Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Final Fantasy (keskustelua pelisarjasta)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Gurmeliini
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Final Fantasy (keskustelua pelisarjasta)

Alotin eilen FFXII Zodiac Agen ja pitkään meni, että sai päätettyä pelkästään Vaanin ensimmäisen Jobin. Millaisia job-setuppeja olette tehneet peliin?

Itse päädyin seuraavaan lopputulokseen:
Vaan - Bushi/Black Mage
Penelo - Uhlan/Time Battlemage
Balthier - White Mage/Foebreaker
Fran - Archer/Monk
Basch - Knight/Shikari
Ashe - Red Battlemage/Black Mage


Tosiaan tuossa on kiinnitetty huomiota, että kaikille tulee vähintään 3 x swiftness lisenssiä. Machinistia en ottanut ollenkaan, sillä tuliaseet ovat pelin hitaimpia aseita eivätkä skaalaudu minkään statsin mukaan. Useampi tunti meni tutkiessa millaisen setupin kyhää. Varmaan meni enemmän aikaa job-setupin päättämiseen kuin itse pelaamiseen...

Tämän pelin remasteria on odotettu ja kauan! Noin 10 tunnin pelaamisen jälkeen voin sanoa, että International Zodiac Jobin muutokset tuotuna remasteriin oli erittäin hyvä ratkaisu. Tuo Job system tuo hieman suunnittelua ja haastetta peliin.
 
Vastaus: Final Fantasy (keskustelua pelisarjasta)

Alotin eilen FFXII Zodiac Agen ja pitkään meni, että sai päätettyä pelkästään Vaanin ensimmäisen Jobin. Millaisia job-setuppeja olette tehneet peliin?

Itse päädyin seuraavaan lopputulokseen:
Vaan - Bushi/Black Mage
Penelo - Uhlan/Time Battlemage
Balthier - White Mage/Foebreaker
Fran - Archer/Monk
Basch - Knight/Shikari
Ashe - Red Battlemage/Black Mage


Tosiaan tuossa on kiinnitetty huomiota, että kaikille tulee vähintään 3 x swiftness lisenssiä. Machinistia en ottanut ollenkaan, sillä tuliaseet ovat pelin hitaimpia aseita eivätkä skaalaudu minkään statsin mukaan. Useampi tunti meni tutkiessa millaisen setupin kyhää. Varmaan meni enemmän aikaa job-setupin päättämiseen kuin itse pelaamiseen...

Tämän pelin remasteria on odotettu ja kauan! Noin 10 tunnin pelaamisen jälkeen voin sanoa, että International Zodiac Jobin muutokset tuotuna remasteriin oli erittäin hyvä ratkaisu. Tuo Job system tuo hieman suunnittelua ja haastetta peliin.

On kyllä hieno lisä peliin toi job system. Vielä en ole toisia jobeja saanut auki, mutta jonkin verran oon suunnitellut. Onko siis näin että jobin voi valita samaksi kuin toisella hahmolla jo on? Esim sulla on siis kaksi black magea? Tämä hieman helpottaisi mietintää.

Omat valinnat tähän asti:
Vaan - Bushi
Penelo - Shikari
Balthier - White Mage
Fran - Red Battlemage

Ashe ja Basch on vielä ilman valintoja, mutta Ashelle ottanen Knightin ja Baschille Foebreakerin ekana. Vaanille toiseksi tulee Monk. Muita en vielä oo lukkoon lyönyt. Ihan hyvä jos tuon Machinistin voi jättää pois, koska ei oikeasti kovin nappaa koko job ja tuntuu huonolta muihin verrattaen. Toinen maagi ois paljon parempi.
 
Vastaus: Final Fantasy (keskustelua pelisarjasta)

Peliä takana nyt 12tuntia. Ja näkyihän ne licence boardin muutkin skillit tietty, evotin ensimmäisellä pelikerralla.. Maistuu kyllä todella paljon, jotenkin tykkään tästä taistelumekaniiksasta paljon. Tässä on juuri sopiva balanssi vuoropohjaisten FF:ien ja toiminnan välillä. Peli vaikutti todella helpolta ja ehkä 10h kohdalla käytin ensimmäisen phoenix downin edes ja 11.5h kohdalla sitten eka game over ruutu. Selkeästi kamat laahasi perässä kun olen pelannut pelkkää main juonta. Piti sitten grindata pari leveliä ja lähinnä rahaa, että sai päivitettyä kamat about kaikille ja nyt taas vaikuttaa siltä että pääsee etenemään ilman tuskia. Ihan 5/5 kyllä tällä hetkellä ja koitan olla lukematta spoilereita että saisi itse pähkäiltyä kaiken kun nykyään välillä tulee jo heti alusta asti tehtyä jotain netistä bongattuja overpower buildeja joilla sitten jyrää kaiken eteen tulevan leikiten.

Oma setuppini tod.näk jotain tällaista (ei ole 2nd jobeja vielä, mutta hauskaa, että tähän on mennyt varmaan jo useampi tunti pohtiessa näitä). Tykkään aina pelata hieman stereotyyppisesti, eli mieshahmot on melee ja naishahmot mageja.
Vaan - Knight/Black Mage (ohjaan itse Vaan:ia. Black mage on aina suosikkini FF:ssä ja halusin itse olla main tank + mage, mutta alkanut olla ryhmässä muitakin taikureita jo, joten saatan valita tähän esim. Bushin/Monkin sittenkin koska niitä ei ole muuten käytössä)
Penelo -
Time Battlemage/Uhlan (Penelo vähimmällä käytöllä. Olisi pitänyt ottaa varmaan toisinpäin nämä boardit kun tässä vaiheessa peliä Time mage on vähän weak tai ei niin hyödyllinen kuin muut.)
Balthier - White Mage/Shikari (Balthier oli hahmona ihan hauska ja main healeriksi päätyi. Toinen jobi vähän auki, lähinnä kestävyyttä haen, eli saattaa vaihtua myös foebreakeriksi. Aluksi ajattelin white+time, mutta nytkin joutuu juosta ympyrää MP:tä keräten, että haluan dedikoida MP:t healaamiseen.)
Fran - Red battlemage/Machinist (ehkä myös archer sittenkin, aseet vaikuttavat tosissaan vähän hitailta. Ajatuksena MP:t taikoihin mutta pystyisi tekemään dps rangedina sekä red battlemage kestää kohtalaisesti osumaa ja support spellejä)
Basch - Foebreaker/ Bushi/Shikari.. (jotenkin vaikea keksiä mikä toimii hyvin foebreakerin kanssa ja käyttääkö mielummin katanoita, daggereita vai axe/hammereita.. Tarkoitus tehdä tästä full dps joka kestää)
Ashe -
Black Mage/Red Battlemage (Aina pakollinen pure mage)

Sellainen pieni ongelma gambittien kanssa vielä on, esim Fran:lla(Ashe:lla), eli jotenkin pitäisi saada hänet käyttämään taikoja vain kovempia vihollisia vastaan ja ammuskelemaan trash mobeja aseella. Nyt tilanne on monesti se, että kaikki MP:t kuluu jotain kettuja jäädyttäessä ja sitte kun tulee kovempaa vihua eteen niin MP onkin nollissa. Nyt tulee pidettyä näitä reservissä ja otettua taistelukentälle vain tarpeen vaatiessa.. Laahaavat expassa perässä pahasti
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Final Fantasy (keskustelua pelisarjasta)

Parina iltana jo hakannut Zodiac Agea (noin 6 tuntia takana) ja kieltämättä on ollut mukava pelata pitkästä aikaa. :) Edellisen kerran FFXII:ää tuli pelattua hieman ennen FFXIII julkaisua, eli onhan tuosta jo yli 7 vuotta aikaa!

Remasteri on hoidettu loistavasti ja kuten FFX, se näyttää hyvältä ja toimii loistavasti. Quality of life parannukset kuten kartta ja nopeutus ovat kyllä sellainen siunaus mikä pitäisi olla useammissa isoissa roolipeleissä. Varsinkin, kun FFXII ensimmäinen alkupuolisko on tarinallisesti/pelillisesti tylsintä antia verrattuna loppupuoleen ja end gameen, voi oikeiden gambittien avulla juosta eteenpäin hyvinkin kiivasta tahtia. ;)
Job systeemi en osaa vielä sanoa, mitä mieltä olen. Tuntuu että se voi rajoittaa liikaa ja alkuperäisen pelin license board antoi vapaammat kädet mutta ainakin job systeemi tekee yhdestä pelikerrasta hieman uniikimman kokemuksen.

Itse kovan luokan FF fanina en pidä FFXII:ää pelisarjan parempien osien joukossa mutta jos FFXII on jäänyt PS2 ajoilta välistä ja kaipaa loistavaa roolipeliä niin ehdottomasti pakko hankinta! Kerrassaan mainio peli.
 
Vastaus: Final Fantasy (keskustelua pelisarjasta)

No joo, alun ärsytysten jälkeen on tämä ollut ihan pätevä peli, ja jotenkin nyt myöhemmässä vaiheessa on tuo tarinakin jokseenkin saanut mut mukaansa, vaikkakin se paikoitellen tuntuu aika hölmöltä.o

En tiedä olenko ehkä ylilevelöinyt hahmoja, mutta itselle tämä peli on tuntunut aika helpolta. Edellinen pomo meni valehtelematta sillä tavalla että laitoin hahmot hyökkäämään päälle ja menin itse keittämään kahvia. Kun tulin kahvikupin kanssa takaisin pomo oli kaatunut :D Eli ei mitenkään hirveästi tarvitse itse kyllä panostaa, hirveen vähän myös tullut käytettyä Espereitä, tai niitä limitbreakkeja(misteja mitä nyt ovatkaan. Hahmot vaan hyökkäämään ja sillä selvä, tämä tekee taistelusta kohtuu tylsää, ja usein painankin vain eteenpäin x8 nopeudella koska muuten se on tuskallisen hidasta.

Jos tässä olisi Lost Odysseyn tyylinen taistelu olisi tämä loistava peli, mutta nyt pelkästään tuon tylsän taistelun takia itselle tämä peli on jotain 2,5/5.

Minulla ei ole edes mitään muita gambitteja kuin että porukan healeri hiilaa Curajalla jos jollain helat tippuu 50%, en voi kuolla sitten millään, ellen mene tietoisesti jonkun itseäni isomman tason vihua vastaan tappelemaan. Mutta jos ihan oman tason vihuja vastaan taistelee niin peli on läpijuoksua.
 
Vastaus: Final Fantasy (keskustelua pelisarjasta)

hei siis tulee 3 kertaa mahdollisuus vaihtaa ammatti itselle ei oo tullut vasta kuin 1 kerta vaihtaa.
missä välissä saa vaihtaa ammattia uudestaa vai saako ?.
 
Vastaus: Final Fantasy (keskustelua pelisarjasta)

hei siis tulee 3 kertaa mahdollisuus vaihtaa ammatti itselle ei oo tullut vasta kuin 1 kerta vaihtaa.
missä välissä saa vaihtaa ammattia uudestaa vai saako ?.

Ammattia ei saa vaihtaa missään välissä, saat aluksi valita hahmoille yhden ammatin ja muutaman tunnin jälkeen valitset kakkos ammatin.
 
Jos joku haluaa tutustua Final Fantasy sarjaan tai muuten vaan suuri fani ja striimit kiinnostaa niin nyt alkaa Final Fantasy Fiesta. Kaksi striimeriä SevenS1ns ja BackgroundGuy02 pelaavat jokaisen pääsarjan ekan osan ja jos donateja tulee tarpeeksi niin myös sivupelejä/jatko-osia.

Fiestaan ja donate tavoitteisiin voi tutustua tarkemiin omilla kotisivuilla. pitkälle ensi vuoteen todennäköisesti jaktuva fiesta tarjoaa lukemattomia mahtavia hetkiä kahden upean striimerin kanssa. Kyseessä on myös leikkimielinen kisa toisiaan vastaan.

https://www.fffiesta.com/
 
Switch ja Xbox versiot Final Fantasy XII Digital Foundryn testissä, sekä pikainen katsaus Final Fantasy X, yllättävää on se että FF XII XboxoneX versio pyörii 1080p/60 FPS.

 
Kauppareissulla tuli poikettua ihan vahingossa paikallisen pelikaupan ohitse ja sieltä jollain ihmeellä hyppäs mukaan Switchille XII, enpä ole vielä Zodiac Agea kerennyt pelatakkaan aiemmin. IX olen haaveillut jo pitemmän aikaa ja olisi täydellinen peli Switchille, mutta mitä reviewejä katsellut youtubesta niin kys. käännös pilattu täysin kohtuuttomilla lataus screeneillä joka paikassa. Toivottavasti XII ei ole samanlainen tapaus.

E3 odotellessa.
 
Nyt on FFXII koettu, 55h siihen meni, joista vika 7h grindauksen muodossa (koskematta säätimeen koko aikana). Pelin parasta antia oli 2x ja 4x nopeudet sekä gambit- taistelujärjestelmä, jolloin hahmot tappelivat ilman erillistä käskyä. Ilman noita ominaisuuksia olisi todennäköisesti jäänyt kesken. Pelin tarina ja hahmot jätti aika kylmäksi ja jää kyllä kauas omasta top-3 FF:sta.

Pros/cons
-/+ Zodiac age tuntuu ja näyttää kaikin puolin Star Warsilta ilman valomiekkoja, itse en digannut
- vain kolme main charactersia kerralla, neljäs oli aina vieras (siis sen harvan kerran kun vieras oli tarjolla)
- pelin suurin vitsaus: hahmovalikko ja hahmon vaihtaminen. Hahmoa ei voi vaihtaa jos a) hän on tekemässä jotain, b) oma kaveri on lataamassa häneen kohdistuvaa taikaa, c) jos vastustaja on iskemässä häntä = pelaajan vaihto kesken taistelun silkka mahdottomuus ennen kuin kuolema kuittaa. Tilanne vain pahentuu jos käyttää 2x/4x nopeuksia
- hahmot oli keskenään melko samanlaisia, persoonattomia ja aika mitään sanomattomia. Päähahmo Vaan oli manwhore versio FFIX Zidanesta, eli ilman paitaa ja häntää
- tarina ylipäänsä oli tylsä vrt moneen muuhun osaan
- summoneista, jotka tunnettiin tällä kertaa espereinä ei ollut mitään hyötyä kuin healereillä, koska heitä käytettäessä kentällä jäi esperi ja hänen haltijansa ja kun haltija kuoli niin se oli menoa
- taijat ynm taidot piti ostaa kaupasta tai löytää arkusta. Eli keräsit eka expaa, että pystyit ostamaan taidon hahmollesi ammattitaulukosta, mutta sait sen käyttöön vasta kun löysit sen arkusta jostain tunnelin perältä
- switchin suorituskykyrajoitteet näkyivät suoraan hahmojen mallinnuksen karsinnassa, mm. hahmojen silmien yksityiskohdat olivat käytännössä vain mustaa perus cut sceneissä

+ gambit automaattitaistelujärjestelmä, optimoit hahmot oikein niin voit napata itsellesi popparikulhon ja siirtyä katsomaan showta
+ ei siirtymiä taisteluihin, vastustajat näkyvissä kaiken aikaa (vrt vanhoihin ff)
+ 2x ja 4x pelinopeus, jotka tekevät pelistä pelattavan vielä 2019
+ cutscenet toistui automaattisesti normaalinopeudella vaikka oli 4x nopeus päällä
+ jobit, saat päättää mikä hahmosta tulee, ei ole siis pakotettu etukäteen mihinkään muottiin kuten yleensä
+ poiketen alkuperäisestä versiosta kaikille sai kaksi ammattia, pystyi ampumaan jousipyssyllä ja parantamaan
+ lyhyet latausajat siirryttäessä ikkunasta toiseen (stna sen Switchin IX version kanssa...)
+ vastuksissa riitti haastetta kun hahmoja ei grindannut matkalla tolkuttomasti

Antaisin arvosanaksi seiskan, mutta kiitos tuon remasterin mukana tulleen 4x nopeuden, pelin loppuarvosana kohoaa 8.
55h kerkesi kokea seikkailua ja grindausta lähemmäs 100h edestä. Alkuperäisellä nopeudella olisi jäänyt kesken jo alkuvaiheessa.
 
Final Fantasy XII on varmaan rikkinäisin peli, mitä olen ikinä pelanut. Se oli sitä jo PS2-aikoina. Pelissä on tämä Seitengrat-jousi, jonka saa ainoastaan rng-manipuloinnilla. Heti pelin alussa pitää taikoa Curella tietyt numerot, ja seuraavaksi ilmalaivasta piti löytää näkymätön arkku. Siis kuka näitä keksii? Tuo on kyllä pätsätty Switchillä, mutta pelin trialin ansiosta pelin voi rikkoa jo heti alkumetreillä. Trialsin kolmannesta kentästä voi varastaa Karkatan-miekan, jonka strenght on todella korkea.

Tämä Switch-versio on itellä tällä hetkellä pelityksessä. Tämä on kyllä toiminut handheldinä kuin unelma, vaikka hahmot näyttävät välillä vähän tuhmuisilta. Switchillä on myös mahdollista asettas kolmet eri gambitit, ja vaihtaa roolia jos siltä tuntuu. Nämä kyllä pätsättiin muillekin alustoille myöhemmin. Kauhulla odotan Ridoranaa. Se on ehkä kamalin luolasto missään Final Fantasyssa.
 
Mainostetaan nyt taas tänävuonna. Final Fantasy Fiesta alkaa huomenna, SevenS1ns ja Backroundguy02 tahkoavat jokaisen sarjan pääpelin järjestyksessä läpi erilaisilla tavotteilla maustettuna jotka voi rahaa lahjoittamalla avata. Yksi rajoite joka koskee jokaista peliä on että taisteluista ei saa paeta, oli tilanne miten tukala tahansa niin aina on löydettävä keino selvitä tai palata game over ruudun kautta.. Kestoa tällä maratoonilla on aina sen pari kuukautta. Seven pelaa näin suomalisille hyvään ilta-aikaan eurooppalaisena ja Backroundguy sopii yö ihmisille. Day 0 alkulämmitteyt on juuri menossa.







Fiestan twitter tili.

 
Sitten kaikki katsomaan Fiestaa joka alkaa juurin nyt, FF 1 ei saa käyttää attack eikä item komentoja. Mielenkiintoinen ensimmäinen peli tulossa.

 
Ei tuo eka FF oo mitenkään mahdoton noilla säännöillä. Tuo peli on kuitenkin melko tunnettu kaiken näkösistä haasteista. Esim. joku solo White Mage olisi ollut paljon pahempi. SevenSins vielä pelaa tuota PSP Remakea, missä maageilla on enemmän mp:tä kuin esim NES ja PS1-versioissa, jossa koko mp-systeemi oli ihan erilainen.

FF2 on rikkinäinen peli niin monella tapaa, että taitaa pojat ihan vain juosta sen läpi vaikka silmät kiinni.

FF3 taitaa olla eka peli missä nuo fiestan säännöt saattaa tuottaa ongelmia. Siinä on juuri tuo vanha mp-systeemi. Ja se viimeinen luolasto on oikeasti todella pirullinen kun se on todella pitkä, ja hitosti bosseja. En kyllä tiedä minkälaiset rajoitukset ovat tähän keksineet.
 
Ei tuo eka FF oo mitenkään mahdoton noilla säännöillä. Tuo peli on kuitenkin melko tunnettu kaiken näkösistä haasteista. Esim. joku solo White Mage olisi ollut paljon pahempi. SevenSins vielä pelaa tuota PSP Remakea, missä maageilla on enemmän mp:tä kuin esim NES ja PS1-versioissa, jossa koko mp-systeemi oli ihan erilainen.

FF2 on rikkinäinen peli niin monella tapaa, että taitaa pojat ihan vain juosta sen läpi vaikka silmät kiinni.

FF3 taitaa olla eka peli missä nuo fiestan säännöt saattaa tuottaa ongelmia. Siinä on juuri tuo vanha mp-systeemi. Ja se viimeinen luolasto on oikeasti todella pirullinen kun se on todella pitkä, ja hitosti bosseja. En kyllä tiedä minkälaiset rajoitukset ovat tähän keksineet.


Kaikki rajoitukset saa selville !incentive pelin nimi komennolla, esim. !incentive ff 3 kertoo.

SevenS1n's Incentive: No Ninja/Sage! | BGG's Incentive: All Summons!
 
Ylös Bottom