävän huononakaan.