Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

FIFA 15 - This Is More Than A Game. This Is Football!

Vastaus: FIFA 15 - This Is More Than A Game. This Is Football!

Eikös brassien liiga ole PES:llä myös? Se voi olla syynä ettei lisenssiä edes saa.

Näinhän se valitettavan usein on: osa urheiluliigoista tekee lisenssi-diilin vain yhden pelikehittäjän kanssa. Sama homma tv-oikeuksien kanssa. Ja sit se on vielä joskus aivan rulettia, että saatko uusittua niitä, kun sopimus loppuu (hyviä esimerkkejä tv-maailmasta riittää vaikka kuinka, aina lätkän MM-kisoja, NBA:ta, NHL:ää ja formuloita myöten, ja pelipuolelta etenkin baseball on hyvä esimerkki, MLB The Show on ainoa MLB-lisenssi markkinoilla).
 
Vastaus: FIFA 15 - This Is More Than A Game. This Is Football!

Mikä näissä lisensseissä on nyt niin vaikea ymmärtää. Se on osa kaupankäyntiä mikään ei ole ilmaista nykyään. Jokainen välikäsi haluaa omansa. Niin tämä maailma vaan pyörii. Onko se aina mukavaa on toinen kysymys. Ihan jees et noita pieniä liigoja kierrätetään. Itse en ainakaan niillä pelaa ollenkaan, joten minulle se on sama ja varmasti suuremmalle osalle pienet liigat on "turhia". On se kumminkin mukava, että ne on edes jossain muodossa pelissä niin pystytään mielyttämään marginaalia.
 
Vastaus: FIFA 15 - This Is More Than A Game. This Is Football!

[video=youtube;SkEpTsBRIH8]https://www.youtube.com/watch?v=SkEpTsBRIH8[/video]

Tuossa yksi gameplay-video mihin törmäsin. Tuon perusteella vaikuttaa oikein hyvältä omaan silmään. Oikeastaan ainut "isompi miinus" on CPU-joukkueen pelaajien itsekkyys ja typeryys hyökkäyksiä. Nimittäin aika monta hyökkäystä tuossa CPU hassasi kuljettamalla nurkkaan tai jättämättä syötön antamatta. Onneksi CPUtakin voidaan viilata vielä ennen julkaisua ja (offlinessa) myös slidereissa saa hommaa varmasti oikeampaan suuntaan.
 
Vastaus: FIFA 15 - This Is More Than A Game. This Is Football!

Älyttömän nopea tempo. Aina Fifa näyttää ja tuntuu liian nopealta. Ennakkotilattuna jo storesta et riittävän hyvältä siltin näytti, etten peru missään nimessä. :)
 
Vastaus: FIFA 15 - This Is More Than A Game. This Is Football!

Videoiden ja muutamien peliä pelanneiden mietteiden perusteella ei näemmä tarvitse Fifaa tänä(kään) vuonna hankkia. Edelleen sitä samaa munaravia ja korkeita läpisyöttöjä, ei kiitos.
 
Vastaus: FIFA 15 - This Is More Than A Game. This Is Football!

Luultavasti aikataulusyistä pistetään pelitempo täysille, että se näyttää arcadepallolta. Itse pelaan fifaa hitaalla pelinopeudella ja OS:stä löydetyillä slidereilla, jotta saan mahdollisimman aidon pelikokemuksen.
 
Vastaus: FIFA 15 - This Is More Than A Game. This Is Football!

Luultavasti aikataulusyistä pistetään pelitempo täysille, että se näyttää arcadepallolta. Itse pelaan fifaa hitaalla pelinopeudella ja OS:stä löydetyillä slidereilla, jotta saan mahdollisimman aidon pelikokemuksen.

Kyllä ainakin 14 on hitaimmillaankin liian nopeaa ellei itse keinotekoisesti pidä omaa pelaamistaan liian hitaalla. AI vetää siltinkin liian nopeasti.
 
Vastaus: FIFA 15 - This Is More Than A Game. This Is Football!

Eniten ärsytti noi roikkupallot, toivottavasti niitä ovat fiksanneet.
 
Vastaus: FIFA 15 - This Is More Than A Game. This Is Football!

Kyllä EA:n raha-ahneilla paskiaisilla olisi varaa maksaa vaikka nälänhätä historiaan, ja mitenkä ne lisenssit sitten hinnoitellaan? Eihän siitä tule kuin pelkkää plussaa näille liigoille sun muille? Miksei ne sitten anna näitä lisenssejä? Pelkkä pelihän tuo on.
 
Vastaus: FIFA 15 - This Is More Than A Game. This Is Football!

Älyttömän nopea tempo. Aina Fifa näyttää ja tuntuu liian nopealta. Ennakkotilattuna jo storesta et riittävän hyvältä siltin näytti, etten peru missään nimessä. :)
Jep; slow, custom-sliderit, ja full-manual on ainoa tapa pelata näitä. :)

Pelillisesti näyttää kovin samanlaiselta kuin FIFA14, mikä ei nyt huono juttu ole kun parasta futista aikoihin tuo 14. Varmaan mennyt ohi silmien, mutta jotain ovat varmaan viilanneet pelimoottorissakin, muutakin kuin ulkoisia seikkoja, pelaajien naamoja ja presentaatiota yms?
 
Vastaus: FIFA 15 - This Is More Than A Game. This Is Football!

Vielä kun valituksi tulis joskus edes se äijä kenet haluaa, ettei sen takia vastustaja tee maaleja ja jos äijät osais pitkissä syötöissä tehdä muutakin kuin jähmettyä paikoilleen...väärään paikkaan.

Silloin 14 ois jo loistava.
 
Vastaus: FIFA 15 - This Is More Than A Game. This Is Football!

Vielä kun valituksi tulis joskus edes se äijä kenet haluaa
Minulla on tasan sama ongelma, mutta yleensä silloin kun vastustaja leikkaa reunasta keskelle ja pelaan keskikenttämiehen ulos tilanteesta, tässä vaiheesa ei saa kirveelläkään alinta pakkia haltuun tarpeeksi nopeasti, vaan pitää painaa ties kuinka monta kertaa vaihtonappia / analogia.

Toinen mikä olisi hyvä uudistus, että kulmien PUOLUSTUStilanteessa voisi kärkimiehen käskeä aina oman boxin ulkopuolelle. Manuaalilla pallon purkaessa pallo menee 70%:sti vastustajalle sinne. Vai liekkö tähän jo mahdollisuus? :D

Roikkupalloja pitäisi myös huonontaa. Suurinosa pelaajista ei tee muuta kuin viljelee noita tai sitten juostaan reunaa pitkin ja keskitetään maalille.
 
Vastaus: FIFA 15 - This Is More Than A Game. This Is Football!

Videoiden ja muutamien peliä pelanneiden mietteiden perusteella ei näemmä tarvitse Fifaa tänä(kään) vuonna hankkia. Edelleen sitä samaa munaravia ja korkeita läpisyöttöjä, ei kiitos.
Munaravi, tätä vihaan eniten Fifassa. Ukot luistelee nurmen pinnalla, kukkupallot otetaan ykkösellä alas ja keskikentältä saa Rollella maalin painamalla neliöö/ympyrää.

Mietityttää miksi NHL-sarjan pelinopeutta on vuosivuodelta pistetty hitaammalle, Fifalla taas käynyt päinvastoin. Olen juuttunut pelaamaan Pes13 peliä kunnon futispelin toivossa. Pelinopeutena käytän -1 asteikolta -2 - 2, ja tämä -1 on mielestäni se autenttisin pelinopeus.

Futiksessa rakennetaan peliä, toimitetaan palloa pakeille ja syötetään tyhjään tilaan. Futista ei ole se, kun saat maalipotkun, avaat keskikentälle ja sieltä naurettavan helppo kukkupallo hyökkääjälle joka on jo yksinläpi 1vs.1 tilanteessa maalivahdin kanssa.

Ps. Fifan demoja hakatessa olen opetellut käyttämään manuaalikontrolleja. Kaveriporukalla pelatessani olen saanut nauttia hedelmistä, kun pystyn syöttämään tyhjään tilaan palloja ja vapauttamaan pelaajia ilman kukkupalloja yms. Juttu piilee siinä, että automaattilla kaveri syöttää aina jalkoihin, ja kolmiosyötöt ovat arvattavissa.
 
Vastaus: FIFA 15 - This Is More Than A Game. This Is Football!

Futiksessa rakennetaan peliä, toimitetaan palloa pakeille ja syötetään tyhjään tilaan. Futista ei ole se, kun saat maalipotkun, avaat keskikentälle ja sieltä naurettavan helppo kukkupallo hyökkääjälle joka on jo yksinläpi 1vs.1 tilanteessa maalivahdin kanssa.

Ps. Fifan demoja hakatessa olen opetellut käyttämään manuaalikontrolleja. Kaveriporukalla pelatessani olen saanut nauttia hedelmistä, kun pystyn syöttämään tyhjään tilaan palloja ja vapauttamaan pelaajia ilman kukkupalloja yms. Juttu piilee siinä, että automaattilla kaveri syöttää aina jalkoihin, ja kolmiosyötöt ovat arvattavissa.
Niin eikös se ole ihan itsestä kiinni miten peliään haluaa rakentaa? Molemmat tavat on ihan toimivia, riippuen toki vastustajistakin ja niiden puolustuskuvioista.
Tai ei meidän kaveriporukassa ainakaan nuo munaravit erityisen hyvin toimi. Onlinessa jotain randomeja vastaan voi tietysti olla eri, sen takia en netissä pelaakaan...

Manuaali on ainoa oikea tapa näissä, ei ole liian helppoja mitkään "kukkupallot" eikä keskitykset millintarkkoja, maalipaikan kun saa niin ei ole niin sanottua että veto irtoaa halutulla tavalla yms. Avut päällä pelaaminen on kyllä niin arcadea että oksat pois, sopii lähinnä pelimekaniikan harjoitteluun jos ei ole näitä ennen pelannut.
 
Vastaus: FIFA 15 - This Is More Than A Game. This Is Football!

Itse pelaan vain offlinessa, eikä siinä ole mitään väliä miten itse pelaat, koska kun pallo siirtyy vastustajalle, ei peli näytä enää jalkapallolta.
 
Vastaus: FIFA 15 - This Is More Than A Game. This Is Football!

Itse pelaan vain offlinessa, eikä siinä ole mitään väliä miten itse pelaat, koska kun pallo siirtyy vastustajalle, ei peli näytä enää jalkapallolta.
Se on kyllä totta. En ole hetkeen pelannut CPU:ta vastaan, joskus FIFA14:n julkaisun jälkeen kuukausi tms. löysin kyllä hyvät sliderit jotka järkeisti paljonkin AI:n touhuja, mutta en enää muista mistä ne kaivoin.

Meni vaan vähän hohto tuosta jo aikoinaan kun kone viimeistelee niin tappavasti, ja itse pelaa full-manualeilla. Mun mielestä tän koko pelin suola ja parhaus on juuri nuo manual-kontrollit joilla ihmistä vastaan pelatessa tulee niitä virheitä mitä oikeassa pallossakin.

Edit: Tai oon pelaillut tuota uraa kyllä, siis kontrolloin yhtä äijää, samat sliderit tuossakin niin ei se nyt niin pahalta näytä. Joukkueena tosin Englannin 2.Divari (3.taso) eli yhtä kehnoa palloa pelaa sekä oma että koneen AI. :D
 
Vastaus: FIFA 15 - This Is More Than A Game. This Is Football!

Ymmärrän hyvin valitukset niistä pystyroikuista, ovathan ne pahimmillaan täysin mahdottomia puolustaa. Usein ne passit lähtevät vieläpä hyvin hankalista asennoista ja paikoista aivan millintarkkoina. Väitteet pystysyöttöjen epärealistisuudesta (tyyliin: "ei niitä pystysyöttöjä oikeassakaan futiksessa jatkuvasti heitetä, peliä rakennetaan hitaasti" jne.) ovat kuitenkin melko tyhmiä. Lähes mikä tahansa joukkue maailmassa (pl. ehkä Barcan kaltaiset pallonjauhajat) heittää kyllä niitä pystysyöttöjä silloin, kun sellaiselle paikka avautuu. Puolustava joukkue pyrkii joko
a) pelaamaan syvällä puolustuslinjalla, jolloin pystysyötöille ei jää tilaa maalin ja linjan väliin. Tai
b) pelaamaan korkealla linjalla, ja antamaan vastustajan keskikenttämiehille niin paljon painetta, että pystysyöttöjen antaminen on lähes mahdotonta. Joka kerta kun keskikenttämies saa pallon, on joku peittämässä syöttötilan pakottaen syötön sivulle/alas.

Jos yrittää prässätä ylhäältä ja vastustaja onnistuu ohittamaan prässin, syntyy keskikentälle tilaa sekä Fifassa että oikeassa futiksessa. Pallon ollessa huippupelaajan jalassa tällaisessa tilanteessa, syntyy useimmiten loistava tilanne. Sitä järkeä kannattaa siis käyttää niin oikeassa kuin virtuaalifutiksessakin - älä ryntäile itseäsi ulos tilanteista. Jos niin sattuu käymään on taktinen rike (ja varoitus) hyvä keino pysäyttää hyökkäys.

Mun mielestä pystysyöttöjä pitäisi lähinnä viilata niin, ettei niitä kannata jaella kuin silloin, kun niiden antamiseen on tilaa ja aikaa. Nykyisellään ne lähtevät liian tarkasti ja nopeasti erittäin hankalistakin paikoista.
 
Vastaus: FIFA 15 - This Is More Than A Game. This Is Football!

Itse taas en toivo, että pelin nopeutta ja sujuvuutta lasketaan. Mielummin niitä 3-2, 3-3, 4-3 pelejä pelaa, kun 0-0 tai 1-0 pelejä siis kerhossa. Kansainvälinen huippujalkapallo on aika nopeaa tyyliin la liga. Joten miksi pelistä tehdä joku veikkausliiga 15 peli?
 
Vastaus: FIFA 15 - This Is More Than A Game. This Is Football!

Ainakin mitä itse offlinessa pelailen samalla kun viereinen töllö pyörittää jalkapalloa, niin oli siinä sitten la liga, mestarien liiga tai mm futis, niin kyllä fifa aika flipperin ja pingiksen sukulainen on vs oikea futis.
Fifassa painetaan kokoajan kovalla temmolla ja liian nopeasti. Eräs toinen sarja tekee temmonvaihtelut ja pelinopeuden paljon paremmin. Mutta kuten sanottu, koska EA:lla on lisenssit, jatketaan ruikuttamista ja pelataan futispeliä jossa on paljon paljon hyvää. :)
 
Vastaus: FIFA 15 - This Is More Than A Game. This Is Football!

Minun mielestä fifa näyttää suht realistiselle konetta vastaan. Tietenkin jonkin verran nopeammin kaikki asiat tuntuis tapahtuvan. Mutta ihmistä vastaan se vasta muuttuukin flipperiks jos ei manuaaleilla pelaa. Suurin vika on minun mielestä siinä että puolustavat pelaajat tulee joka tilanteessa ihan liian nopeasti iholle 1vs1 pelissä tulee yleensä kone ja ihminen ja co-op peleissä 2 bottia ja 2 ihmistä, pallollisella pelaajalla on ihan liian pieni tila lähes koko ajan ja kosketukset niin heikkoja että puolustavaa ryntäilijää on melkein mahdoton harhauttaa. Ja sitten kun ne pelaajat väsähtää aikasintaan 5 minuuttia ennen loppua niin on hienoa ollu katsoa sitä 85 minuutin täysillä juoksua. Oikeassa jalkapallossa harvemmin näkee sitä että joka tilanteessa yritetään saman tien täysillä riistää. Yleensä päälle tullaan mutta sitten jätetään se metri pari tilaa pallolliselle ja pyritään vain estämään eteneminen,koska muuten on kahvilla jos hönkii päin.

Kilpaileva peli saa näyttää tänä vuonna taitonsa minulle, vaihteen vuoksi. En ole hirveän tyytyväinen ollu fifoihin viime vuosina sen jälkeen kun pelit on käyneet tutummaksi. Alussa on aina tuntunu hyvälle mutta muutaman online pelin jälkeen saanu huomata että lähes samaa paskaa fifa kymppi. Sitä tuli pelattua muuten todella paljon offlinessa eli on sentään joku fifakin maistunu viimeisen viiden vuoden aikana.
 
Ylös Bottom