Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Wintermute
Ei minunkaan mielestäni, mutta juuri näissähän Final Fantasy-sarja juuri loistaa (no, ehkei taistelusysteemissä, mutta FF10:ssä sekin on jo paljon edeltäjiä parempi).
Ihan uteliaisuudesta: missä RPG:ssä sinun mielestäsi on FF-sarjaa paremmat hahmot? Itselleni mieleen tulee vain Grandia. Esim. FF9:ssähän on kaikkea muuta kuin yksiulotteiset hahmot ja kyllä kympissäkin päähenkilöiden kohtalot kummasti kiinnostavat.
Ja lapsellinen juoni? Final Fantasyissa? Tämä menee kyllä minulta ohi. Toki ymmärrän jos japsityylinen paisuttelu ja tunteilu ei uppoa, mutta väitän tosissani, että esim. FF7:ssa juoni sisältää oikeasti syvällisiä pohdintoja elämän olemuksesta. Ja vaikka FF8:n juoni oli varsin yksinkertainen, kyllä minä senkin parissa koin muutaman elämää suuremman hetken.
Ei ollut tarkoitus alkaa koko sarjaa dissamaan, vain lähinnä sitä minne se on menossa, tai paremminkin ei ole menossa. 128-bittisellä aikakaudella pitäisi saada sitä vastaavia pelejä, siltä ei kuitenkaan vaikuta. FF7 oli aikoinaan erittäin toimiva kokonaisuus. Siinä oli hyvät hahmot, toimiva dialogi, erinomainen juoni, sarjan-ehkä-paras musiikki ja funktionaalinen tappelujärjestelmä. Siis helposti yksi konsolihistorian parhaimmista peleistä. Myös FFIX oli ihan kiva, vaikkakin se oli jokseenkin saman kertausta (tosin nostalgia oli tarkotuskin). Mutta, jos sanoo näissä olevan jotain todella syvällisiä pohdintoja, liioittelee varmasti, mikäli vertauskohtana käytetään melkein mitä tahansa muuta asiaa kuin muita konsoliropeja. Hyvää tarinaa kuitenkin.
FF8 onkin sitten jo aivan eri juttu. Siinä kaikki, josta en FF-sarjassa pidä, tuli korostuneesti esille. Ja kuten moni jo varmasti tietää, sama tiimi on FFX:n takana, ja moni asia näyttää pelottavan samanlaiselle. FF8:sta tulee mieleen yksi sana: teini. Henkilöhahmot, dialogi, musiikki, tappelu, juoni, kaikki, olivat todella mauttomia ja erittäin rasittavia.
On hyödytöntä alkaa vertailemaan hahmoja muihin sarjoihin, kun sarjan sisältäkin voi löytää jo aikamoista tason ailahtelua. Mutta sanotaan nyt vaikka Xenogears, siitä löytyy huomattavasti syvällisemmät hahmot kuin useimmista FF-peleistä.
Kuitenkin suurimpana ongelmana ropeissa on, että pelattava koostuu suurimmaksi osaksi randomtappeluista, joista ei suuriosa edes sarjan faneista erityisemmin pidä. Sitä osa-aluetta parantamalla päästäisiin jo pitkälle, mutta mitään suurta mielenkiintoa ei näytä pelintekijöillä siihen olevan. Kuitenkin konsoli-RPG on jo hyvin vanha genre, ja en voi ymmärrä kuinka niin keskeinen asia on edelleen jotenkin hyvin alkeellisella ja ei kovin toimivalla tasolla. Eipä oikein tule muuta genreä mieleen, joka kärsisi näin perustavanlaatuisesta lastentaudista.
Roolipelien nautittava puoli on niiden tarina, sillä mitään muuta nautittavaa niistä ei voi juuri löytää (ainakaan minä en voi). Kuitenkin, jos juonta haluaa, on tarjolla myös muita medioita, jotka tekevät sen myös useimmiten huomattavasti paremmin kuin ropet. Interaktivisuus on lineaarisuuden vuoksi kovin näennäistä. On huomattava, että PC-ropet toimivat pelattavuuden suhteen huomattavasti konsoliropeja paremmin, sillä nehän eivät keskity pelkästään tappeluun, vaan myös hyvin epälineaarisia vaihtoehtoja on tarjolla.
ps. Unohtakaa se lapsellinen, sen olisi pitänyt olla teinikäs.