Vastaus: FIFA 13 [PS3/X360 Hype ja hankintahölpönpölpön]
Näyttää olevan paras paikka suomalaiselle FIFA/PES-keskustelulle, joten kaipa PC-pelaajankin pitää uskaltautua mukaan. Viesti voi olla pitkähkö, joten koettakaa kestää.
Pidin FIFA 13 -demosta ihan pirusti, eikä sen jälkeen sarjan edelliseen osaan koskeminen juuri kiinnostanut. Peli oli todella sulavaa, First Touch Control oli äärimmäisen kaivattu uudistus, tekoälyn pelistä puuttui lähes kokonaan se ankea mekaanisuus ja maalinteko oli pirusti entistä hauskempaa. En tiedä miksi, mutta täysversiossa on jostakin syystä otettu älyttömästi takapakkia. Kyllästyminen on iskenyt aika nopeasti.
Aloitin uramoodin Plymouth Argylen managerina nPower League 2:ssa. Vaikeustasona World Class, 10 minuutin puoliajat. Heti ekaksi huomio kiinnittyi siihen, että pelituntuma oli huomattavasti lähempänä FIFA 12:ta kuin mitä se oli demossa. Siitä huolimatta eka kausi oli nautittava. Vihdoinkin ottelut ja joukkueiden pelityylit olivat oikeasti erilaisia. Välillä nysvättiin nollanollaa ilman minkäänlaisia maalipaikkoja, välillä (vähän turhankin usein) tuli 4-3-maalijuhlia. Tekoäly tuntui muutenkin paremmalta, ja esimerkiksi tekoälypuolustuksen paniikkipurkuja nähtiin kiitettävän usein, kun FIFA 12:ssa tekoäly ei tuntunut hermoilevan koskaan. Sijoitus sarjassa oli kuudes, mutta nousukarsinta meni läpi heittämällä. League 1 odotti.
Toisella kaudella uusi maali on alkanut rapistua pahemman kerran ja FIFA 12:n huonoimmat puolet tuntuvat nousevan taas esiin. MK Donsin kaltaisilta joukkueilta nähdään välillä sellaista syöttöpeliä, että Barcelonakin häpeäisi. Epätoivoiset viime hetken liukutaklaukset boksin sisällä tekoäly väistää joka kerta. First Touch Control ei tunnu juuri vaikuttavan edes divaripelaajiin, sillä tekoäly jakelee kovaan tahtiin täydellisiä roikkusyöttöjä, jotka hyökkääjä ottaa täydellisesti haltuun ennen kuin upottaa pallon millintarkasti alanurkkaan. Ihmispelaajan hyökkääjät puolestaan tuntuvat aina ottavan samanlaisen puolikovan kosketuksen boksin sisällä tai sen rajalla riippumatta siitä, kuinka hyvä pallonhallinta kyseisellä pelaajalla on. Täydellisiä kämmejä tulee kuitenkin todella harvoin, eikä uudistus loppujen lopuksi muuta yhtään mitään. Demossa olosuhteilla tuntui olevan merkitystä enemmän, ja liukkaalla kentällä maailman huippupelaajatkin (jopa tekoälyn ohjastamat) saattoivat vahingossa sählätä pallon sivurajalta yli tai mokata haltuunoton täysin. Täysversiossa moista ei tapahdu oikeastaan koskaan, vaan haltuunotot ovat lähes maagisia. Toki välillä pallo saattaa ottaa pelaajan jalasta yhden ylimääräisen pompun, joka antaa puolustajalle sauman tulla väliin, mutta siinä se. Ensimmäisellä kaudella tämä ei häirinnyt, eli ehkä League 1:n pelaajat vaan ovat niin älyttömän paljon kovempia kuin sarjatasoa alempana pelaavat jannut?
Kuminauhatekoälystä valittajille olen yleensä lähinnä naureskellut, mutta nyt tuntuu, että siinä voi sittenkin olla jotain perää. FIFA 12:ssa olin mielestäni varsin hyvä puolustamaan, eikä 1-0-johdon pitäminen ollut yleensä kovin hankalaa. Nyt kuitenkin tuntuu siltä, että tekoäly tekee joka pelissä ainakin sen yhden maalin. Aika usein tulee täydellisiä läpisyöttöjä, joille ei voi tehdä mitään. Välillä pallo pomppii sisään jonkun uskomattoman säkäpompun kautta. Monesti puolustaja taklaa pallon vastustajan hyökkääjältä pois, mutta se pomppaa suoraan toiselle hyökkääjälle, joka pääsee vapaasti maalintekoon. Välillä maalivahti sylkee heppoisen kaukolaukauksen suoraan tekoälyhyökkääjän juoksureitille. Joskus yksinkertaisesti vain tulee hyökkäyksiä, joissa tekoäly tulee hirveällä vimmalla puolustuksen läpi. Välillä oma maalivahti tulee rankkarialueen rajalle keskitystä vastaan, jää seisomaan paikalleen ja antaa hyökkääjän puskea pallon tyhjiin. Ei pelissä mitään sellaisia maaleja ole tullut, mitkä eivät olisi jotenkin olleet estettävissä tai joita voisi selvästi sanoa huijaukseksi, mutta aika konemaisesti tekoäly edelleen maaleja tekee.
Tähän liittyen, pelin ylivoimaisesti pahin puute on puolustuspelissä. Se on yksinkertaisesti aivan hirveää, koska ihmispelaajan on käytännössä tehtävä kaikki itse. Omat puolustajat eivät osaa merkata vastustajia lainkaan, jolloin tekoälyn kärkimiehet voivat heilua boksissa ihan miten haluavat tai pääsevät jatkuvasti läpiajoihin puolustajien sekoillessa. Kulmapotkujen, laidalta tulevien vapareiden ja keskitysten puolustaminen on välillä ihan arpapeliä, koska vajaan parin sekunnin sisällä pitäisi ensin saada jollakin ilveellä valittua oikea puolustaja, sijoitettua tämä oikein ja sen jälkeen vielä hypättyä palloon ennen vastustajan hyökkääjää, koska tekoälyn ohjastamat pakit eivät tee yhtään mitään vaan usein vain katsovat vierestä, kun pallo pusketaan maaliin. On ihan OK, että esimerkiksi pallon puskemiseen vaaditaan muutakin kuin yhden napin painallusta, mutta käytännössä on välillä pirun hankala arvioida pallon lentorata oikein, varsinkin kun se pitää yleensä tehdä niin lyhyessä ajassa ja omat puolustajat ovat yleensä sijoittuneet ihan miten sattuu. Sen seurauksena tekoäly pääsee tekemään liian usein aivan liian helppoja maaleja. Kilpikonnapuolustus oman rankkarialueen rajalla hajoaa yleensä heti alkuunsa, kun kärkimies uiskentelee helposti toppareiden väliin ja yleensä saa varsin pian erinomaisen läpisyötön, jota ei voi estää oikein milään. Kaipa tämänkin joskus vielä oppii, mutta tässä vaiheessa sanoisin, että FIFA 12 oli tässä suhteessa parempi.
Vastaavasti maalinteko on turhan helppoa, koska divarimiehetkin voivat ampua pallon kovaa ylänurkkaan varsin helposti. Pelaan itse vedot, syötöt ja keskitykset semillä ja kaikki muu manualilla (näin saa PES-tyylisimmän pelikokemuksen, heh), joten ehkä homma korjaantuisi manuaalivedoilla. Oli miten oli, yhdistettynä puolustuspelin ongelmiin tämä johtaa välillä melkoiseen maali-iloitteluun. En muista yhtään 5-5-tulokseen päättynyttä peliä FIFA 12:sta, mutta nyt niitä on vajaan kahden kauden aikana tullut useita. 4-4, 5-4 ja 7-2 ovat myös tuloksia, joita harvemmin todellisuudessa näkee. Ehkä peli on tasapainotettu 6 minuutin puoliaikoja silmällä pitäen, mutta mielestäni se on aivan liian lyhyt aika jalkapallo-ottelulle.
Varsin huvittavaa on myös se, että mainostetuista Career Mode -uudistuksista oikeastaan mikään ei tällä hetkellä toimi niin kuin pitäisi. Maajoukkueen managerointia en ole kokeillut, joten siitä en voi sanoa mitään, mutta kaikki muu bugittaa tavalla tai toisella. Geoff Shreeves kertoo, miten polvensa vääntänyt pelaaja jatkaa urheasti pelaamista, vaikka kyseinen pelaaja on otettu pari minuuttia aiemmin jo vaihtoon. Ensimmäisellä kaudellani kuulin noin 15 kertaa, miten jossakin toisessa pelissä on annettu rankkari, mutta näistä rankkareista 14 ei mennyt maaliin (järkeilin, että tämä johtuu siitä, että rankkarimaalin yhteydessä sanotaan aina maalintekijän nimi, mutta otteluraporteista vastaava tyyppi ei osaa sanoa League 2 -pelaajien nimiä). Pelin jälkeen kuullaan tulokset muista peleistä, mutta nämä ovat välillä ihan puuta heinää. On ihan kivaa, että jonkun pelaajan hintaa voi tiedustella ennen varsinaisen ostotarjouksen tekemistä, mutta saatu vastaus tuntuu aina olevan hatusta revitty luku. Joka kerta, kun olen tiedusteluni jälkeen tehnyt tarjouksen jostakin pelaajasta, kyseinen tarjous on hylätty, usein vielä solvausten saattelemana. Uudistukset varmaan näyttävät ihan hyvältä paperilla, mutta valitettavasti niitä ei ole liitetty itse peliin. Sneijderiä ei sentään ole myyty jokaisessa siirtoikkunassa, joten jotakin on ainakin parannettu.
Muutenkin koko Career Mode on edelleen onnettoman steriili viritys. Be a Prota en ole kokeillut, koska se oli ainakin viime FIFAssa aivan uskomattoman tylsää nuolen perässä juoksemista, mutta managerimoodi on varsin vaisu kaikin puolin. Voittaminen ei tunnu juuri miltään, koska pitkän tähtäimen suunnitelmia ei ole (vrt. esim. PESsin seurajoukkueiden ranking-listat tai Football Managerin tsiljoona eri listausta ja kaaviota seuran varallisuudesta, fanikannasta, yleisestä maineesta, fanien ja johtoportaan tyytyväisyydestä jne.) Pelaajien kanssa ei voi vuorovaikuttaa oikeastaan mitenkään muuten kuin joko valitsemalla heidät kokoonpanoon tai jättämällä heidät siitä pois. Median kanssa vuorovaikuttaminen on aivokuollein viritys ikinä, eikä sillä käsittääkseni ole mitään vaikutusta mihinkään. Omistan PC:lle FIFA 09:n, joka on todella huono peli, mutta jossa oli mielestäni todella hyvä managerimoodi, jossa pääsi esimerkiksi vastailemaan haastattelukysymyksiin, vaikuttamaan suoraan pelaajien, fanien ja seurajohdon tyytyväisyyteen, hieromaan sponsorisopimuksia ja niin edelleen. Tämä nykyinen viritelmä on visuaalisesti parempi, mutta muuten joka suhteessa huonompi. Jos vertailukohdaksi otetaan vaikkapa PESsin Master League, niin aika heppoisella pohjalla ollaan. Muutenkin bugeja on älytön määrä aina näkymättömästä pallosta pelaajiin, joilla on miinus kaksi vuotta sopimuksesta jäljellä. Clive Tyldesley ei myöskään tunnu oletusasetuksilla selostavan cup-otteluja, vaan Martin Tyleria kuullaan joka matsissa.
Toisaalta on turha odottaa suuria parannuksia, kun ideologia on se, että uudistusten pitää olle helposti markkinoitavia. Mitäs uudistuksia FIFAssa on kahtena viime vuonna ollut? Tactical Defending™. Precision Dribbling™. Impact Engine™. First Touch Control™. Complete Dribbling™. Niinpä niin. Vaikka kokemus näistä uusista FIFA-peleistä rajoittuu kahteen uusimpaan peliin (muuten pelisarjaa tuli pelattua vuodesta 1998 asti, kunnes siirryin PESsiin ja pysyin PES5:n ja PES6:n parissa aina viime vuoteen asti), niin kyllähän noista tulee se fiilis, että on vain liimattu uusia ominaisuuksia vanhan pohjan päälle, vaikka juuri se pohja kaipaa uudistusta. Edelleenkin tuntuu, että pallo liikkuu täysin ennalta määrättyjä ratoja pelaajalta toiselle, eikä PESsin elävyyttä ja arvaamattomuutta saavuteta missään vaiheessa. Peli tuntuu hyvin binääriseltä, eli syötöt joko napsahtavat ns. suoraan lapaan tai sitten menevät minne sattuu. Ihmispelaajalle ja tekoälylle on täysin eri säännöt. Toki esimerkiksi parannukset tekoälyyn ovat tervetulleita, mutta paljon on tuolla saralla vielä tekemistä. Viime vuonna tuli hommattua sekä FIFA että PES, ja näistä PES jäi lopulta vähän vähemmälle huomiolle. Tänä vuonna voi olla, että homma menee toisin päin.
Eipä silti, ellei viime vuoden FIFAa olisi tullut pelattua niin paljon, niin varmaan pitäisin FIFA 13:sta aika paljon. Se on mielestäni kuitenkin aavistuksen viime vuoden peliä parempi, vaikka toisaalta siinä onkin paljon myös uusia ongelmia. Jotenkin se vain taas palauttaa mieleen ne syyt, miksi EA Sportsin pelejä ei ole tullut 2000-luvun alun jälkeen juuri ostettua.
Nettipeliä ei ole vielä tullu testattua. Sen verran olen kuullut negatiivista juttua, että voi jäädä kokeilematta.