Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Final Fantasy X -- ensi vaikutelmat

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Wintermute
Ihan uteliaisuudesta: missä RPG:ssä sinun mielestäsi on FF-sarjaa paremmat hahmot? Itselleni mieleen tulee vain Grandia. Esim. FF9:ssähän on kaikkea muuta kuin yksiulotteiset hahmot ja kyllä kympissäkin päähenkilöiden kohtalot kummasti kiinnostavat.

No hieman sivullinen kommentti , mutta ainakin jos kyseessä on RPG eikä pelkästään konsoli rope niin voin sanoa oman mielipiteeni PC peli nimeltä PlaneScape : Torment , mutta jos kyse on konsoli ropesta niin ainakin omasta mielestäni ovat FF sarjan henkilöt kyllä aivan omaa luokkaansa.

Mutta sitten tähän PAL käännöksen huonouteen , onhan laatu sitä yleistä mitä Squarelta odotti mutta jos surureunat todella haittaavat niin niihin on ainakin kaksi ratkaisua :

1. Ostakaa joko jenkki versio tai japanin international versio.
2. Jotkut PAL version omistajat ovat käyttäneet myös tälläistä ratkaisua : TV's ratio setting : Cinema Zoom or 16:9 , tämän ainakin jossakin tv:ssä pitäisi poistaa suuremmat surureunat ( en sitten ole testannut ) , mutta ainakin itse katselen peli aluetta enkä keskity niihin palkkeihin...
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Wintermute



Ei minunkaan mielestäni, mutta juuri näissähän Final Fantasy-sarja juuri loistaa (no, ehkei taistelusysteemissä, mutta FF10:ssä sekin on jo paljon edeltäjiä parempi).

Ihan uteliaisuudesta: missä RPG:ssä sinun mielestäsi on FF-sarjaa paremmat hahmot? Itselleni mieleen tulee vain Grandia. Esim. FF9:ssähän on kaikkea muuta kuin yksiulotteiset hahmot ja kyllä kympissäkin päähenkilöiden kohtalot kummasti kiinnostavat.

Ja lapsellinen juoni? Final Fantasyissa? Tämä menee kyllä minulta ohi. Toki ymmärrän jos japsityylinen paisuttelu ja tunteilu ei uppoa, mutta väitän tosissani, että esim. FF7:ssa juoni sisältää oikeasti syvällisiä pohdintoja elämän olemuksesta. Ja vaikka FF8:n juoni oli varsin yksinkertainen, kyllä minä senkin parissa koin muutaman elämää suuremman hetken.

Ja vielä tuosta Edgen arvostelusta, minä edelleen väitän, että ainoa oikea arvostelukäytäntö on pelauttaa pelit lajityypistä pitävillä. Totta kai arvostelijan ammattitaitoon kuuluu olla kriittinen faniudesta huolimatta, mutta lajityypin ystävä on ainoa, joka voi ymmärtää pelin kokonaisuutena suhteessa muihin genren peleihin ja löytää ne heikkoudet ja vahvuudet, joilla peli erottuu kilpailijoistaan. Kyllä lukija osaa itse päätellä, mahtaako pitää kyseisestä genrestä vai ei, jos peliä kuvataan tekstissä tarpeeksi hyvin.

Miten joku voi sanoa FF:ien juonia lapsellisiksi? Jos niin sanoo, niin veikkaanpa, että koko juttu on menny ohi suun ja kaikki teksti on tullut skipattua. Otetaan esimerkiksi FF8. Kuka teistä oikeasti tietää mitä siinä lopussa tapahtuu? Jouduin vetämään pelin varmaan 5 kertaa läpi ennekuin alko raksuttaa (tai sit vika on vaan minussa :D) . No, minulle se on kyllä aivan sama jos joku sanoo pelin juonta lapselliseksi. Olenpahan sitten niin lapsellinen kuin olla ja voi!
 
Tuohon FF7 juoneen vielä palaten että jos se on lapsellinen niin minä syön hatullisen pa***a. Sehän on kaikkien aikojen parhaimpia ja aikuismaisepia juonia.

ROGER...OVER
 
minä oon kuullut että noiden surureunojen kanssa kuvasuhde on oikea, eli jos rupeet zoomia viskomaan telkusta nii menee kuvasuhteet päin persettä ;) eli kaikki on semmosia pitkänaamoja sitten.

ja minusta ff6:ssa on tähänmennessä ollut ehkä ei lapsellisin juoni, jokainen juoni on kyllä mukaansatemmannut eli jokainen on ollut antoisa kokemus.

ja kyllä minusta jos alkaa arvostelemaan tietyntyylistä peliä, mikä olisi tässä tapauksessa final fantasy, pitäisi löytyä jonkunlaista kiinnostusta rpg lajityyppiä kohtaan. vähän sama kuin heittäisi jonkun rpg friikin arvostelemaan jotain hc-realistista urheilupeliä :)
 
Sen enempää näihin ihme kitinöihin kommentoimatta.
Reilu 3h on mittarissa nyt kun vihdoin sammutin, kun kuolin Sinin jälkeiseen mustekalaan :(
Tulin töistä niin ei mikään hinku ollut aloittamaan. Tuossa sitten seittemän hukakoissa alottelin ja oli aika vaikea lopettaa.
Se kertoo vain siitä, että peli on kyllä varsin hyvä. Vaikka ei mitään menosta vielä tajuakkaan. Saa nähdä sitten kun alkaa juoni avautumaan.

Vai että 6, hah!
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan darkven
minä oon kuullut että noiden surureunojen kanssa kuvasuhde on oikea, eli jos rupeet zoomia viskomaan telkusta nii menee kuvasuhteet päin persettä ;) eli kaikki on semmosia pitkänaamoja sitten.

Ainakin itse pelaan zoomi-tilassa. Ainoa tila jossa minun 28"wide venyttää kuvasuhteen persilleen on juuri 16:9, niin kuin kaikilla.
Letterbox täyttää kuvan juuri sopivasti kuvan vääristymättä. Mutta se on letterbox, eli vähän heikko kuva.
Zoom-tila jättää hieman surureunoja mutta täyttää kuvan ihan mukavasti. 4:3 taas on vähän pikkanen :)
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Wintermute
Ei minunkaan mielestäni, mutta juuri näissähän Final Fantasy-sarja juuri loistaa (no, ehkei taistelusysteemissä, mutta FF10:ssä sekin on jo paljon edeltäjiä parempi).

Ihan uteliaisuudesta: missä RPG:ssä sinun mielestäsi on FF-sarjaa paremmat hahmot? Itselleni mieleen tulee vain Grandia. Esim. FF9:ssähän on kaikkea muuta kuin yksiulotteiset hahmot ja kyllä kympissäkin päähenkilöiden kohtalot kummasti kiinnostavat.

Ja lapsellinen juoni? Final Fantasyissa? Tämä menee kyllä minulta ohi. Toki ymmärrän jos japsityylinen paisuttelu ja tunteilu ei uppoa, mutta väitän tosissani, että esim. FF7:ssa juoni sisältää oikeasti syvällisiä pohdintoja elämän olemuksesta. Ja vaikka FF8:n juoni oli varsin yksinkertainen, kyllä minä senkin parissa koin muutaman elämää suuremman hetken.

Ei ollut tarkoitus alkaa koko sarjaa dissamaan, vain lähinnä sitä minne se on menossa, tai paremminkin ei ole menossa. 128-bittisellä aikakaudella pitäisi saada sitä vastaavia pelejä, siltä ei kuitenkaan vaikuta. FF7 oli aikoinaan erittäin toimiva kokonaisuus. Siinä oli hyvät hahmot, toimiva dialogi, erinomainen juoni, sarjan-ehkä-paras musiikki ja funktionaalinen tappelujärjestelmä. Siis helposti yksi konsolihistorian parhaimmista peleistä. Myös FFIX oli ihan kiva, vaikkakin se oli jokseenkin saman kertausta (tosin nostalgia oli tarkotuskin). Mutta, jos sanoo näissä olevan jotain todella syvällisiä pohdintoja, liioittelee varmasti, mikäli vertauskohtana käytetään melkein mitä tahansa muuta asiaa kuin muita konsoliropeja. Hyvää tarinaa kuitenkin.

FF8 onkin sitten jo aivan eri juttu. Siinä kaikki, josta en FF-sarjassa pidä, tuli korostuneesti esille. Ja kuten moni jo varmasti tietää, sama tiimi on FFX:n takana, ja moni asia näyttää pelottavan samanlaiselle. FF8:sta tulee mieleen yksi sana: teini. Henkilöhahmot, dialogi, musiikki, tappelu, juoni, kaikki, olivat todella mauttomia ja erittäin rasittavia.

On hyödytöntä alkaa vertailemaan hahmoja muihin sarjoihin, kun sarjan sisältäkin voi löytää jo aikamoista tason ailahtelua. Mutta sanotaan nyt vaikka Xenogears, siitä löytyy huomattavasti syvällisemmät hahmot kuin useimmista FF-peleistä.

Kuitenkin suurimpana ongelmana ropeissa on, että pelattava koostuu suurimmaksi osaksi randomtappeluista, joista ei suuriosa edes sarjan faneista erityisemmin pidä. Sitä osa-aluetta parantamalla päästäisiin jo pitkälle, mutta mitään suurta mielenkiintoa ei näytä pelintekijöillä siihen olevan. Kuitenkin konsoli-RPG on jo hyvin vanha genre, ja en voi ymmärrä kuinka niin keskeinen asia on edelleen jotenkin hyvin alkeellisella ja ei kovin toimivalla tasolla. Eipä oikein tule muuta genreä mieleen, joka kärsisi näin perustavanlaatuisesta lastentaudista.

Roolipelien nautittava puoli on niiden tarina, sillä mitään muuta nautittavaa niistä ei voi juuri löytää (ainakaan minä en voi). Kuitenkin, jos juonta haluaa, on tarjolla myös muita medioita, jotka tekevät sen myös useimmiten huomattavasti paremmin kuin ropet. Interaktivisuus on lineaarisuuden vuoksi kovin näennäistä. On huomattava, että PC-ropet toimivat pelattavuuden suhteen huomattavasti konsoliropeja paremmin, sillä nehän eivät keskity pelkästään tappeluun, vaan myös hyvin epälineaarisia vaihtoehtoja on tarjolla.

ps. Unohtakaa se lapsellinen, sen olisi pitänyt olla teinikäs. ;)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
jee..mun ennustus kävi totee..olikohan se sillä FFX ketjulla. Noh tänään tuli FFX ja t-paita, eikä ole mitään, ei yhtään mitään valittamisen aihetta. Siinä oli mun arvostelu
------------------------------------------------------------------------------
zacharia
Jäsen

jännitys tiivistyy..vuoden odotus enään viikon päässä. Mutta onneksi en odota siitä messias peliä kuten jotku..lyön vaikka vetoa että täällä tulee näkymään "FFX on ihan paska, taistelu systeemi sukkaa, graffat on perseestä, sururaidat on liian isot, peli on liian lyhyt, vastukset liian helppoja, liian lineaarinen...."-tyylisiä viestejä
---------------------------------------------------------------------------

edit:Lisäsin ennustukseni FFX ketjusta
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan nakkerton


ps. Unohtakaa se lapsellinen, sen olisi pitänyt olla teinikäs. ;)

Ok, ihan hyvä termihän tuo on ainakin FF10:n hahmoja kuvaamaan, erityisesti Tidusta, joka on henk. koht. ärsyttävin FF-hahmo koskaan.

Anyhow, nyt on 15 tuntia peliaikaa takana ja täytyy kyllä myöntää, että olen koukussa - enkä oikein tiedä edes miksi. Tarina on kehkeytymässä juuri sellaiseksi kuin pitää ja vaikka inhoan Tidusta (ja erityisesti sen ääninäyttelijää), en malta olla ottamatta selvää, mitä seuraavaksi tapahtuu. Eli nyt alkaa se tuttu FF-fiilis kyteä selkäpiissä.

Johtuu varmaan siitä, että viime aikoina on tullut kahlattua konsoliropeja silmät punaisina, mutta minua FF10:n random-taistelut eivät jostakin syystä ärsytä niin paljon kuin aiemmissa osissa. Verrattuna muihin ropeihin, taisteluita tulee kerrallaan vastaan sopivissa määrin, eikä mitään monen tunnin taisteluluolastoja ole (ainakaan vielä) tullut vastaan. Lisäksi Sphere Board on hyvä ja taistelusysteemi on ylivoimaisesti paras FF-peleissä. Eikä se PAL-käännöskään nyt enää niin haittaa - kuvittelen vain että katson laajakuvaa normaalissa tv:ssä.
 
Hohhoijaa...

Eiks täällä pitäny olla ensivaikutelmat eikä mitkään "en oo ikinä pelannu koko peliä, mutta paska se varmasti on" -valitukset.

Eilen väänsin peliä 4 tuntia ja rapiat ja kyllä melko nopeasti imas homma mukaansa.
Uusi taistelu- ja sphereboardi ovat ihan mukavia lisiä ja ainakin taistelu tuntuu toimivan kivasti.
Vähän harmittaa, kun en alkanut sillä monipuolisemmalla spherellä vääntämään, kun tuo yksinkertainen on ainakin ihan helppo sisäistää.

Polygonitaustat tuovat mielestäni lisää tunnelmaa hommaan. Kamera-ajot yms. hommat nostavat tunnelmaa hienosti. Lisäksi taistelut on paljon paremmin integroitu muuhun touhuun, kun ovat samoissa taustoissa.

Prerendatut kohtaukset on kyllä älyttömän hyvän näköisiä ja nostavat osaltaan tunnelmaa. Jo näinkin lyhyen pelaamisen aikana on ollu pari tosi vaikuttavaa juttua.

Puheet on ehkä siinä ja siinä että toimiiko. Itse piähenkilön ääninäyttelijä toimii juuri ja juuri. Muuten äänimaailma on kyllä tässä sarjassa omalla tasollaan.

...Lisää kun mieleen tulee tai jos joutuu apinoiden itkuihin vastaamaan.

Pelatkaa ensin peliä ja tulkaa sitten tänne ensivaikutelmapalstalle valittamaan :mad:
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan frozen9999
7-9 osia pelanneena tuntuu kylla etta square luulee etta pelaajat jaksaa loputtomiin tota jonkun muijjan peressa juoksemista jollain kakaralla juonta :)

No kyllä. Seiskassa vielä oli sekin siedettävää mutta kasissa meni jo naurettavaksi. Kympissäkin ottaa päähän. Se koko sarja on menossa päin helvettiä. Vaikka ysi olikin valopilkku tulevaisuuteen, kasista alkoi tie kohti teinipeliä. Ei muuten mutta jos tahdon ennalta-arvattavan romanssijuonen niin menen vuokraamaan titanicin tai muun teinileffan makuunista.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan keiu


No kyllä. Seiskassa vielä oli sekin siedettävää mutta kasissa meni jo naurettavaksi. Kympissäkin ottaa päähän. Se koko sarja on menossa päin helvettiä. Vaikka ysi olikin valopilkku tulevaisuuteen, kasista alkoi tie kohti teinipeliä. Ei muuten mutta jos tahdon ennalta-arvattavan romanssijuonen niin menen vuokraamaan titanicin tai muun teinileffan makuunista.

Eli tykkäät noista pikku-ukko versioista, onko ne sitten lapsi vai aikuis pelejä? Naisten perässä juoksun vois varmaan vaihtaa lasten tai miesten perässä juoksuun...
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Tidus

Eli tykkäät noista pikku-ukko versioista, onko ne sitten lapsi vai aikuis pelejä? Naisten perässä juoksun vois varmaan vaihtaa lasten tai miesten perässä juoksuun...

Et ole tainnut paljoa pelailla vanhoja FF-pelejä näemmä. Voin tiedoksesi sanoa että tarina on varmaan uudempien FFien ystäville niissä liian raskas ja synkkä.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan keiu


Et ole tainnut paljoa pelailla vanhoja FF-pelejä näemmä. Voin tiedoksesi sanoa että tarina on varmaan uudempien FFien ystäville niissä liian raskas ja synkkä.

Jep, en ole vanhimpia pelannu, 4-6 osat pelannu ja tykkäsin kyllä niistäkin. 1-3 osista en sitten mitään tiedäkkään. Meikään ainakin kolahtaa noi uudemmatkin tarinat. Paras tarina on kuitenkin mielestäni Xenogearsissa, ja siinähän on teinimenoakin mukana ;)
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Tidus

Jep, en ole vanhimpia pelannu, 4-6 osat pelannu ja tykkäsin kyllä niistäkin. 1-3 osista en sitten mitään tiedäkkään. Meikään ainakin kolahtaa noi uudemmatkin tarinat. Paras tarina on kuitenkin mielestäni Xenogearsissa, ja siinähän on teinimenoakin mukana ;)

Hae nyt emulaattori ja pelaa edes kolmonen ihmeessä. Loistavia pelejä ellei mene hermo random-battleihin jotka NES-aikakaudella olivat vähän rasittavampia kuin nykyään. Xenogears on toki loistava, vaikka se onkin ikävästi pätkitty tuotantokustannusten nimissä. Teinimeno on ihan OK niin kauan kun peliä ei rakenneta tyystin sen ympärille kuten FF8ssa.
 
Täällä haukutaan ffx ihan pystyyn, vaikka mun mielestä se on jopa seiskan veroinen.Mitäs hypetätte nuijat peleja niin vitusti.Tätäkin peliä ootellessa yli vuosi sitten, päätin, että en ajattele peliä sen enempää ennenkuin se ilmestyy ja perkele että on hyvä peli ,mä annan täyden kypän.
 
Sanotaan nyt vielä sen verran, että antaisivat nämä fanaattiset poikeavien mielipiteidensä puolustajat, niiden pelata loistavaa peliä, jotka siitä pitävät, ilman, että pitää yrittää latistaa tunnelmaa, eikä aina vaan henkeen ja vereen postaile perustelujaan miten paska se ja se heidän mielestään on.

Uusi termi pelimaailmassa, teinimeno??
Tuohan sopii täysin peliin kuin peliin jos vaan asioita oikein kääntelee.
Huoh, naurettavaa :rolleyes:
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Siis mitä ihmettä täällä valitetaan, että toi juoni on vehkeestä vaikka porukka ei varmasti ole ehtinyt kuin vain muutaman tunnin tota pelata. Minun mielestä toi peli vaikuttaa tosi lupaavalta ja ei sitä käännöksen huonoutta kannata jäädä suremaan vaan keskittyy siihen peliin. :mad: Hmm ja mitähän porukka nyt taas tarkoittaa tuolla lapsellisella juonella mitä FF:issä mukamas on.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Orim
Siis mitä ihmettä täällä valitetaan, että toi juoni on vehkeestä vaikka porukka ei varmasti ole ehtinyt kuin vain muutaman tunnin tota pelata. Minun mielestä toi peli vaikuttaa tosi lupaavalta ja ei sitä käännöksen huonoutta kannata jäädä suremaan vaan keskittyy siihen peliin. :mad: Hmm ja mitähän porukka nyt taas tarkoittaa tuolla lapsellisella juonella mitä FF:issä mukamas on.

Hehe, pelasin sen läpi samalla viikolla kun se tuli japanissa ulos. On ollut aikaa kyllä pelata se useampaankin otteeseen läpi (tai olisi ollut ellen olisi myynyt sitä joulun jälkeen). Mutta sitä lapsellista juonta, ei sellaista olekaan FFissa, itseasiassa juoni on ollut melkein jokaisessa hyvä. FFVIII ja FFX poikkeuksina.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan keiu


Hehe, pelasin sen läpi samalla viikolla kun se tuli japanissa ulos. On ollut aikaa kyllä pelata se useampaankin otteeseen läpi (tai olisi ollut ellen olisi myynyt sitä joulun jälkeen). Mutta sitä lapsellista juonta, ei sellaista olekaan FFissa, itseasiassa juoni on ollut melkein jokaisessa hyvä. FFVIII ja FFX poikkeuksina.

FF9 on kyllä pleikkarin FF:stä heikoin.
 
Ylös Bottom