Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Final Fantasy VII Remake

Sitten olisi jäljellä enää yksi toive Square Enixille ja se olisi tietenkin se demo myös meidän ns. tavallisten kuolevaisten saataville. Muuten jäljellä oleva 70 päivän odotus on ihan liikaa...
Ja itse en valita lainkaan sivutehtävien paljoudesta, kun pelaaja voi kuitenkin aina itse valita, että kuinka paljon niitä haluaa koluta. Jos ne eivät nappaa, niin sitten viilettää ohitse. Oman pelityylini tietäen, niin pelikello tulee taatusti pyörähtämään kolminumeroisille luvuille...
Ja kyllä vain, VIII ja IX korttipelejä täälläkin muistellaan lämmöllä.
 
Ehei, kyllä se FFIX:n korttipeli oli vielä parempi. :)

Ei tuo valtava sivutehtävien määrä saa ainakaan vielä hyppimään ilosta, sillä jos ne on samaa tasoa kuin edellisessä osassa tai mitä ne peleissä yleensäkin ovat, niin ne jää parin tehtävän jälkeen tekemättä. Ei se määrä vaan laatu. Toivotaan tietty, että ollaan siihen laatuukin panostettu määrän lisäksi.
Itelle ei oikein IX maistunu jostain syystä ylipäätään, joten ei ole korttipelistä myöskään jäänyt kummoisia muistoja.

FFX oli sitten jo sontaa itelle ja sen jälkeen menetin uskoni koko pelisarjaan ja seuraava ostettu FF oli vasta FFVII: remake, joka antoi paljon lupausta tulevasta, mutta oli valitettavasti pitkitetty liikaa oikeuttaakseen olemassaolonsa.

Tällä Rebirthilla on mahis olla yhtä legendaarinen peli, mitä VII oli aikanaan - eniten vain huolestuttaa nuo sivutehtävät. En nyt jaksa enempää alkaa pohtia pelien rakennetta jne, mutta eihän alkuperäisessä ollut paljoa turhia sivutehtäviä, vaan sisältöä toi jokaisen kohteen mahtavan värikäs maailma eri persoonineen, ja se riitti.

Toki todella hienoa kuulla, että ovat luoneet uusia kyliä maailmaan - olihan se alkuperäisen maailmankartta melkoisen harvaan asutettu.
 
Ja itse en valita lainkaan sivutehtävien paljoudesta, kun pelaaja voi kuitenkin aina itse valita, että kuinka paljon niitä haluaa koluta. Jos ne eivät nappaa, niin sitten viilettää ohitse.

Mutta kun sitten saattaa missata jotain herkkuja. Sehän on vaan mukavaa jos on paljon sivuaktiviteettejä, kunhan ne on monipuolisia eivätkä ala toistaa itseään. Monesti sivutehtävät vaan tuntuu aika pakkopullalta ja palkkioksi saatava buli armori tai joku muu tavara on ainut syy suorittaa tehtävä.
 
Korttipeli! Toivottavasti ovat ottaneet mallia FF8:sta. Rakastin sen korttipeliä ja taisi tulla kaikki harvinaiset kortit kerättyä.

Vaikuttaa aivan mahtavalta ja toivottavasti ovat saaneet sidequestit uudelle tasolle oikeasti. 7:n remakessa 90% niistä oli melkosta schaissea ja BG3:n on asettanut aivan uuden riman niille.
FFXVI:ssa vasta olikin paskat sivutehtävät - todella surullista kuraa. Ei kyllä vakuuta Squaresoftin tekeminen erityisesti näissä viimeisimpien peliensä sivutehtävissä.
 
Tottahan se on, että sivutehtäviä ohittamalla voi menettää jotain hyvääkin. Toisaalta jos ei tykitä peliä ihan heti julkaisussa 24/7, niin keskustelupalstoilta ja arvosteluista voi saada jo ihan hyvän kuvan, että kannattaako niihin sivutehtäviin kuinka paljon panostaa.
Rebirthistä toki tiedetään, että ovat sisällyttäneet kaikki vanhat tutut sivujutut/minipelit peliin ja siis tehneet käsittämättömän määrän kaikkea uutta. Kaikki tähän saakka nähty/kuultu/luettu ei vielä itsellä aiheuta lainkaan epäilyksiä, etteikö sieltä mielenkiintoista tekemistä löytyisi pääjuonen ulkopuoleltakin.
 
Nuo markkinapuheet "tän ja tän verran menee aikaa sivukontentisa" on mielestäni aika joutavia koska lopulta laatu korvaa määrän ja ropet yleensä mitoiltaan ei ole mitään yllättäviä. Vaikka moderneista Final Fantasyista kovasti pidänkin niin side questit olleet aika tauhkaa kuten mainittu. Muutamia helmi questeja mahtuu toki joukkoon aina, sen vuoksi ne on aina pakko koluta läpi, heh.

Mutta se on ylipäänsä avoimen maailman ja muutenkin isojen ropejen ongelma. Witcher 3 lukuunottamatta, en muista missä pelissä olis ollut laadukkaita side questeja paljon. Ja Witcherissäkin oli paljon turhaa toistoa. BG3 "uusiin standardeihin" on turha verrata koska se on rakenteeltaan hyvin erilainen roolipeli.

Joka tapauksessa, Rebirth vaikuttaa lupaavalta ja Remake oli myös oikeasti hyvä. Ei epäilystäkään etteikö tämäkin olisi. Cait Sith gameplay varsinki kiinnostaa!
 
Witcher 3:stahan pidetään malliesimerkkinä, miten sivutehtävät kuuluu tehdä. Vielä tänäkin pävänä sen sivutehtävät ovat parempia kuin monien nykypelien, jotka liian usein on niitä tylsiä juoksupojan hommia. Ei nyt kuitenkaan nosteta odotuksia epärealistiselle tasolle, mutta ollaan varovaisen innostuneita. :)
 
Witcher 3:stahan pidetään malliesimerkkinä, miten sivutehtävät kuuluu tehdä. Vielä tänäkin pävänä sen sivutehtävät ovat parempia kuin monien nykypelien, jotka liian usein on niitä tylsiä juoksupojan hommia. Ei nyt kuitenkaan nosteta odotuksia epärealistiselle tasolle, mutta ollaan varovaisen innostuneita. :)
Osasyynsä taisi tosin olla Witcherin maailmassakin. Hirviöthän eivät ole vain hirviöitä, vaan kyseessä voi olla vaikkapa neuroottinen jätti jne. Tällaista on hankala luoda jos maailmankuva on vain paha Shinra vs. vapaustaistelijat. Mutta katsotaan mitä sieltä on tulossa.
 
Nuo markkinapuheet "tän ja tän verran menee aikaa sivukontentisa" on mielestäni aika joutavia koska lopulta laatu korvaa määrän ja ropet yleensä mitoiltaan ei ole mitään yllättäviä. Vaikka moderneista Final Fantasyista kovasti pidänkin niin questit olleet aika tauhkaa kuten mainittu. Muutamia helmi questeja mahtuu toki joukkoon aina, sen vuoksi ne on aina pakko koluta läpi, heh.

Mutta se on ylipäänsä avoimen maailman ja muutenkin isojen ropejen ongelma. Witcher 3 lukuunottamatta, en muista missä pelissä olis ollut laadukkaita side questeja paljon. Ja Witcherissäkin oli paljon turhaa toistoa. BG3 "uusiin standardeihin" on turha verrata koska se on rakenteeltaan hyvin erilainen roolipeli.

Joka tapauksessa, Rebirth vaikuttaa lupaavalta ja Remake oli myös oikeasti hyvä. Ei epäilystäkään etteikö tämäkin olisi. Cait Sith gameplay varsinki kiinnostaa!
BG3 on rakenteeltaan hyvin erilainen moninpeli, mutta molemmat pelit omaavat useamman hahmon, joihin kiintyä pelin aikana. Ts. jos riittävän suuri osa sivutehtävistä on kiedottu eri hahmojen tarinoihin, niin silloin ollaan oikean äärellä. Hideon jakamien artikkelien perusteella tähän SE on juuri tähtäämässä.

Kuinka coolia tulee olemaan, jos/kun ovat luoneet uusia kyliä ja laadukkaita sivutehtäviå, jotta me kaikki pääsemme vielä syvemmälle näiden mahtavien hahmojen elämiin:)? Here's hoping, että SE todella ylittää odotukset ja voimme olla pelin äärellä, joka voi vetää vertoja jopa baldurin mahtavuudelle.
 
Yksi asia, joka ensimmäisessä uusioversiossa harmitti kaiken maailman turhan venyttämisen ja vanuttamisen ohella oli se, että Sephiroth ei ollut enää yhtään mystinen hahmo. Ei saanut Cloud edes pöntöllä käydä ilman Sephirothia kolkuttelemassa vessan ovella.

No seuraavassa julkaisussa Sephiroth on tavalla tai toisella myös maailmankartalla. "Within the original game, Sephiroth was not seen very much in the world map, but in this title, we put this element forward."

Jipii.

 
tosiaan kun Witcher 3:sta ollaan otettu mallia niin se tärkein eli FFVII Rebirth tulee myös sisältämään Witcher 3 Gwent tyylisen korttipelin, tästä olen aivan älyttömän innoissani Gwent ku varmaan on yksi kaikkien aikojen parhaita side aktiviteettejä pelissä, niin uskon että jos se on toteutettu yhtä hyvin kun gwent niin tämä on melkoinen unelma aktiviteetti ainakin itselleni.

 
Rebirth tuntuu taas vähän sellaiselta peliltä, joka on "pakko" ostaa, kun se on niin hehkutettu jne. Mutta todellisuudessa aito tunne on: "ei jaksa/huvita".

Ensinnäkin peli vie 150 gigaa muistitilaa, mikä on järjettömän paljon. En haluaisi uhrata niin paljon. Sen lataamisessa PS Storestakin kestää varmaan vuorokausi.

Pelin kestoksi on kerrottu 100 h. Aivan liian pitkä kesto, kiinnostus lopahtanee väkisin, ellei ole alkuperäisen pelin fani. Persona 5:eenkään ei tee mieli koskea, kun kesto on samaa luokkaa. Tietyt poikkeukset, kuten Zelda, tulevat pelatuiksi yli satatuntisinakin, mutta tässä en näe viitteitä zeldamaisesta laadusta, etenkin jos ykkösosasta voi mitään päätellä.
 
Tällaiset jutut ei tietenkään laske pelaajien odotuksia vaan todennäköisesti nostavat ne epärealistiselle tasolle, mutta pelin vaihtoehtoinen sisältö ottaa vaikutteita Witcher 3.

Aika turhaa rummutusta. Oli Witcher 3:ssakin filleriä sivutehtävinä ihan yllin kyllin kuitenkin, ja ne ns. merkittävät sivutehtävät oli sit sellasia et ne käytännössä tuotiin tarjottimella eteen päätarinan ohella. Eikä niissäkään nimenomaan se tekeminen tai muukaan ollu pääosassa, vaan enemmän hahmot. Witcherin vahvuutena oli ehkä enimmäkseen käsikirjotus ja ne hahmot samalla sivuten, pääasiassa se lähtökohtaisesti ton pelin hahmot ei ollu mitenkään selkeästi eritelty hyviksi tai pahoiksi, vaan yleensä vähän jotain siltä väliltä ja tilanteesta riippuen jompaa kumpaa. Samoten valinnat, ei ollu mitenkään selkeitä hyviä ja huonoja vaihtoehtoja, vaan pikemminkin piti huonoista vaihtoehdoista valita se vähiten huonoin.

Mä en jotenkin näe et johonkin FF7 maailmaan saadaan noin moniulotteisia hahmoja tai mitään muutakaan sijoitettua, mut jos sivutehtävissä on jonkinlainen tarina niin onhan se toki plussaa. En vaan lähtis markkinointipuheita nielemään varsinaisesti suorilta ja odottamaan samanlaista jälkeä, etenkin kun aiemman osan sivutehtävät oli just nimenomaan sitä tauhkaa.
Yksi asia, joka ensimmäisessä uusioversiossa harmitti kaiken maailman turhan venyttämisen ja vanuttamisen ohella oli se, että Sephiroth ei ollut enää yhtään mystinen hahmo. Ei saanut Cloud edes pöntöllä käydä ilman Sephirothia kolkuttelemassa vessan ovella.

No seuraavassa julkaisussa Sephiroth on tavalla tai toisella myös maailmankartalla. "Within the original game, Sephiroth was not seen very much in the world map, but in this title, we put this element forward."

Jipii.

Täähän se aikalailla olis, eivät jotenkin voineet olla kymmentä minuuttia näyttämättä sitä ruudulla ja muistuttelemassa et hei, täs on tän pelin pahis. Ei sen pitäis vielä moneen tuntiin tulla ruudulle mut kunhan muistutetaan et tää on nimenomaan tässä pelissä oleva hahmo ja ehkä meiän ikonisin pahis niin ihan vaan varmuuden vuoks näytetään ettei vaan unohtuis.

Samaa mieltä kanssa tosta venyttelystä. Olihan se jo sinällänsä arvattavissa kun alkuperäsen pelin n. 5h osio venytetään 30h mittaseks, eikä se uus materiaali aina ihan täysin huonoa ollu, mut sillon kun se oli huonoa niin voi jeesus että se oli vedetty katujyrällä yli et saadaan mahdollisimman paljon pituutta. Sit lopputuloksena kuitenkin oli se et pelin parhaimpia hetkiä oli ne kohtaukset jotka oli aika 1:1 orkkiksesta, mikä oli sit aika ikävä juttu kuitenkin.

Tässä nyt kuitenkin operoidaan aika tuntemattomilla vesillä tän Rebirthin suhteen, niin toivon et jälki olis parempaa mitä Remakessa. Ajattelin arvioida lähempänä julkasua muutaman arvostelun avulla et mikä on lopputulema sen suhteen et meneekö julkasussa ostoon vai ei, enemmän ne negatiiviset asiat kiinnostaa kuitenkin et onko Remaken kompastuskivistä päästy edes jotenkuten eroon.
 
Remaken kompastuskiviä olivat turha venyttäminen, kelvottomat sivutehtävät, hahmon tahmea liikkuminen, valikkojen kolkkous ja onneton enkkutekstitys, joka ei vastannut japaninkielistä ääniraitaa. Toivottavasti suurin osa näistä on korjattu Rebirthissä.
 
Aika turhaa rummutusta. Oli Witcher 3:ssakin filleriä sivutehtävinä ihan yllin kyllin kuitenkin

No mä en kokenut siinä olleen mitään isompaa filleria.
Joo olihan siinä esim niitä kylän ilmoitustaululta otettavia monstereiden tappo keikkoja, mutta niissäkin oli yleensä ihan hyvin lorea luettavana josta saattoi selvitä vaikka joku traaginen tapaus jonka takia vaikka joku wraith vainoaa just jotain tiettyä taloa ja muuta vastaavaa.
Aika harvassa open world peleissä on tuollaista tuon tason perus keikoissa vaan yleensä sulle vaan sanotaan kuka pitää tappaa ja lätkäistään markeri kartalle.

Ne kaikki salakuljettajien asekätköt ja muut on sitten oma lukunsa, muttä mä lasken ne vaan collectibleiksi kun niitä oli ripoteltu ympäri maailmaa ilman mitään sen isompaa kontekstia.
 
Itselle taas sivutehtävien laatu on aika pienessä roolissa pelissä. Otetaan nyt esim. FF XV tai VII remake niin molemmissa on perus mene tänne tapa nämä otukset tai kerää nämä asiat tai ota valokuvia jne. sivutehtävät. Mutta näillä ei ole itselle mitään merkitystä jos maaailma on mielenkiintoinen ja saan viettää aikaa rakastamieni hahmojen parissa. Kun taas esim. Witcher 3 jossa on keskimääräistä huomattavasti paremmat sivutehtävät ei se niiden tekeminen silti tunnu samalta koska ne hahmot, dialogi ja se maailma ei ole itselle millään tavalla mielenkiintoisia. Se vaan tuntuu puuduttavalta jo valmiiksi tylsän pelin pitkittämiseltä. Kun taas FF peleissä se antaa minulle lisää aikaa asioiden kanssa joista nautin.
 
Kaikki merkit näyttävät lupaavilta tähän mennessä. Maailma näyttää mahtavalta, hahmot ovat rautaa, taistelu oli jo remakessa hyvällä tasolla, soundtrack on aivan upea...Sivutehtävät ja maailma tehty kokonaisvaltaisen laadukkaasti=10 peli

Remaken tasolla ja jäädään sinne 8 paikkeille. Voin jo nähdä itseni juoksemassa jollain puolityhjällä nurmitasangolla joitain v***n chocobo-greenejä jahtaamaassa kaksi tuntia pienten karvapallopahisten ahdistellessa tasaisin väliajoin. No thanks:S

Itselleni Witcher 3 oli hyvä peli, mutta ei sen enempää. FFVII Remakesta jäi melkolailla yhtä hyvät fiilikset.

Edit: kyllä Midgarissa pidempään meni kuin 5 tuntia - ainakin itellä silloin vuonna 97.
 
Ylös Bottom